Gå til innhold

Fy Fy liste (om interiørtabber)


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Interiørtabber har vi vel gjort alle -sett i ettertid. Ser vi tilbake på gamle bilder, så lurer vi ofte på hvordan vi kunne leve med de veggene, den sofaen osv. Noe er imidlertid mer tidløst enn annet. Så nylig et par sekvenser fra Dynastiet. Opptakene er ca 30 år, men ingenting verken av klær eller interiør var direkte utgått på dato. Kunsten er vel å finne fram til slike klasseikere, men man blir jo lei uansett. Som så mange andre har jeg furu på fy-lista, men slik har det ikke alltid vært. Jeg etablerte meg i forrige hvite periode, 80-tallet. Min svoger og svigerinne etablerte seg på 90-tallet. Jeg syntest hjemmet deres var lekkert, alt up to date, vegger i bondefarver, luta gulv, luta furu i tak, dører osv. Kjøkkeninnredningen var i furu. Husker jeg skulle ønsket jeg kunne hatt det som dem. I dag er jeg vel mer på det hvite, men har aldri likt krimskrams. Det gjelder enten krimskramset er tørka blomster eller madonnaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og jeg har aldri oppfattet meg selv som en bedreviter.

Jeg bare registrerer det som et pussig fenomen at hun stikker dyre ting bort. Og det med costa boda, var jo bare et eksempel,da.

Selv om du ikke oppfatter deg selv som en bedreviter, så betyr ikke det at ikke andre gjør det :sjenert: Uten at det på noen måte var ment direkte til deg (jeg har ingen formening om hva du er eller ikke er, siden jeg ikke kjenner deg), men en kommentar til akkurat den setningen. Alle oppfattes ulikt av ulike mennesker, og man oppfatter seg selv gjerne veldig anderledes enn de rund.

Men til poenget, vasene. Det er ikke pussig fenomen å stue bort ting som er dyre, om disse tingene er noe man ikke liker. Interiør går ikke pris, men på smak og stil, og om vasene koster 100kroner eller 1800kroner har fint lite å si om man ikke liker dem. Kanskje hun rett og slett ikke liker dem eller ikke syns de passer til det hun allerede har? Da er det ikke pussig om hun legger dem bort, da er det mer pussig om hun lar de stå fremme ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Det spiller en veldig stor rolle, faktisk. Man kan jo ikke sammenligne interiørsmaker når man har SÅ forskjellig utgangspunkt. Folk i fattige land har ikke råd eller tid til den luksus det er å være opptatt av interiør. Og jeg har aldri oppfattet meg selv som en bedreviter.

Jeg bare registrerer det som et pussig fenomen at hun stikker dyre ting bort. Og det med costa boda, var jo bare et eksempel,da.

Vel, jeg hadde glatt gjemt bort både en Pushwagner(?) eller en Picasso, jeg. Synes ikke noen av delene er spesielt pene.

Det kan faktisk hende at hun ikke LIKER vasen, og dermed har gjemt den bort. Som noen sa, det spiller ikke noen rolle om en vase koster 100 kr eller 1800 kr dersom man ikke liker den. Da gjemmer man den bort uansett.

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agurkolat

Interiørtabber? Må sei at eg, personleg synes da vert for fælt med for store kontraster. Ala ein haug med black design nips og naps, svær sort skinnsofa og svarte gardiner. Og sjølvsagt. Lyse vegger, gjerne i S0205-Y, samme som karmene. Da vert rett og slett for lite balanse i da, og eg synes da er ein interiørtabbe.

Men, tjohei. Eg synes jo shabby-chic er ein interiørtabbe og :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spesielt begeistret for pyntegjenstander i smijern, type Black Design. Stearinlys som bare skal være til pynt og aldri brennes liker jeg heller ikke. Hjemme hos en tante står det en lysestake med et lys med dillete utskjæringer, har stått urørt i sikkert 10 år.. Kulelys er jeg storforbruker av, kjøper de på Nille - butikken jeg egentlig hater....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan faktisk hende at hun ikke LIKER vasen, og dermed har gjemt den bort. Som noen sa, det spiller ikke noen rolle om en vase koster 100 kr eller 1800 kr dersom man ikke liker den. Da gjemmer man den bort uansett.

Litt kjedelig om man får dyre ting som man ikke liker. Det er liksom ikke så legitimt å kaste/gjemme bort noe da.Nillenips kan jo glatt gjemmes bort uten at man får dårlig samvittighet. Skal man gi noe som koster flesk bør man være veldig sikker på at mottakeren like objektet. Og ettersom årene går forandrer smaken seg også. Man er vel ikke forpliktet til å ha fx dyre vaser framme til enhver tid heller? Får samboeren min noe dyrt (fx en vase) som jeg virkelig ikke liker får den ikke noen fremtredende plass i heimen.

Endret av LukaFrost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spinell

Litt kjedelig om man får dyre ting som man ikke liker. Det er liksom ikke så legitimt å kaste/gjemme bort noe da.

Jeg er enig med deg: man kan da ikke ha enhver dyr vase framme til enhver tid. Vasene blir tatt fram når jeg har blomster som passer til dem.

Uff, jeg har forresten vært med på å gi bort en interiørtabbe en gang, en ulidelig stygg vase som jeg aldri ville hatt selv! Moral/lærdom: Stol aldri på andres smak når det kommer til spleising på bryllupsgaver... ;)

For øvrig synes jeg det er en gedigen interiørtabbe å hvitmale møbler i edle tresorter.

Og furu kommer tilbake; bare vent og se :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli

Jeg synes slike glatte, plastikkoverflater og stålhåndtak på kjøkkenet er en tabbe. Finnes fint lite på HTH som ser fint ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig synes jeg det er en gedigen interiørtabbe å hvitmale møbler i edle tresorter.

Jeg har en venninne som var skikkelig hekta på fransk landstil/hvit stil. Hun malte "alt" hvitt og jeg vet det er noen gamle møbler hun angrer veldig på at fikk møte malekosten for et par år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

For øvrig synes jeg det er en gedigen interiørtabbe å hvitmale møbler i edle tresorter.

Og furu kommer tilbake; bare vent og se :fnise:

Jeg er så enig, så enig! Og furu er tilbake. :) Sammen med annet ubehandlet panel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Jeg er ikke spesielt begeistret for pyntegjenstander i smijern, type Black Design. Stearinlys som bare skal være til pynt og aldri brennes liker jeg heller ikke.

Hehe guilty as charged

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constanze

Jeg er enig med deg: man kan da ikke ha enhver dyr vase framme til enhver tid. Vasene blir tatt fram når jeg har blomster som passer til dem.

Uff, jeg har forresten vært med på å gi bort en interiørtabbe en gang, en ulidelig stygg vase som jeg aldri ville hatt selv! Moral/lærdom: Stol aldri på andres smak når det kommer til spleising på bryllupsgaver... ;)

For øvrig synes jeg det er en gedigen interiørtabbe å hvitmale møbler i edle tresorter.

Og furu kommer tilbake; bare vent og se :fnise:

Jeg synes ikke det er noen interiørtabbe å male tremøbler. Det er da mye bedre å male dem enn å kaste dem. Har sett utrolig mange stilige tilfeller av møbler som er blitt "nye" med noen malingsstrøk og langt finere enn den opprinnelige utførelsen. Jeg har ikke sans for Chabby Chic, og huset mitt er en lett blanding av nye dyre designmøbler og gamle arvede møbler som jeg har malt for å få dem til å passe inn. Synes ikke det er fint med mange forskjelige tresorter i et rom, eksempelvis parkett i Ask, bokhylle i eik, bord i flammebjørk og pidestall i teak. Ved å male noen av møblene i en passende farge så kan man oppnå en helhet og harmoni i interiøret. Jeg har gamle møbler jeg har arvet fra min mormor og disse har jeg både malt og trukket om - med et resultat som ble kjempefint og gjør at jeg hver dag gleder meg over de gamle møblene som ingen i familien egentlig hadde lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke spesielt begeistret for pyntegjenstander i smijern, type Black Design. Stearinlys som bare skal være til pynt og aldri brennes liker jeg heller ikke. Hjemme hos en tante står det en lysestake med et lys med dillete utskjæringer, har stått urørt i sikkert 10 år.. Kulelys er jeg storforbruker av, kjøper de på Nille - butikken jeg egentlig hater....

Jeg traff nylig igjen en gammel venninne jeg ikke har sett på mange år, og hun fortalte at hun har et duftlys hun fikk av meg for ca 15 år siden ennå :fnise: Hadde hun ikke likt det håper jeg hun hadde kastet det... eller brent det.

Jeg har forøvrig vært sånn som sparer på det meste jeg har fått eller kjøpt av såper, lys osv, men har tatt en storopprydning nå og bestemt meg for å ha en eske stående som jeg kan putte alt sånt i, og heller gi bort til Fretex (eller kaste). Synes ellers mange innlegg i tråden bommer litt på hva jeg selv tenker på som interiørtabber. Det er jo ikke en tabbe å ikke ha mulighet for å pusse opp hvert femte år eller like en annen farge eller type gardiner enn det som er moderne nå, eller like Nille-nips og synes Iittala er kjedelig - det er bare snakk om smak. For meg går det mer på funksjonalitet, f eks har vi bodd i flere år med tunge møbler det ikke går an å få støvsugeren under - aldri mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder med ulike rammer.

Neste uke skal jeg hjelpe ett fam medlem med å pusse opp.Jeg var så lei fargen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På biblioteket her i byen har de pusset opp, og alle diskene/skrankene er i svart pianolakk. DET kaller jeg en interiørtabbe. Blir jo fettflekker bare man kommer borti. Helt uenget på en offentlig plass som skal brukes mye og av mange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

for meg er vel en interiørtabbe å pusse opp/innrede ett hus etter trender.Nettopp fordi dette er i konstant bevegelse og da kan man ende opp med ett som man selv synes er stygt om noen få år..

Men vi er nå alle forskjellige!!

Enig.

Veldig tidsriktige ting blir fort like umoderne som de var moderne, så står man igjen med et hus som er et museum for det året det ble innredet.

Jeg misliker det typisk norske tidlig 90tallshjemmet med furupanel, tapetborder, okergule vegger, mot i brøstet-sofa, stressless, blomsterfliser på badet, rosa vask og toalett og masse duker, nips og akvarellmalerier av blomster i vase. Det eneste som er pusset opp i huset er pikerommet, hvor tenåringen fikk velge selv. Dette er som klippet ut av IKEA-katalogen fra 1998, med rund seng, sikksakkformede helfigurspeil og falloslignende gulvlamper med papirskjerm.

Endret av Anjelika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen generelle ting jeg mener er tabber uansett smak, for eksempel:

- overmøblering, noe maange gjør...

- overnipsing/pynting, samme

- å ikke ta hensyn til hvor man bor, der en leilighet ser ut som et småbruk som noen lenger her oppe nevner

- liksomting, for eksempel liksomfliser, liksomstein, liksomparkett, liksompanel osv...man har ikke alltid råd til høy standard, men da er det finere å ikke late som..liksom er tacky. Samme med å spikre opp ''gamle'' takbjelker eller stukkatur i et nytt hus.

- å overmatche, some girls try too hard

- ting som bare er nasty og urenslig, som vegg til vegg-tepper

Men det meste er smak og hvor vi trives, jeg ser mange nydelige hjem som jeg selv aldri kunne bodd i. For meg blir det å overdrive med forskjellige mørke og intense farger en kjempetabbe, fordi jeg trenger lyse og rolige farger for å roe ned i heimen etter en stressende dag.

Mitt drømmehjem hvis jeg ikke hadde familie med meninger, hadde vært et loft i en gammel industribygning med lange linjer, masse lys, luft, og bare hvitt og naturmaterialer som stein, skinn og tre. Gjerne litt nivåforskjeller. Andre synes min stil er kald og lite hjemmekoselig.

Jeg føler jeg ikke får puste i den typiske koselige stilen med tunge gardiner og mørke farger. Jag trivs best i öppna landskap, andre føler seg ubeskyttet ;)

Jeg ser mønstermikser og sånt som er kjempekult hos andre, men som hadde skapt bråk i hodet mitt. Andre fungerer på den måten at de trenger litt visuelt bråk for å starte kreativiteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...