Gå til innhold

Fy Fy liste (om interiørtabber)


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hva jeg ikke liker i mitt hjem, har ikke noe med hva andre måtte like å ha i sine hjem. Kunne aldri falle meg inn å kritisere smaken til andre, selv om de har en annen smak enn meg selv.

og leker hører hjemme i hjemmet til barna, enten man liker det eller ikke. Kunne faktisk ikek brydd meg noe om hva andre måtte mene, for hjemmet er også hjemmet til barna. Leker de i stuen, er det leker der. Leker de mens mor eller far legger sammen klær eller vasker klær på vaskerommet, er det leker der.

Jeg har aldri forstått hvorfor det er greit å kritisere andre for deres smak, og samtidig kalle de smaksløse. Hvem bestemme hva hver og en skal ha i sine hjem? Er det deg Minni?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bianca26

Hva jeg ikke liker i mitt hjem, har ikke noe med hva andre måtte like å ha i sine hjem. Kunne aldri falle meg inn å kritisere smaken til andre, selv om de har en annen smak enn meg selv.

og leker hører hjemme i hjemmet til barna, enten man liker det eller ikke. Kunne faktisk ikek brydd meg noe om hva andre måtte mene, for hjemmet er også hjemmet til barna. Leker de i stuen, er det leker der. Leker de mens mor eller far legger sammen klær eller vasker klær på vaskerommet, er det leker der.

Jeg har aldri forstått hvorfor det er greit å kritisere andre for deres smak, og samtidig kalle de smaksløse. Hvem bestemme hva hver og en skal ha i sine hjem? Er det deg Minni?

Jeg syns bare det er koselig når folk har leker i stua, da ser man at det er liv og røre der. Trist med et sterilt og glætt hjem hos folk med unger. Går ikke an å ha rot og støv på hjernen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg er ganske så tolerant når det gjelder andres interiør, vil jeg si, men i helga så var jeg på besøk hos min bror som har fått seg frue fra et annet land.

Hun tente masse telys, og det er jo veldig koselig. Men jeg stusset over måten hun hadde plassert dem på. Hun stilte alle opp etter hverandre langs kanten av duken. :ler:

Det så mildest talt helt forferdelig ut.

Jeg sa selvfølgelig ikke noe, bare observerte hvor forskjellig vi ser på interiør. Hun hadde også satt de fine costa boda vasene jeg har gitt ham en gang, bak pipa. Sånn at ingen ser dem. Tror neppe det var fordi hun var redd for å knuse noe.

Hun har ikke peiling på hva som er kostbart eller ikke. Så her kan man nesten ikke snakke om interiør, men bare prøve å unngå det grøvste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående leker.... Klart det blir liggende leker rundt i stuen på dagtid, men når barnet har lagt seg så samler jeg alle lekene oppi en kiste jeg har stående i stuen. Borte vekk. Da er det voksentid, og stuen skal være miiin, uten masse leker strødd.

Skjønner ikke de som har leker synlig stablet i stuen - lite lekkert.

Men så er det ikke alle som er så opptatt av å ha det lekkert da. Jeg er helt avhengig av det for å trives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

Jeg har leker i stua jeg, ser ut nesten som en barnehage for tida. Neida, ikke så ille da. Men, jeg syns det gjør det litt koselig og, fordi det viser at her er det en liten en i huset. :) Lekematte, babygym, vippestol, barnestol på kjøkkenet, vugge, og en ammekurv i sofaen med kluter og diverse man gjerne trenger når man plutselig må sette seg ned og amme. Lekene har jeg i en kurv når de ikke er i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvekandidat

Jeg sa selvfølgelig ikke noe, bare observerte hvor forskjellig vi ser på interiør. Hun hadde også satt de fine costa boda vasene jeg har gitt ham en gang, bak pipa. Sånn at ingen ser dem. Tror neppe det var fordi hun var redd for å knuse noe.

Hun har ikke peiling på hva som er kostbart eller ikke. Så her kan man nesten ikke snakke om interiør, men bare prøve å unngå det grøvste.

Kanskje hun ikke liker costa bodavaser? Det hjelper ikke om gaven er kostbar hvis du ikke liker dem eller ikke har interesse for dem. Å gi meg sånne vaser hadde vært bortkastede penger for giveren. :) De står på fy fy liste hjemme hos meg, men det føles ikke som fy fy hjemme hos andre som liker dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje hun ikke liker costa bodavaser? Det hjelper ikke om gaven er kostbar hvis du ikke liker dem eller ikke har interesse for dem. Å gi meg sånne vaser hadde vært bortkastede penger for giveren. :) De står på fy fy liste hjemme hos meg, men det føles ikke som fy fy hjemme hos andre som liker dem.

Hun er vokst opp i et veldig fattig land, og har vel neppe peiling på hva costa boda er for noe i det hele tatt. Jeg ser jo at vi har forskjellig utgangspunkt og totalt forskjellig smak - noe jeg føler kan være en stor utfordring uten at jeg forlanger at hun skal ha samme smak som meg. ;)

(Og det var meg som krysset av for anonym, hehe)

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør heller ikke invitere folk hjem etter å ha lest denne tråden. Vi har furubord- og stoler på kjøkkenet, møbler i ikke-matchende tresorter, rot på stuebordet, runde stearinlys, Ikea-kunst på veggene, korktavle.. Skikkelig krise-hjem altså. :fnise:

For min del får folk bo hvordan de vil, selv om jeg ikke er overbegeistret for fransk landstil og slikt. Jeg tenker at det er upraktisk med hvite møbler og "hvor er mannen i huset??".

Tror bare du skal ta det med ro :)

Mye som er nevnt i tråden som jeg heller ikke "liker", ikke hjemme hos meg selv ihvertfall, men det tenker jeg ikke over om jeg ser dette hos andre - er ikke på besøk for å vurdere interiøret :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Hun er vokst opp i et veldig fattig land, og har vel neppe peiling på hva costa boda er for noe i det hele tatt. Jeg ser jo at vi har forskjellig utgangspunkt og totalt forskjellig smak - noe jeg føler kan være en stor utfordring uten at jeg forlanger at hun skal ha samme smak som meg. ;)

(Og det var meg som krysset av for anonym, hehe)

Hvilken rolle spiller det om hun er vokst opp i et fattig land eller ikke? Liker hun ikke vasen, så liken hun den ikke. Du fremstiller deg selv som bedreviter ovenfor henne når det gjelder interiør, og det virker ikke som om du vil respektere at hun tydeligvis ikke har samme smak som deg.

Personlig så må jeg si at Kosa Boda vaser stort sett er intet annet enn sære og overprisede. Etter å ha sett gjennom websiden deres, så er det kun de helt plaine vasene jeg kunne finne på å ha fremme her hjemme. Resten er for sært etter min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hele denne tråden er bedrevitende... Ikke fordi jeg føler meg truffet, men jeg synes ikke noe om å sette en standard for hva som er akseptabelt og ikke i et hjem. Trender skifter, for noen år siden skulle "alle" ha furu og bondefarger, stakkars de som fortsatt har beholdt denne stilen!

Det mest fornuftige svaret i hele tråden!

Jeg jobbet som interiørkonsulent i 7 år, og sikkert på grunn av jobben ble jeg ofte spurt om hva slags stil jeg liker og hva slags stil jeg har hjemme. Jeg kan ikke tenke meg noe værre enn å bli satt i en stil/trendbås. Det er fyfy for meg, å ha en stil som kan identifiseres som chabby, minimalistisk, orientalsk eller hva som helst av stilarter. Det er greit å bli inspirert av ulike stiler og trender, men kopiering er fy fy og har ingenting med smak å gjøre. Mener jeg da. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Tja. Jeg leser litt rundt på interiørblogger og kan like mye forskjellig. Men sånn overromantisk og dillete stil liker jeg ikke. For eksempel en gedigen flatskjerm på veggen, hvit tv-benk under, og så blonder, lamper, lysestaker og madonna-statuer i hopetall på tv-benk og på vegg. Grusomt. (vil ikke linke til eksempler, men det finnes maaaange)

Jeg liker heller ikke når ting er for stylet. Sånne stilleben blir ofte litt krampeaktig. Syntes også det er fælt når eksteriør og interiør kræsjer totalt; eksempel husbankhus fra syttitallet som er innredet som en fransk herskapsvilla. Eller en byleilighet som er innredet som et småbruk på landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rolle spiller det om hun er vokst opp i et fattig land eller ikke? Liker hun ikke vasen, så liken hun den ikke.

Det spiller en veldig stor rolle, faktisk. Man kan jo ikke sammenligne interiørsmaker når man har SÅ forskjellig utgangspunkt. Folk i fattige land har ikke råd eller tid til den luksus det er å være opptatt av interiør. Og jeg har aldri oppfattet meg selv som en bedreviter.

Jeg bare registrerer det som et pussig fenomen at hun stikker dyre ting bort. Og det med costa boda, var jo bare et eksempel,da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det spiller en veldig stor rolle, faktisk. Man kan jo ikke sammenligne interiørsmaker når man har SÅ forskjellig utgangspunkt. Folk i fattige land har ikke råd eller tid til den luksus det er å være opptatt av interiør. Og jeg har aldri oppfattet meg selv som en bedreviter.

Jeg bare registrerer det som et pussig fenomen at hun stikker dyre ting bort. Og det med costa boda, var jo bare et eksempel,da.

Folk fra Asia har en helt annen smak enn oss. Det skal være så glorete og fargerikt som mulig med blomster, fugler osv. Har ikke noe med hva man har råd til men hva man er vant til. Man endrer ikke smak automatisk fordi om man flytter til et annet land. Hun synes nok vasen var svært lite dekorativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Det spiller en veldig stor rolle, faktisk. Man kan jo ikke sammenligne interiørsmaker når man har SÅ forskjellig utgangspunkt. Folk i fattige land har ikke råd eller tid til den luksus det er å være opptatt av interiør. Og jeg har aldri oppfattet meg selv som en bedreviter.

Jeg bare registrerer det som et pussig fenomen at hun stikker dyre ting bort. Og det med costa boda, var jo bare et eksempel,da.

Jeg er oppvokst i Norge, og måtte google Kosta Boda for i det hele tatt å vite hva det var snakk om.

Jeg er normalt opptatt av interiør, men "merkevarer" har jeg veldig lite peiling på.

For eksempel fant jeg ut da jeg var inne på Kosta Bodas sider, at jeg har to lysestaker og en bolle derfra uten å vite at det var den typen du snakket om i innleggene dine.

Det er altså ikke nødvendig å komme fra et fattig land for ikke å vite hva "Kosta Boda" er for noe, og at det er dyre ting)

(PS: Jeg vet ikke om jeg skriver navnet riktig. Du skriver "Costa", mens på nettsiden står det "Kosta")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(PS: Jeg vet ikke om jeg skriver navnet riktig. Du skriver "Costa", mens på nettsiden står det "Kosta")

Jeg brukte det som et eksempel fordi jeg ikke ville bli gjenkjent, ok? Og sikkert derfor jeg skreiv det feil også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har leker i stua jeg, ser ut nesten som en barnehage for tida. Neida, ikke så ille da. Men, jeg syns det gjør det litt koselig og, fordi det viser at her er det en liten en i huset. :) Lekematte, babygym, vippestol, barnestol på kjøkkenet, vugge, og en ammekurv i sofaen med kluter og diverse man gjerne trenger når man plutselig må sette seg ned og amme. Lekene har jeg i en kurv når de ikke er i bruk.

Jeg var ikke såå opptatt av det da ungen var baby, for da hadde vi så mye greier til den i stua uansett. Stor lekegrind med stash oppi osv. Men nå har ungen et eget rom med de største tingene på, og hun legger seg også fast tidlig på kvelden. Så da syns jeg det er lettere å ha "voksenstue" på kveldstid. :)

Litt babyutstyr og sånt er koselig, det er jeg enig i. Men når ungen er 1,5 og det bare er masse stygge plastleker og klosser og bamser som tyter overalt - daaa er det greit å få det vekk på kveldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hurra for at vi er forskjellige! Jeg synes mange har det hyggelig og fint hjemme selv om det ikke er min stil.

Min Nei-liste er:

- Brystpanel og papirborder

- Okergule stuevegger og burgunderrød sofa

- Gardiner med kappe oppe og gardindusker på sidegardinene

- Lampeskjermer i fløyel med påsydde dusker

- Lutede møbler

- Duker på alle tilgjengelige flater

- Laura Ashley stil

- Pynt laget av skjell og små konkylier

- Små klipsrammer som i tillegg henger skjevt

- Bilder som er "forskjøvet" i forhold til hverandre

Min Ja-liste (som sikkert er andres nei-liste) er:

- Lyse vegger

- Fondvegger med tapet

- Møbler i samme treslag

- Bokhyller med MASSE bøker

- Store buketter med markblomster som barna har plukket

- Luftige gardiner som "subber" i gulvet

- Kjøkkenbenk uten masse greier oppå; helst helt ryddet

- Tykke ulltepper på gulvene

- Levende lys - uansett om de er runde eller har andre former

Det aller viktigste er at man trives med hvordan man har det rundt seg og at det føles som et HJEM. :)

Endret av Sign
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Angående leker.... Klart det blir liggende leker rundt i stuen på dagtid, men når barnet har lagt seg så samler jeg alle lekene oppi en kiste jeg har stående i stuen. Borte vekk. Da er det voksentid, og stuen skal være miiin, uten masse leker strødd.

Skjønner ikke de som har leker synlig stablet i stuen - lite lekkert.

Men så er det ikke alle som er så opptatt av å ha det lekkert da. Jeg er helt avhengig av det for å trives.

Jeg syns det er greit å få ryddet de vekk på kvelden ja. men på dagen gjør det ikkeno, grei måte å lære ungene å rydde vekk lekene selv oppi bokser når de blir store nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Det mest fornuftige svaret i hele tråden!

Jeg jobbet som interiørkonsulent i 7 år, og sikkert på grunn av jobben ble jeg ofte spurt om hva slags stil jeg liker og hva slags stil jeg har hjemme. Jeg kan ikke tenke meg noe værre enn å bli satt i en stil/trendbås. Det er fyfy for meg, å ha en stil som kan identifiseres som chabby, minimalistisk, orientalsk eller hva som helst av stilarter. Det er greit å bli inspirert av ulike stiler og trender, men kopiering er fy fy og har ingenting med smak å gjøre. Mener jeg da. :)

Denne tråden er jo ikke snakk om å sette standard for hva som er akseptabelt eller ikke, jeg tolker det som at den handler om folks ulike meninger om interiør, det må da være lov å si det er stygt med slike lys eller slike vaser eller slike bilder uten at det nødvendigvis er en kritikk av de som har disse tingene, men folk må jo få lov å si hva de SELV ville hatt eller ikke ville hatt i sitt eget hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest fornuftige svaret i hele tråden!

Jeg jobbet som interiørkonsulent i 7 år, og sikkert på grunn av jobben ble jeg ofte spurt om hva slags stil jeg liker og hva slags stil jeg har hjemme. Jeg kan ikke tenke meg noe værre enn å bli satt i en stil/trendbås. Det er fyfy for meg, å ha en stil som kan identifiseres som chabby, minimalistisk, orientalsk eller hva som helst av stilarter. Det er greit å bli inspirert av ulike stiler og trender, men kopiering er fy fy og har ingenting med smak å gjøre. Mener jeg da. :)

Tror du har missforstått tråden jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...