Gå til innhold

Kronisk utmattelsessyndrom (ME)


SIFA

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Lilleulv
Til Lilleulv.

Jeg kan ikke se at du har svart på spørsmålet mitt.

Hvor er du i dag?

Hei du :) Jeg ble litt lei av denne tråden :rodme:

Hvor jeg er i dag? Jeg er i jobb, jeg har et sosialt liv, jeg trener, går turer og har det bra. Hvor er du? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Lilleulv.

Jeg kan ikke se at du har svart på spørsmålet mitt.

Hvor er du i dag?

Tror ikke du skal forvente noe svar heller. De ubehagelige spørsmålene lar hun ofte ligge, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei lille ulv.

Hvor stor stilling har du, jeg mener hvor stor stillingstørrelse har du eller er du arbeidsfør/arbeidsufør?

Og har du lyst til å utdanne deg som LP coach?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Hei lille ulv.

Hvor stor stilling har du, jeg mener hvor stor stillingstørrelse har du eller er du arbeidsfør/arbeidsufør?

Og har du lyst til å utdanne deg som LP coach?

Jeg er avdelingsleder... 100%...

Jeg har ikke lyst til å bli LP coach :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK Lilleulv.

Takk for svar.

Hvor lenge siden er det du var på LP?

Og hvor lenge siden er det du gjorde ME?

100% stilling og i tillegg avdelingsleder, det må jeg si. Det er jo sikkert en krevende jobb også det?

Det er jo kjempefint at du er frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
OK Lilleulv.

Takk for svar.

Hvor lenge siden er det du var på LP?

Og hvor lenge siden er det du gjorde ME?

100% stilling og i tillegg avdelingsleder, det må jeg si. Det er jo sikkert en krevende jobb også det?

Det er jo kjempefint at du er frisk.

hei igjen, jeg ble syk høsten 2003. Det startet med en CMV-infeksjon, og når blodprøvene viste at jeg var frisk igjen var jeg sykere enn noen gang. Jeg var ganske frisk våren og sommeren 2006, men ble dårlig igjen på vinteren. Reiste til England i fjor høst og ble bedre igjen etter LP kurs. For meg så var det ganske utrolig å komme til England og lære å fjerne symptomer etter å ha ignorert symptomer i åresvis. For en syk følelse det var når muskelsmertene slapp taket.

Mange år med sykdom har nok satt sine spor hos meg, for jeg har det fortsatt tøft i perioder. Jeg synes det er vanskelig å holde meg frisk når jeg er hjemme i permisjon f.eks, og vil helst være ute blant folk og gjøre ting hele tiden for å holde meg frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.

Så du var i England i fjor høst 1 år siden. Så har du vært gravid og fått barn og er hjemme i svangerskapspermisjon.

Men du savner å komme ut, være i jobb og være sosial.

Man blir jo veldig isolert i dagens samfunn da man får småbarn og går hjemme. kanskje ingen andre er hjemme på samme tid. Tenk så hyggelig det var i gamledager da de fleste eller mange var hjemmeværende med småbarn i gata. Sosialt og hyggelig, så det forstår jeg, men finner du ikke roen hjemme alene. Klarer du ikke å fred i sjela de?

Hva er det som gjør at du blir rastløs, savner det sosiale, jobb og føler at du plutselig kjenner på symptomer igjen?

Jeg vet at mange har mindre smerter hvis de er i aktivitet og får være litt sosiale. Det er mange som kjenner sorg i seg da de mister mye av det sosiale rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Den sorgen hadde jeg det første året, men har ikke det nå lenger :) Nå kan jeg jo være med på det jeg vil. Jeg har det supert hjemme med baby, men jeg har bare vært sånn de siste årene at jeg synes det er vanskeligst å være frisk hjemme. Kanskje fordi jeg har vært så mye hjemme på sofaen med ME? Jeg vet ikke... Men da legen min ville sykemelde meg pga senebetennelse så ble jeg helt hysterisk fordi jeg var da sikker på jeg skulle bli dårligere. Jeg må holde meg i gang, ellers begynner jeg å gjøre ME igjen, tenkte jeg da. Er ikke rastløs på den måten at jeg MÅ jobbe, men bare fordi jeg synes det er vanskelig å holde meg frisk når jeg ikke er på farta hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lilleulv.

Jeg ser hva du skriver, men jeg forstår ikke helt...

Hmm, det må jo være noe med heimen som gjør deg syk da?

Jeg ser du nevner dette med at det minner deg om ME.

Kan det være det da, tror du?

Da må det jo ligge veldig på det psykologiske plan, eller kan det være sopp i huset ditt?

men du må da vel kjenne selv eller klare å analysere om det er på det psykologiske plan eller om det kan være noe i huset. Det går jo ann å få målt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Lilleulv.

Jeg ser hva du skriver, men jeg forstår ikke helt...

Hmm, det må jo være noe med heimen som gjør deg syk da?

Jeg ser du nevner dette med at det minner deg om ME.

Kan det være det da, tror du?

Da må det jo ligge veldig på det psykologiske plan, eller kan det være sopp i huset ditt?

men du må da vel kjenne selv eller klare å analysere om det er på det psykologiske plan eller om det kan være noe i huset. Det går jo ann å få målt dette.

Når man har vært syk av ME lenge så har man trolig vært hjemme i sofaen/senga tilsvarende. Jeg syns ikke det er rart i det hele tatt at man får assosiasjoner til sykdommen når man går hjemme slik Lilleulv gjør nå, selv om det er av helt andre grunner enn sykdom hun er hjemme.

Det er psykisk, det minner henne om en vanskelig tid, Har ingen problemer med å forstå det. Du får ta med babyen din ut og gå så mye som mulig, det finnes haugevis av slike "trillegrupper" hvis du skulle ønske å omgås andre mødre som er i permisjon og kanskje også "kjeder" seg litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Når man har vært syk av ME lenge så har man trolig vært hjemme i sofaen/senga tilsvarende. Jeg syns ikke det er rart i det hele tatt at man får assosiasjoner til sykdommen når man går hjemme slik Lilleulv gjør nå, selv om det er av helt andre grunner enn sykdom hun er hjemme.

Det er psykisk, det minner henne om en vanskelig tid, Har ingen problemer med å forstå det. Du får ta med babyen din ut og gå så mye som mulig, det finnes haugevis av slike "trillegrupper" hvis du skulle ønske å omgås andre mødre som er i permisjon og kanskje også "kjeder" seg litt :)

Det stemmer. Jeg skrev jo at jeg følte meg litt preget psykisk av det som hadde skjedd, og at jeg begynner å assosiere det å gå hjemme med sykdom. Men så er jeg i utgangspunktet også av den oppfatningen av at ME ikke utelukkende er fysisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være veldig vondt å ha en heim som bare minner deg om sykdom. tror du det ville hjelpedeg om du flyttet til et annet sted og startet helt på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lilleulv
Det må jo være veldig vondt å ha en heim som bare minner deg om sykdom. tror du det ville hjelpedeg om du flyttet til et annet sted og startet helt på nytt?

Det er mulig, men jeg klarer meg nok her også :) Men det krever litt... Jeg synes helt klart det er lettest på sommeren når vi er mye ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
"Gjøre ME", hva betyr det?

Det lærer du på LP-kurs. Du lærer der å ikke være et offer som ikke har kontroll over din egen kropp, og hvis du har ME, så er det fordi det er du som gjør ME. Tro det eller ei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare kom på en ting.

Hva mener du med dette?

Men så er jeg i utgangspunktet også av den oppfatningen av at ME ikke utelukkende er fysisk

Jeg hadde tenkt å spørre deg om hvilke fysiske symtomer du hadde da du hadde ME eller hvilke fysiske plager får du da du går for mye hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lærer du på LP-kurs. Du lærer der å ikke være et offer som ikke har kontroll over din egen kropp, og hvis du har ME, så er det fordi det er du som gjør ME. Tro det eller ei :)

Med andre ord får man høre at man er ansvarlig for sykdommen selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...