Gå til innhold

Fy Fy liste (om interiørtabber)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Personlig liker jeg ikke foldekappegardiner, synes det finnes sinnsykt mange stygge lamper, liker heller ikke hvite stueseksjoner fra 80-tallet, synes det er harry med en hel masse feriesouvenirer rundt omkring i huset. Liker heller ikke små leiligheter med en sterk farve i hvert enkelt rom, gjerne med brystpanel i stuen. Alle disse tingene skal jeg styre unna, når jeg blir stor (dvs kjøper meg leilighet). Men må jo si at en del godt voksne mennesker jeg kjenner har en utrolig gjennomført stil i deres hus, og selv om deres smak ikke lenger er moderne, er den absolutt tilstedeværende. Trives godt hos dem og har masse gode minner derifra selv om jeg ikke vil ha det slik selv.

Kom på noe mer jeg synes er stygt: en god venninne av meg flyttet inn til kjæresten sin hvor moren hans tidligere hadde fått herske, nå er det heldigvis blitt pent der. Moren syntes at gult og blått var en super kombinasjon, men for å variere litt brukte hun forskjellige gul-og blåtoner i hvert rom, nå var ikke denne leiligheten på mer enn 50 kvadratmeter. Noe mer gjennomført stygt har jeg faktisk aldri sett.

Videoannonse
Annonse
Gjest Zalomine
Skrevet

Gelelys kan brennes, men da er de ikke så festlige etterpå.... kliss blir det lett.

forøvrig, hva er galt med å kjøpe et pent lys som man ikke VIL brenne? Ikke vesentlig at det kostet 200, det er ikke det at man "ikke har råd", men det at det er unikt/spesielt, som gjør at man vil ha det til DEKOR ikke til å brenne. Greit at DU ikke liker lys til pynt, men andre må da få lov?

Eneste lyset jeg har som ikke brennes er et juletre. Det KAN faktsik ikke brennes. Joda, klart kan det, men det er ekstremt brannfarlig, det er ikke ment til å brennes, det er mye luft i det, det spruter og flammer opp (vet jeg fordi mamma tente på sitt) Det er rett og slett PYNT!

Mine andre lys brenner jeg (bortsett fra de som er av krystall, men bare ser ut som lys, selvsagt, dessuten har jeg heller ikke satt fyr på 17y. mai-lysa, men det skal jeg gjøre neste år, så jeg kan kjøpe nye, disse er ikke helt pene.

Å kalle ting TABBER fordi EN SELV ikke liker det, det vitner om en svært egosentrisk og naiv innstilling til verden.

Ja, jeg liker ikke alt her i verden jeg heller, men ser på det som ulik smak, ikke tabber. Slett ikke tabber. Mitt hjem er mitt hjem, og ditt hjem er ditt hjem. Et hus uten alle de tinga Minnie ikke kan akseptere, det kunne aldri vært et hjem for meg. Folk er forskjellige, og smaken er forskjellig, uten at det vi "ikke så veldig interør-mote-bevisste" liker er tabber.

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

He He- tydelig at enkelte synes de "tar'n helt ut" når de kjøper lys til 200 kroner stykket. Da kjenner man virkelig at man lever :wink:

Lys med feks. skjell inni bør ikke brennes, det er jeg enig i- men gelelys kan fint brennes bare de kommer i herdet glass som ikke sprekker når varmen øker.

Minnie

Skrevet

Jeg "orker ikke" å se:

- Heklede brikker/duker/sengetepper (Men hva pokker gjør man når ens manns 87 år gamle bestemor, som nesten er blind, møysommelig har heklet et svært sengeteppe :oops:)

- Et lekkert bad med en billig dobørste i en farve som ikke matcher noe

- Store familiebilder sentralt plassert

- Blomstrende potteplanter

Ellers synes jeg at det meste av stilarter kan bli fint bare det er gjort med omtanke.

Skrevet

Jeg tror jeg egentlig har et ganske smakfullt hjem etter manges mening her. Det er ytterst få fy-ting. (bortsett fra ikke-matchende sengetøy og småpenger overalt). Men jeg faller gjennom på en ting og det er at det bestandig er så utrolig rotete :o Det er jo ganske smakløst da ...

HAr ingenting å tilføye på listene. Alt er nevnt.

Gjest Anonymous
Skrevet

det verste er lukt!

syns at man kan lukte hva slags folk som bor i et hus med en gang man entrer annen manns bolig.

Innestengt lukt med snev av sigaretter + matos er det verste jeg ser.ellers er det ingenting som er styggere enn ting som er tatt ut av sammenheng.heklede duker kan være søte de på bordet til en gammel dame som legger all sin flid i å ha disse dukene vakre og fine.Og apropos ting man ikke liker.....Her henges det opp 4 bilder som vi ikke kan fordra hver gang svigermor kommer på besøk......de er straks nede igjen så snart hun har dratt og de er fæle.tro meg.Har kjøpt i syyyyyden...men tanken er jo som kjent god.

Gjest gjest1
Skrevet

HUGE INTERIØRTABBE:

Vi overtok vårt nye rekkehus på søndag. Forrige eier har satt opp hvite fliser over kjøkkenbenken, hvor noen sporadiske fliser er dekorert med gule hestehov, solsikker og prestekrager.

Som om ikke det var nok har de tydeligvis fått kvantumsrabatt. Badet er nemlig dekorert med de samme, gyselige flisene!

Trenger jeg legge til at vi skal rive hele driten?

En annen uting synes jeg er laminatgulv. Får vondt i hodet av å gå på det jeg. :roll:

Skrevet

-Man kan godt blande stil-arter, - det er ikke noe "must" at man skal ha enten den eller den stilen- det virker som om det er en slags almenn oppfatning at enten har man en skikkelig harry-stil ELLER kun design i stål og minimalisme.- De fleste av oss har vel en mellom-ting, eller???

Jeg har heller ikke en spesiell stil, men et "koselig hjem der vi trives"- *ler*:- litt antikk, litt arvegods, litt Ikea, litt ekte kunst, litt tøys og litt barnetegninger, litt merbau-parkett, litt Middelhavsfliser og tilslutt litt "som har fulgt med på lasset"...........en super blanding!

(Jeg sitter akkuratt og leser i ELLE interiør for juni/juli- der blander man jammen mye rart og resultatet blir kjempeartig.- s. 80 er min favoritt!- er så glad i gamle kister!).

Og jeg liker best ordentlige,"streite", hvite,blå eller lysegrå stearinlys som kan brennes - hver dag. :blunke:

Skrevet

Gidder ikke kommentere debatten i seg selv.....

Men dere; husker dere de speil-bildene? Hvor bildet var trykket på et speil i ramme, og hang gjerne på vegger med mørkebrun panel! Disse menneskene hadde gjerne en bardisk i stuen oxo....! :ler: Trykket på speilet var som regel bilde av Elvis eller et ølmerke.

Det er det mest bugly jeg kommer på nå!

Gjest Zalomine
Skrevet
Jeg "orker ikke" å se:

[- Blomstrende potteplanter

Og jeg som er SÅÅÅÅ stolt over at mønjekliviaen jeg har fått av mamma blomstrer da! (Jeg har fått en avlegger, og for første gang blomstrer den i år (jeg fikk den for et år siden altså). Avleggeren kommer fra en plante mamma fikk da hun gikk gravid emd meg, og jeg har litt ekstra følelser for den av den grunn) Både jeg og sambo er "helt på tuppene" over at den blomstrer (i stedet for å dø...)

Godt at du aldri skal hit da!

Gjest Anonymous
Skrevet
...synes det er harry med en hel masse feriesouvenirer rundt omkring i huset.

Uenig :D Eller, det spørs hva du definerer som feriesuvenirer. Vi prøver alltid å ta med oss minner hjem. Det er alt fra kjøleskapsmagneter til dyre skulpturer - og jeg er spesielt glad i brukskunst som f.eks keramikk.

Men f.eks små miniatyrspritflasker som står fremme i stua - da er jeg med.

Skrevet

Det ante meg at mange kom til å reagere da jeg trakk frem "pyntelys" som en fæl ting. :sjarmor:

Nå er jo dette selvfølgelig min subjektive mening. Jeg synes enkle lys av god kvalitet er tingen, det er tross alt en grunn til at stearinlys har veke... En perifer bekjent av meg brukte en gang en evighet på å fortelle meg at "de lysene brenner jeg, mens de der brenner jeg ikke" etc. Grunnen til dette hadde ikke noe med at de var brannfarlige eller ikke, men det faktum at det var farger og pynt på dem.

Det blir laget en del stearinlys, med tynt pyntebelegg utenpå,

som ser helt forferdelig ut når man faktisk brenner dem...spesielt lys i 200 kroners klassen...det dekorative belegget lager også irriterende lyd når det brenner

Slike lys synes jeg er forferdelige uansett :blunke:

For meg blir det temmelig konsekvent valgt ensfarvede lys, som matcher interiøret eller borddekkingen.

Kan jo kaste ut en "bombe" til: Synes det er grusomt med overdekorert juleservice, påskeservice etc. Gjerne kombinert med litt spraglende lys og servietter med julenisser, flagg og andre figurer...

Dette blir skikkelig overkill for meg, og oppfattes som smakløst etter min mening. Men jeg har lagt merke til at det er mange som dekker bordet slik!

Skrevet
Store brudebilder hengende midt i stuen som nærmest tvinger alle til å kommentere bruden og kjolen og hvor nyyyyyydelig den er (selv om den er middelmådig og bruden ser tykk ut).

Stemmer det.......det er bare slanke, flotte mennesker som kan gifte seg!

Hvorfor var det ingen som opplyste meg om det før jeg selv giftet meg?

Unnskyld, kunne bare ikke dy meg......... :oops:

Skrevet
Stemmer det.......det er bare slanke, flotte mennesker som kan gifte seg!

Hvorfor var det ingen som opplyste meg om det før jeg selv giftet meg?

Unnskyld, kunne bare ikke dy meg......... :oops:

ehem....... i noen perfekte menneskers verden er det det..... tilsynelatende... :roll:

Skrevet

ehem....... i noen perfekte menneskers verden er det det..... tilsynelatende... :roll:

Naturligvis er det slik...... :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå skal jeg innrømme noe fælt.

Jeg synes egentlig juletrær er ganske stygge.

HAR såklart juletre, og liker lukta, stemninga, og synes det er koselig. Er altså glad i tradisjonen og kommer alltid til å ha juletre ...

...Men rent estetisk vakkert kan vi vel være enige om at det ikke er...

Et mørkegrønt tre midt i stua pynta med lys, norske flagg og glorete kuler.

Hadde vi kommet fra en annen planet og sett de her trerne som står midt på stuegolvet en gang i året hadde vi fatta lite.

Og egentlig så synes jeg det er til og med STYGGERE om man har all pynt i samme farge eller noe anna "stilrent" Da ser det ut som man prøver så veldig å få det pent - som ei skitten raggete bikkje med rosa sløyfe

Skrevet

Og det var jeg som ikke likte juletrær...

Var ikke logga på visst

Skrevet

Jeg synes juletre i seg selv er ganske hyggelig! En flott edelgran med "ekte" og fin (og passe mye!) pynt er da flott! Lukten skaper stemning, og feks edelgran drysser heller ikke.

Men: glitter, flagg, girlandere, grelle kuler og annet fjas er ikke akkurat med på å forskjønne det... Jeg synes ikke dette har noe på et juletre å gjøre.

Skrevet

... men der er jo uansett et tre som har pynta seg...

har bare litt finere kjole enn de med stygg pynt :wink:

Gjest Máire
Skrevet

Selvfølgelig er det lov å være opptatt av slike ting - men grunnen til at du nok får så mange reaksjoner er at du er så bastant i uttalelsene dine

f.eks:

"det vitner om totalt mangel på smak" og

"Duk på stuebordet er en forferdelig uting" i stedet for "JEG SYNES at duk på stuebordet er en forferdelig uting" etc, etc

Og du må jo tåle å høre andres reaksjoner når du er så rask til å kritisere selv..............

Jeg tror jeg er ganske så enig med lilleBRURA jeg.

Og ganske enig med : - ) Anna også.

Jeg tror jeg har et ambivalent forhold til juletrær :ler: Synes det bare var stort og i veien og en gedigen katteleke samtidig forrige jul. Også var det selvfølgelig et hel#### å rydde opp etter jul og få hurven ut.....

Det er interessant og greit å høre hva andre mener, og det er morro å høre om folks forskjellige smaker og interiørstiler osv... Absolutt.

Men jeg synes det skaper en vond stemning når noen peker ting ut som "vitner om dårlig smak", "alle som har den stilen er jammen ikke særlig oppegående" og liknende kommentarer. En ting er å si sin mening som mange mener førstemann gjør her, men det er da litt av en måte å gjøre det på ? Kan godt forstå at noen reagerer her.

Jeg mener at, lager man en slik tråd, der man rakker ned på det man ikke liker, og setter sin standard for det, så må man godta at alle kommer med sine meninger og ikke "gå løs" på de som føler for å forsvare sin stil. Dette ER jo en diskusjonstråd ? Greit om alle kunne akseptere hverandres meninger.

Jeg bryr meg ikke en døyt om hva andre har i stua si eller hvaslags fliser det er på kjøkkenet. Jeg kommenterer ikke tørkede blomster eller heklebrikker heller, selv om jeg synes det er fælt. Jeg mener absolutt mye, men jeg pleier ikke å tillegge personer kvaliteter etter hvordan det er i hjemmet faktisk. Da hadde jeg vært urharry nå selv :ler:

Er akkurat på flyttefot til en annen leilighet og her er det rotete, stilmix dø luks og rotete som fy. Så jeg er vel den største synderen her *whoahaha* :hoho:

Men fra spøk til revolver :

Min "fy-liste" / bidrag til tråden ellers :

Klarer ikke følgende

- Vegg til vegg tepper.

- Tørkede blomster

- Hvitt furupanel

- Skinnsofaer (foretrekker stoff)

- Blomstermasser i vinduene

- Store filmplakater og enorme bilder (har dessverre et par selv, men de blir nok ikke i stua neste gang. De er forøvrig fine og den ene er en kunstplakat med Seljordsormen - meget pent maleri)

- Hvite bord fra Ikea på 80-tallet engang. (har dette selv fremdeles, men jeg tvilholder på at vi må kaste det. Sambo mener det er greit til oppbevaring på kottet. Jeg blånekter og vil kvitte meg med dette "klenodiet")

- Nips

- Mørkeorange og selvmordsbrune farger a la 70-tallet

- Blomstrete gardiner og blonder (har blomstrete gardiner selv, men har ikke noe valg pr dags dato)

- Rysjer og volanger på møbler og gardiner

Hva jeg liker og vil ha :)

- Ordentlig parkett (får det på det nye stedet)

- Hvite vegger og lyse rom (får det og!)

- Vitrineskap som er enkle og stilrene fra Ikea. (Tror ikke jeg får råd ennå :()

- Spotter i taket (diskrete med metall, ikke fargerike plastdingser)

- Høye glassvaser med en singel blomst i

- Rene flater

- Praktiske bokser og kasser, ikke nødvendigvis fra Ikea

- Trekk til sofaen (stygg gammel skinnsofa) i creme eller beige (kjøpe stoff og sy selv)

- Gamle Ikeastoler som skal draperes med samme trekk som sofaen -> kommer til å bli veldig bra:)

- Pynteputer jeg skal sy selv, i thaisilke eller sateng eller lys bomull, med bittelitt diskrèt pynt eller uten noe..... Skal matche sofaen / stoler og interiøret generelt. Ikke mye dilldall.

- Kirsebærtre (eller kirsebærtre-"lookalike")-skaper og småmøbler

- Stumtjener og skohylle i smijern eller rustfritt stål

- Stål og glass synes jeg er pent, men skal ikke ha det helt sterilt

- Stålhylle på badet med håndkler i pastellfarger

- Vil også ha toalettsete i tre

- Nytt bord : glass/smijern eller stål, eller mørkt kirsebærtre eller noe sånt. Vanskelig å finne fine bord fortdia :evil:

- Friske roser på stuebordet hver uke... ELSKER roser! Må være snittblomster, ikke potteroser. Blir litt for mye gammel dame stil for min del.

Jeg er fryktelig glad i glass / sølv / stål / og mørkt tre. Så det kommer nok til å bli en del av stilen på det nye stedet. Noen vil kanskje kalle det sterilt, men det skal bli et personlig preg og jeg henter massevis av inspirasjon som myker opp kantene litt. Liker også pasteller og friske farger som gir luft og avkjøling i leiligheten. Lyseblått, lysegrønt og hvitt / sølv og creme / beige. Sort er også en viktig farge, men den må ikke dominere.

Jeg vil også prøve å innrede så godt som muilig etter Feng Shui. Da blir det både pent og gir gode energier i leiligheten.

Det viktigste er vel at det er trivelig i et hus og at de som bor der liker det, ikke sant ? Normal orden og hygiene er vel minstekravet som blir oppfylt de fleste steder vel ? Godt utgangspunkt.

Om noen har det rotete, så kan det faktisk være en grunn til det. Mange har liten plass og mange ting, og andre er på flyttefot / har megaopprydning i hjemmet. Mens andre igjen ikke prioriterer å ha det ryddig ? Vet ikke jeg ? Vi har det i allefall ganske så kaotisk nå, men jeg trøster meg med at det blir snart bedre og jeg er glad for at jeg har min egen stil og ikke er avengig om det er trendy eller ikke. Jeg peller med meg det jeg liker og tror kan passe inn hjemme, enten det er fra Ikea, antikkmarkeder, Hilmers hus, room eller Atelier Hødnebø.

M.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...