Gå til innhold

Fy Fy liste (om interiørtabber)


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Å kalle det interiørtabbe er å ta hardt i, men jeg liker i allfall ikke gardiner med rysjer. En annen ting som ikke kommer inn i min stue er veggseksjon av typen "mørkt tre med hyller og 4 skap med glassdører". Orker dem ikke. Familebilder på veggene er heller ikke min greie. Bilder er morsomt, men jeg har dem i album takk.

"Nips" som i porselensfigurer finnes heller ikke i mitt hjem, men jeg har likevel litt dilldall stående rundt i hyller. Det er helst små souvenirer og mineraler jeg har kommet over her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i de fleste punkter som er oppført i denne tråden, men vil spesifisere en type hjem/hus jeg synes er helt forferdelig. Rotete, overfylt, har gjerne mange forskjellige glorete farger (gult, grønt, rødt), ingen stil/rød tråd i det hele tatt, blonder, rysjer, pynteting, nips, altfor mye bilder, møbler i vidt forskjellige stiler, masse filleryer o.l. Samtidig! Da får jeg fnatt.

Jeg er bare så glad for at vi snart er ferdige med å pusse opp/innrede leiligheten vår, og at vi får fått det sånn som vi ville. Jeg slapper mye mer av og koser meg nå som jeg slipper å irritere meg over at det ikke er "sånn og sånn". Virkelig deilig!

Vil også legge til at det var da svært til overfølsomme og sarte sjeler i denne tråden..? Jeg husker bl.a vi hadde en tråd hvor vi listet opp alle sminke-tabbene vi hadde sett rundt omkring, og da var det ingen som reagerte nevneverdig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg virkelig ikke synes det er fint med IKEA-bilder på veggene. Jeg har en hang up på at kunst skal være personlig, og med et digert bilde over sofaen som jeg har sett i tusen andre hjem, så greier ikke jeg å se motivet, jeg ser bare IKEA.

Jeg også.

Det samme gjelder møbler fra IKEA, en ser så godt hvor de kommer fra, og "alle" har dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fy-liste:

-alle typer recliner-stoler, de er digre og stygge i fasongen

-shabby chic kan være fint, men det KAN bli for feminint....og da lurer jeg alltid på hvordan mannen i huset finner seg til rette. Så f.eks et soverom som var innredet i hvitt og rosa, med brudekjolen hengende framme, bilder av roser på veggen, pluss andre meget feminine ting.

-laminatgulv

-IKEA bilder og møbler, som en tydelig ser kommer derfra

-vifte i taket, som flere har nevnt

-møbler som en ved første øyekast kan se er svært billige, f.eks kjøpt på Jysk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morgan le Fay

Vi har et Ikea-bilde, riktignok på do. :fnise: Ellers er laminatgulv praktisk når man har dyr, men egentlig hater jeg det intenst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min fy-liste:

-shabby chic kan være fint, men det KAN bli for feminint....og da lurer jeg alltid på hvordan mannen i huset finner seg til rette. Så f.eks et soverom som var innredet i hvitt og rosa, med brudekjolen hengende framme, bilder av roser på veggen, pluss andre meget feminine ting.

Jeg liker ikke skikkelig gjennomført shabby chic / landlig hvit-stil, a la sånn som jeg ser i enkelte blogger for tiden, og har undret over det samme som Nabodama; bor det en mann også i dette huset? (ofte står det jo å lese at det gjør det) Uansett alt for "dillete" for meg. Men det finnes mange elementer i shabby chic som jeg liker, men altså ikke dette dønn gjennomførte.

(men dette handler altså om smak og behag - ikke nødvendigvis at det er interiørtabber.)

Takvifte med lys er kanskje aller høyest på listen over ting jeg aldri i livet ville tatt over dørstokken, svære reoler og sånn TV-benk som er kombinert tv/stereobenk (høyere på den ene siden) er også relativt høyt oppe på den listen.

Ikke syntes jeg at alt trenger å matche så voldsomt heller, sånn type "limegrønne gardiner, limegrønn løper, limegrønne kubbelys og kunstige limgrønne blomster i en vase" et ellers nøytralt rom syntes jeg blir litt for stylet og kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne i et hus for en tid tilbake som var bygget for fire år siden. Dette fik jeg vite etter at jeg hadde vært der. For da jeg var der var jeg skråsikker på at de hadde kjøpt huset for fire år siden og ikke gjort så mye innvendig.

Det var fryktelig etter min smak da, men selv syns de sikkert at de hadde det kjempefint.

Ubehandlet panel på vekker og tak, dette var selvfølgelig gulnet. På gulvet hadde de til dette funnet ut at mørk parkett var lekkert. Og buegang mellom kjøkken og stue, og mellom gang og stue.

De hadde en lekker globusbar eller hva man kaller det.

Og glorete gardiner med slike rysjer som kapper over vinduene...

Det var totalt tidlig nittitall.

Dette er en ung familie altså, så jeg forsto liksom ikke at dette var smaken dere.

Man sier selvfølgelig ingenting i en slik sammenheng, men det er lov å tenke inni seg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hus som ser ut som en katalog. Der det er helt umulig å i det hele tatt ane at menneskene som bor der har en egen mening eller personlighet.

-Bilder av "gråtende barn"

-Bilder overalt i forskjellige rammer som ikke passer sammen hverken i størrelse eller farge.

-Nips i overdrevne doser

-Gardiner

-Glasskap på stua med utstilling av diverse servise og penglass. Gjerne i stabler. Helt grusomt.

Endret av Leya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til en liten ting (kanskje først og fremst pga startinnlegget i denne tråden er så bastant som det er):

Jeg tenker svært sjeldent noe negativt om andres hjem, tvert i mot, jeg syntes det er spennende med andres interiør også når de er langt i fra slik jeg har det selv. Det er mange, eks svigers+mine egne foreldre, som har et hjem som er lysår fra slik jeg selv velger å ha det (og som også har noen av de tingene som står på min "nei-liste"), men de har like fullt koselige hjem som jeg trives godt i. Men jeg har min smak, ting jeg foretrekker og ting jeg ikke liker. Jeg kan like sorte skinnsofaer, men syntes de kler best å være stramme i formen, det betyr ikke at jeg rister på hodet av naboens volumiøse utgave, jeg ville bare ikke kjøpt/hatt slik selv.

Og så syntes jeg at når bruksting er lekre, men ikke funksjonelle så blir det bare jålete. Hva skal man med kul sofa som ikke er god å sitte i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall dette heller "En liste over ting JEG ikke liker". "Interiørtabber" blir for dumt!

Det bør være en balansegang mellom estetikk og praktisk bruk, mener jeg. Derfor synes jeg det er verre med hjem som slavisk følger en stil som ikke står til livsstil eller generellt bruk, en et hjem som man ser er "i bruk". der ikke alt matcher fordi de færreste har råd/mulighet til å kjøpe alle møblene på likt, man endrer smak, man flytter sammen med hver sine møbler osv.

Jeg har disse forhatte viftene med lys f.eks. på barnerommene. og tro meg, jeg er helt enig i at de er fæle!! Han som bodde her før sa han tok dem ned og kastet dem, eller lot dem henge. Jeg ba han la de henge og er glad for det, for ungene synes de er deilige på sommeren. Her går altså praktisk bruk foran hva jeg synes er fint.

Det er laminat i hele leiligheten min. Var slik da jeg flyttet hit og jeg har hverken lyst eller råd til å bytte den ut. Praktisk med barn i huset - og når man bor alene og ommøblerer med å dra møblene gjennom rommene....). Det er ikke dermed sagt at jeg ikke synes parkett er penere!!

Jeg liker ikke følgende (med mindre man på en unik måte har laget en stil der det likevel blir kult):

- Overdådige kjøkken, gjerne i meksikansk stil.

- Kjøkken og møbler som er malt "slitt", gjerne i bondestil. (Hva heter det igjen?) Kan til nød gå med noe i Shabby Chic-stil.

- Ekstrem blanding av nye og gamle ting ("Se hvor flott stolene fra 1700-tallet matcher bordet i glass og stål...")

- Gardiner med mye farger, kapper, rysjer..

- Mye pynteting, nips, duker.

- Tørkede blomster, blomster i tre eller stoff. Noen silkeblomster ser til nød ok ut.

- Soverom som er ekstremt feminine (he he, holdt på å besvime da jeg så soverommet (på TV!! :lur: ) til Dr. Phil. Har aldri sett så mye blomstrete mønster, kapper, tepper og fjas noen gang.

- Svært "tunge" møbler i mørkt tre og nagler, eller chesterfield.

- For ryddige hjem!! Ikke en avis, barnetegning, regning eller kaffekopp fremme - alle flater er heeelt ryddige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke syntes jeg at alt trenger å matche så voldsomt heller, sånn type "limegrønne gardiner, limegrønn løper, limegrønne kubbelys og kunstige limgrønne blomster i en vase" et ellers nøytralt rom syntes jeg blir litt for stylet og kjedelig.

Enig. Dette liker ikke jeg heller.

Da burde det iallefall være i flere nyanser av en eller flere farger, slik at det ser litt mer "tilfeldig" ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidligere bruker

Slappe, slitte og avskallede saccosekker.... Måtte jobber HARDT med mannen for å få pælme den gamle lefsa hans :fnise:

Ledninger. Spesielt den støvsamlende klynga bak TVen, der alle komponentenes og høyttalerenes ledninger fyller opp et par kubikkmeter. Særlig digg hvis TVen står på et "glissent" møbel, slik at du ser alle ledningene gjennom hyller eller på undersiden.

Skjenk med store barnebilder (fra fotograf, med identisk bakgrunn og oppsett) symmetrisk hengt opp over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har skiftet smak flere ganger i årenes løp, så det er lite jeg kan si noe negativt om, men det er EN ting jeg så i et hjem en gang og som jeg aldrig noen sinne kommer til å ha i mitt hus

En uthulet elefantfot som ble brukt til paraplystativ. Jeg grøsser bare jeg tenker på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke syntes jeg at alt trenger å matche så voldsomt heller, sånn type "limegrønne gardiner, limegrønn løper, limegrønne kubbelys og kunstige limgrønne blomster i en vase" et ellers nøytralt rom syntes jeg blir litt for stylet og kjedelig.

Akkurat sånn har jeg det hjemme, men fargen min, for tida, er turkis. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne i et hus for en tid tilbake som var bygget for fire år siden. Dette fik jeg vite etter at jeg hadde vært der. For da jeg var der var jeg skråsikker på at de hadde kjøpt huset for fire år siden og ikke gjort så mye innvendig.

Det var fryktelig etter min smak da, men selv syns de sikkert at de hadde det kjempefint.

Ubehandlet panel på vekker og tak, dette var selvfølgelig gulnet. På gulvet hadde de til dette funnet ut at mørk parkett var lekkert. Og buegang mellom kjøkken og stue, og mellom gang og stue.

De hadde en lekker globusbar eller hva man kaller det.

Og glorete gardiner med slike rysjer som kapper over vinduene...

Det var totalt tidlig nittitall.

Dette er en ung familie altså, så jeg forsto liksom ikke at dette var smaken dere.

Man sier selvfølgelig ingenting i en slik sammenheng, men det er lov å tenke inni seg da..

Jeg jobber i interiørbransjen, og ser at mange unge faktisk lar foreldrene sine påvirke materialvalgene, for de "vet jo best". Og så er det noe med mannfolk og ubehandlet panel, grøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 1 år senere...
Gjest Livsnyteren

TS har tydeligvis tatt på seg rollen å definere hva god smak er. Sånt blir det god humor av. Moro å lese hva folk (TS) kan finne på å (inni seg) påpeke hva andre ikke har greie på.

Heldigvis finnes det folk som ikke trenger visse fisefine regler for å trives.

Og heldigvis finnes det folk som TS og etterdiltere som gjør livet litt morsommere for oss andre.

Livet er altfor kort til å bruke tid på å pirke på hva andre har på veggene eller stående/liggende/slengende i heimen. Tiden kan f.eks. brukes til nyttige ting som å kommentere her på KÅGE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Pelle_*

Jo mer jeg leser jo mer blir jeg sikker på at dette er en kjerringtråd. Vi er vel ikke på kjerringguiden for ingenting. Matchende farger på sengesett? Hvilken hensikt har det om man ikke er interessert i farger, men å sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...