*Joyce* Skrevet 2. august 2014 Forfatter #4401 Del Skrevet 2. august 2014 Urk, jeg tror jeg har fått svigers-allergi... Slitsomt med besøk, ass! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 4. august 2014 Forfatter #4402 Del Skrevet 4. august 2014 Helga var ikke akkurat noen høydare. Svigerfar hadde vondt i ryggen, og forsuret ærlig talt stemningen ganske mye. Legg til en mann med reisefeber og en svigermor som står på pinne for mannen sin når han ikke er frisk (og ellers også, forsåvidt - de har en ganske tradisjonell rollefordeling, han jobber ute og hun inne), så har du en nokså ukul helg... Turnerose lurte på hvorfor svigerfar var så sur og hvorfor besteforeldrene ikke var sammen med dem (altså jentene). Jeppjepp. Nå er mannen på vei til USA, og jeg grugleder meg til en drøy uke som alenemamma. Det skal nok gå fint, altså, men det blir jo litt hektisk. Har forberedt meg så godt jeg kan, med ukemeny på plass og handling unnagjort, håper jeg ihvertfall å unngå slitne barn i butikken på ettermiddagen. Huset er akseptabelt ryddig og rent, selv om jeg burde ha skiftet sengetøy og støvsuget litt oppe. Mamma skulle muligens komme og hente dem i barnehagen en dag, og kanskje tar jeg ut en feriedag mot slutten av uka. Så kan vi kose oss hjemme, eller jentene kan noen timer i bhg og jeg få litt fri... Det skal nok gå fint. I går ettermiddag gjorde vi noe fint sammen alle fire, da - vi var på Supersommer-showet på Operataket, i regi av NRK Super. Det var stas for alle! Ungene fikk capser, armbånd og vannflasker med Super-logo på, og på scenen dukket det opp mange kjente - Markus og Kristine var verter, og ellers var Rodde og Kikkan på plass, Fantorangen dukket opp, flere av MGP Jr-stjernene, evig og tro til Dovre faller-gjengen, Odd Nordstoga (med den fine musikken fra Vaffelhjarte) m.m. Heldigvis var det opphold til vi var hjemme igjen, for ellers kunne det ha blitt en heller våt affære. Forresten, hva ville dere andre ønsket ungene fra USA? Turnerose ønsker seg Barbie-ting, men Snorkfrøken har i grunnen alt hun trenger, og mannen lurer fælt på hva han skal kjøpe med til henne. Jeg ønsker meg ting fra Sephora... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 5. august 2014 #4403 Del Skrevet 5. august 2014 Litt spennende å være nestenprøvere da... kanskje det kommer noe fint ut av det en dag... Supershow- så gøy! liker Turnerose store folkemasser? litt usikker på om J ville ha synes det ble litt mye kanskje... men hun elsker jo Fantorangen osv Det ER virkelig slitsomt å være for tett på både foreldre og svigers... litt synd, de er jo de nærmeste og man burde hatt større tålegrenser for hverandre. Men det blir jo ganske fort NOK, og mer enn nok liksom. De har reist nå eller? Vi har hatt besøk av mamma 3 dager- men har gått veldig bra for vi har vært på jobb/hun har gitt god avlastning med J på ettermiddag/kveld. Aaaner ikke hva USA har å by på til unger, noen kule utkledningskostymer kanskje??? Kommer han hjem på søndag? litt godt å være borte fra hverandre også, men det blir nok ei travel uke på deg. Lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 7. august 2014 Forfatter #4404 Del Skrevet 7. august 2014 Hehe, ja, det blir spennende å se om det blir noe av liksomprøvingen. Vi satte oss litt i utkanten, langt opp på taket der. Usikker på om jentene hadde likt noe særlig å være midt i smørøyet der, tror ikke det. Så kunne de løpe litt frem og tilbake bak oss. Men vi hadde sneket oss med på et av bildene som ligger på Super-sidene, så jeg. De dro søndag morgen, heldigvis får jeg nesten si. Og du har jo veldig rett i det du skriver. Nå har mannen vært en tur i Disney Store, ihvertfall, så noe sånt dukker vel opp her. --- Sur, skuffet og lei meg over at mamma, som hadde lovet å komme og hjelpe meg litt denne uka, dropper det, på grunnlag av heller tvilsomme unnskyldninger. Hun skulle ut og handle noe (!!!) i kveld, så da kunne hun ikke i dag til i morgen, og lørdag skulle hun bort på kvelden, så da kunne hun visst ikke da heller. Nå hadde det jo ikke vært sånn voldsomt mye hjelp i at hun kom på lørdag, uansett... Det er jo hverdagene som er bøygen, liksom. Søndag har vi alt lagt planer (botanisk hage/geologisk museum), og det gidder jeg ikke å endre på når hun ikke kan strekke seg en milimeter for å få det til motsatt vei. Hun har tross alt visst om dette i noen uker. Sukk. Broren min har vært her, da, han overnattet tidligere i uka, både hentet og leverte i bhg og var helt super. Han syntes det var knall å rømme hjemmefra for en natt (arbeidsledig/bor hjemme), og jeg syntes det var herlig med både hjelp og selskap. Han snakket om å komme inn igjen på søndag, faktisk. Håper han gjør det! I dag har vi spist pannekaker til middag, stor suksess. Snorkfrøken gikk for den noe uvanlige påleggskomboen rømme og kanel. Turnerose sier aldri nei takk til rømme og syltetøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 7. august 2014 #4405 Del Skrevet 7. august 2014 mmm pannekaker! var det middagspannekaker eller vanlige? er vant med tykke og litt salte pannekaker med flesk til, til middag. dvs jeg pleide å droppe flesket og drysse sukker på skjønner godt du er skuffa over mammaen din... men jeg følte jo også at du var litt tvilsom på på om hun kom til å stille opp. men selv man man kanskje antar noe, er det jo skuffende når det faktisk skjer! Leit! Men i morgen er det jo fredag!! joho.. og da har du klart deg brillefint gjennom uka. Håper dere får ei fin og god kosehelg, og snart kommer pappaen tilbake Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 8. august 2014 #4406 Del Skrevet 8. august 2014 Haley: Ja, jeg er nok et sommermenneske. Eller... Et passe-varm-sommer-menneske. Jeg bare virket ikke den perioden det var 30+. Men er stort sett mer effektiv, mer opplagt og har jevnere humør i sommerhalvåret. Hehe, mannen var litt sånn - "Ligge og se på tv? Go for it!" Jeg tenker vel at den løsningen der har flere fordeler - ekstra oppbevaring, ekstra sitteplasser når vi har gjester, et fint sted for en liten hvil for jentene etter barnehagen... Vi har brukt veldig lang tid på å bo oss inn der vi bor nå. Lite tid til å planlegge og finne gode løsninger, i motsetning til da vi kjøpte leilighet da vi var unge og barnløse. Men sånn litt etterhvert dukker det opp gode idéer og løsninger. Mener å ha lest at dere er litt på utkikk etter noe større? Er det enebolig som gjelder da? Jeg var veldig klar på at jeg skulle ha en til da Snorkfrøken var bitteliten. Det var nok mye fordi fødselen ble så veldig annerledes (og fin!) med henne ifht Turnerose. Men det er klart, det har sine sider å skulle få en til. Mitt største argument er vel egentlig at jeg tror det ville være veldig fint for familiedynamikken. Jentene er skikkelig Knoll og Tott, og jeg innbiller meg at en tredjemann kan gjøre det litt enklere for dem. Det er ihvertfall noe jeg ser hos andre jeg kjenner som har tre barn. Sous vide koker ikke per se, men holder vannbad på en stabil temperatur over lang tid, tiden avhenger selvsagt av hva som tilberedes. Svinenakke hadde vi liggende i et døgn på ca 60 grader, Salma har vært perfekt for familien (dvs ikke så "gjennomsiktig" i midten at jentene nekter å spise ) etter ca 40 min på 50 grader. Både kjøtt og fisk blir utroooolig mørt og saftig. Nam! Vi bruker den både til hverdags og i helg. På hverdagene er det veldig greit å gjøre klar vakuumpakker med kjøtt/fisk (av typen som ikke trenger et døgn, da) kvelden i forveien, og sette på når vi kommer hjem. Det funker strålende. Er nok et sommermenneske jeg også. Eller et vår/sommer/tidlig høst-menneske. Den sørpete, mørke vinteren og den regnfulle høsten kan noen andre få gratis av meg I august begynner jeg etterhvert å bli klar for varme ullgensere, stearinlys på bordet, lyng i pottene ute, kakao med krem og en god bok eller film under teppet. Og litt nytt i garderoben. Har jo ikke glemt gamle kunster helt (Selv om mesteparten av shoppingen for tiden er i str. 92-98 og mindre ) Ja, vi er på utkikk etter enebolig. Ikke så lett å finne noe, men de siste par dagene har det plutselig dukket opp et par interessante visninger vi kunne tenke oss å gå på. Har utvidet horisontene litt, men allikevel innen rimelig avstand til jobb og byen, så da blir det kanskje litt lettere. Men synes det er en stor avgjørelse for jeg vil jo at vi skal ha funnet det hjemmet vi vil bo i i maaaange år framover innen Frøken Fryd begynner på skolen, slik at hun slipper å bytte skole og sånt (selv om de små er veldig tilpasningsdyktige). Det er jo bare 4 år til og om vi kjøper et hus nå så ser jeg ikke for meg at vi skal flytte igjen innen 4 år... Mange tanker og ønsker som skal på plass når man tar slike avgjørelser, men det er veldig spennende (og ltit frustrerende) å være på boligjakt Både jeg og Mannen har to søsken hver, og det har i grunnen alltid vært det vi har sett for oss for våre egne barn også. Men når man først begynner å få barn og virkelig opplever hva det vil si å oppdra og ha ansvar for dem, så tenker ihvertfall vi litt mer på om det kanskje er nok med to, eller om en til spiller noen (negativ) rolle. Det med familiedynamikken er definitivt et godt argument for å bli flere! Du er så flink med mat (og så mye annet)! Tror jeg bare skal holde meg til det jeg holder på med - prøver å utvide horisonten litt med nye oppskrifter og nye/lite brukte ingredienser Så godt at lillebroren din stiller opp da! Det er nok stas med onkelbesøk, kan jeg tenke meg. Frøken Fryd synes ihvertfall det er stas å få showe og herje litt med onklene sine, og det er god avlastning for oss foreldre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trekkoppfuglen Skrevet 13. august 2014 #4407 Del Skrevet 13. august 2014 Hei du! Uker og måneder flyr av gårde uten at jeg beveger meg hit inn. Har ikke lest alle innleggene dine, og har heller ikke så mye å kommentere. Er glad for at du har det fint (virker sånn på de få innleggene jeg har lest) og at jentene dine har det bra. Spennende at dere er litt-prøvere. Du skal se at nå kommer tvillingene! Alt er bra på hjemmefronten hos meg. I morgen har vi to skolegutter! Helt utrolig hvor fort tiden går, jeg blir grusomt sentimental når jeg tenker for mye på det. Vurderer å blåse liv i dagboken min igjen, men vi får se. Ha fine dager til neste gang vi skrives, Joyce. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 14. august 2014 Forfatter #4408 Del Skrevet 14. august 2014 Pasjonsblomst: Vanlige, søte (vel, ikke så veldig - 1 ss sukker i røra) pannekaker. Det ER godt, om enn ikke så sunt! Pannekaker med flesk har jeg aldri smakt, jeg ligger sånn ca 30 år etter med en del sånne norske klassikere. Tror absolutt det kan være godt, da! Ikke så overrasket over at mamma ikke stilte opp, men det er nå litt vondt likevel. Særlig fordi de tingene hun brukte som unnskyldninger var så, vel, dårlige. Heh... Nå er han tilbake, hei og hurra! Og du, da, du har en spennende dag foran deg! Tvi, tvi! Haley: Kjenner meg absolutt igjen i den høstlengselen! Her har jo høsten nesten kommet alt, i dag pøser det ned og jeg har drukket tre kopper te på rappen. Det har jeg ikke gjort siden i mai en gang. Spennende med husjakt, krysser fingrene for at dere finner noe bra og til riktig pris! Takk for fine ord! Trekkoppfuglen: Det er SÅ koselig å se deg her! Håper du blåser liv i dagboken, det hadde virkelig vært knall! Herlighet, to skolegutter - hvordan skjedde det, egentlig? Tiden går så vanvittig fort. Og apropos tvillinger, synes ikke det er lenge siden dine kom... Hjelpes! Takk i like måte, kjære du! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 14. august 2014 Forfatter #4409 Del Skrevet 14. august 2014 Litt utafor i dag, flere vonde, triste nyheter i dag og i går som jeg går og grubler på. Verden er så fryktelig urettferdig til tider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Frida* Skrevet 14. august 2014 #4410 Del Skrevet 14. august 2014 Klem herfrå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusle Skrevet 14. august 2014 #4411 Del Skrevet 14. august 2014 til deg, min vakre, fine venn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trekkoppfuglen Skrevet 14. august 2014 #4412 Del Skrevet 14. august 2014 Store klemmer til deg!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 16. august 2014 #4413 Del Skrevet 16. august 2014 Håper helga di ser litt lysere ut... Triste nyheter er vanskelig. Stor klem! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 18. august 2014 Forfatter #4414 Del Skrevet 18. august 2014 Takk, dere - selv om det ikke er jeg som trenger de klemmene mest. --- Må bare oppdatere med dagens lille latter. Da jeg hentet jentene, tok den nye ped.lederen på Snorkfrøkens avdeling (som forøvrig er en knalldame!) meg til side, så litt alvorlig ut, og begynte med "Du, jeg må prate med deg om noe" (eller noe i den duren, husker ikke helt ordlyden). Herlighet, jeg fikk jo helt hetta, hva VAR det hun skulle fortelle meg nå, liksom? Men nei, det var bare det at det var et barn som ikke hadde hatt regntøy, og siden Snorkis hadde to sett hengende (regndress + bukse og jakke), så hadde de lånt dressen til dette andre barnet. Lenge siden jeg har vært så letta! Nada problem for min del, skjønner godt at det er kjedelig å ikke kunne gå ut med ungene fordi en mangler regntøy. Begge jentene har fått nye ped.ledere nå, og de virker skikkelig dyktige og er kjempekoselige alle tre (to ped.ledere på Turneroses 24-barnsavdeling). Så hurra for det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 20. august 2014 #4415 Del Skrevet 20. august 2014 Kanskje du lærte å ikke frykte det verste nå?? hehe, tror jeg ville reagert akkurat likt..iallfall om noen hadde en alvorlig mine. Hvordan er Turnerose om dagen? Må se hvordan det ligger an mot mi.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 21. august 2014 Forfatter #4416 Del Skrevet 21. august 2014 Kanskje du lærte å ikke frykte det verste nå?? hehe, tror jeg ville reagert akkurat likt..iallfall om noen hadde en alvorlig mine. Hvordan er Turnerose om dagen? Må se hvordan det ligger an mot mi.. Hehe, ja, det var det at hun var så alvorlig. Men det er jo bra at de sier fra, det skal de ha. Turnerose eller Snorkfrøken? Tipper at du kanskje mener Snorkis? Jeg kan jo skryte litt av begge to... Turnerose hadde første dag i førskolegruppa i bhg i går, og kom hjem og hadde liksom vokst masse i løpet av dagen. Hun har gledet seg til å begynne der siden i februar, og det var stor stas! De hadde gjort noen oppgaver med klosser, lært noen nye sanger og fått høre eventyr. Veldig greit å høre at hun får med seg veldig mye av det de er gjennom, selv om hun ikke husket teksten på hele Okken Bom-sangen, så sang hun deler av den, og fortalte om resten. Ellers er hun på vei ut av den mini-tenåringsfasen hun har vært i en stund, litt mer medgjørlig og blid. Ikke så dumt. Hun har kommet dit nå at hun gjerne vil ha tid for seg selv, og sitter ofte på rommet og leker med Barbie, men er også nede med oss en del, leker med Snorkis og sånt. Hun tenker nok mye, storejenta mi, og kommer med mange funderinger og tanker om dagen. Mye "hvorfor"! Men det er bare bra, og jeg svarer så godt jeg kan når situasjonen tillater det. Hun har blitt supergod til å tegne, og produserer alt fra prinsesser til fly. Vi får så mange tegninger hjem fra bhg at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med dem. Hun øver på skriving og lesing, kan skrive nokså lange ord, men har ikke helt tålmodigheten til å sette seg ned og øve skikkelig på det. Hun har god forståelse for matte, og jeg tror kanskje hun har arvet mannens logiske sans. Den store dilla om dagen er å lage sånne Rainbow Loom-armbånd, og hun er fryktelig fornøyd med å få til det selv om det står 8+ på pakken. Hun har blitt enda lengre i sommer, og er nå ca 125 cm høy. Hun blir (dessverre) stadig tatt for å være både to og tre år eldre enn hun faktisk er. Ikke alltid så greit, det der. Snorkfrøken har blitt så stor i sommer, på alle måter. Hun har også vokst masse og er høyere enn flere av de ett år eldre barna på avdelingen og i bhg forøvrig. Vet ikke akkurat hvor lang hun er, finner vel ut av det på 2-årskontrollen som jeg antar at er rett rundt hjørnet. Hun er tynn, mye slankere enn Turnerose var på samme alder, så mange av klærne vi har etter henne er veldig romslige. Har måttet sy inn et par bukser som rett og slett ramlet av henne. Hun prater som en foss, har visst veldig godt utviklet språk, sier de i bhg, snakker i lange setninger og kan forklare ganske intrikate ting. Hun er, som Turnerose, mammadalt til tusen, og kommer mot meg mens hun roper "mamma'n miiiin!" når jeg henter i bhg. Hun leker butikk og lager mat til den store gullmedaljen, og begynner å bli god på å leke for seg selv - selv om varigheten på det er mye kortere enn med Turnerose, såklart. Hun er en liten tøffing som skal prøve alt, og slår seg i ett sett - hun har til en hver tid masse blåmerker og skrubbsår, men gjør ikke så mye av det, så lenge hun får plaster på. Hun ramla ned trappa her om dagen, til mammas store skrekk! Men det gikk veldig bra, bare et nytt skrubbsår (på halsen!) og et par blåmerker. Takk og lov for det! Hun er relativt sær i matveien fremdeles, men har begynt å smake på litt mer, og har fått noen nye favoritter. Yndlingsmiddagen er helt klart fiskepinner og potetmos, men hun spiser ikke tomatbønner og grønne bønner som vi gjerne har til. Ellers går det i knekkebrød med den klassiske gule leverposteien (også kjent som levestei), Weetabix med melk og smoothie. Hun spiser såvidt noen kokte grønnsaker (gulrot, potet og søtpotet), men forøvrig er det full grønnsaksnekt. Frukt er ikke godt, med mindre det er i smoothieform. Jeg lurer inn sunnere varianter der jeg kan, grove vafler med havregryn, f.eks. Hun har sluttet å sove på dagen i bhg nå, og det har gjort underverker for leggingen. Hun er i seng til 19.30 og sovner på 10 min etter lesing. Utrolig deilig! Hun er nok egentlig klar for å slutte med bleie (hun har begynt å tisse i "porsjoner" heller enn å skvette litt hele tiden, og nattbleiene er nesten uten unntak helt tørre), men nekter plent å gå på do eller potte her hjemme - hun synes plutselig det er skummelt når det kommer noe ut. Så nå har vi alliert oss med bhg, som skal ta henne på do med jevne mellomrom. Det var nøkkelen med Turnerose, nemlig, at hun så at andre gjorde det samme og sånn forsto at det ikke er farlig. Håper at vi kanskje kan være ferdig med bleiene før jul. --- Såh. Jeg sitter i sofaen hjemme og jobber litt, høstens første forkjølelse om før heller enn siden... Blæh. Håper den passerer greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 21. august 2014 #4417 Del Skrevet 21. august 2014 Forkjølelse ja... uffda! God bedring storesøster er forkjøla nå, har rukket å nyse over babyen et par ganger allerede. Håper hun raskt får et godt immunforsvar av ammingen. Jeg mente nok snorkis ja... *skylde på ammetåka* . Hehe, hun høres forøvrig rimelig lik ut som Fløtepusen min!! "mamma min", lage mat osv osv.. skravler i vei (selv om jeg mistenker at S er mer avansert). Og grønnsaksnekt er veldig kjent! (hun spiste pommes frites i går da, men det teller vel ikke? hehe). Turnerose høres iallfall ut som en stor jente!! Er hun 5 nå? Må nå være stas med ei sånn flink jente i hus, masse fine tegninger osv.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*lilly* Skrevet 25. august 2014 #4418 Del Skrevet 25. august 2014 Veldig fint å lese om jentene og hverdagen din, selv om jeg som vanlig er dårlig til å kommentere.. Hvordan går det med liksom prøvingen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 25. august 2014 Forfatter #4419 Del Skrevet 25. august 2014 Forkjølelse ja... uffda! God bedring storesøster er forkjøla nå, har rukket å nyse over babyen et par ganger allerede. Håper hun raskt får et godt immunforsvar av ammingen. Jeg mente nok snorkis ja... *skylde på ammetåka* . Hehe, hun høres forøvrig rimelig lik ut som Fløtepusen min!! "mamma min", lage mat osv osv.. skravler i vei (selv om jeg mistenker at S er mer avansert). Og grønnsaksnekt er veldig kjent! (hun spiste pommes frites i går da, men det teller vel ikke? hehe). Turnerose høres iallfall ut som en stor jente!! Er hun 5 nå? Må nå være stas med ei sånn flink jente i hus, masse fine tegninger osv.. Heh, Snorkfrøken var ikke mange ukene da hun var forkjøla første gang... Ikke lett å unngå med storesøsken i bhg. Håper det passerer denne gangen! Ammetåke er helt gyldig unnskyldning i et par år fremover! Pommes frites er en slager her også! Rart med det, junkfood sklir ned på høykant, mens relativt sunn, hjemmelaget mat? Neeeeei! Turnerose er 5, ja. Eller 5,5, for å være nøyaktig (som 5-åringer jo er!) Veldig fint å lese om jentene og hverdagen din, selv om jeg som vanlig er dårlig til å kommentere.. Hvordan går det med liksom prøvingen? Takk i like måte! Hehe, liksomprøvingen går sin gang! Men ingen resultater enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 25. august 2014 Forfatter #4420 Del Skrevet 25. august 2014 Hjemme med en lett forkjølet 2-åring, hadde nok sendt henne i bhg hadde det ikke vært for en skikkelig runde med falsk krupp i natt. Synes godt at kruppen kunne holdt seg unna noen uker til... Men, men - vi vet jo hva det er. Hun var våken i et par-tre timer i natt, da, så ikke helt i barnehageform. Mannen var hjemme på morgenen, og så byttet vi ved lunchtider. Prøver å jobbe litt hjemmefra, men det blir ærlig talt ikke til at jeg får gjort allverdens. "Mamma, kan du hjelpe meg med Peppa gjis?" er gjengangeren. R er vanskelig, ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå