Gå til innhold

Kronisk utmattelsessyndrom (ME)

SIFA

Anbefalte innlegg

Man taper ingenting på å prøve. Man har bare alt å vinne på det.

Hun i artikkelen tapte åpenbart på det.

Dessuten, hvis jeg går på kurset med den holdningen at "jaja, jeg kan jo prøve siden jeg ikke har noe å tape på det" står det jo på LP-siden at man ikke skal prøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lykkelig LP'er
hva er det forresten, utfra den artikkelen, du ser at hun gjorde galt?

For det første sier hun at hun tok kurset etter press fra familie og venner. Selvsagt skal man ikke ta kurset før man er klar for det selv, og motivasjonen er der.

Så sier hun at hun reiste hjem og sa opp hjemmehjelpen og kvittet seg med rullestolen. Her bør man heller reise hjem å øve på prosessen til man merker bedring, så kan man kvitte seg med sånne ting når man kjenner at man ikke trenger dem lenger. Her gjelder det å gjøre tingene i riktig rekkefølge.

Så sier hun at hun etter kurset brukte det meste av kreftene på å gå og være aktiv. Her må jeg bare si at LP handler ikke om å bare kjøre på sånn som jeg får inntrykk av at Gilje har gjort.

Det viktigste etter et LP-kurs er å øve så mye som mulig på prosessen til man merker at bedringen kommer. Så kan man sakte men sikkert begynne å være mer og mer i aktivitet.

Gilje har etter min mening misforstått og gjort tingene i feil rekkefølge. Så jeg synes ikke det er særlig rart at hun ble verre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første sier hun at hun tok kurset etter press fra familie og venner. Selvsagt skal man ikke ta kurset før man er klar for det selv, og motivasjonen er der.

Så sier hun at hun reiste hjem og sa opp hjemmehjelpen og kvittet seg med rullestolen. Her bør man heller reise hjem å øve på prosessen til man merker bedring, så kan man kvitte seg med sånne ting når man kjenner at man ikke trenger dem lenger. Her gjelder det å gjøre tingene i riktig rekkefølge.

Så sier hun at hun etter kurset brukte det meste av kreftene på å gå og være aktiv. Her må jeg bare si at LP handler ikke om å bare kjøre på sånn som jeg får inntrykk av at Gilje har gjort.

Det viktigste etter et LP-kurs er å øve så mye som mulig på prosessen til man merker at bedringen kommer. Så kan man sakte men sikkert begynne å være mer og mer i aktivitet.

Gilje har etter min mening misforstått og gjort tingene i feil rekkefølge. Så jeg synes ikke det er særlig rart at hun ble verre!

Men bør ikke kursholder være svært tydelig i sin kommunikasjon slik at det ikke er rom for slike såkallte "misforståelser"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke verdt å huske at dette er en avis artikkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig de var flinke til det! :) Men er kanskje forskjell på kursholderne der.. Og jeg vil ikke råde folk til å reise på LP med mindre de virkelig vil og har TRO på det.

Det er mye jobb etter man kommer hjem og. Det viktigste er ikke hva man faktisk gjør, men hva man tenker. Bruke LP, og sette seg små realistiske mål og gjennomføre dem, og de blir etterhvert større og større. Og tror det viktigste å tenke er man ikke skal ignorere symptomene! Det var en feil jeg gjorde i starten. Man må bruke LP, og fokusere på det man vil! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ho bestemte seg for å prøve, og gjorde nøyaktig som ho fekk beskjed om på kurset:

- Vi skulle kvitte oss med alle hjelpemiddel, så eg kasta ut rullestolen og sa opp heimehjelpa. Eg ville så inderleg bli frisk! "

det ser ikke ut for meg som om hun har improvisert så veldig mye, men heller gjort det hun fikk beskjed om.

Dette er forresten det hun har skrevet i diskusjonen under artikkelen:

Jeg har hatt noen vonde måneder etter at jeg måtte avbryte LP-treningen. Selv om mange tipset meg om LP-kurset, følte jeg meg aldri presset til å delta. Jeg var sterkt motivert til å gå kurset og følge treningsopplegget for å bli frisk, og familien og vennene mine ga meg full oppbakking i dette.

Jeg hadde flere samtaler med min kursleder i løpet av de fem ukene jeg praktiserte LP-metoden, og hun forsikret meg om at jeg gjorde alt på den rette måten.

Innlegget er endret iht. Kvinneguidens regler. Skya (mod)

Endret av Skya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lilleulv

Jeg gikk på flere smeller den første tiden jeg var syk. plutselig ble jeg dritdårlig, syk og kom meg ikke opp av senga på flere uker igjen. Men av en eller annen grunn ble jeg allikevel ikke redd for nye smeller. Jeg vet ikke hvorfor det var sånn... Men jeg er utrolig glad for det i dag. Det var ikke i mine tanker å tenke at tenk om jeg blir verre eller jeg er ikke klar for LP i england. Jeg så bare en mulighet jeg, og kasta meg på den. Før dette hadde jeg prøvd diett, homeopat, akupunktur, fotsoneterapi, noni juice, hvile, tanketerapi og gud vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
"Ho bestemte seg for å prøve, og gjorde nøyaktig som ho fekk beskjed om på kurset:

- Vi skulle kvitte oss med alle hjelpemiddel, så eg kasta ut rullestolen og sa opp heimehjelpa. Eg ville så inderleg bli frisk! "

det ser ikke ut for meg som om hun har improvisert så veldig mye, men heller gjort det hun fikk beskjed om.

Dette er forresten det hun har skrevet i diskusjonen under artikkelen:

Jeg har hatt noen vonde måneder etter at jeg måtte avbryte LP-treningen. Selv om mange tipset meg om LP-kurset, følte jeg meg aldri presset til å delta. Jeg var sterkt motivert til å gå kurset og følge treningsopplegget for å bli frisk, og familien og vennene mine ga meg full oppbakking i dette.

Jeg hadde flere samtaler med min kursleder i løpet av de fem ukene jeg praktiserte LP-metoden, og hun forsikret meg om at jeg gjorde alt på den rette måten.

hm, noen som har tenkt at kanskje hun ikke har ME? Kan jo faktisk være at noen av de få som ikke blir bedre ikke har ME, i steden for å tro at vi som ble bedre ikke hadde ME.

Sitat endret. Skya (mod)

Endret av Skya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig de var flinke til det! :) Men er kanskje forskjell på kursholderne der.. Og jeg vil ikke råde folk til å reise på LP med mindre de virkelig vil og har TRO på det.

Det er mye jobb etter man kommer hjem og. Det viktigste er ikke hva man faktisk gjør, men hva man tenker. Bruke LP, og sette seg små realistiske mål og gjennomføre dem, og de blir etterhvert større og større. Og tror det viktigste å tenke er man ikke skal ignorere symptomene! Det var en feil jeg gjorde i starten. Man må bruke LP, og fokusere på det man vil! :)

Som jeg har sagt før, så mener jeg bastant at man må finne ÅRSAKEN til hvorfor man har fått ME først og fremst. Hvis årsaken er psykosomatisk, så kan man ikke trylle bort et liv med traumer på 3 dager, disse følelsene MÅ bearbeides først. Hvis ikke så ender man i grunn med å gå på en smell igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, noen som har tenkt at kanskje hun ikke har ME? Kan jo faktisk være at noen av de få som ikke blir bedre ikke har ME, i steden for å tro at vi som ble bedre ikke hadde ME.

hm, noen som har tenkt at kanskje LP ikke funker for alle? :)

det er ikke meningen å virke spydig, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Som jeg har sagt før, så mener jeg bastant at man må finne ÅRSAKEN til hvorfor man har fått ME først og fremst. Hvis årsaken er psykosomatisk, så kan man ikke trylle bort et liv med traumer på 3 dager, disse følelsene MÅ bearbeides først. Hvis ikke så ender man i grunn med å gå på en smell igjen.

Jeg er egentlig enig med deg Pjukset... Men noen ganger går det ikke an å finne årsaken. Da jeg ble syk så var ingen interesserte i å finne årsaken. Krangla med mange leger om det der... Og hvorfor jeg fikk kyssesyke igjen og igjen hvert år er det fortsatt ingen som vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
hm, noen som har tenkt at kanskje LP ikke funker for alle? :)

det er ikke meningen å virke spydig, men...

Ja. Men mange er så kjappe her til å si at vi som ble friske kanskje ikke hadde ME. Men tenk om det ikke er ME de har, de som ikke blir bedre? f.eks. hun gilje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er egentlig enig med deg Pjukset... Men noen ganger går det ikke an å finne årsaken. Da jeg ble syk så var ingen interesserte i å finne årsaken. Krangla med mange leger om det der... Og hvorfor jeg fikk kyssesyke igjen og igjen hvert år er det fortsatt ingen som vet.

Det er jo egentlig helt forj****** hvordan man blir kastet rundt i systemet, hvordan leger egentlig helst vil ha deg ut av kontoret så fort som mulig. Dyktige leger som virkelig følger opp er det få av, dessverre. For min del måtte jeg ta tak i min egen helse og undersøke selv, noe man egentlig bør slippe når man ligger syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FM (fibro) og ME er to forskjellige diagnoser og to forskjellige sykdommer. Jeg ser mange bruker dem om hverandre her, men det er ikke riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Det er jo egentlig helt forj****** hvordan man blir kastet rundt i systemet, hvordan leger egentlig helst vil ha deg ut av kontoret så fort som mulig. Dyktige leger som virkelig følger opp er det få av, dessverre. For min del måtte jeg ta tak i min egen helse og undersøke selv, noe man egentlig bør slippe når man ligger syk.

Jeg også. Jeg kom til legen og sa "jeg skal ha de og de blodprøvene". Legen: er det en annen lege som har sagt dette eller...? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror at LP fungerer for alle ME-syke, SÅ LENGE DE TROR PÅ DET OG BRUKER DET "RETT". Og jeg tror at grunnen til at noen blir dårligere ikke bruker det rett, og derfor presser seg til å gjøre mange ting og går på en smell.

Jeg tror at i mange tilfeller er det noe psykisk (stress e.l.) sammen med kyssesyka, influensa- liknende som utløser ME.

Altså fysiske plager.

(Tror at man blir syk av spesielle typer tanke-mønster, holdninger. nesten uansett sykdom. Og tror at ved å endre tankemønster, kan man bli kvitt mye sykdom! Les om Louise L. Hay)

Tror ikke man blir frisk av å hvile hvis man har ME, men jeg merker at jeg klarer mer når jeg tar pauser imellom. "Samler krefter" Der hodet og kroppen trenger fullstendig hvile, men jeg tror det er viktig å finne på ting og. Hvis man klarer å sitte på trappa å få frisk luft, gjør det, hvis man klarer å gå 100 meter, gjør det. Hvis man klarer å være møte en venn i 1 time, gjør det. Gjør ting som gir en glede og mestring, så livet blir "levelig" Ellers tror jeg positiv tankegang gjør underverker! Og visualiser der man er 100% frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ille at det skal være sånn. Når man er syk orker man ikke å finne ut av alt selv. Det burde vært rutiner og prosedyrer som skulle følges ved mistanke om ME. Det er veldig mye "vente og se hvordan det går". Og man blir presset ut i jobb - gradert sykemelding - aktiv sykemelding - kurs med NAV - arbeidspraksis med NAV - trussler om å miste trygden hvis man ikke følger opp tiltak. Man blir jo bare dårligere og dårligere av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Skeptisk_*

Eller har du kanskje tenkt på at det finnes flere variasjoner av ME, og at de som får hjelp av LP har en av variasjonene?

ME er jo "kronisk utmattelsessyndrom", og beskriver en tilstand av utmattelse, uansett årsak til sykdommen (ja, jeg holdet fast ved Legeforeningens konklusjon om at dette er en sykdom).

Et benbrudd er et benbrudd uansett hvordan man ser på det, men det er likevel typen benbrudd som avgjør hva som er riktig behandling for akkurat det bruddet!

Halsbetennelse er halsbetennelse, men det er typen halsbetennelse som avjgør hva som er riktig behandling for akkurat den ene typen... en annen type krever en annen behandling.

ME er også en sykdom i følge helsevesen over hele verden, og jeg har ikke tro på at dette er den eneste ensartede sykdommen i hele verden.

Jeg har tro på at ulike vaiasjoner også er tilfelle når det gjelder ME.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også. Jeg kom til legen og sa "jeg skal ha de og de blodprøvene". Legen: er det en annen lege som har sagt dette eller...? :ler:

Haha, ja jeg måtte selv be om å bli sendt til indremedisiner, det er jo helt latterlig. Men jeg lever i troen på at det finnes bedre leger der ute, men jeg vet ikke om det er noe sjakktrekk å skifte lege sånn rett før man skal søke om rehab/uførepenger fra NAV.

Har noen venninner som er sykepleier, de bekrefter at altfor mange leger har for mye å gjøre, og de derfor gir dårlig "service".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...