Gå til innhold

Kanskje Ali har rett?


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Hvem tror du det er mest sannsynlig at klarer å ta seg til Norge, ressurssterke familier med utdanning og penger, eller fattigfolk fra bøgda? Jeg vet iallfall ikke om noen som drar til Somalia og strør om seg med flybilletter og gratis innsmugling til de som ikke engang evner å komme seg til nabolandet, langt mindre hit.

Samme med arbeidsinnvandring: vi henter ut utdannede folk vi trenger, ikke analfabeter. Derfor er nå Polens byggeindustri nesten i kne, fordi vi og andre vestlige land har stukket av med arbeidskraften, og derfor er ikke India i nærheten av å ta ut sitt fulle vekstpotensial fordi USA og Europa rekrutterer landets nyutdannede økonomer, IT-folk osv. nesten like raskt som de klarer å utdanne dem.

Gagner det Norge? Oh yes. Uansett hva dere som helst ser at utlendinger blir der de er måtte mene om det er det ikke tvil om at vi tjener på dette. En helt annen sak er om vi bør fortsette med det...vi underminerer tross alt andre lands økonomi til de grader.

:enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aplauderer Bønna og Mysans innlegg og de som er enig med dem :tommelopp:

Jeg som mange har lest Ali F. kronikken og reagerer kraftig på hans innlegg på mange måter.

En setning måtte jeg lese mange ganger for å virkelig tro at det jeg leste virkelig stod der :forvirra:

Setningen siterer jeg her og er tatt fra Alis kronikk like over der han har som avsnittsoverskrift "Lei av Rasisme?"

Han skriver følgende:

Hva fa..er dette for et slags utsagn?Har ikke Norge vært i krig?Har han bare glatt hoppet over en verdenskrig? Jeg bare lurer på om han i det hele tatt har begrep om hva som skjedde fra 1940-1945!

Skal jeg le :grinele: eller gråte :grine: bli sjokka :sjokkert: eller hva faen...

Hvorfor måtte du lese dette flere ganger? Ælig talt, Norge sitter ikke håpløst etter krigen. Kan du si det på noen måte?

Før vi var så rike som de siste årene, var det Sverige som faktisk ga oss arbeidskraft. Det var slik det er idag med svenskene som kommer hit for å jobbe. Nå sitter vi her med den store økonomien, handler billig i sverige og klager på innvandrinspolitikken og utlendinger. Nå trenger vi mer arbeidskraft og utdannede mennesker. Så jeg må bare si at din oppheng i akkurat denne setningen fikk meg bare til å få litt nok. Nordmenn i nøtteskall. Eller som jeg sa. Hva sliter vi med ang krigen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor måtte du lese dette flere ganger? Ælig talt, Norge sitter ikke håpløst etter krigen. Kan du si det på noen måte?

Før vi var så rike som de siste årene, var det Sverige som faktisk ga oss arbeidskraft. Det var slik det er idag med svenskene som kommer hit for å jobbe. Nå sitter vi her med den store økonomien, handler billig i sverige og klager på innvandrinspolitikken og utlendinger. Nå trenger vi mer arbeidskraft og utdannede mennesker. Så jeg må bare si at din oppheng i akkurat denne setningen fikk meg bare til å få litt nok. Nordmenn i nøtteskall. Eller som jeg sa. Hva sliter vi med ang krigen?

Poenget er at Ali mener at Norge ikke har opplev krig på 100 år - dette er feil!!!

Du vet vel det du også? Krigen der Norge var med varte fra 1940-45, er det over 100 år siden??????????????????????????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To kriger har Norge vært med på i løpet av de siste 100 årene. Ikke at det har noen betydning for denne diskusjonen, men siden det nå kom opp. Vi hadde en fra 1914 til 1918 også.

Til deg som mener at vi tjener på innvandringen:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle1348280.ece

Det ser ikke ut til at alle er enig med deg i akkurat det. Det ser heller ikke ut til at det hovedsaklig er høyt utdannede mennesker som kommer hit som asylsøkere. http://www.ukeavisenledelse.no/samfunn/nda...rebolge_trobbel

Jeg finner det ikke igjen, men tidligere i høst fant jeg en artikkel som kunne fortelle at de utlendinger med høyest utdannelse ikke velger Norge, fordi vi her i landet lønner høy utdannelse forholdsvis dårlig i forhold til ufaglært arbeidskraft. Altså; de med lav eller ingen utdannelse kommer hit fordi vi betaler godt, mens de med gode utdannelser ikke kommer fordi vi betaler for dårlig.

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.rights.no/publisher/publisher.a...amp;tekstid=770

NHO har tidligere advart mot innvandring av folk med lav kompetanse. I juni 2006 sa NHO følgende: Innen få år kan den nasjonale oljeformuen være tapt. Årsakene er innvandringen av ikke-kvalifisert arbeidskraft og at mange med innvandrerbakgrunn ikke gjennomfører utdanning. Dette fører til lav sysselsetting og derav høyt trygdeforbruk. Med dagens politikk vil innvandrerbefolkningen fordoble seg innen 2015. Tidspunktet sammenfaller med den kommende eldrebølgen. En reduksjon av arbeidsstyrken med syv prosent tilsvarer tapet av hele oljeformuen, advarte NHO Horisont (Næringspolitisk tidsskrift nr. 2 2006).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To kriger har Norge vært med på i løpet av de siste 100 årene. Ikke at det har noen betydning for denne diskusjonen, men siden det nå kom opp. Vi hadde en fra 1914 til 1918 også.

Hæ? Den krigen har jeg aldri hørt om, hva var det for en? Det var en masse andre land som kriget på den tiden, vet jeg, men Norge var så langt jeg kan huske slett ikke blant dem. Vi fikk noen av våre krigsprofitører drept, men det var da også vel fortjent. Bare synd det var vanlige sjøfolk som gikk med og ikke eierne av selskapene som gjorde seg feite på krigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hæ? Den krigen har jeg aldri hørt om, hva var det for en? Det var en masse andre land som kriget på den tiden, vet jeg, men Norge var så langt jeg kan huske slett ikke blant dem. Vi fikk noen av våre krigsprofitører drept, men det var da også vel fortjent. Bare synd det var vanlige sjøfolk som gikk med og ikke eierne av selskapene som gjorde seg feite på krigen.

Slutt å surr a, første Verdenskrig varte fra 1914-1918

Den andre verdenskrig var fra 1940-1945 som tidligere nevnt.

Første verdenskrig var en av de blodigste krigene som noensinne har blitt utkjempet i Europa. Den varte fra begynnelsen av august 1914 til 11. november 1918, og medførte vesentlige endringer av Europakartet.

Sorry men hva i alle dager er det du sier?

LES historien før du uttaler deg!

Sjokert at du fornekter den krigen! Helt sjokert :haar:

Du fortjener en :slår:

Endret av A.P.Katt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett. Norge var nøytrale. My bad ;)

Du fradømmes herved retten til å klage over historieløs ungdom i minst en uke. ;)

...er lov å ta feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei, jeg er ganske historieløs selv. Jeg foretrekker eldre historie enn de siste par hundre årene. Og det står jeg ved ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å surr a, første Verdenskrig varte fra 1914-1918

Den andre verdenskrig var fra 1940-1945 som tidligere nevnt.

Første verdenskrig var en av de blodigste krigene som noensinne har blitt utkjempet i Europa. Den varte fra begynnelsen av august 1914 til 11. november 1918, og medførte vesentlige endringer av Europakartet.

Sorry men hva i alle dager er det du sier?

LES historien før du uttaler deg!

Sjokert at du fornekter den krigen! Helt sjokertDu fortjener en :slår:

Ok, som jeg sa til Mysan, det er lov å ta feil. Men du trekker det vel langt her. Følg ditt eget råd: LES historien. Kom tilbake når du er ferdig, og fortell meg så hvor du finner ETT ENESTE ORD om at Norge var med i første verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, som jeg sa til Mysan, det er lov å ta feil. Men du trekker det vel langt her. Følg ditt eget råd: LES historien. Kom tilbake når du er ferdig, og fortell meg så hvor du finner ETT ENESTE ORD om at Norge var med i første verdenskrig.

Ett eneste ord spør du om:

Da første verdenskrig brøt ut, kom Norge i en vanskelig situasjon. Vi var svært avhengige av Storbritannia. Mange viktige varer fikk Norge fra Storbritannia. Det var olje og kull.

Handelsflåten var redd for en britisk blokade.

Britene presset Norge til å slutte med fiskeeksporten til Tyskland. Handelsflåten hadde mange oppdrag for britene. Dette skapte et anspent forhold til Tyskland. Tyske ubåter senket halvparten av den norske flåten og 2000 nordmenn omkom.

Norge ble i praksis tvunget til å seile for Storbritannia, og 2000 sjøfolk omkom fordi skipene deres ble torpedert av tyskerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hjalp det ikke så veldig å være nøytrale allikevel da...

Men vi er langt OT.

Ja guri land det er vi :fnise:

Over til trådens overskrift!

Mitt svar er NEI!

Ali har ikke rett, Ali er en rasist og liker dårlig oss nordmenn i følge hans kronikk!

Endret av A.P.Katt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror at selv blitzere har en viss lojalitet i forhold til landet sitt, selv om de er sinte på systemet. En hver generasjon har sin gruppe "sinte, unge menn", og sånn skal det være. De fleste av dem vokser opp og blir menn med dress allikevel. Ungdom er i opprør, det er helt naturlig.

Her er en artikkel som belyser hva jeg mener med lojalitet til landet man bor i.

Jeg skulle gjerne sett hvordan de som vanker på Blitz eller i Bootboys ser på sitt sosialøkonomiske ansvar. Min erfaring er at mesteparten ikke føler noe ansvar overhodet og gladelig tar i mot penger fra den samme staten de ønsker å velte. Uansett er det antagelig uproblematisk så lenge de har riktig farge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oppmerksomhetshugrige mennesker som ham, er denne diskusjonen en diamant i samlingen! Jeg foreslår at vi legger diskusjonen om ham her død, så saken ikke eskalerer helt ut av kontroll og sine porsjoner. Det er mye annet aktuelt her i verden som fortjener mer oppmerksomhet - f.eks. det faktum at flere og flere havner på 2 fattigkassa", og må ty til Frlesesarmeen for å kunne sette middag på bordet til sine barn - her i et av verdens rikeste land! ( og ja - jeg inkluderer da i 2 oss", invandrere og flyktninger og resten av oss nordmenn i denne gruppen; ingen nevnt-ingen glemt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne sett hvordan de som vanker på Blitz eller i Bootboys ser på sitt sosialøkonomiske ansvar. Min erfaring er at mesteparten ikke føler noe ansvar overhodet og gladelig tar i mot penger fra den samme staten de ønsker å velte. Uansett er det antagelig uproblematisk så lenge de har riktig farge..

Som sagt, opprøret hører ungdommen til, og de aller fleste vokser fra det. Bortsett fra Stein Lillevolden som er norges eldste tenåring og aldri kommer til å vokse ut av det. (Og blitzere eller ikke blitzere, de endrer ikke det faktum at en brøkdel av innvandrerne våre står for over halvparten av de totale trygdeutbetalingene. Blitzerne blir smågutter i sammenligning.)

f.eks. det faktum at flere og flere havner på "fattigkassa", og må ty til Frlesesarmeen for å kunne sette middag på bordet til sine barn - her i et av verdens rikeste land! ( og ja - jeg inkluderer da i "oss", invandrere og flyktninger og resten av oss nordmenn i denne gruppen; ingen nevnt-ingen glemt!

Dette er jeg egentlig enig med deg i. Start en tråd om det. Antakelig blir du møtt med en del kommentarer som at det ikke finnes reell fattigdom her i landet, men sett i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Og blitzere eller ikke blitzere, de endrer ikke det faktum at en brøkdel av innvandrerne våre står for over halvparten av de totale trygdeutbetalingene. Blitzerne blir smågutter i sammenligning.)

Dette er feil, og om du hevder det er riktig ser jeg gjerne en kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...