Gå til innhold

Kanskje Ali har rett?


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Gjest A.P.katt utlogget
Jeg er stort sett enig med Waco her.

Jeg er stort set uenig med Waco her ergo også deg gjest Linn, og enig med de fornuftige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

de kan ikke hjelpes i hjemlandet fordi det for noen av dem er den visse død.

Det er nettopp derfor jeg bruker begrepet nærområder framfor hjemland. Ta for eksempel somaliske flyktninger. Hvorfor kunne ikke de blitt innkvartert i nærmeste negerland med norske bistandsmidler i ryggen, framfor å fraktes helt til det germanske høykostlandet Norge? På den måten ville jo faktisk nordmenn kunne hjulpet langt flere mennesker for de resursene vi i dag bruker på å hjelpe. Noe som faktisk er en ganske fascinerende tanke. Hvorfor brukes hjelpeargumentet for å forsvare innvandring, når vi kunne hjulpet langt flere uten innvandring? Hva er det egentlig som er viktigst for innvandringstilhengerne her?

Økonomiske flyktninger mener jeg vi kun skal ta i mot dersom de kommer hit for å jobbe.

Jeg finner det ganske utrolig at en fagforeningsdame som deg er positiv til arbeidsinnvandring. Forstår du ikke hvilken effekt det økte arbeidstilbudet vil ha på arbeidsmarkedet? Det betyr økt press på arbeidstagernes lønns- og arbeidsvilkår. En effekt som vil være der uavhengig av alle festtaler om tiltak mot sosial dumping. Tiltak mot innvandring er det eneste tiltaket mot sosial dumping som fungerer i virkelighetens verden.

Dessuten svarte du ikke på spørsmålet mitt. Når du ser problemene med innvandring, ser du da noen rasjonelle begrunnelser for å opprettholde den?

Asiater klarer dette utmerket hvorfor klarer ikke en del afrikanere og andre muslimer det?

Bare du stiller spørsmålet vil du bli stemplet som rasistisk. Svarer du på det vil du bli straffeforfulgt i henhold til Straffelovens § 135a.

Jeg er ikke sikker på om dere husker hvordan europa så ut før 1993. Men det gjør jeg, husker innmari godt alle de kule passkontrollene mellom grensa danmark tyskland, hvor fint det var å kjøre bil nedover europa med franske franc, spanske pesetas, tyske mark, passet mitt her, og passet mitt der. Tollbestemmelser og kontroller. Ved hver eneste grenseovergang bortsett fra frankrike spania landgrensen, måtte vi om igjen og omgjen forklare ulike tollere at vi er på biltur.

Jeg synes det var en del av sjarmen med å kjøre fra land til land på ferietur, jeg. Hvert land hadde sin markerte grense. Når man krysset den var det ingen tvil om at man var i et helt annet land. Nå så merker man knapt nok at man har krysset en landegrense. Og det var mye mer eksotisk med forskjellige valutaer enn trauste europenger som fungerer over alt.

er passet et bevis for at man er født, eller et bevis for hvilket stat man hører hjemme i?

Passet er et stykke papir. Nasjonalitet, se det er straks noe mer innholdsrikt.

Blondie, det er jo helt klart at bønna ønsker at vi nordmenn skal ha rett til å reise hvorhen vi vil fra gardemoen flyplass

Jeg ønsker at våre reisemål fra Gardermoen skal kunne bestemme om de ønsker å ta i mot oss. Akkurat som jeg ønsker at vi skal kunne bestemme hvem vi ønsker å ta i mot.

men samtidig ønsker han selvsagt ikke at palestinere som har flyktet fra israelsk aggresjon i gaza velkomne hit?

Jeg ønsker at palestinerarabere som flykter fra israelsk aggresjon skal ønskes velkomne i araberland. Alle de arabiske nabolandene til Israel nekter palestinerarabere innreise. Men du er vel ikke dummer enn at du forstår hvorfor, er du vel, Waco?

Rart er det egentlig. En fyr fra kandahar er ikke velkommen i norge, men vi skal samtidig ønske at norske isaf styrker er velkomne i mazar-e-sharif

Rart det der egentlig, at norske ISAF-styrker ikke er velkomne i Mazar-e-Sharif. For øvrig har jeg ikke det helt store behovet for at nordmenn skal være velkomne der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65
Det er nettopp derfor jeg bruker begrepet nærområder framfor hjemland. Ta for eksempel somaliske flyktninger. Hvorfor kunne ikke de blitt innkvartert i nærmeste negerland med norske bistandsmidler i ryggen, framfor å fraktes helt til det germanske høykostlandet Norge?

Fordi de nærmeste nabolandene ikke har interesse av å hjelpe vel. De har vel muligens nok problemer selv, samt at de ikke fordrar oppsynet på somaliere (f.eks.) og derfor ikke vil hjelpe.

På den måten ville jo faktisk nordmenn kunne hjulpet langt flere mennesker for de resursene vi i dag bruker på å hjelpe. Noe som faktisk er en ganske fascinerende tanke. Hvorfor brukes hjelpeargumentet for å forsvare innvandring, når vi kunne hjulpet langt flere uten innvandring? Hva er det egentlig som er viktigst for innvandringstilhengerne her?

Jeg er veldig enig med deg i dette - det hadde vært best at de ble hjulpet i et forholdsvis likt kulturelt miljø til det de er vant til. Dette reiser jo en god del spørsmål om hvorfor det ikke lar seg gjøre. Eier de ikke medfølelse med sine brødre - og lider vi her nord av et sånt "vi har det så godt at vi egentlig har dårlig samvittighet så derfor må vi redde alle andre for å døyve den?"

Jeg finner det ganske utrolig at en fagforeningsdame som deg er positiv til arbeidsinnvandring. Forstår du ikke hvilken effekt det økte arbeidstilbudet vil ha på arbeidsmarkedet? Det betyr økt press på arbeidstagernes lønns- og arbeidsvilkår. En effekt som vil være der uavhengig av alle festtaler om tiltak mot sosial dumping. Tiltak mot innvandring er det eneste tiltaket mot sosial dumping som fungerer i virkelighetens verden.

Det har i lang lang tid vært mangel på arbeidskraft her i landet. Nå snur det nok ganske så radikalt siden vi er inne i en økonomisk krise og arbeidsledigheten vil stige pga det. Men så lenge vi ikke greier å skaffe arbeidskraft må vi jo hente den der det finnes. Så lenge det er mangel på arbeidskraft bør det også ligge til rette for gode lønns- og arbeidsforhold. I det øyeblikket det blir mangel på arbeidsplasser blir det omvendt.

En del av de med en annen hudfarge tar de jobbene nordmenn ikke vil ha - vaskejobber, vaktmesterjobber, etc. Det er klart at de som jobber i Norge skal ha lønn etter norske tariffer - og det tjener faktisk oss selv også det den dagen vi blir nødt til å ta til takke med disse jobbene selv.

Dessuten svarte du ikke på spørsmålet mitt. Når du ser problemene med innvandring, ser du da noen rasjonelle begrunnelser for å opprettholde den?

Fordi det finnes ikke noe alternativ for de som er flyktninger pr dagens dato. Vi kan ikke stenge grensene alene - vi må sammen med resten av den vestlige verden - endre forholdene slik at flyktninger kan hjelpes der de "hører hjemme" før vi kan stenge grensen. Det er ikke å hjelpe folk å putte dem i en flyktningeleir og servere dem eks måltider pr dag. Det er å sy - riktignok elendige puter men dog - puter under armene på dem og la dem tro at mat kommer gratis fra himmelen uten at de trenger å gjøre noe.

Som du sikkert skjønner har jeg en nokså sterk mening om norsk uhjelp også ...

Bare du stiller spørsmålet vil du bli stemplet som rasistisk. Svarer du på det vil du bli straffeforfulgt i henhold til Straffelovens § 135a.

Iiiik ... la meg reformulere det slik at det kan PK-svelges: Hvordan kan det ha seg at enkelte grupper innvandrere klarer seg helt fint og integreres helt greit, mens andre foretrekker å ghettoisere seg og vente på putene og skredderen?

Jeg synes det var en del av sjarmen med å kjøre fra land til land på ferietur, jeg. Hvert land hadde sin markerte grense. Når man krysset den var det ingen tvil om at man var i et helt annet land. Nå så merker man knapt nok at man har krysset en landegrense. Og det var mye mer eksotisk med forskjellige valutaer enn trauste europenger som fungerer over alt.

I fare for å bli kalt rasist igjen ... Hvis du sovner i bilen mens du kjører gjennom Danmark, etter å ha vært på et toalett og våkner noe senere for å gå på do på nærmeste bensinsstasjon så vil du med en gang vite at du er i Tyskland. Tyske do er en fryd for ... ja hele deg. Danske er ikke ... Men vent, dette er jo helt greit å si for dette er jo dansker og tyskere ... nåde den som sier det om land lenger syd ... øst.

Ellers er jeg enig med deg i dette - det mangler litt sjarm i det "enhetlige" europa. Skal vi kanskje si takk Gud for Briter og Nordmenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har i lang lang tid vært mangel på arbeidskraft her i landet.

Dette er en floskel som tjener NHO-medlemmene. Såkalt "mangel" på arbeidskraft er naturlige markedssvingninger. Slik at arbeidsinnvandring, i perioder med "mangel" på arbeidskraft, i virkeligheten er en kunstig regulering av arbeidsmarkedet. I praksis forhindrer man da arbeidstagerne å nytte godt av markedstoppene. Slik NHO-medlemmene nyter godt av markedsbunnene.

En del av de med en annen hudfarge tar de jobbene nordmenn ikke vil ha - vaskejobber, vaktmesterjobber, etc. Det er klart at de som jobber i Norge skal ha lønn etter norske tariffer - og det tjener faktisk oss selv også det den dagen vi blir nødt til å ta til takke med disse jobbene selv.

Det er ikke slik at nordmenn er for gode for visse jobber. Det er slik at innvandringen har gjort nordmenn for gode for visse jobber. Samfunnet klarer seg ikke uten de fleste drittjobber. Uten innvandring ville man derfor vært nødt til å heve lønns- og arbeidsforholdene til et nivå nordmenn er villig til å akseptere. Så den eneste effekten av innvandringen er at det er mulig å fylle drittjobbene uten å heve standarden. Noe som selvfølgelig har ruinert både statusen og arbeidsmarkedet for nordmenn som blir hengende igjen i disse jobbene. Takken for at det fortsatt finnes drittjobber i Norge kan altså den norske arbeiderklassen sende til sosialistene.

Fordi det finnes ikke noe alternativ for de som er flyktninger pr dagens dato. Vi kan ikke stenge grensene alene - vi må sammen med resten av den vestlige verden - endre forholdene slik at flyktninger kan hjelpes der de "hører hjemme" før vi kan stenge grensen.

Selvfølgelig kan vi endre vår egen flyktningpolitikk fra innvandring til hjelp i nærområdene. Norge er en suveren stat. Det er bare et spørsmål om politisk vilje fra vår side. Hvem eller hva skal hindre oss? Det eneste vi risikerer er at flyktningene kanskje heller enn av oss vil hjelpes av germanske land som hjelper med innvandring.

Det er ikke å hjelpe folk å putte dem i en flyktningeleir og servere dem eks måltider pr dag. Det er å sy - riktignok elendige puter men dog - puter under armene på dem og la dem tro at mat kommer gratis fra himmelen uten at de trenger å gjøre noe.

Hva er det som er så galt med det? Det høres ut som tom moralisme i mine ører. Jeg synes det er helt utmerket når man på den måten hjelper langt flere enn man kan gjøre med innvandring. Dessuten er det vel bare meningen at man skal hjelpe for den perioden hjelp er påkrevet? Når det ikke lenger er noe behov for beskyttelse kan de vel reise tilbake til hjemlandet sitt?

For de langtidshjelpetrengende kan vi bruke tiden til å gjøre avtaler med de nærmeste nabolandene for å ta i mot dem med bistand fra oss. Vil ikke nabolandene det så synes jeg faktisk vi har gjort nok. Da er det ikke vår skyld at de må bo resten av livet i en flyktningleir vi finansierer. Ingen kan forlange at vi skal lide den fremmedetniske/fremmedkulturelle innvandringens overlast når deres nærmeste gir faen.

Iiiik ... la meg reformulere det slik at det kan PK-svelges: Hvordan kan det ha seg at enkelte grupper innvandrere klarer seg helt fint og integreres helt greit, mens andre foretrekker å ghettoisere seg og vente på putene og skredderen?

Som sagt tørr jeg ikke svare på det spørsmålet av frykt for å bli straffeforfulgt i henhold til Straffelovens § 135a.

Ellers er jeg enig med deg i dette - det mangler litt sjarm i det "enhetlige" europa. Skal vi kanskje si takk Gud for Briter og Nordmenn?

Vel, dersom ikke denne masseinnvandringen til Europa snart stanses vil det i fremtiden ikke være så mange briter og nordmenn igjen i våre respektive land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip* om innvandring og jobber

Veldig enig.

Selvfølgelig kan vi endre vår egen flyktningpolitikk fra innvandring til hjelp i nærområdene. Norge er en suveren stat. Det er bare et spørsmål om politisk vilje fra vår side. Hvem eller hva skal hindre oss? Det eneste vi risikerer er at flyktningene kanskje heller enn av oss vil hjelpes av germanske land som hjelper med innvandring.

Litt av problemet her er vel Schengen. Dersom noen søker asyl i et annet Schengen-land, og får det innvilget, så kan vi siden ikke hindre dem i å komme til Norge. OK, så hindrer det en del av dem (særlig siden andre land ofte har strengere regler enn Norge), men vi kan faktisk ikke stenge alle ute. Norge er ikke så suverent som du kanskje vil tro. Vi har mange forpliktelser på oss. De kan selvfølgelig brytes alle sammen, men ikke uten sanskjoner, noe vi ihvertfall ikke er tjent med.

Hva er det som er så galt med det? Det høres ut som tom moralisme i mine ører. Jeg synes det er helt utmerket når man på den måten hjelper langt flere enn man kan gjøre med innvandring. Dessuten er det vel bare meningen at man skal hjelpe for den perioden hjelp er påkrevet? Når det ikke lenger er noe behov for beskyttelse kan de vel reise tilbake til hjemlandet sitt?

Man skal ikke bare hjelpe flyktninger til å overleve, man skal hjelpe dem til å overleve på egenhånd. Flyktningleirer er en flott korttids-løsning som hjelper flest mulig for pengene, men i lengden så er de ødeleggende. Jeg er enig i at innvandring ikke er den beste løsningnen, men det er ikke flyktningeleir heller. Det er forresten meningen at alle asylsøkere skal reise hjem igjen med en gang det er trygt. Det er bare ikke så mange av dem som er enig.

For de langtidshjelpetrengende kan vi bruke tiden til å gjøre avtaler med de nærmeste nabolandene for å ta i mot dem med bistand fra oss. Vil ikke nabolandene det så synes jeg faktisk vi har gjort nok. Da er det ikke vår skyld at de må bo resten av livet i en flyktningleir vi finansierer. Ingen kan forlange at vi skal lide den fremmedetniske/fremmedkulturelle innvandringens overlast når deres nærmeste gir faen.

Både og. Jeg er helt for at flyktninger skal reise så kort som mulig. Men dersom det lenge har vært fiendtlig mellom nabolandet, så er det ikke sikkert de er så villige til å ta imot flyktninger. Det Norge kan gjøre er å finne det nermeste landet som er villig til å ta dem imot, og tillby hjelpen der. Ved å gjøre det lønnsomt også for landet som mottar, så kan langt flere bli hjulpet, og det vil muligens etterhvert bygge opp en kultur for å begynne å hjelpe sin neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65

Veldig enig med KaraW.

En måte å stoppe flyktningestrømmen på er å forhindre at det blir nødvendig å flykte. Dersom man mener at flyktningeleirer er løsningen på kort og lang sikt vil vi i all evighet måtte punge ut for at mennesker skal fortsette å leve uten mulighet til å klare seg selv. Det jeg i stor grad Norge og andre vestlige land allerede har gjort med sin ukritiske ulandspolitikk - man deler heller ut mat enn å hjelpe i gang prosjekter som gjør at menneskene kan leve uten bistand i fremtiden.

Vi kan ikke gå inn og blande oss i de forskjellige landenes politikk - i alle fall ikke med våpen i hånd. De som flykter må få øyeblikkelig humanitær hjelp og jo nærmere dette er hjemlandet jo bedre er det også med tanke på at disse kan dra tilbake og fikse forholdene/styrte dårlige regjeringer i eget land. Men hvordan skal de få initiativet til å gjøre dette når de kan bo bedre i en flyktningeleir uten å arbeide eller engasjere seg og bare fortsette å få gratis mat?

Det eneste vi oppnår med den politikken er illegale innvandrere som setter seg selv og andre i fare for å dra til det rike vesten og få større puter sydd under armene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Linn_*
Jeg er stort set uenig med Waco her ergo også deg gjest Linn, og enig med de fornuftige.

Javell, ja !

Jeg er fortsatt enig med Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Linn_*
Det eneste vi oppnår med den politikken er illegale innvandrere som setter seg selv og andre i fare for å dra til det rike vesten og få større puter sydd under armene.

Nettopp.

I Norge får mange flykninger skolehjelp, hjelp til å bli selvstendige og klare seg selv. Jeg har vært flykningsguide 5 ganger i løped av 4år, og sett noen av disse menneskene et halvt år etter at de har kommet til Norge.

Mange trives her i landet, selvom det er litt kaldt. De har lyst til å lære seg språket og komme inn i norsk miljø, fårstå.

Noen av de hadde aldri noengang sett en dusj før, og turte ikke å gå inn i den, med tanke på at den kanskje ikke kom til å gå opp igjen. Mange vet ikke hva en ovn er.

Så det trenges hjelp til å få disse flykningene når de faktisk er her. Si meg Bønna, evt. Hjelper du til med noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært ute en vinternatt før, men jeg har aldri tidligere møtt en innvandringstilhenger som så åpent innrømmer eller er så bevisst, den egenfolkeforakten som ligger til grunn for sitt innvandringspolitiske manifest. Han ønsker å ødelegge sitt eget folk, og han er ikke redd for å si det heller.

Jeg synes du begynner å bli helt på bærtur med innholdet ditt nå, Bønna. Du har noen fornuftige synspunkt, men jeg ville aldri sett Norge med dine øyne!

1. Høy utanning alle sammen

2. Løpende i det grønne gresset

3. Eneste vi vet om av religion er kristendommen

4. Er det NØDVENDIG å reise fra Norge i det hele tatt?

5. Nei, ingen er velkommen hit med mindre man oppfører seg og har lest Norsk historie, Norsk kultur, Norsk språk osv osv

6. Alle som mener det motsatte, vil at Norge skal være litt mer interessant med forskjellige religioner, mennesker, kulturer bortsett fra kristendom og lutfiske er ute etter å ødelegge "sitt eget folk".

(Ser faktisk at du sier dette til de fleste som setter et spørsmålstegn bak noe av dette. "Innvandrertilhenger" fra Bønna)

Du vil med andre ord, få Norge bort fra alt ansvaret. Du er for min del altfor opptatt av det norske, på en gammeldags måte, til at jeg kan føle helt med.

Med ditt Norge, om det skulle bli som du ønsker, hadde vi blitt innesluttet, uinteressante og gjemt bort. Turister ville kommet og tenkt "Oj, så stivt det er her. Det lukter blomster fra gatene! Alle går trygge på gata med morsmelken i sølvfat..." De vil tenke "Hæ gårdet ann å leve slik?" ASJ!

Og som hn over her sier. Lurer jeg også: Har du selv forsøkt å hjulpet flykninger til å bli, kremt, mer perfekte slik at din hverdag kan bli enklere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så lenge vi ikke greier å skaffe arbeidskraft må vi jo hente den der det finnes. Så lenge det er mangel på arbeidskraft bør det også ligge til rette for gode lønns- og arbeidsforhold. I det øyeblikket det blir mangel på arbeidsplasser blir det omvendt.
Vi kan på sikt trenge arbeidskraft fordi vi føder for få barn, men det vi trenger er mennesker med utdannelse, ikke analfabeter fra bygder rundt omkring i den 3. verden. Så arbeidskraft er ingen argumentasjon for innvandringspolitikken.

En del av de med en annen hudfarge tar de jobbene nordmenn ikke vil ha - vaskejobber, vaktmesterjobber, etc. Det er klart at de som jobber i Norge skal ha lønn etter norske tariffer - og det tjener faktisk oss selv også det den dagen vi blir nødt til å ta til takke med disse jobbene selv.
Som Bønna skrev litt lenger oppe så har dette blitt et resultat av innvandringen, ikke omvendt.

Jeg jobbet i min ungdom som avdelingsbetjent (som det så fint het) på Ullevål Sykehus. Det var vi som vasket korridorene, stuene og alle de andre rommene, og vi var norske tenåringsjenter alle sammen og vi trivdes både i jobben og i arbeidsmiljøet.

I tillegg hjalp vi til med frokost- og middagservering, og vi stelte pasientenes blomster og hjalp til der vi kunne og ble spurt.

Fordi det finnes ikke noe alternativ for de som er flyktninger pr dagens dato. Vi kan ikke stenge grensene alene - vi må sammen med resten av den vestlige verden - endre forholdene slik at flyktninger kan hjelpes der de "hører hjemme" før vi kan stenge grensen. Det er ikke å hjelpe folk å putte dem i en flyktningeleir og servere dem eks måltider pr dag. Det er å sy - riktignok elendige puter men dog - puter under armene på dem og la dem tro at mat kommer gratis fra himmelen uten at de trenger å gjøre noe.
Det er jo omtrent det vi gjør her i landet nå også, men putene er mye større og mye dyrere. Så dyre, og så store og lukrative at enkelte faktisk kommer pga dem, og ikke fordi de ikke kan være der de er.

Som du sikkert skjønner har jeg en nokså sterk mening om norsk uhjelp også ...

Iiiik ... la meg reformulere det slik at det kan PK-svelges: Hvordan kan det ha seg at enkelte grupper innvandrere klarer seg helt fint og integreres helt greit, mens andre foretrekker å ghettoisere seg og vente på putene og skredderen?

I fare for å bli kalt rasist igjen ... Hvis du sovner i bilen mens du kjører gjennom Danmark, etter å ha vært på et toalett og våkner noe senere for å gå på do på nærmeste bensinsstasjon så vil du med en gang vite at du er i Tyskland. Tyske do er en fryd for ... ja hele deg. Danske er ikke ... Men vent, dette er jo helt greit å si for dette er jo dansker og tyskere ... nåde den som sier det om land lenger syd ... øst.

;) Men du vet, Blondie, dette er kultur og har ikke noe med rase å gjøre det heller. Men som du sier, man kan tillate seg å snakke om ukulturen i vestlige land, men nåde den som sier noe negativt om ukultur fra ikke-vestlige land.

Jeg synes du begynner å bli helt på bærtur med innholdet ditt nå, Bønna. Du har noen fornuftige synspunkt, men jeg ville aldri sett Norge med dine øyne!

1. Høy utanning alle sammen

2. Løpende i det grønne gresset

3. Eneste vi vet om av religion er kristendommen

4. Er det NØDVENDIG å reise fra Norge i det hele tatt?

5. Nei, ingen er velkommen hit med mindre man oppfører seg og har lest Norsk historie, Norsk kultur, Norsk språk osv osv

6. Alle som mener det motsatte, vil at Norge skal være litt mer interessant med forskjellige religioner, mennesker, kulturer bortsett fra kristendom og lutfiske er ute etter å ødelegge "sitt eget folk".

(Ser faktisk at du sier dette til de fleste som setter et spørsmålstegn bak noe av dette. "Innvandrertilhenger" fra Bønna)

Du vil med andre ord, få Norge bort fra alt ansvaret. Du er for min del altfor opptatt av det norske, på en gammeldags måte, til at jeg kan føle helt med.

Med ditt Norge, om det skulle bli som du ønsker, hadde vi blitt innesluttet, uinteressante og gjemt bort. Turister ville kommet og tenkt "Oj, så stivt det er her. Det lukter blomster fra gatene! Alle går trygge på gata med morsmelken i sølvfat..." De vil tenke "Hæ gårdet ann å leve slik?" ASJ!

Og som hn over her sier. Lurer jeg også: Har du selv forsøkt å hjulpet flykninger til å bli, kremt, mer perfekte slik at din hverdag kan bli enklere?

Dette var et merkelig og forvirrende innlegg. Jeg tror du misforstår Bønna, enten med vilje, eller..... ja, kanskje bare med vilje.

Det er forskjell på se hva som skjer i negativ forstand pga innvandring, og det å mene at folk skal holde seg hjemme i lusekofta/kaftanen sin, og at ingen gjerne må reise verden rundt som turister. Du ser det?

Folk som kommer til Norge som turister kommer neppe på grunn av innvandringen til landet, de kommer pga fjell og fjord først og fremst, og så er det litt kultur som vi har klart å bevare så de får med seg litt av det som bonus.

Jeg for min del liker å reise, men det er jo fordi de forskjellige stedene er forskjellige, kulturen er forskjellig, maten er forskjellig. Jeg hadde vel ikke giddet å dra til Japan dersom den japanske kulturen var blitt borte i multikulturelt sammensurium.

Nå mener jeg selvfølgelig ikke at alle og enhver får holde seg hjemme i sitt eget land, slik at det blir spennende for meg å reise, men multikulturen er ikke noe argument for turisme heller.

Nå har vi ikke vært spesielt flinke til å ta vare på historie og kultur her i landet, og antakelig har vi ikke tenkt å starte nå heller, men det er en annen debatt.

Det som på sikt kan gjøre innvandringsproblemet til et gigantisk og uoverkommelig problem er at folkeveksten i de landene folk flykter fra, eksploderer og det vil den fortsette med så lenge fattigdommen rår. Så blir det uroligheter og krig pga ressurser og what not, og så fortsetter de å strømme til den vestlige verden. Foreløpig er det ikke blitt en uopprettelig skade, men det vil garantert bli det. Tenk litt lenger fremover enn de neste 2-3 årene.

Og man snakker om multikulturell og spennende... hvordan fungerer disse forskjellige kulturene i sameksistens i dag? Dannes det parallellsamfunn eller integreres utlendingene over en lav sko og blir en del av det "norske"?

Hvem lykkes best - de som lever i en parallell verden eller de som assimileres?

Og assimilering er jo et fy-ord for mange. Hvorfor det?

Nå viser det seg at de fleste 2.generasjons innvandrere oftere gifter seg med mennesker som de henter i gamlelandet fremfor å finne seg partner blant de som allerede er her, som 2. eller 3. generasjon.

Det er også forsket på hva som skal til for å integreres fullt og helt i sitt nye land, og det har med lojalitet til landet å gjøre. For at et multikulturelt land skal kunne fungere optimalt for alle, så må de nye landsmennene sette sitt nye land først på sin lojalitetsliste. Tror dere de som lever i ghettoer i Oslo (som eksempel) har den lojaliteten til Norge, eller tror dere at de først og fremst har sin lojalitet i gamlelandet?

Bare for å ta Ali sin kronikk i Ny Tid; virker det som om hans lojalitet ligger her hos oss - hans nye hjemland, hvor han faktisk har funnet seg kone og fått barn?

Tror dere han er alene? Eller en av veldig få?

Jeg tror ikke det.

Edit: Trykkfeil og tillegg

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ta Ali sin kronikk i Ny Tid; virker det som om hans lojalitet ligger her hos oss - hans nye hjemland, hvor han faktisk har funnet seg kone og fått barn?

Bare et apropos..hvilken grad av lojalitet kan man kreve av borgere i et samfunn?

Hva med sinte unge kvinner og menn på Blitz, eller i høyreradikale miljøer, som faktisk eksplisitt sier at de aktivt ønsker å velte samfunnsstrukturen vår med vold?

Skal man ikke kunne være i opposisjon til den rådende politikk, kultur etc? Er det ikke nettopp her det viktigste grunnene til at vi har ytringsfrihet og demokrati ligger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at selv blitzere har en viss lojalitet i forhold til landet sitt, selv om de er sinte på systemet. En hver generasjon har sin gruppe "sinte, unge menn", og sånn skal det være. De fleste av dem vokser opp og blir menn med dress allikevel. Ungdom er i opprør, det er helt naturlig.

Her er en artikkel som belyser hva jeg mener med lojalitet til landet man bor i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aplauderer Bønna og Mysans innlegg og de som er enig med dem :tommelopp:

Jeg som mange har lest Ali F. kronikken og reagerer kraftig på hans innlegg på mange måter.

En setning måtte jeg lese mange ganger for å virkelig tro at det jeg leste virkelig stod der :forvirra:

Setningen siterer jeg her og er tatt fra Alis kronikk like over der han har som avsnittsoverskrift "Lei av Rasisme?"

Han skriver følgende:

Sammenliknet med Norge som har hatt egen grunnlov i 194 år, fred i over 100 år!

Hva fa..er dette for et slags utsagn?Har ikke Norge vært i krig?Har han bare glatt hoppet over en verdenskrig? Jeg bare lurer på om han i det hele tatt har begrep om hva som skjedde fra 1940-1945!

Skal jeg le :grinele: eller gråte :grine: bli sjokka :sjokkert: eller hva faen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er en artikkel som belyser hva jeg mener med lojalitet til landet man bor i.

Veldig bra artikkel. Selv om den virker mer basert på egne opplevelser enn på rene fakta, så belyser den mange av problemene med innvandring. Bare synd at slike artikler sjelden kommer frem i de store mediene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aplauderer Bønna og Mysans innlegg og de som er enig med dem :tommelopp:

Jeg som mange har lest Ali F. kronikken og reagerer kraftig på hans innlegg på mange måter.

En setning måtte jeg lese mange ganger for å virkelig tro at det jeg leste virkelig stod der :forvirra:

Setningen siterer jeg her og er tatt fra Alis kronikk like over der han har som avsnittsoverskrift "Lei av Rasisme?"

Han skriver følgende:

Hva fa..er dette for et slags utsagn?Har ikke Norge vært i krig?Har han bare glatt hoppet over en verdenskrig? Jeg bare lurer på om han i det hele tatt har begrep om hva som skjedde fra 1940-1945!

Skal jeg le :grinele: eller gråte :grine: bli sjokka :sjokkert: eller hva faen...

:ler::skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi kan på sikt trenge arbeidskraft fordi vi føder for få barn, men det vi trenger er mennesker med utdannelse, ikke analfabeter fra bygder rundt omkring i den 3. verden. Så arbeidskraft er ingen argumentasjon for innvandringspolitikken.

Hvem tror du det er mest sannsynlig at klarer å ta seg til Norge, ressurssterke familier med utdanning og penger, eller fattigfolk fra bøgda? Jeg vet iallfall ikke om noen som drar til Somalia og strør om seg med flybilletter og gratis innsmugling til de som ikke engang evner å komme seg til nabolandet, langt mindre hit.

Samme med arbeidsinnvandring: vi henter ut utdannede folk vi trenger, ikke analfabeter. Derfor er nå Polens byggeindustri nesten i kne, fordi vi og andre vestlige land har stukket av med arbeidskraften, og derfor er ikke India i nærheten av å ta ut sitt fulle vekstpotensial fordi USA og Europa rekrutterer landets nyutdannede økonomer, IT-folk osv. nesten like raskt som de klarer å utdanne dem.

Gagner det Norge? Oh yes. Uansett hva dere som helst ser at utlendinger blir der de er måtte mene om det er det ikke tvil om at vi tjener på dette. En helt annen sak er om vi bør fortsette med det...vi underminerer tross alt andre lands økonomi til de grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hei_*
Hvem tror du det er mest sannsynlig at klarer å ta seg til Norge, ressurssterke familier med utdanning og penger, eller fattigfolk fra bøgda? Jeg vet iallfall ikke om noen som drar til Somalia og strør om seg med flybilletter og gratis innsmugling til de som ikke engang evner å komme seg til nabolandet, langt mindre hit.

Samme med arbeidsinnvandring: vi henter ut utdannede folk vi trenger, ikke analfabeter. Derfor er nå Polens byggeindustri nesten i kne, fordi vi og andre vestlige land har stukket av med arbeidskraften, og derfor er ikke India i nærheten av å ta ut sitt fulle vekstpotensial fordi USA og Europa rekrutterer landets nyutdannede økonomer, IT-folk osv. nesten like raskt som de klarer å utdanne dem.

Gagner det Norge? Oh yes. Uansett hva dere som helst ser at utlendinger blir der de er måtte mene om det er det ikke tvil om at vi tjener på dette. En helt annen sak er om vi bør fortsette med det...vi underminerer tross alt andre lands økonomi til de grader.

Er du så veldig sikker på at dette også gjelder Norge? Husk på at levestanderen til en vanlig industriarbeider i Norge er veldig mye høyere enn for eksempel Tyskland og Polen. Mange familier kommer til Norge rett og slett for å få et bedre liv. De samme forskjellene ser man ikke når det er snakk om høyt utdannede personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aplauderer Bønna og Mysans innlegg og de som er enig med dem :tommelopp:

Jeg som mange har lest Ali F. kronikken og reagerer kraftig på hans innlegg på mange måter.

En setning måtte jeg lese mange ganger for å virkelig tro at det jeg leste virkelig stod der :forvirra:

Setningen siterer jeg her og er tatt fra Alis kronikk like over der han har som avsnittsoverskrift "Lei av Rasisme?"

Han skriver følgende:

Hva fa..er dette for et slags utsagn?Har ikke Norge vært i krig?Har han bare glatt hoppet over en verdenskrig? Jeg bare lurer på om han i det hele tatt har begrep om hva som skjedde fra 1940-1945!

Skal jeg le :grinele: eller gråte :grine: bli sjokka :sjokkert: eller hva faen...

Denne kronikken er så fullt av faktafeil for det første men også mye hat mot Norges folk og nordmenn generelt.

At han har glemt andre verdenskrig er jo bare tragisk latterlig :gjeiper: :ler:

Ser han også skriver til ambulansemannen at da han var i Libanon gjorde han det nok for Å LEKE HELT!??! Er Ali en bedriten drittsekk som ikke har empati?

Siterer fra Alis kronik:

At du har lekt helt i Afghanistan og Libanon har jeg ingen problem med å forestille meg.
Lekt? Prøv å fortelle dette til andre mennesker som har vært der nede i Afghanistan og Libanon - de risikerte sine egne liv! Tenk på det da!

Ali go home! Gror det pepper i Somalia? I såfall kan du dra hjem med den holdningen du her viser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva fa..er dette for et slags utsagn?Har ikke Norge vært i krig?Har han bare glatt hoppet over en verdenskrig? Jeg bare lurer på om han i det hele tatt har begrep om hva som skjedde fra 1940-1945!

Skal jeg le :grinele: eller gråte :grine: bli sjokka :sjokkert: eller hva faen...

Denne kronikken er så fullt av faktafeil for det første men også mye hat mot Norges folk og nordmenn generelt.

At han har glemt andre verdenskrig er jo bare tragisk latterlig :gjeiper: :ler:

Ser han også skriver til ambulansemannen at da han var i Libanon gjorde han det nok for Å LEKE HELT!??! Er Ali en bedriten drittsekk som ikke har empati?

Siterer fra Alis kronik: Lekt? Prøv å fortelle dette til andre mennesker som har vært der nede i Afghanistan og Libanon - de risikerte sine egne liv! Tenk på det da!

Ali go home! Gror det pepper i Somalia? I såfall kan du dra hjem med den holdningen du her viser!

Meg over her:

Edit: Nordmenn generelt ble feil da han ikke nevnte nordmenn, men det han skrev om det vestlige samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...