Gå til innhold

Fy Fy liste (om interiørtabber)


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Er det ikke det som gjøres her da? Å si hva man mener er ikke det samme som å oppnevne seg selv til guru av noe slag.

Pusen min er oppi sengen min stadig vekk, men jeg syntes det er ok at ikke 10na liker det!

Greit nok å si hva man mener - men det er noe helt annet å kalle andre menneskers smak for en "tabbe".

Om pusen din er i sengen, er din sak - jeg liker det ikke - men kaller det ikke en "tabbe" av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har barn selv, to faktisk 4 og 7 år. Her er det kun barnas leker inne på barnas soverom. Det er strengt forbudt å leke andre steder og ihvertfall å la lekene ligge igjen der. Sånn hadde vi det tidligere, og jeg følte jeg ikke hadde noe område i leiligheten som var voksensone i det hele tatt.

Stakkars unger!!!

Da vi bygget hus la vi vekt på et stort kjøkken/allrom, der det i tillegg til et stort spisebord (i furu....) også var en bred kaneseng med myke puter og pledd, perfekt til å krype oppi og lese for ungene, (eller hvile middag for to, mens ungene lekte på gulvet rundt oss), en god ørelappstol (arvet og omtrukket) - deilig å sitte og amme i, - fremdeles mens de andre ungene lekte rundt meg - og altså masse golvplass der ungene fikk leke så mye de ville. Om kvelden ble lekene samlet opp i kurver som ble satt langs veggene. Kjempekoselig - jeg kunne jobbe med mitt i kjøkkendelen og ha ungene rundt meg - kunne prate med dem, svare på spørsmål osv. Kunne ikke falt meg inn å "sperre dem inne" på rommene deres.......

Når jeg likevel er inne i dette temaet, kan jeg jo like gjerne også ta for meg resten av listen;

1. Store brudebilder hengende midt i stuen - - NIKS. Har heller ingen fotografbilder av mine søte små. Men derimot:

2. Barnebilder i små klipsrammer fra IKEA hengende overalt. - Ikke overalt, de er samlet på en vegg i gangen, - knipset av oss selv - hvert bilde forteller en historie og er mer verd enn all verdens kunst.....

3. Barnas leker er plassert overalt hvor det er en ledig flekk - ikke nå lenger, men da barna var små var lekene et naturlig (og koselig) innslag i huset

4. Korktavle på kjøkkenet som er stappfull av ubetalte regninger passert forfallsdato (gir inntrykk av uorden og ustabil økonomi). Har ikke det heller, men hvorfor gir dette inntrykk av ustabil økonomi??? Tvert imot, tyder på at vedkommende har litt oversikt, og at regningene ikke flyter overalt, forsvinner i aviser og reklame. Utgått på dato?? Hvem har vel ikke opplevd å måtte prioritere en gang i blant????

5. Sengetøy som ikke matcher, forskjellig dynetrekk og putevar. Skjer sjelden, men hvem i all verden har noe på mitt soverom å gjøre??

6. Videokassetter, CD'er og DVD'er i digre stabler på gulvet - har ikke så mye at det ikke får plass i hyller

7. Gjennomsiktig skittentøykurv - enig med alle tidligere innlegg som motsier dette

8. Tepper, tekstiler og gardiner som ikke gir rommet helhet (vitner om null sans for estetikk og farger) - hva er helhet??? De aller fleste har jo et hjem som er skapt gjennom flere år, og da vil det bli litt hummer og kanari - men ikke dermed sagt at det ikke passer sammen, selv om ikke alt er i samme serie....

9. Møbler som er plassert der de ikke hører hjemme, eks. stort skap i en trang gang el. - må man så må man.....

10. Tepper i alle rom og furupanel på alle vegger - har ingen tepper av hygieniske grunner, men furupanel på noen vegger - og furugulv noen steder.

Jeg er enig i at dette er en morsom diskusjonstråd, men syns ikke jeg har noe med hvilken stil folk har hjemme, - kan gjerne være uenig både i fargevalg og annet, men SO WHAT??? Hvem skal avgjøre om min smak er bedre enn andres??? Folkene som bor der er jo hyggelige (hvorfor er jeg der ellers?), og for meg er det viktigst at de har prøvd å lage det litt koselig - på sin måte. Men jeg reagerer litt når jeg kommer et sted hvor det flyter av rot - og der beboerne tydelig gir blaffen i hvordan de har det rundt seg. For uansett hvilken smak man har så går det an å ha det noenlunde ryddig.

Syns derfor slike "fy-lister" blir litt feil, men skulle jeg lage min egen ville den vel bli slik:

1. Rom som ser ut som bildet i en møbelkatalog (har ikke beboerne egen stil....???), der alt er kjøpt samtidig for å matche

2. Hjem uten bøker........ (og da mener jeg ikke "en meter med rød rygg" og diverse "praktverk" som aldri er åpnet")

3. Glattslikket kjøkken (hvor har de gjort av alt "rotet" som MÅ være på et kjøkken?????) der det tilfeldig står fremme en skål med lekre grønnsaker samt de rette oljene og krydderne, samt grytekluter og håndklær matcher og er nystrøket.....

Og jeg er ikke misunnelig.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet ingenting om hvordan vi bor, hvor barnas rom er i forhold til hvor vi oppholder oss eller noe annet.

Så vær så snill og ikke si "Stakkars barn" om dem. Det er kanskje synd i dem fordi vi ikke alltid har mat nok, at de ikke kan være med på det de ønsker, at de har en far som er syk, men at de må leke på rommet sitt er ikke noe grunn til å synes synd i dem for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen milde himmel, da...

Alle jabber om "personlig smak" og "sånn som jeg liker det", og da er det vel er ærlig sak å nettopp fortelle om hva man ikke liker??

Ingen har vel sagt at alle må være enige? Og om det er overskriften "interiørtabber" dere reagerer så voldsomt på, så får dere ta det som det det er: Minnies mening.

I hovedinnlegget står det:

en fy-liste over ting jeg synes er stygt

Kan ikke skjønne hvorfor ikke Minnie kan ha sin mening når jeg har min.

Jeg har vært på leilighetsjakt, og vært på mange visninger denne våren. Og gudene skal vite at jeg har sett mye rart! Det er da helt innlysende at de som har innredet sånn ikke har gjort det fordi de synes det er heslig. De liker det sånn. Jeg synes det er fryktelig. Er det ikke det vi diskuterer, da?

Slutt å være så hårsåre, da.....

*Lisa*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager hvis jeg har trådt deg for nære. Men jeg reagerte sterkt på at det var "strengt forbudt" å leke andre steder enn på egne rom. Det harmonerer ikke med min oppfatning av å la barn utfolde seg. Jeg er absolutt ikke tilhenger av fri barneoppdragelse, - langt derfra - men for meg er barn individer med like rettigheter i hjemmet som meg selv. Men vi er jo alle ulike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faen så enig med *Lisa*! Jeg er noe av det mest harry dere kan tenke dere, og har trolig en smak - eller mangel på sådan - som er totalt ulik Minnis. Det kunne likevel ikke ramle meg inn å bli fornærma eller provosert fordi om Minnie og andre sannsynligvis hadde fått bakoversveis i det øyeblikket de hadde trådt over dørstokken min. Folk er da i sin fulle rett til å synes at ting er stygt!

Sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager hvis jeg har trådt deg for nære. Men jeg reagerte sterkt på at det var "strengt forbudt" å leke andre steder enn på egne rom. Det harmonerer ikke med min oppfatning av å la barn utfolde seg. Jeg er absolutt ikke tilhenger av fri barneoppdragelse' date=' - langt derfra - men for meg er barn individer med like rettigheter i hjemmet som meg selv. Men vi er jo alle ulike.[/quote']

De har det aller største rommet i huset som er kun deres eget. Ungene reagerer ikke på det, så hvorfor skal du?

De får lov å "leke" i stuen når de skal tegne eller male. Det får de ikke gjøre på rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om meg, men det handler om å "få lov" til å være opptatt av slike ting som interiør og hva folk gjør feil uten å få slengt tilbake at man ikke har noe liv, at man ikke har de rette verdier, at diskusjonen er tåpelig etc.

Minnie

Selvfølgelig er det lov å være opptatt av slike ting - men grunnen til at du nok får så mange reaksjoner er at du er så bastant i uttalelsene dine

f.eks:

"det vitner om totalt mangel på smak" og

"Duk på stuebordet er en forferdelig uting" i stedet for "JEG SYNES at duk på stuebordet er en forferdelig uting" etc, etc

Og du må jo tåle å høre andres reaksjoner når du er så rask til å kritisere selv..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg HATER gardiner. Har selv noen lyse lette gjennomsiktige. De må nesten være der for å dempe lyden i stua litt og ramme inn vinduet. Ser veldig nakent ut uten, og persienner blir ikke aktuelt på disse vinduene da jeg har betalt ganske mye for utsikten.

Men gardiner med blomster overkapper, underkapper, fold og legg (og hva det nå heter alt sammen) er det verste jeg vet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scampi

Det som kan være greit å huske på er at det er stor forskjell på ny-etablerte og de som har noen år på baken. Jeg er så heldig at jeg flyttet for 5 år siden, og rundt om da ble det moderne med møbler og farger som er helt i min stil. Hadde også anledning til å pusse opp hele huset, og har det derfor rimelig stilrent og i mine øyne pent.

Etter hvert som årene går samles det opp mange ting, både gaver og gjenstander som har personlig verdi, selv om det nødvendigvis ikke er helt i stil med det øvrige interiøret, og det er for meg unaturlig med et hjem som ikke har noe snev av "minner" rundt omkring. Barneleker er en nødvendighet, og det er deilig når kvelden kommer og freden har senket seg - da ryddes lekene bort, og huset er ryddig og fint.

Når man nettopp har fått seg egen bolig, svømmer det ikke akkurat med ting og tang. Man har stort sett bare seg selv å tenke på, og kan velge akkurat selv hva man skal ha på veggene og hvilke møbler man vil kjøpe. Så treffer man en type - han flytter inn - like sjanser som å vinne på lotto at alt han eier er helt i din gate :wink: Say no more.. Joda, må si litt til, for så kommer det barn, og da blir det ikke akkurat mest tid til å bry seg med hvordan alt matcher inni huset - det blir liksom ikke det viktigste.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg synes at ens hjem til dels skal reflektere ens personlighet og hvordan man har valgt å leve sitt liv. Men jeg synes folk blander og roter veldig med stilarter og hva som uttrykker hva. Minimalistisk trenger slettes ikke bety hvite vegger, børstet stål, glass og sort skinn. Det samme som en en romantisk stil ikke nødvendigvis må innebære en Laura Ashley "eksplosjon".

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

strengt at barna ikke får lov til å rote til huset??

jeg har aldri (så langt tilbake jeg kan huske ) fått lov til å slenge leker omkring..

fikk leke mye og fritt i en stor hage med mange trær osv

hadde mitt eget rom der jeg fikk gjøre nøyaktig hva jeg ville (og jeg begynte på eget initiavtiv å rydde! min søster valgte å la være å rydde)

på kjøkkenet fikk jeg male, bruke leire og lignende under oppsyn (etter å ha spurt om lov)

jeg hadde fri tilgang til mammas hobbyrom fra jeg var 7 år (jeg hadde vist meg tilliten verdig)

stua derimot.. var for lesing, TV-titting osv.. men definitivt ikke for barneleker..

jeg synes mine foreldres opplegg her er lurt.. kan ikkje skjønne at det skal være strengt og hemmende for barn å måtte lære seg at ulike rom har ulike funksjoner og at man må rydde opp etter seg..

jeg hadde en herlig barndom der jeg definitivt følte meg hjemme i stua.. ingen andre gjorde noe annet enn lesing, TV-titting, snakking, kake-spising osv der inne heller.. så hvorfor skulle jeg.. ?? leke mer "rotete" leker kunne jeg jo gjøre både på rommet og ute..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke sansen for den typiske "seksjonen", som inneholder små blondebrikker på hver hylle med diverse porselenskatter og gipsfigurer nøye oppstilt... (brikke-brikke-lys-brikke-lys...)

Jeg synes heller ikke det er spesielt lekkert å ha brudebuketten sin tørket på en hylle e.l.

Synes det er så rart når folk har stearinlys som de ikke brenner. De står til pynt! Støver ned... Noen lys er visstnok for "fine" til å brennes, og det har jeg aldri skjønt. Lys er til for å brukes :D

Jaja, men jeg dør jo ikke av den grunn... :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya
Hehe,

saccosekk, jah...

Har aldri hatt det,

men min kjære sier det er perfekt til å spille Playtation i....hehe...

Naaah,

er litt skeptisk til det,

men kanskje den dagen vi har småbarn :)

Er godt for dem å sitte i!

Vet ikke om jeg tar sjansen på å slenge baken i den selv... :ler: Jeg kjøper den mest for at ungen skal ha noe annet enn gulv eller pinnestol å sitte på når han ser tv/spiller -og for å få plass til å slenge meg nedpå vår lille sofa når jeg føler for det. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, venner dere dere aldri til Minnies måte å skrive på? Den er bastant, og sånn er det. Likevel masse folk som føler behov for å forsvare interiørvalgene sine.

En ting er at Minnie skriver som om hennes ord er lov, dere velger

faktisk selv om dere tar det som en lov. Eller som en personlig fornærmelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Synes det er så rart når folk har stearinlys som de ikke brenner. De står til pynt! Støver ned... Noen lys er visstnok for "fine" til å brennes, og det har jeg aldri skjønt. Lys er til for å brukes :D

quote]

Jeg har et lys til nesten 200.- og det er IKKE til å brennes!!! Ble kjøpt på et lysestøperi, og jammen skal det taes vare på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg har et lys til nesten 200.- og det er IKKE til å brennes!!! Ble kjøpt på et lysestøperi, og jammen skal det taes vare på :D

Jeg visste ikke at de lagde u-brennbare lys på lysstøperiene :wink:

Lys er til for å brennes, enten de koster 20 kroner eller 200 kroner. Kjøper man lys som er så dyre at man "ikke har råd" til å brenne dem bør man heller kjøpe billigere lys- men det er nå min mening.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at de lagde u-brennbare lys på lysstøperiene :wink:

Lys er til for å brennes, enten de koster 20 kroner eller 200 kroner. Kjøper man lys som er så dyre at man "ikke har råd" til å brenne dem bør man heller kjøpe billigere lys- men det er nå min mening.

Minnie

Det blir laget en del stearinlys, med tynt pyntebelegg utenpå,

som ser helt forferdelig ut når man faktisk brenner dem...spesielt lys i 200 kroners klassen...det dekorative belegget lager også irriterende lyd når det brenner :wink:

Ja, og hva med de "gelelysene",

de har jeg aldri forstått meg på....de går jo ikke an å brenne, vel?

..og SÅ dekorative er de ikke, blir mer til irritasjon, hehe :ler:

Sånn ellers er jeg for at lys skal brennes,

synes det er koselig med litt nedbrente lys,

men bør såklart byttes når de er helt nedbrente (helst litt før) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...