Gå til innhold

Fy Fy liste (om interiørtabber)


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Helen Parr
Hvorfor skal dere kritisere andres smak?

Det er simpelt å rakke ned på det andre mennsker omgir seg med i hjemmene sine.

(nei, jeg har ikke en masse nips eller furuvegger).

Dette er vel ikke direkte kritikk av andres smak, men snarere en litt morsom tråd om hva ulike mennesker synes ikke er så fint.

Jeg er for øvrig enig med Tulipa - det er bra å lese at man har forskjellig smak, og litt underholdende å se hva andre synes er mindre fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du har stort brudebilde på stueveggen, utstoppede dyr av noe slag og fotballskjerf eller spritflasker på utstilling, vel - så deler vi ikke smak ;)

Jeg så også et sånn dotrekk (sånn fluffy i knallfarger) som var så vanlig på 80-tallet her om dagen (sant!) og fikk meg en god, lydløs latter på toalettet.

Ellers er jeg ikke glad i

-tørkede blomster (hva er galt med friske?)

-tannpirkerholdere på spisebordet (her er det sikkert jeg som skiller meg ut, men jeg mener bestemt at man ikke skal pirke seg i tennene ved matbordet)

-heklede brikker

-servise etter forskjellige sesong (ser ikke vitsen)

-baderomsporselen i andre farger enn hvitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Jeg ville ikke slått ned veggen mellom kjøkken og stue for å lage åpen løsning.

*Jeg ville ikke malt eller tapensert en vegg i stua.

*Jeg ville ikke malt furupanelet i arkitekttegnede hus, bare lutet det

*Jeg ville ikke kastet ut gamle arvede møbler og erstattet dem med minimalistiske møbler

*Jeg ville ikke kastet ut den myek, store, utrolig behagelig sofaen til fordel for en kul sofa som er vond å sitte i.

*Jeg ville ikke malt det mørkebrune arkitekttegnede huset i skoglanten rødt.

*Jeg ville ikke hatt kunstige sprosser på vinduene.

*Jeg ville ikke byttet ut de gamle trekkfulle vinduene i sveitserhuset.

*Jeg ville ikke hugget ned de gamle frukttrærne og det gamle furutreet og byttet de ut med thuja.

*Jeg ville ikke solgt eplehagen for 10 mill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- At de eneste bildene av ungene er fotograf-bilder.

Lurer på hva jeg skal gjøre da mannen min er fotograf hvis dette er smakløst og harry....

Jeg kan vel da kanskje ikke tenke meg noe værre enn dårlige og kjipe barnehage og skolebilder i rammer fra nille på veggene..... Blæh!

Og rotete kjøkken med sur oppvaskklut! Usj, da får ikke jeg lyst på middag for å si det slik....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Dersom du har stort brudebilde på stueveggen, utstoppede dyr av noe slag og fotballskjerf eller spritflasker på utstilling, vel - så deler vi ikke smak ;)

Jeg kunne gjerne hatt et rådyrhode på veggen på hytta... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bodillen

Jeg oppfattet ikke dette som en tråd hvor man rakker ned på andres smak. Folk er forskjellige, og takk for det.

Mange har rynket på nesa over den knallrøde, helblanke skyvedørsgarderoben vi har i hallen vår, men vi driter da i det så lenge vi synes den er fin.

Forresten liker jeg veldig dårlig brystningspanel hvis den ikke befinner seg i et eldgammelt hus og er opprinnelig. Og sånne dukker noen har på toalettet sitt, med heklede kjoler som skjuler dorullen - de kan jeg virkelig styre meg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hiawatha_*
Inspirert av tåden om omhandler hva folk ser på når man er hjemme hos noen for første gang har jeg laget en fy-liste over ting jeg synes er stygt og vitner om den total mangel på smak.

Minnie

Det vitner vel mere om en smak som er annerledes enn din, ikke manglende eller dårligere. Du oppfatter antakelig de andrers smak som mindre trend- og motepåvirket enn din egen smak. Kanskje vedkommendes smak er preget av større grad av praktisk og økonomisk sans enn din egen smak?

Jeg anbefaler deg å lese Pierre Bourdieus bok "Distinksjonen" - en sosiologisk kritikk av dømmekraften. Her har Bourdieu foretatt en analyse av smak og estetiske preferanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos dette med gjennomsiktig kontra uhygienisk skittentøykurv - vi har skittentøy-"kurv" av hvitt lerret, vi :sjenert:

Det er et stålstativ med avtagbar og vaskbar lerretskontruksjonsting med tre rom og lokk. Den er forbanna lekker, om jeg skal si det selv, og jeg kunne godt hatt den et mer synlig sted enn på soverommet vårt hvor gjester sjelden ferdes. Ikke kan man se hva som ligger i den heller.

Min STORE hateting: åpne kjøkkenløsninger. Det skal mye til (og veldig stor plass) for at det skal være fint, og vanligvis betyr det bare at man sitter i sofaen med en sterk følelse av å ha kjøkkenskapene i fanget. Skaper lys og luft meg i... simpelt arkitekttriks for å spare plass, er det.

STOR hateting nummer to: stuer uten bøker. Ei legebok og fire bøker fra en bokklubb holder ikke, ei heller tre strategisk plasserte coffee table-bøker om obskure impresjonister. Bokmangel gjør meg enormt rastløs og ukonsentrert.

Jeg har nylig blitt omvendt fra å hate hjørnesofaer, fordi mannen insisterte på en sånn en i vårt splitter nye hjem. Han klarte å finne en på Ikea som ser nesten litt nett ut, og som har veldig fint trekk. Jeg forbinder egentlig sånt med sånne skinngreier som ser ut som sofa med elefantsyke, men har nå gitt meg og innrømmer motstrebende at de kan være fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Eline_*

Tror de fleste har mye av dette på listen... Men er det ikke godt da? At ikke alle hjem ser ut som design-kataloger :popcorn:

Jeg har hatt eller har alt hjemme hos meg i grunnen, men jeg har det ganske fint og moderne allikevel... Ho-ho!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inmari artig å lese om alt det folk var stygt for fire år siden, men nå er litt fint for det er litt trendy - ref stål hvitevarer. (stål-varer...)

Mote er mote er mote g jeg er sikker på at halvparten her hadde dissa butikk med innhold som fryd-butikkene fx i 2003 - i dag er det superin - altså!

Og hvem ville valgte svarte lysekroner for fire år siden? Og hvem har ikke ombestemt seg mht barneleker fx? Noen har sikkert fått barn siden sist.

Dessuten skjønner jeg ikke hva barneleker har med interiørtabber å gjøre - det er noe dynamisk som skjer i et hjem på linje med klær som brukes og flytter seg rundt i sin egen syklus.

Oppbevaring for leker derimot...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min STORE hateting: åpne kjøkkenløsninger. Det skal mye til (og veldig stor plass) for at det skal være fint, og vanligvis betyr det bare at man sitter i sofaen med en sterk følelse av å ha kjøkkenskapene i fanget. Skaper lys og luft meg i... simpelt arkitekttriks for å spare plass, er det.

ENDELIG en som er enig med meg!! Jeg vil ALDRI ha åpen løsning mellom kjøkken og stue!

Jeg fikser heller ikke lyskroner med allskens dingeldangel på.

Pynteting ala porselensfigurer. (egentlig pynteting generellt)

Gule og rosa vegger i stua (har hatt begge deler :ler: )

Overfyllte rom og utstillingshjem

Bilder som er hengt opp uten mål og mening

Lampetter på veggene

Taklamper

Sikkert mye mer også...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk Åberg

Jeg syns mye kommer an på boligen. Som Bodillen nevner, syns jeg generelt at brystningspanel er stygt, men i noen gamle hus kan det være fint.

Jeg kan ellers styre meg for masse store familiebilder/bilder av barna i stua. Hvis man skal ha slike bilder, syns jeg det er best om de ikke er for store, og har en egen plass, f.eks. i en trapp, om man må ha dem.

Julegardiner med nissemønster liker jeg ikke.

Heller ikke når man må ha små duker på hver ledige bord/benkplass. Gjerne med nips av noe slag stående på.

Ellers er så er det vanskelig å være veldig bastant. Så lenge det er tydelig at folk har hatt en tanke bak, og de har en viss estetisk sans, kan jeg like det. Selv om det er helt annerledes enn min egen stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg må innrømme at jeg virkelig ikke synes det er fint med IKEA-bilder på veggene. Jeg har en hang up på at kunst skal være personlig, og med et digert bilde over sofaen som jeg har sett i tusen andre hjem, så greier ikke jeg å se motivet, jeg ser bare IKEA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig så liker jeg dorulldokker og brystningspanel. Irriterer meg at brystningspaler er så innmari ut akkurat nå, for jeg synes det kan være en fin måte å bryte opp en stor veggflate.

Dorulldokker har jeg et nostalgisk forhold til. :-D

Og jeg reagerer mer på om folk IKKE har bilder av ungene på veggen, enn på fotograf/ikke fotograf eller størrelsen på bildene. Så lenge de ikke er i plakatstørrelse da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...