Gå til innhold

Fy Fy liste (om interiørtabber)


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Inspirert av tåden om omhandler hva folk ser på når man er hjemme hos noen for første gang har jeg laget en fy-liste over ting jeg synes er stygt og vitner om den total mangel på smak.

1. Store brudebilder hengende midt i stuen som nærmest tvinger alle til å kommentere bruden og kjolen og hvor nyyyyyydelig den er (selv om den er middelmådig og bruden ser tykk ut).

2. Barnebilder i små klipsrammer fra IKEA hengende overalt.

3. Barnas leker er plassert overalt hvor det er en ledig flekk.

4. Korktavle på kjøkkenet som er stappfull av ubetalte regninger passert forfallsdato (gir inntrykk av uorden og ustabil økonomi).

5. Sengetøy som ikke matcher, forskjellig dynetrekk og putevar.

6. Videokassetter, CD'er og DVD'er i digre stabler på gulvet.

7. Gjennomsiktig skittentøykurv.

8. Tepper, tekstiler og gardiner som ikke gir rommet helhet (vitner om null sans for estetikk og farger).

9. Møbler som er plassert der de ikke hører hjemme, eks. stort skap i en trang gang el.

10. Tepper i alle rom og furupanel på alle vegger.

Minnie

Denne tråden syns jeg er usmakelig.

Her går dere helt ned i detaljer om andre folks hjem. Jeg lurer på hva dere gjør hjemme til andre? Inn på vaskerom og tar skittentøyskurven i øyesyn? Inn på soverommet for å se om sengetøyet er bra nok.

Jeg tror de aller fleste av oss er stolt over hjemmene våres. Jeg legger duk på bordet når jeg får folk og skal servere noe.

For meg må folk gjerne bo i telt, barevi har det hyggelig sammen.

Kunne ikke ramle meg inn og kritisere hva andre har på vegger,bord eller hvilke engetøy de bruker.

Tror det er folk som har komplekser over noe selv,som må være så kritisk.

Kan det falle deg inn at noen har vert etablert noen år, og man har faktisk en del, skal man stappe skaper fulle,kaste på dynga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne tråden syns jeg er usmakelig.

Her går dere helt ned i detaljer om andre folks hjem. Jeg lurer på hva dere gjør hjemme til andre? Inn på vaskerom og tar skittentøyskurven i øyesyn? Inn på soverommet for å se om sengetøyet er bra nok.

Jeg tror de aller fleste av oss er stolt over hjemmene våres. Jeg legger duk på bordet når jeg får folk og skal servere noe.

For meg må folk gjerne bo i telt, barevi har det hyggelig sammen.

Kunne ikke ramle meg inn og kritisere hva andre har på vegger,bord eller hvilke engetøy de bruker.

Tror det er folk som har komplekser over noe selv,som må være så kritisk.

Kan det falle deg inn at noen har vert etablert noen år, og man har faktisk en del, skal man stappe skaper fulle,kaste på dynga?

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden syns jeg er usmakelig.

Her går dere helt ned i detaljer om andre folks hjem. Jeg lurer på hva dere gjør hjemme til andre? Inn på vaskerom og tar skittentøyskurven i øyesyn? Inn på soverommet for å se om sengetøyet er bra nok.

Jeg tror de aller fleste av oss er stolt over hjemmene våres. Jeg legger duk på bordet når jeg får folk og skal servere noe.

For meg må folk gjerne bo i telt, barevi har det hyggelig sammen.

Kunne ikke ramle meg inn og kritisere hva andre har på vegger,bord eller hvilke engetøy de bruker.

Tror det er folk som har komplekser over noe selv,som må være så kritisk.

Kan det falle deg inn at noen har vert etablert noen år, og man har faktisk en del, skal man stappe skaper fulle,kaste på dynga?

Veldig enig. Når man blir invitert på besøk til folk, så er det svæt uforskammet å sitte og liste opp i hodet sitt at "nei, det der var da stygt, og uff, slik skal ikke JEG ha det i MITT hjem nei, og hva i alle dager tenkte de på da de kjøpte den greien der". Slike folk vil ikke jeg ha på besøk, det er nå helt sikkert.

Jeg har hatt besøk av folk som har kommet med "morsomme" kommentarer til diverse ting i min leilighet, blant annet ting jeg har arvet etter besteforeldre, og som har stor affeksjonsverdi. Jeg driter i om folk synes knytteteppe på veggen er gammeldameaktig - min bestemor knyttet dette teppet til meg, og jeg er glad i det. Om folk skal kommentere og sette karakter på mitt hjem, så får de ikke komme på besøk til meg flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig. Når man blir invitert på besøk til folk, så er det svæt uforskammet å sitte og liste opp i hodet sitt at "nei, det der var da stygt, og uff, slik skal ikke JEG ha det i MITT hjem nei, og hva i alle dager tenkte de på da de kjøpte den greien der". Slike folk vil ikke jeg ha på besøk, det er nå helt sikkert.

Jeg har hatt besøk av folk som har kommet med "morsomme" kommentarer til diverse ting i min leilighet, blant annet ting jeg har arvet etter besteforeldre, og som har stor affeksjonsverdi. Jeg driter i om folk synes knytteteppe på veggen er gammeldameaktig - min bestemor knyttet dette teppet til meg, og jeg er glad i det. Om folk skal kommentere og sette karakter på mitt hjem, så får de ikke komme på besøk til meg flere ganger.

Jeg vil si at du overdriver.

Du har ingen garanti for at gjestene dine ikke tenker opp i hodet sitt at sofaen din burde vært byttet ut for flere år siden, jeg som gjest hos deg har ikke nødt å like alt du har hjemme bare fordi jeg fikk den ære av å komme innforbi dørene dine, men har en litt vett i hue så sier en jo ingenting til vertskapet om det en oppserverer.

Du motsier jo deg selv når du nevner at du driter i om folk synes knytteteppe på veggen er gammeldameaktig men samtidig poengterer at folk som setter karakter på ditt hjem ikke får komme på besøk til deg flere ganger, da syne jeg du er greit mye hårsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at du overdriver.

Du har ingen garanti for at gjestene dine ikke tenker opp i hodet sitt at sofaen din burde vært byttet ut for flere år siden, jeg som gjest hos deg har ikke nødt å like alt du har hjemme bare fordi jeg fikk den ære av å komme innforbi dørene dine, men har en litt vett i hue så sier en jo ingenting til vertskapet om det en oppserverer.

Du motsier jo deg selv når du nevner at du driter i om folk synes knytteteppe på veggen er gammeldameaktig men samtidig poengterer at folk som setter karakter på ditt hjem ikke får komme på besøk til deg flere ganger, da syne jeg du er greit mye hårsår.

Enig :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
Denne tråden syns jeg er usmakelig.

Her går dere helt ned i detaljer om andre folks hjem. Jeg lurer på hva dere gjør hjemme til andre? Inn på vaskerom og tar skittentøyskurven i øyesyn? Inn på soverommet for å se om sengetøyet er bra nok.

Jeg tror de aller fleste av oss er stolt over hjemmene våres. Jeg legger duk på bordet når jeg får folk og skal servere noe.

For meg må folk gjerne bo i telt, barevi har det hyggelig sammen.

Kunne ikke ramle meg inn og kritisere hva andre har på vegger,bord eller hvilke engetøy de bruker.

Tror det er folk som har komplekser over noe selv,som må være så kritisk.

Kan det falle deg inn at noen har vert etablert noen år, og man har faktisk en del, skal man stappe skaper fulle,kaste på dynga?

Det er da stor forskjell på lage en tråd om hva man synes er mindre fint på kg, og faktisk kommentere andres hjem.

Selvom jeg har bidratt med mine ting i denne tråden, betyr det faktisk ikke at jeg reflekterer over hva andre har i hjemmene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Det er da stor forskjell på lage en tråd om hva man synes er mindre fint på kg, og faktisk kommentere andres hjem.

Selvom jeg har bidratt med mine ting i denne tråden, betyr det faktisk ikke at jeg reflekterer over hva andre har i hjemmene sine.

De som synes det er usmakelig å diskutere interiør bør bruke tiden andre steder. Å bli fornærmet over hva andre mener er en barnslig reaksjonmåte, dette er ment som en generell diskusjon.

Hva som er in i 2009 er; personlig stil, hvert rom skal si noe om hva det skal brukes til og noe om den som bor der. Tingene du omgir deg med skal ha en historie og ikke være statuspreget. Hvis hjemmet ditt er preget av at du bryr deg om hvordan du har det, vil andre trives der og føle seg hjemme. Dette betyr mye som jeg ikke liker kan være fint hos andre. Det jeg synes er ukoselig er hjem som er upersonlige møbelkataloghjem med en stæsjet turkis put i sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt morsomt; alle som misliker "interiørkatalog-hjemmet" tror det bare er hvite vegger og minimalistisk stil i interiørbladene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
Det er litt morsomt; alle som misliker "interiørkatalog-hjemmet" tror det bare er hvite vegger og minimalistisk stil i interiørbladene :P

Ikke sant.

Men det er stor forskjell på møbelkataloger og hjem som vises i interiørblader - selv om mange synes å mislike begge deler i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg synes det er rart at det kategorisk fastslås at furu, eller ubehandlet furupanel, er en interiørtabbe. Måten det er brukt på er helt avgjørende! Det er enorm forskjell på

dette

og

dette.

For meg er ukritisk overmaling av klassiske møbler i edle tresorter (mange vil jo hvitmale "alt" for tiden) en vel så stor interiørtabbe. Hvitmaling er 2000-tallets svar på 80-tallets evinnelige luting av eldre møbler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen en tråd som beviser det negative med kvinneguiden, nemlig folk som tar alt så sinnsykt personlig og alvorlig! Jeg angriper ikke noen sitt hjem, jeg sier bare hva jeg liker og ikke liker, på samme måte som jeg sier at jeg ikke liker bløtkake(nå blir dere vel sure fordi dere serverte bløtkake sist dere hadde selskap...).

Min liste:

-Teppe på gulvet, spesielt mønstret og spesielt på bad.

-Trevegger

-Slike tepper som henger på veggen

-Bare falske planter

-Mye rot(mener ikke leker osv nå, men en haug med skitne glass og tallerkner f.eks når man vet man får besøk)

-Falske blomsterbuketter på veggene.

-Veldig åpne søppelbøtter med mat i...

-Dill som umulig kan ha kostet mer enn 10kr..

Har egentlig mye mer, men tar det en annen gang;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster inn en brannfakkel;

Turkis og/eller limegrønt som temafarge - ofte i form av kubbelys, pynteputer, løpere, potteskjulere, gulvtepper, osv.

Veldig harry (i mine øyne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke lest alt her, mulig det er sagt før.. men plast frukt og grønnsaker... i store stygge boller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kaster inn en brannfakkel;

Turkis og/eller limegrønt som temafarge - ofte i form av kubbelys, pynteputer, løpere, potteskjulere, gulvtepper, osv.

Veldig harry (i mine øyne).

He he. Da hadde du IKKE likt deg hos meg. Her går det i nøytrale farger pluss turkise puter, lys og duker. Kjekt med slike ting man kan bytte ut uten de store kostnadene. På vinteren går det i mer jord og lillafargede puter, duker og lys. Synes det er fint at det bryter litt. Blir ellers litt kjedelig med alt kun i mørkebrunt,beige, sort og hvitt. Alle har vi noe vi liker bedre enn andre ting. Ellers hadde alle hjem sett likedane ut og det hadde jo vært kjedelig. Jeg synes det er utrolig spennende å se hvordan folk har det hjemme hos seg. Fasineres av mennesker som tør å gå litt utenfor det tradisjonelle/vanlige når det gjelder innredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff det er mye "rart" folk kan gjøre, men synes ikke akkurat mange av de under erFY fy liste....men ulik smak tenker jeg. Bedre at ting er litt som under enn at det er fargeløst og kaldt (veldig fokus på "riktig" design).

1. Store brudebilder- synes det er hyggelig. Vi skal hvertfall ha et bilde i stuen når vi gifter oss neste år.

2. Barnebilder i små klipsrammer fra IKEA hengende overalt- barnebilder er hyggelig!

3. Barnas leker er plassert overalt hvor det er en ledig flekk - ikke alltid like lett å holde stuen ren for leker når man har barn. Barn leker = noe rot. Men men kan også lære barna å rydde etter seg da..men helt ryddig er vel urealistisk.

8. Tepper, tekstiler og gardiner som ikke gir rommet helhet (vitner om null sans for estetikk og farger) - noen bryr seg kanskje ikke om ALLE detaljer. Selv liker jeg at ting holder en viss rød tråd men det vikrigste er at det er rent.

10. Tepper i alle rom og furupanel på alle vegger - smak og behag...og str på lommeboka til å gjøre noe med det. Hvitmalt furupanel med riktig interiør synes jeg ikke er totalt avskrekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er knapt kommet meg etter at dopapirets motiv ble diskutert her (hallo?!), og så kommer denne:

10. Tepper i alle rom og furupanel på alle vegger - smak og behag...og str på lommeboka til å gjøre noe med det. Hvitmalt furupanel med riktig interiør synes jeg ikke er totalt avskrekkende.

Hvitmalt panel er helt nydelig, synes jeg. I noen typer hus eller f.eks. blokkleiligheter passer det ikke så godt, men hvitmalt panel er i seg selv pent.

Ja, ja - bra man har forskjellig smak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne tråder er morsomme. Finner ingen personangrep her. Alle vet jo at smaken er som baken. :) Mi eiga liste:

* Afrikanske masker, skjold o.l. på veggene til folk som aldri har vært i Afrika, eller fremstår som særlig kulturelle

* Svarte tekstiler

* Glassfigurer, glassmontere, glassskapdører, glassbord

* Svarte, breie, firkanta skinnsofaer

* Ingen personlige gjenstander, eller "tegn på liv"

* Gardiner lag på lag som soper i gulvet

* Mye likt ("over-matching"), sånn at det ser ut som at eierne er veldig bevisste på hva som får komme inn forbi dørstokken

* Speil i stua.

* En vegg tapetsert med, eller store bilder av, storbyer om natta eller i svart/hvitt

* Golvlamper

* Takbelysning uten skjermen, bare pærer. Særlig de lampene som ser ut som bøyde jernstenger med pærer på er grusomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
Sånne tråder er morsomme. Finner ingen personangrep her. Alle vet jo at smaken er som baken. :) Mi eiga liste:

* Afrikanske masker, skjold o.l. på veggene til folk som aldri har vært i Afrika, eller fremstår som særlig kulturelle

* Svarte tekstiler

* Glassfigurer, glassmontere, glassskapdører, glassbord

* Svarte, breie, firkanta skinnsofaer

* Ingen personlige gjenstander, eller "tegn på liv"

* Gardiner lag på lag som soper i gulvet

* Mye likt ("over-matching"), sånn at det ser ut som at eierne er veldig bevisste på hva som får komme inn forbi dørstokken

* Speil i stua.

* En vegg tapetsert med, eller store bilder av, storbyer om natta eller i svart/hvitt

* Golvlamper

* Takbelysning uten skjermen, bare pærer. Særlig de lampene som ser ut som bøyde jernstenger med pærer på er grusomme.

Du mener golvlamper, sånn generelt? Altså GOLVLAMPER uansett?

Jaja, jeg sier som Ellevill. Godt man har forskjellig smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Da hadde du IKKE likt deg hos meg. Her går det i nøytrale farger pluss turkise puter, lys og duker. Kjekt med slike ting man kan bytte ut uten de store kostnadene. På vinteren går det i mer jord og lillafargede puter, duker og lys. Synes det er fint at det bryter litt. Blir ellers litt kjedelig med alt kun i mørkebrunt,beige, sort og hvitt. Alle har vi noe vi liker bedre enn andre ting. Ellers hadde alle hjem sett likedane ut og det hadde jo vært kjedelig. Jeg synes det er utrolig spennende å se hvordan folk har det hjemme hos seg. Fasineres av mennesker som tør å gå litt utenfor det tradisjonelle/vanlige når det gjelder innredning.

Joda, hadde nok trivdes uansett :) Og misforstå meg rett, er ikke imot farger som går igjen i innredningen. Har nettopp pusset opp selv, og her går enkelte farger igjen. Ellers helt enig med deg, det er fint å bryte litt opp og å tilføre farge.

(Og akkurat nå er det fineste i leiligheten en hel bildelist med bryllupsbildene våre, tipper enkelte her inne synes det er en interiør-faux pas)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...