Gå til innhold

Kronisk utmattelsessyndrom (ME)


SIFA

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Jeg bare kom på en ting.

Hva mener du med dette?

Jeg hadde tenkt å spørre deg om hvilke fysiske symtomer du hadde da du hadde ME eller hvilke fysiske plager får du da du går for mye hjemme?

ME gir fysiske plager ja, er du gærn... Men jeg mener at det ikke er en utelukkende fysisk sykdom. Jeg tror både kropp og psyke er involvert her.

Hm nå må jeg tenkte tilbake til da jeg var som sykest. Husker at jeg hadde disse symptomene:

utmattelse

trøtthet

influensa-følelse i kroppen

fyllesyk-følelse

muskelverk

feber

hodepine

konsentrasjonsvansker

dårlig reaksjonsevne

hm, jeg husker ikke helt. er noen år siden nå. kan være jeg har glemt noe, men i hovedsak var det symptomene tror jeg.

Jeg kan føle meg trøtt og sliten og uvel og energiløs når jeg går hjemme og havner litt i feil spor. Men dette er ikke ME altså :) er bare hodet mitt som henger litt igjen etter mange år med konstant sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan ikke tenke seg at du forbinder hjemmet med arbeidsoppgaver som rydding, matlaging, kvinnerollen som blir tredd over hodet på deg. At alt dette gjør deg nedstemt hjemme. At det rett og slett er psykiske greier?

At det er et negativt tankemønster?

For hvis det er noe i huset som gjør deg sykere, som f.eks sopp eller en eller annen form for allergi eller you name it, så går jo å få målt dette. Da rydder man ihvertfall bort evt. årsaker. men hvis du mener eller tror at det utelukkende er psykisk så er jo det en grei sak.

Dette kjenner du vel selv, eller har noen tanker om selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Det kan ikke tenke seg at du forbinder hjemmet med arbeidsoppgaver som rydding, matlaging, kvinnerollen som blir tredd over hodet på deg. At alt dette gjør deg nedstemt hjemme. At det rett og slett er psykiske greier?

At det er et negativt tankemønster?

Hehe :ler: nei, det der går helt greit. Jeg gjør jammen ikke alt for mye husarbeid om dagen :rodme:

For hvis det er noe i huset som gjør deg sykere, som f.eks sopp eller en eller annen form for allergi eller you name it, så går jo å få målt dette. Da rydder man ihvertfall bort evt. årsaker. men hvis du mener eller tror at det utelukkende er psykisk så er jo det en grei sak.

Dette kjenner du vel selv, eller har noen tanker om selv.

Ja jeg merker jo at jeg ikke har ME lengre. :) Da jeg hadde ME var symptomene der hele tiden, uansett. Nå er symptomene borte når jeg holder på med noe, eller har det morsomt. Så det taler for at det er psykisk ja. Jeg synes det var veldig lett å jobbe med LP når jeg hadde en aktiv hverdag, men å jobbe med dette mens jeg er mye hjemme i huset synes jeg er vanskelig, men det går helt greit selv om jeg ikke er helt der hvor jeg vil være enda. Nå skal jeg prøve denne psykosomatiske mannen til pjukset, så får vi se om det er håp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Har du ingen fysiske symptomer annet enn utmattelse, energisvikt, tiltaksløs?

Jeg har ingen symptomer nå i det hele tatt. Men det hender at jeg kan få følelsen av utmattelse og tiltaksløshet hvis jeg er slapp noen dager og mye inne. Men det er ikke store greiene. Sliter også fortsatt litt med mat, og tåler gjær og sukker dårlig. da kan jeg føle meg syk og få blodsukkerfall etter et måltid f.eks. Men det går over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg merker jo at jeg ikke har ME lengre. Da jeg hadde ME var symptomene der hele tiden, uansett. Nå er symptomene borte når jeg holder på med noe, eller har det morsomt. Så det taler for at det er psykisk ja. Jeg synes det var veldig lett å jobbe med LP når jeg hadde en aktiv hverdag, men å jobbe med dette mens jeg er mye hjemme i huset synes jeg er vanskelig, men det går helt greit selv om jeg ikke er helt der hvor jeg vil være enda. Nå skal jeg prøve denne psykosomatiske mannen til pjukset, så får vi se om det er håp

Men behøver du å jobbe med LP hvis du ikke har ME lengre?

Er det noe man skal holde på med livet ut eller?

Som noe man nærmest har forpliktet seg til å drive med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lilleulv
Men behøver du å jobbe med LP hvis du ikke har ME lengre?

Er det noe man skal holde på med livet ut eller?

Som noe man nærmest har forpliktet seg til å drive med?

nei :) jeg burde vært ferdig med det for lenge siden. LP kan man bruke til hva som helst, og man bør bruke det helt til man er der man vil være. Man kan bruke LP for å få opp motivasjonen for å gjøre matteleksene sine også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er litt dum, men jeg trodde at LP var et godt hjelpemiddel for nye tankemønstre i hjernen. Bane nye veier.

Så hvis du som har lært LP teknikken bruker den bevisst hver gang du føler at du ikke har noe tiltakslyst eller at du kjeder deg, så burde jo det hjelpe deg. Du har jo et godt verktøy LP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Mulig jeg er litt dum, men jeg trodde at LP var et godt hjelpemiddel for nye tankemønstre i hjernen. Bane nye veier.

Så hvis du som har lært LP teknikken bruker den bevisst hver gang du føler at du ikke har noe tiltakslyst eller at du kjeder deg, så burde jo det hjelpe deg. Du har jo et godt verktøy LP.

Ja du har helt rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om noen som bruker lp på blemmer og sår. Det hevdes at såret grodde fortere med lp. Lp kan brukes på alt. Dette er jo så useriøst at det er til å le av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SITER(ho ho @ 08.12.2008 (21:02) )

Mulig jeg er litt dum, men jeg trodde at LP var et godt hjelpemiddel for nye tankemønstre i hjernen. Bane nye veier.

Så hvis du som har lært LP teknikken bruker den bevisst hver gang du føler at du ikke har noe tiltakslyst eller at du kjeder deg, så burde jo det hjelpe deg. Du har jo et godt verktøy LP.

----------------------------------------------------

sitat lilleulv:

Ja du har helt rett!

--------------------

Men hva er det som gjør at du ikke får det til lengre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Men hva er det som gjør at du ikke får det til lengre da?

Enough with the 3rd degree ok? :) Jeg prøver, men jeg sliter litt med akkurat denne biten med at jeg går hjemme. Kanskje er det min stuckness. Men i tillegg har jeg ikke klart å få prosessen til å virke på matallergiene, så jeg skal prøve å endre kostholdet mitt igjen for å se om det hjelper.

Når det er sagt så synes jeg det var fryktelig vanskelig å få til selve prosessen. Det med å stå i en firkant og holde på helt til man var energisk og frisk, det fikk jeg bare til et par ganger. tror jeg... Men bare selve tankegangen man lærer i england hjelper masse. Jeg hadde mye av den tankegangen allerede, så der opplevde jeg ikke noen revolusjon, men flere av de som kom dit som var livredde for å gjøre noe og gikk og tenkte: å nå blir jeg sliten. nå kommer jeg til å bli dårlig, de fikk seg en skikkelig aha-opplevelse og ble kjapt mye bedre. Jeg har på en måte lagt meg en egen versjon av prosessen der ME eller sykdom ikke er en del av min tankegang overhodet, og i tillegg gjør jeg ting som gir meg energi hvis jeg sliter og tenker på meg selv i en setting der jeg har masse energi.

Jeg ble også klar over et par ting i England som jeg ikke var klar over. Ting som gjorde meg verre som jeg ikke visste at jeg gjorde en gang. det vars sykt.

Jeg var allerede i full jobb da jeg dro til england, men jeg var mye borte. Jeg tenkte å bruke LP til å komme meg over den siste kneika. Jeg har aldri hatt muskelsmerter siden jeg kom fra England, så der klarte jeg å bruke prosessen.

Når folk spør meg om ME så sier jeg: såklart blir du frisk! jada, dette klarer du helt fint. Og det er ikke meningen å virke arrogant når jeg sier det, men jeg synes det er viktig å gi de pågangsmot og ny glød når det gjelder å komme seg ut av denne driten.

Jeg har hjulpet ei venninne med ME mye, og en stund ringte hun til meg hver gang hun sleit. Jeg sa jo aldri til henne at: kanskje det ikke virker på deg. kanskje har du og jeg en forskjellig type ME, og du vil ikke bli frisk sånn som jeg ble? Det blir jo å slå beina under det siste håpet en stakkar har :)

Men nå må jeg gå. Har et liv jeg og ;)

Dåsa, det har jeg svart på lenger opp :)

Endret av Lilleulv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LP kan man bruke til hva som helst, og man bør bruke det helt til man er der man vil være.

Oi, da må du nesten definere for deg selv hva du vil bruke det til. Hva vil du oppnå. Hvor vil du, hva vil du oppnå. Hvilke mål vil du sette deg. Også er det sånn og forstå at ved jevnlig LP trening/øvelser så vil du engang i fremtiden oppnå eller komme til å oppnå målene du har satt deg?

Dette er jo helt fantastisk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Oi, da må du nesten definere for deg selv hva du vil bruke det til. Hva vil du oppnå. Hvor vil du, hva vil du oppnå. Hvilke mål vil du sette deg. Også er det sånn og forstå at ved jevnlig LP trening/øvelser så vil du engang i fremtiden oppnå eller komme til å oppnå målene du har satt deg?

Dette er jo helt fantastisk:-)

Så flink du er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk spør meg om ME så sier jeg: såklart blir du frisk! jada, dette klarer du helt fint. Og det er ikke meningen å virke arrogant når jeg sier det, men jeg synes det er viktig å gi de pågangsmot og ny glød når det gjelder å komme seg ut av denne driten.

Joda, det er jo en fin tanke, men husker du selv da du hadde ME at det du trengte aller mest var fred og ro. Ikke stress, ikke mas, ikke at familie sa til deg. Kom igjen, stå opp. Om du ikke kom deg ut av sengen følte du at det var ensbetydende med at du selv ikke ville bli frisk?

Eller ikke hadde nok pågangsmot?

Eller at du ikke hadde den rette innstillingen?

Dette er et svært vanskelig tema.

OK. Takk for praten.

Du får gå å øve litt LP.

Kan det hende at du synes at du fikk det så gått til der i England og at det virket så positivt på deg, en AHA opplevelse, fordi dere var flere sammen. Mye god energi i samme rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lilleulv
Joda, det er jo en fin tanke, men husker du selv da du hadde ME at det du trengte aller mest var fred og ro. Ikke stress, ikke mas, ikke at familie sa til deg. Kom igjen, stå opp. Om du ikke kom deg ut av sengen følte du at det var ensbetydende med at du selv ikke ville bli frisk?

Eller ikke hadde nok pågangsmot?

Eller at du ikke hadde den rette innstillingen?

Dette er et svært vanskelig tema.

OK. Takk for praten.

Du får gå å øve litt LP.

Kan det hende at du synes at du fikk det så gått til der i England og at det virket så positivt på deg, en AHA opplevelse, fordi dere var flere sammen. Mye god energi i samme rom.

Absolutt, men jeg maser ikke på andre med ME:) Dette er råd jeg gir til andre med ME som kommer og spør meg. Jeg oppsøker aldri en med ME og maser på at personen skal komme seg opp... Men om man klarer å skaffe seg den innstillingen selv er det jo kjempefint!

Det var absolutt lettere i england når man hadde en dame der som coach som aldri lot deg slippe unna før du faktisk følte deg bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Jeg spør jeg nå, du behøver ikke å svare hvis du ikke har lyst.

Men forekom det noen gang noen form for hypnose?

Nei, det gjorde det ikke. Kun endringer i tankemønsteret + en tankeprosess man skulle gå igjennom hver gang man fikk symptomer eller gjorde noe som var destruktivt.

Jeg skjønner ikke helt hvordan noen kan være redd for å dra til england. det er kun det man gjør der borte :) og hvordan man takler ting er man også ene og alene ansvarlig for. Om man blir deprimert og tar selvmord etterpå, så er det ikke LP sin skyld. Man blir ikke påført en depresjon av en eller annen ekstern faktor, man påfører seg selv depresjonen. Jeg synes det var tøft med opplegget i England. Det viste seg at jeg var en hard nøtt og knekke, fordi vi fant ikke ut hva jeg gjorde galt. Så treneren skrelte meg som en løk som hun sa, og til slutt fant vi ut masse, masse stress langt inni meg. Det var en tøff prosess, og jeg var helt kjørt etterpå. Men det at jeg plutselig skulle få det verre var aldri i mine tanker, rett og slett fordi jeg tenker at man har kontroll over sin egen psyke.

At noen her sier at LP gjorde at noen tok livet av seg er jo latterlig. LP driver ikke folk til å ta selvmord.

I det hele tatt er det latterlig at noen som ikke har tatt et LP-kurs selv kan sitte her og si at det bare er tull :)

Endret av Lilleulv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvordan noen kan være redd for å dra til england. det er kun det man gjør der borte og hvordan man takler ting er man også ene og alene ansvarlig for. Om man blir deprimert og tar selvmord etterpå, så er det ikke LP sin skyld.

LP skyld eller annen skyld. Det er trist. Det er vel ikke snakk om noe skyldfordeling.

Det er jo ikke sikkert at de er redd for å dra til England. Det kan jo hende at de ikke har lyst. At de ikke tror på LP.

Jeg mener det er også et valg hver enkelt må få lov til å ta selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...