Gå til innhold

Fy Fy liste (om interiørtabber)


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

Jeg skal si meg enig i mye av dette, samtidig har jo folk forskjellig smak!!

Jeg synes nemlig at vifte i taket kan være kult, MEN det er kun i veldig spesielle hjem med god høyde under taket.. men stort sett ikke i "norske" hjem..

Når det gjelder ikea møbler, jeg handler da på ikea og det plager meg ikke at folk ser det.. har man ikke råd til å kjøpe sofa til 20000 så har man ikke det. jeg synes mye der er fint, men annet er stygt, som i alle butikker.

en siste ting er jysk!! Jeg skal si at mye av det de har er dårlig kvalitet, men jeg har kjøpt blandt annet en sjenk er, kjempefin og alle blir helt ?!?!? når jeg sier den er kjøpt på jysk, solid og kjempefin!! Så man skal ikke undervurdere lavpris butikkene!!

Når det er sagt synes jeg dette er forferdelig:

*Hjem som har for mye stæsj.. plysj duker, lys overalt, typ sånn luksus stil men too much...

*Jeg personlig liker ikke den minimalistiske stilen, synes det blir for upersonlig.

* for mye furu...

* kjøpt meg nytt hus, der er stuen todelt, den ene siden rosa, den andre mørke grønn og med brystpanel... trenger jeg si mer?!?

*er virkelig ikke noe fan av laminat.. men til nød kan det brukes i vaskerommet..

* noe som forøvrig ikke er stygt men det dummeste jeg vet om, er hvit sofa når du har småbarn!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og til slutt - jeg kom på en ting jeg får helt noia av....... det er når mennesker har sine kjæledyr i sengen, eller på soverommet i det hele tatt. :evil: </span>

Vet posten er fra 2003, men dette er da vitterlig ingen interiørtabbe? :gjeiper:

Listen min ser ca. slik ut (kommer sikkert på mer senere):

*Ledninger

Synlige ledninger som ikke er festet til vegg og slike strømpadder(forgrenere). Det er sikkert litt pirkete, men ser også mange dårlige forsøk på å feste ledning til vegg selv hvor gamle krøllete lampettledninger snegler seg opp den hvitmalte veggen opp til den flotte moderne lampen i stua. Skjult elektrisk anlegg er penest, men så klart er ikke det alltid mulig. Jeg har funnet noe som heter primolister, hvite lister med hulrom bak som man kan legge ledninger, med utsparringer til uttak hvor man kan montere stikkontakt/lysbryter mm. Finnes som gulvlist, taklist, karmlist, pyntelist osv. Helt genialt i leiligheter med murvegg hvor du ikke har mulighet til å legge ledningene inn i veggen!

*Forskjellige gulv rundt hele etasjen

Spesielt når man kan se at rommene er pusset opp hver for seg, og selv i et iherdig forsøk på å matche parketten/laminatet mellom stue og kjøkken blir det aldri bra! Linoleum synes jeg sjeldent blir pent.

*Synlige dvd-samlinger

Synes det ser litt fjortiss ut å "briefe" med filmsamlinga. Vet at mange ikke prøver å skryte ved å stable dem synlig, og at det er veldig vanlig, så trår ganske varsomt her :)

*Gutterommet mitt i mor og fars hjem.

Her fikk jeg frie tøyler for ikke så altfor mange år siden. Her går laminat, knekt-løse ikeahyller, lys trepult, hvit arbeidsbenk og kjøleskap om hverandre. Ryddig er det sjeldent, og den gigantiske vannpipa fra en tur til egypt står og pryder veggen over senga, hehe.

Vil legge til at jeg nå skal pusse opp et lite oppholdsrom til å bli soverom på hytta. Her skal det bli vegg-til-vegg tepper, og jeg gleder meg til det står ferdig! Fra før ligger det et lyst, slitt linoleumsgulv med store skavanker i form av hull og merker fra bord og sofa, og det ville blitt for dumt å legge tre-/treimitasjongulv der, når resten av etasjen skal pusses opp skikkelig om ikke lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig mimretråd. :ler:

Hvis jeg skal føye til noe, så må det bli at altfor trange og smale trapper anser jeg som en interiørtabbe. Spesielt når man skal begynne å møblere og skal bære møblene opp eller ned en altfor liten trapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en siste ting er jysk!! Jeg skal si at mye av det de har er dårlig kvalitet, men jeg har kjøpt blandt annet en sjenk er, kjempefin og alle blir helt ?!?!? når jeg sier den er kjøpt på jysk, solid og kjempefin!! Så man skal ikke undervurdere lavpris butikkene!!

Hva heter skjenken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Doruller med nissemønster midt på sommeren tar kaka.

Det hadde vi en gang. Da var det streik i transportsektoren og "supern" var utsolgt for toalettruller. Vi måtte derfor opp på loftet og ta frem juletoalettrullene fra året før. :nisseblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Amalie_*

Juletoalettruller?!?

Jeg skal innrømme at mitt førsteinntrykk når jeg kommer inn hos folk som har perfeksjonert en eller annen interiørstil til fingertuppene er "wow". Men neste tanke er "somebody needs to get a life"...

Ja, jeg vet at mange av dere har interiør som hobby, og allerede der har dere mistet meg.

Jeg vil heller sitte på et litt slitt, men rent og hyggelig kjøkken og drikke verdens beste kaffe fra et reklamekrus sammen med en god venn, enn å besøke noen i en "representasjonsbolig" hvor man forventes å gi (vanligvis) vertinnen komplimenter for vakkert utført innredning. Men det slipper jeg heldigvis, mine venner er mer interessert i andre ting enn interiør (men har pussig nok de hyggeligste hjemmene jeg har besøkt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, morsom tråd. Jeg har selv bodd en mengde forskjellige steder og hatt mye grusomt opp gjennom årene. Det er ikke så viktig hvordan man har det hjemme synes jeg. Jeg synes ofte at veldig gjennomførte hjem med for mye saker og ting er "stygt". Alfor ryddige, alt for matchende hjem, på den ene eller andre måten.

Det er kjempekoselig å komme inn i (ofte for varme og tette) stuen til et gammelt ektepar som har veggene fulle av bilder, heklede duker, blomsterpotter, souvenirer, lamper, puter, tepper, nips, plysj på dosetet osv fordi man ser jo at det er sånn de vil ha det og at de trives med alle minnene. Det betyr jo ikke at jeg kunne bodd sånn selv.

Jeg har forøvrig masse harry greier her; saueskinn og yuccapalme, speil fra ikea, plysjeppe og akvarium, hehe.

Likevel vil jeg legge til følgende som gi meg dårlige assosiasjoner:

- kjøkken- og baderomssett (matchende, i samme motiv, feks med gjess)

- såpedispensere i porselen som man skal fylle på selv

- at all veggplass MÅ dekkes med bilder, samme hva slags

- "kunst" som matcher møblene/gardinene

- dosete i tre

- lysmansjetter/sløyfer

- porselensdukker og alle andre dokker

- sånne skap som man skal skjule tven i

- hyller og seksjoner med bare pynteting og ingen bøker

- remser med tørket hvitløk og bunter med tørkede urter på kjøkkenet

- downlights

- senkede tak

- tapet og flisborder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Juletoalettruller?!?

Jeg skal innrømme at mitt førsteinntrykk når jeg kommer inn hos folk som har perfeksjonert en eller annen interiørstil til fingertuppene er "wow". Men neste tanke er "somebody needs to get a life"...

Ja, jeg vet at mange av dere har interiør som hobby, og allerede der har dere mistet meg.

Jeg vil heller sitte på et litt slitt, men rent og hyggelig kjøkken og drikke verdens beste kaffe fra et reklamekrus sammen med en god venn, enn å besøke noen i en "representasjonsbolig" hvor man forventes å gi (vanligvis) vertinnen komplimenter for vakkert utført innredning. Men det slipper jeg heldigvis, mine venner er mer interessert i andre ting enn interiør (men har pussig nok de hyggeligste hjemmene jeg har besøkt).

Juletoalettruller?!?

Ja, toalettruller med påtrykte nisser eller annet julemotiv. Det må du vel ha sett. Lambis toalettruller forandrer jo mønster med årstidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
Juletoalettruller?!?

Ja, toalettruller med påtrykte nisser eller annet julemotiv. Det må du vel ha sett. Lambis toalettruller forandrer jo mønster med årstidene.

Jeg synes juletoalettpapir er nesten like ille i desember som det er i juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, så sikkert masse på min liste som har vært nevnt før, men jeg liker ikke:

* gulnet panel /brystning

* kappegardiner

* veggtilveggteppe

* møbler og lamper med "frynser" nederst

* filleryer

* bilder av slekt/familie på alle vegger og ledige plasser i huset, som attpåtil

ikke er organisert på noe vis - bare hengt ett tilfeldig sted

* tørkede blomster og kunstige blomster

* hekla brikker på tv`n

* furumøbler (disse er forøvrig kjempefine å pusse opp da de ofte er solide -

bare male de og skifte knotter etc hvis det er kommoder, skap o.l.).

* mye mer....kunne vel fortsatt i det uendelige, men så er jeg kanskje over

gjennomsnittet opptatt av interiør - dette er ting som ikke kommer inn i mitt

hus, men som andre gjerne skal få lov å ha i sitt - bare så det er sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal innrømme at mitt førsteinntrykk når jeg kommer inn hos folk som har perfeksjonert en eller annen interiørstil til fingertuppene er "wow". Men neste tanke er "somebody needs to get a life"...

Ja, jeg vet at mange av dere har interiør som hobby, og allerede der har dere mistet meg.

Å ha interiør / innredning som hobby, er det en litt mindre akseptert hobby enn om man for eksempel fisker, samler på frimerker eller strikker? Siden du tenker "sombody needs to get at life" mener jeg?

Jeg vil heller sitte på et litt slitt, men rent og hyggelig kjøkken og drikke verdens beste kaffe fra et reklamekrus sammen med en god venn, enn å besøke noen i en "representasjonsbolig" hvor man forventes å gi (vanligvis) vertinnen komplimenter for vakkert utført innredning. Men det slipper jeg heldigvis, mine venner er mer interessert i andre ting enn interiør (men har pussig nok de hyggeligste hjemmene jeg har besøkt).

Jeg vil også sitte på et rent og hyggelig kjøkken og drikke kaffe med en god venn, men at vennen min har reklamekopper sikrer like lite at vennskapet er godt som at en Figgjokopp betyr at vennskapet kun dreier seg om interiør.

At man er opptatt av interiør betyr jo abolutt ikke at man har hjem som kun er til stas, ei heller at man som person kun har denne ene interessen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Juletoalettruller?!?

Jeg skal innrømme at mitt førsteinntrykk når jeg kommer inn hos folk som har perfeksjonert en eller annen interiørstil til fingertuppene er "wow". Men neste tanke er "somebody needs to get a life"...

Ja, jeg vet at mange av dere har interiør som hobby, og allerede der har dere mistet meg.

Jeg vil heller sitte på et litt slitt, men rent og hyggelig kjøkken og drikke verdens beste kaffe fra et reklamekrus sammen med en god venn, enn å besøke noen i en "representasjonsbolig" hvor man forventes å gi (vanligvis) vertinnen komplimenter for vakkert utført innredning. Men det slipper jeg heldigvis, mine venner er mer interessert i andre ting enn interiør (men har pussig nok de hyggeligste hjemmene jeg har besøkt).

Jeg har verdens beste kaffe OG fine krus, jeg. Men da har jeg vel ikke noe liv da :fnise: Noen mennesker bryr seg bare mer enn andre om omgivelsene sine. Jeg har det akkurat likedan på kontoret mitt. Det er ryddig, jeg har en fin plante og et par kule bilder, og kaffekoppen er også fin. Når kollegaene mine har vært på besøk hos meg har de sagt at det ser ut som de forestilte seg.

Men det er ikke en representasjonsbolig, jeg forventer ikke komplimenter fordi jeg faktisk bare gjør det hyggelig for min egen del, og jeg har svært mange andre interesser enn interiør.

Slike mennesker som du beskriver finnes, men jeg tror det er forsvinnende få som bare er opptatt av fasade samt interiøret i representasjonsboligen sin. Derimot mistenker jeg at dette er en populær forestilling blant folk som ikke interesserer seg for interiør. Det blir status å heve seg over en slik interesse.

Å ha interiør / innredning som hobby, er det en litt mindre akseptert hobby enn om man for eksempel fisker, samler på frimerker eller strikker? Siden du tenker "sombody needs to get at life" mener jeg?

Jeg vil også sitte på et rent og hyggelig kjøkken og drikke kaffe med en god venn, men at vennen min har reklamekopper sikrer like lite at vennskapet er godt som at en Figgjokopp betyr at vennskapet kun dreier seg om interiør.

At man er opptatt av interiør betyr jo abolutt ikke at man har hjem som kun er til stas, ei heller at man som person kun har denne ene interessen. :)

Ah, så enig, så enig med Hårek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyfyliste om interiørtabber?

Vel, smaken er som baken. Det jeg synes er pent er nødvendigvis ikke det samme som hva andre synes er pent. Men joda, jeg har en god del ting jeg misliker jeg også.

- trepaneler

- furu

- overbruk av downlights (jada, det var dødskult for ti år siden, men dog!)

- schvææære TV'er

- nips

- mahogny og sånne forferdelige, tunge engelske stoppede sofaer

- altfor mye antikk/bonderomantikk

- rosa skinnsofa :fnise: og alt annet "kineser-harry" (vifte i taket, fliser i sikksakk, murt boblebad med trapp)

- en mørk, kompakt reol som tar halve veggen, med plass til både nips og stor TV

- postkassehus :hoho:

- alle dørskilt osv med gotisk skrift og gjess til pynt.

- PH-lamper, Kartell og Arne Jacobsen, når du vet at vedkommende ikke kan særlig om interiør men bare har hørt om syveren og superellipse, og kjøper det fordi det er kult. Nå ble jo riktignok Ingrid Schulerud grundig utskjelt, men jeg er enig i at syveren er åndselitens IKEA.

Jeg synes juletoalettpapir er nesten like ille i desember som det er i juli.

Word.

Det er nesten verre i desember, i juli kunne det vært morsomt!

Men sånne som gjenspeiler årstidene ikke bare i serviset, men helt ned til servietter og dopapir, kan jeg overhodet ikke forstå smaken til. Betyr ikke at det er dårlig, men nisseservise og påskekopper er ikke min stil.

IKEA har jeg ingen aversjon mot, merkelig nok. Jeg vil tippe at 70% av norske hjem har en Billy, eller en Klippan, eller en Tromsø ett eller annet sted i hjemmet. Om ikke annet bør man ha en Ivar i garasjen/på loftet, for det er genial oppbevaring. IKEA er billig og helt grei kvalitet, men det gir ikke akkurat luksusfølelse.

For en opplevelse av virkelig, virkelig dårlig smak, vil jeg anbefale et besøk på Magic City på Grønland :ler:

Når det gjelder interiør som hobby, synes jeg det er fint å ikke bo i et sammenrusket virrvarr av stiler. Men hobby... nei, jeg har samme forhold til huset mitt som jeg har til bilen min: det er en gjenstand som er der for å brukes, mer enn alt. En base, ikke et interesseobjekt. Men det er nå meg.

Endret av Nigo-san
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marte_*

Jeg vil ikke kalle det fy-liste - men jeg har selvsagt min smak og en rekke saker og ting som aldri vil komme inn i mitt hus:

  • Kunstige blomster
  • Tørka blomster
  • Broderte bilder på veggen (ja, ser at det visstnok er blitt in igjen :ler: )
  • Vegg til vegg-tepper
  • Hagemøbler i plast (har noen klapp-stoler som tas fram ved masse gjester)
  • Barne- og brudebilder på veggene (mulig når jeg blir gammel og senil)

Jeg er en av dem som elsker interiør og elsker å ha det fint og behagelig i mine omgivelser. Det betyr ikke at jeg MÅ ha dyre design-ting - men endel slike valg har jeg tatt både pga at jeg elsker designet og fordi det veldig ofte lønner seg å betale for skikkelige varer.

Er også mer enn normalt opptatt av kunst og selvom jeg ikke ser ned på folk som velger det så kunne jeg aldri hatt "billig-kunst" på veggene hjemme hos meg. Har samlet kunst i mange, mange år og det er en av mine store lidenskaper.

Før syntes jeg det var harry med digre TV`er, men som kone til en mann som elsker sport så måtte jeg resignere da han kom hjem med en 50" til stuen. Når jeg har blitt vant til det så synes jeg faktisk den er litt stilig og så er den så fantastisk god å se på at nå kunne jeg ikke tenkt meg et mindre TV :ler:

Ble veldig glad da jeg leste at det nå er in med interiør i duse farger - akkurat slik jeg har det hjemme og akkurat slik jeg vil ha det hjemme. For meg er huset mitt rekreasjonssted hvor jeg slapper av og koser meg. Og for å få ladet batteriene så trenger jeg det harmonisk, ryddig og rent rundt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det styggeste jeg vet er typiske moderne funksjonalistiske/minimalistiske hus, interiører og møbler. Dvs rette linjer, ingen "unødvendig" dekor, firkantede former, blanke eller syntetiske materialer som stål og plast, og kald hvitfarge (gjerne akkopagnert av litt glorete rødt :riste:).

Minimalisme er kaldt, upersonlig, uoriginalt, sterilt og ukoselig. Uavhengig om det er billige greier fra Ikea, eller dyre designermøbler. Like stygt, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supermimz

Jeg synest at overdådige luksuriøse møbler med snirkler og massevis av mønster er lite pene.

Jeg liker ikke billige ikea hyller med masse rot kastet inn i.

Jeg liker ikke massevis av rotete ledninger liggende rundt på golvet.

Jeg liker ikke vegg til vegg teppe, og når de repeterer mønstre i på tapet i gardiner, putevar osv i samme rom.

Jeg liker ikke veggpaneler av tre, og gammeldagse gardinrammer over vinduene.

Jeg liker ikke rosa toaletter,teppe rundt toalettet, og brun marmor på veggene på baderommet.

Håper ingen blir fornærmet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Amalie_*

Det er nok bare min bakgrunn som gjør meg måtelig interessert i interiør. Og jeg er ekstremt praktisk anlagt, så for meg er toalettpapir noe man tørker seg bak med, ikke pynter med.

Jeg har mange venninner som er veldig opptatt av interiør, det gjør dem ikke mindre interessante som mennesker. MEN jeg kjenner pgså mange som lever og ånder for å få boligen sin avbildet i et interiørblad, og det er denne typen mennesker jeg innbiller meg bor i perfekt gjennomførte hjem.

Ja, jeg har fordommer mot mennesker som tilsynelatende kommer til å sitte på gamlehjemmet og se tilbake på livet sitt og tenke "Hva brukte jeg tiden min til? Jeg innredet"...

Det har selvfølgelig litt å gjøre med min frykt for at levekostnader, vedlikehold osv. skal gå utover det JEG lever og ånder for, nemlig reising.

Men i bunn og grunn er det viktigste at alle er LYKKELIGE med det de driver med, eller hur?

Forresten; apropos kaffen og kjøkkenet - jeg har en perifer bekjent som bor i et fantastisk hus, digert, helt strøkent, innredet etter alle kunstens regler, med et designkjøkken som koster skjorta. Et skikkelig showroom-kjøkken. Ingen i huset kan lage annet enn posemat og grandiosa. Enda godt de har et digert side-by-side-kjøle/fryseskap med plass til all frossenpizzaen og femkilosposene med pommes de kjøper i sverige. OG isbitdispenser til brusen. Yay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har fordommer mot mennesker som tilsynelatende kommer til å sitte på gamlehjemmet og se tilbake på livet sitt og tenke "Hva brukte jeg tiden min til? Jeg innredet"...

Det har selvfølgelig litt å gjøre med min frykt for at levekostnader, vedlikehold osv. skal gå utover det JEG lever og ånder for, nemlig reising.

Alvorlig talt! Jeg er kjempeinteressert i interiør, og elsker å innrede. Det er en stor hobby for meg. Er det så vanskelig å akseptere? Det betyr IKKE at jeg MÅ ha et strøkent hus til enhver tid, og de dyreste designermøbler. Det betyr at jeg elsker å sette sammen møbler, farger, lese om ulike stiler... osv osv. Jeg er en ekstremt kreativ som person. Hvor mange sitter på gamlehjemmet å angrer på hobbyen sin?? Noe de er lidenskapelig opptatt av?

Akkurat som jeg skulle sagt til deg at jeg er sikker på du kommer til å sitte på gamlehjemmet og ANGRE på at du reiste sånn hele tiden. At jeg er sikker på at du kommer til å ønske du heller satt hjemme i godstolen å slappet av.

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...