Gå til innhold

Kanskje Ali har rett?


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Ja. Ikke sant! Dette Landet er vårt, og vi bestemmer hva som skal skje her. Vi er ikke kristne, men at mennesker som bor her (Veldig mange av samfunnet er det, og mange har andre religioner) får de bare gjemme seg. Et samfunn skal ikke ta hensyn til at en stor del av befolkningen har en religion!

Ja, dette blir flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest IreneMor
Og jeg mener at blogginnlegget som denne tråden starter med er en sammenrøret dårlig skrevet generalisering som ikke passer noe sted.

Som Mann42 er jeg atteist - det har jeg vært de siste 10-12 år. For meg er enhver religion som baserer seg på at andre skal fortelle hvordan jeg skal leve, fordømme min livsstil eller se ned på meg fordi jeg ikke lever opp til deres normer i stort eller smått forkastelig.

Greit at du er atteist. Men hvem er det egentlig i mot med å si dette? DEG selv! For du gjør det samme.

Jeg ser rødt hver eneste gang jeg ser en Hijab - RØDT altså, ikke svart eller lysbrunt - fordi jeg mener at A) noen prøver å trykke det som bør være noe som hører privatsfæren til - nemlig religion og personlig religiøsitet - opp og inn i min privatsfære -

Dette får du bare tilpasse deg. Religiøse mennesker som dette har like stor rett til å gå på gaten som det de er, som du er! Dette er bare en barnslig holdning. Tror du virkelig så mange orker å bruke så mye energi i sin religion (med mindre man er jahovas vitne) med å trykke det inn i din privatsfære?

og B) det er for de aller fleste overhodet ikke frivillig - frivillig i den forstand vi andre snakker om frivillig - at det er sanksjonsfritt å la være å gå med det. Sanksjoner - det er all bedømmelse og nedlatenhet på den ene siden - til bank og regelrett forfølgelse på den andre siden. For meg er det uvesentlig om det er en blond jente med markeringsbehov eller en 7-åring fra et afrikansk land som bærer hijaben - begge deler er akkurat like malplassert. Det samme er et kors ...

Hehe, deg og meg om det. Men dette plager meg ikke. Men heldig er du, som har såpass små plager i hverdagen

Men dette har jeg ikke lov å si i følge mange, for da er jeg rasist. Jeg er også rasist hvis jeg påpeker at vaskehjelpen på jobb gjør en dårlig jobb - vel og merke hvis denne er fra et land der de har en annen hudfarge. Klager jeg på den norske vaskehjelpen så er det greit.

Nei, ville ikke falt meg inn. Men du virker sta, vanskelig, har valgt en rar og bitter holdning. Mitt forslag er å kanskje fokusere mer på deg selv

Jeg er også rasist hvis jeg sier at jeg aldri i min villeste fantasi kunne tenke meg å date en mann fra et land med muslimsk bakgrunn, fordi folk automatisk tenker det er hudfargen jeg har problemer med. Det er det altså ikke, det er KULTUREN eller evt. religionen.

Ville heller aldri falt meg inn. Men disse menneskene du møter er kanskje lei av de vanskelige holdningene dine fra før....

Jeg er ikke rasist og jeg kommer aldri til å bli det. Alle mennesker fortjener en rettferdig sjanse til å gjøre det bra her i livet. Denne sjansen skal de få, hver og en av dem. Men de får den ene. Og forspiller de den, sier jeg ikke at alle med samme hudfarge som denne personen må være likedan.

Nei, ikke sant. Flott sagt! Men jeg ser ikke på deg som rasist.

Men nå er samfunnet altså gått så langt at vi alle skal føle oss som rasister dersom vi tillater oss å kritisere et system som ikke fungerer. Noen kritiserer fordi de er livredd muslimer. Jeg er ikke redd for en bestemt religion, jeg frykter alle fundamentalistiske fanatikere like mye - enten det er Palin og hennes likesinnede eller Al Quaida.

Jeg synes du høres litt fanatisk ut selv, jeg. Jeg ville aldri støttet dette her, for å si det sånn. Hadde jeg kommet over din blogg med utsagnene dine, hadde jeg sagt det samme som du sier om bloggen til mannen i denne diskusjonen.

"Og jeg mener at blogginnlegget som denne tråden starter med er en sammenrøret dårlig skrevet generalisering som ikke passer noe sted"

Men min påstand er at jeg er fargeblind når det gjelder mennesker. Likevel synes jeg det minste man kan forvente av folk som bosetter seg her er at de lærer seg språket, respekterer norsk lovverk og sitt nye lands skikker. Hvis de ikke vil innordne seg under dette så foreslår jeg at de finner et annet sted å bo. Det samme mener jeg om vestlige innvandrere som kommer til Norge, for ikke å snakke om blåhårsmafian i Spania. Tilpass deg det lokale sted du bor eller dra hjem.

Ja, enig. Men da burde du også gjøre det- tilpasse deg et samfunn med en stor gruppe religiøse mennesker. UTEN å tenke: De er ute etter å forandre meg. De kaller meg rasist osv osv... blir trøttende..

Men jeg blir rasende når Ali Farah saken nå skal brukes for å demonstrere at vi alle sammen er rasister. Det er tull, fra ende til annen. Ali Farah saken viser med all tydelighet at vi er en gjeng pissredde innbyggere i eget land som er så redd for å være politisk ukorrekt at vi ikke tørr lenger å kalle en spade for en spade. Nå må vi våkne og stå opp!

Ja, forundrer meg ikke at du blir rasende nå også. Det må høre til i din hverdag! Nå må vi alle våkne opp! Du snakker like mye piss som Ali. Bare at du står på den andre siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65

IreneMor:

Vet du hva religionsfrihet betyr? Nei det tror jeg ikke du vet. Jeg antar at du er kristen og blir provosert av ateister. Det er lov det. Men ateisme er ikke en religion. Jeg løper ikke rundt med t-skjorte på der det står at jeg er ateist og alle andre er tullinger. For å vite i hverdagen at jeg er ateist må du faktisk diskutere med meg og spørre meg rett ut.

I motsetning til en som går med et digert kors eller i hijab - i disse tilfellene forteller de hele omverdenen at "Hei jeg tar religionen min ut av min personlige sfære og mener den er så viktig at jeg må fortelle deg med et symbol at jeg tilhører en religion/kulturell bakgrunn". Da har man allerede lagt opp til å stigmatisere seg selv/bli stigmatisert.

Ved å gå med disse symbolene forteller du at du ikke er interessert i å la din bakgrunn gli usynlig inn i omgivelsene - du tvinger oss rundt til å ta stilling. Det er helt greit det egentlig, men da må du være så snill å ikke fordømme oss som "tenker vårt" når vi ser dine symboler.

EMOs, gother, punkere og heavyrockere gjør akkurat det samme. De tvinger sitt behov for å ta vekk seg selv som individ og plasseres i en gruppe inn på oss andre som er rundt. Det er også helt greit det, men det er faktisk ikke lov å bli fornærmet når folk overtolker gruppetilhørigheten og ikke ser individet når det er AKKURAT DET de selv har gjort med sitt ytre antrekk.

Men det er en viktig forskjell mellom EMOs, gother, punkere og heavyrockere og en 10 åring som går i Hijab. 10 åringen gjør det ikke frivillig og ut fra eget valg. Derfor ser jeg rødt fordi foreldrene hennes har plassert henne i en stigmatiserende posisjon. Jenten går med hijab fordi i hennes kultur blir jenter som viser håret sitt sett på som ugudelige, billige og så videre. Dette signalet om at jenter som ikke går med en viss drakt er mindreverdige er det signalet jeg ser hver gang jeg ser en hijab. Å kalle det "frivillig" og ufarlige kulturelle symboler er i beste fall total uvitenhet.

Men det er ikke slik at jeg går nedover gaten her jeg bor med høyt blodtrykk hver gang jeg ser en hijab. Det klarer jeg fint å la være. Jeg er imidlertid for religionsfrihet for alle - også meg og en jente på 10 år.

Når det gjelder det at jeg fordømmer andre fordi jeg er ateist, hvor har du det fra? Du mener at enhver ateist fordømmer de som er religiøse, men det er ikke sant i mitt tilfelle. Jeg reagerer kun på de som bruker ytre symboler for å fortelle at de tilhører en gruppe - ikke de som privat praktiserer sin religion. Jeg nekter ingen å gå på gaten, og ikke antaster jeg dem heller eller skjeller dem ut.

Om min stae og bitre holdning vet du ingenting. Jeg går ikke nedetter gaten og roper etter religiøse - det har du tatt ut av luften. Når jeg debatterer derimot sier jeg min oppriktige mening.

Du sier at du ikke ser på meg som rasist. Du bør da lese bloggartikkelen det er linket til samt Ali Farahs innlegg - i følge begge disse innleggene er du akkurat like mye rasist som meg fordi vi våger å kritisere en person med en annen hudfarge sin oppførsel.

De aller fleste som bekjenner seg til en religion spesielt av typen kristen eller muslimsk, ser ned på andre. De er bedre for de har religionen. Hvis du ikke vet dette har du ikke mye greie på bibelens lære eller den muslimske. Og la meg understreke at det er fanatikerne jeg snakker om - de med de ytre symbolene.

Når det gjelder å våkne opp: Skal vi sitte stille og tillate at all kritikk av en person med en annen hudfarge blir kalt rasisme? Det er det denne tråden, og det blogginnlegget som tråden ble startet med handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IreneMor
IreneMor:

Vet du hva religionsfrihet betyr? Nei det tror jeg ikke du vet. Jeg antar at du er kristen og blir provosert av ateister. Det er lov det. Men ateisme er ikke en religion. Jeg løper ikke rundt med t-skjorte på der det står at jeg er ateist og alle andre er tullinger. For å vite i hverdagen at jeg er ateist må du faktisk diskutere med meg og spørre meg rett ut.

Nei, jeg er ingen kristen som er provosert. Man behøver ikke å være det for å mene det jeg mener. På samme måte som at man ikke trenger å være rasist for å mene det du mener?

Om jeg vet hva det betyr? Ja, det vet jeg. Men du kan jo belære meg om dette om du vil. Jeg har stor interesse for at du gjør det.

I motsetning til en som går med et digert kors eller i hijab - i disse tilfellene forteller de hele omverdenen at "Hei jeg tar religionen min ut av min personlige sfære og mener den er så viktig at jeg må fortelle deg med et symbol at jeg tilhører en religion/kulturell bakgrunn". Da har man allerede lagt opp til å stigmatisere seg selv/bli stigmatisert.

Ved å gå med disse symbolene forteller du at du ikke er interessert i å la din bakgrunn gli usynlig inn i omgivelsene - du tvinger oss rundt til å ta stilling. Det er helt greit det egentlig, men da må du være så snill å ikke fordømme oss som "tenker vårt" når vi ser dine symboler.

EmOs, gother, punkere og heavyrockere gjør akkurat det samme. De tvinger sitt behov for å ta vekk seg selv som individ og plasseres i en gruppe inn på oss andre som er rundt. Det er også helt greit det, men det er faktisk ikke lov å bli fornærmet når folk overtolker gruppetilhørigheten og ikke ser individet når det er AKKURAT DET de selv har gjort med sitt ytre antrekk.

Hva er det Emoer, Gothere, Punkere og (i tillegg) Heavyrockere prøver å gjøre?? ?? :hakeslepp:

Men det er en viktig forskjell mellom EMOs, gother, punkere og heavyrockere og en 10 åring som går i Hijab. 10 åringen gjør det ikke frivillig og ut fra eget valg. Derfor ser jeg rødt fordi foreldrene hennes har plassert henne i en stigmatiserende posisjon. Jenten går med hijab fordi i hennes kultur blir jenter som viser håret sitt sett på som ugudelige, billige og så videre. Dette signalet om at jenter som ikke går med en viss drakt er mindreverdige er det signalet jeg ser hver gang jeg ser en hijab. Å kalle det "frivillig" og ufarlige kulturelle symboler er i beste fall total uvitenhet.

Men det er ikke slik at jeg går nedover gaten her jeg bor med høyt blodtrykk hver gang jeg ser en hijab. Det klarer jeg fint å la være. Jeg er imidlertid for religionsfrihet for alle - også meg og en jente på 10 år.

Når det gjelder det at jeg fordømmer andre fordi jeg er ateist, hvor har du det fra? Du mener at enhver ateist fordømmer de som er religiøse, men det er ikke sant i mitt tilfelle. Jeg reagerer kun på de som bruker ytre symboler for å fortelle at de tilhører en gruppe - ikke de som privat praktiserer sin religion. Jeg nekter ingen å gå på gaten, og ikke antaster jeg dem heller eller skjeller dem ut.

Nei det har jeg ikke sagt. Om du tolker mitt innlegg med at jeg sier det, sier du vel at alle som mener det jeg mener er kristne? Og alt dette snakk om rasisme? Og alt dette med at folk går rundt med en klesstil som ikke ser ut som din, er ute etter å bli stigmatisert? Vet du hva? Nå mister jeg lysten på å diskutere med deg.

Om min stae og bitre holdning vet du ingenting. Jeg går ikke nedetter gaten og roper etter religiøse - det har du tatt ut av luften. Når jeg debatterer derimot sier jeg min oppriktige mening.

Du sier at du ikke ser på meg som rasist. Du bør da lese bloggartikkelen det er linket til samt Ali Farahs innlegg - i følge begge disse innleggene er du akkurat like mye rasist som meg fordi vi våger å kritisere en person med en annen hudfarge sin oppførsel.

De aller fleste som bekjenner seg til en religion spesielt av typen kristen eller muslimsk, ser ned på andre. De er bedre for de har religionen. Hvis du ikke vet dette har du ikke mye greie på bibelens lære eller den muslimske. Og la meg understreke at det er fanatikerne jeg snakker om - de med de ytre symbolene.

Når det gjelder å våkne opp: Skal vi sitte stille og tillate at all kritikk av en person med en annen hudfarge blir kalt rasisme? Det er det denne tråden, og det blogginnlegget som tråden ble startet med handler om.

....................................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at du er kristen og blir provosert av ateister.

Hun er nok bare en PK'ere. Som vil avvise som rasistisk både et hvert krav til innvandrere og en hver kritikk av dem, og en hver kritikk av innvandringspolitikken. Hun er en av dem som muliggjorde det famøse etterspillet som følge av episoden i Sofienbergparken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IreneMor
Hun er nok bare en PK'ere. Som vil avvise som rasistisk både et hvert krav til innvandrere og en hver kritikk av dem, og en hver kritikk av innvandringspolitikken. Hun er en av dem som muliggjorde det famøse etterspillet som følge av episoden i Sofienbergparken.

Tror nok ikke det, du. Hvorfor, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er nok bare en PK'ere. Som vil avvise som rasistisk både et hvert krav til innvandrere og en hver kritikk av dem, og en hver kritikk av innvandringspolitikken. Hun er en av dem som muliggjorde det famøse etterspillet som følge av episoden i Sofienbergparken.

You! Herregud !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jonna_*

Nåvel.. Som sosialist representerer jeg et klart flertall i befolkningen. VI styrer Norge!

Det er VÅRE normer og synspunkter som gjelder og blir tatt hensyn til. VI har styrt landet stort sett uavbrutt siden krigen og kommer til å fortsette med det i overskuelig fremtid.

Du og dine meningsfeller blir aldri noe annet enn en marginal gruppe tapere.

Norge er et flerkulturelt og sosialistisk land. Forhold deg til det!!

Endret av Skya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåvel.. Som sosialist representerer jeg et klart flertall i befolkningen.

:ler: Folkeflertallet er det siste sånne som deg kan påberope dere å representere i forhold til innvandringspolitikken. I virkeligheten er innvandringspolitikken en elitistisk greie som er tredd nedover hodet på folket. Meningsmålinger viser at det blant stortingspartiene bare er Frp som har en velgermasse som ikke er uenig med partiledelsen i innvandringspolitikken. Trenden er at stortingspartienes velgere ønsker en strengere innvandringspolitikk enn det partiledelsen fører.

Motstanden mot den liberale innvandringspolitikken er faktisk ganske stor i den norske befolkningen. Men innvandringstilhengere er jo ikke akkurat kjent for å forholde seg til virkeligheten. Så det er vel ikke annet å forvente enn at de også fantaserer om den brede folkelige støtten til multikulti-ideologien sin. Sånne som deg er jo vår tids AKP-ml'ere. Du vet, den lille intellektuelle eliten som fantaserte om den brede folkelige støtten til væpna revolusjon og den kommunistiske ideologi.

Norge er et flerkulturelt og sosialistisk land. Forhold deg til det!!

Norge er slett ikke et sosialistisk land. Norge er et sosialdemokratisk land. Norge er heller ikke et flerkulturelt land. Det er bare en politisk korrekt begrepssjonglering. En begrepsbruk som frem for alt har mer å gjøre med festtaler på landsmøtet til Sosialistisk Venstreparti enn den norske virkeligheten.

I virkeligheten er Norge et seriekulturelt samfunn, hvor innvandrerne lever i isolerte enklaver på siden av det norskkulturelle samfunnet. Og enn så lenge er Norge totalt dominert av etniske nordmenn. Sånn ønsker jeg og flertallet av det norske folk at det fortsatt skal være i fremtiden. Du som ikke ønsker at det skal være slik i fremtiden tilhører mindretallet. Faktisk et ekstremt lite mindretall, da mange av dine støttespillere ser for seg at innvandrerne blir norskkulturelle i liberal europeisk/germansk tradisjon, og at det monokulturelle norske samfunnet videreføres med forskjellige hudfarger som krydder.

Endret av Bønna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåvel.. Som sosialist representerer jeg et klart flertall i befolkningen. VI styrer Norge!

Det er VÅRE normer og synspunkter som gjelder og blir tatt hensyn til. VI har styrt landet stort sett uavbrutt siden krigen og kommer til å fortsette med det i overskuelig fremtid.

Du og dine meningsfeller blir aldri noe annet enn en marginal gruppe tapere.

Norge er et flerkulturelt og sosialistisk land. Forhold deg til det!!

Ja, sannelig, og DERE kjører nå alt i grøfta med innvandringspolitikken og mangel på retningssans. Innen 2050 er halvparten av Oslos innbyggere innvandrere. Da ser jeg ikke bort fra at dette vil gjenspeile seg i politikken i kommunen også, og så får man bare sitte og vente da, og se hva resultatet egentlig blir. Ja til Burka for alle?

Ellers synes jeg Bønna svarer deg godt på akkurat dette, så jeg skal ikke utdype hva jeg mener.

Endret av Skya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65

Jeg synes frykten for at halve Oslos befolkning skal være innvandrere er ganske interessant. Er ikke halvparten allerede svensker da? Men det ser man ikke så godt fordi de har samme hudfarge.

Det jeg mener er at jeg er for innvandring jeg, så lenge man har en integreringspolitikk som virker og konsekvenser når norsk lov blir brutt. Derfor må det til en endring i dagens innvandrings og ikke minst integreringspolitikk. Siden det finnes kvoteflyktninger kan vi ikke si nei til mye av dette men vi blir pent nødt til å begynne å kreve noe av de som kommer hit.

Og så må vi altså skille mellom det å kritisere ytterliggående religiøs og kulturell fanatisme og rasehat. I denne tråden alene har vi sett at det greier vi ikke uten videre.

Jeg må også si at Ali og hans meningsfeller har et alvorlig problem dersom de faktisk ønsker å bli tatt seriøst og integreres i samfunnet. Og det er spesialbehandling og silkehansker overfor de som har en annen hudfarge. Er det de vil?

Denne debatten gjaldt også da likestillingsdebatten mellom menn og kvinner startet. Mange mente at radikal kjønnskvotering var løsningen (dvs at kvinner skulle foretrekkes uansett kvalifikasjoner frem for menn), mens en god del kvinner (og menn) ser den helt klare ulempen med dette: særbehandling hjelper ikke likestilling.

Er det ikke det samme med våre nye landsmenn? Skal det være slik at en ambulansesjåfør eller arbeidsgiver/taker som står overfor en med en annen hudfarge skal særbehandle denne (dvs ikke kritisere eller gi advarsel, gi ekstra fordeler, etc) av frykt for å være rasistisk? Er det virkelig løsningen?

Jeg er med på at en viss kvotering - dvs at man både oppfordrer en gruppe til å søke, og foretrekker en fra denne gruppen når to personer ellers har like kvalifikasjoner - er en god vei for en start på en prosess. Jeg er videre med på at en med et utenlandsk navn kanskje sliter mer med å nå inn i intervju enn en med et norsk navn. Men har ikke dette like mye med frykt for manglende norsk kunnskaper å gjøre som andre ting? Jeg vet f.eks. at vi i vår bedrift ikke ville skilt på dette hvis de rette kvalifikasjonene hadde vært tilstede.

Jeg tror at rasisme og fremmedfrykt finnes, men jeg tror ikke at det er på det nivået som Ali og blogginnlegget som denne tråden startet med vil ha det til. Og jeg tror at unnskyldningen om at nordmenn er så rasistiske er en gigant sovepute for innvandrere som ikke evner til å kvalifisere seg for gode jobber, som tror de skal gå fra ekstrem fattigdom til vanvittig luksus bare ved å passere grensen.

Her lokalt er en velkjent asiatisk familie som har startet et stort imperium. De startet i Bergen med to tomme hender og nå 30-40 år senere så er de rike - mye rikere enn mange bergensere. Hvordan skjedde dette? De lærte seg norsk. De har jobbet HARDT - de som i dag kjører merc'er med sotede vinduer var en gang på gulvet i sin egen bedrift - hele døgnet 7 dager i uken. De arbeidet for det med andre ord. I dag høster de av sitt arbeid. Ingen nordmenn lar være å benytte disse bedriftenes produkter pga at de er utlendinger - tvert om. Så hvordan har dette skjedd? De satt ikke og ventet på at noen skulle sy puter under armene på dem eller spandere sertifikatet på dem. De gjorde jobben selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes frykten for at halve Oslos befolkning skal være innvandrere er ganske interessant. Er ikke halvparten allerede svensker da? Men det ser man ikke så godt fordi de har samme hudfarge.

Det er ikke så mye hudfargen, Blondie. Svensker, engelskmenn, amerikanere, briter osv har stort sett samme kultur og samme verdinormer som den gjengse nordmann, derfor blir de heller ikke et "problem". De fleste av dem kommer vel også hit FOR å JOBBE, ikke fordi de tror at gatene her er belagt med gull og at staten betaler gildet.

Det jeg mener er at jeg er for innvandring jeg, så lenge man har en integreringspolitikk som virker og konsekvenser når norsk lov blir brutt. Derfor må det til en endring i dagens innvandrings og ikke minst integreringspolitikk.
Nettopp, men det er så mange som anser utsagn som dette som rasisme. Man skal ikke stille krav, man skal bare sy puter og stryke over håret, ellers er man ikke en snill person.

Og så må vi altså skille mellom det å kritisere ytterliggående religiøs og kulturell fanatisme og rasehat. I denne tråden alene har vi sett at det greier vi ikke uten videre.

Vanskelig balansegang.

særbehandling hjelper ikke likestilling.

Er det ikke det samme med våre nye landsmenn? Skal det være slik at en ambulansesjåfør eller arbeidsgiver/taker som står overfor en med en annen hudfarge skal særbehandle denne (dvs ikke kritisere eller gi advarsel, gi ekstra fordeler, etc) av frykt for å være rasistisk? Er det virkelig løsningen?

Jeg tror at rasisme og fremmedfrykt finnes, men jeg tror ikke at det er på det nivået som Ali og blogginnlegget som denne tråden startet med vil ha det til. Og jeg tror at unnskyldningen om at nordmenn er så rasistiske er en gigant sovepute for innvandrere som ikke evner til å kvalifisere seg for gode jobber, som tror de skal gå fra ekstrem fattigdom til vanvittig luksus bare ved å passere grensen.

Man har lest artikler hvor det har kommet frem at innvandrere som allerede er her og lever på statens regning forteller sine brødre i hjemlandet at Norge er et supert land å komme til. Her trenger man ikke jobbe, man får allikevel masse penger så man klarer seg godt. For en fattiglem fra landsbygda i ett eller land i den tredje verden høres vel dette ut som himmelen og et bra sted å reise til. Tenk det; det er gratis å leve i Norge.

Her lokalt er en velkjent asiatisk familie som har startet et stort imperium. De startet i Bergen med to tomme hender og nå 30-40 år senere så er de rike - mye rikere enn mange bergensere. Hvordan skjedde dette? De lærte seg norsk. De har jobbet HARDT - de som i dag kjører merc'er med sotede vinduer var en gang på gulvet i sin egen bedrift - hele døgnet 7 dager i uken. De arbeidet for det med andre ord. I dag høster de av sitt arbeid. Ingen nordmenn lar være å benytte disse bedriftenes produkter pga at de er utlendinger - tvert om. Så hvordan har dette skjedd? De satt ikke og ventet på at noen skulle sy puter under armene på dem eller spandere sertifikatet på dem. De gjorde jobben selv.

Se på Tommy Sharif også. Han har vel neppe fått mange puter under armene sine han heller. Eller han har takket nei til dem, alt etter som. Og det finnes flere som i disse eksemplene, og de er det vel ingen som har noe i mot.

Det er de som kommer, utnytter systemet og synes det er helt greit, vi har noe i mot. DEM som INDIVIDER, og ikke alle deres landsmenn.

Jeg synes vi har nok snyltere som vi har her i landet, om ikke vi skal importere flere. Vi får et økonomiproblem etter hvert. Uten tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65
Det er ikke så mye hudfargen, Blondie. Svensker, engelskmenn, amerikanere, briter osv har stort sett samme kultur og samme verdinormer som den gjengse nordmann, derfor blir de heller ikke et "problem". De fleste av dem kommer vel også hit FOR å JOBBE, ikke fordi de tror at gatene her er belagt med gull og at staten betaler gildet.

En del av disse vestlige innvandrerne er ikke et hakk bedre enn de med en annen hudfarge. De lærer ikke norsk, og de utnytter systemet - akkurat som en ANDEL av de med en annen hudfarge. Men de er vanskeligere å se. Jeg kjenner noen vestlige innvandrere som er akkurat like store snyltere og som ikke er her for å jobbe, men for å heve trygd.

Joda de har forholdsvis lik kulturell bakgrunn, men de er her av samme grunn som en del av de som kommer hit for å surfe på norsk trygd. Ikke alle vestlige innvandrere er slik, akkurat like lite som at ikke alle ikke vestlige innvandrere er det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Jonna_*
Ja, sannelig, og DERE kjører nå alt i grøfta med innvandringspolitikken og mangel på retningssans. Innen 2050 er halvparten av Oslos innbyggere innvandrere. Da ser jeg ikke bort fra at dette vil gjenspeile seg i politikken i kommunen også, og så får man bare sitte og vente da, og se hva resultatet egentlig blir. Ja til Burka for alle?

Ellers synes jeg Bønna svarer deg godt på akkurat dette, så jeg skal ikke utdype hva jeg mener.

Jeg ser frem til halve Norges befolkning er innvandrere! Det kommer ikke allerede i 2050, men på det tidspunktet er innvandrerbefolkningen såpass stor at den ikke lenger kan omgås av rasister og høyrepartier.

Det vil bli en tid der sosialismen bringes til nye høyder i landet.

Endret av Skya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser frem til halve Norges befolkning er innvandrere! Det kommer ikke allerede i 2050, men på det tidspunktet er innvandrerbefolkningen såpass stor at den ikke lenger kan omgås av rasister og høyrepartier.

Det vil bli en tid der sosialismen bringes til nye høyder i landet.

Hvordan tror du det går med sosialdemokratiet når mer enn halve Norges befolkning er ikke-vestlige innvandrere eller etterkommere av ikke-vestlige innvandrere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jonna_*
Hvordan tror du det går med sosialdemokratiet når mer enn halve Norges befolkning er ikke-vestlige innvandrere eller etterkommere av ikke-vestlige innvandrere?

Sosialdemokratiet radikaliseres mot venstre.

Vi har plass til en befolkning på 4-5 ganger dagens, og det betyr ikke noe hvor disse kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sosialdemokratiet radikaliseres mot venstre.

Vi har plass til en befolkning på 4-5 ganger dagens, og det betyr ikke noe hvor disse kommer fra.

Men det kan jo hende at flertallet da ønsker en annen politikk? Det er ikke sikkert de velger en politikk som er til fordel for minioritetsbefolkningen som da er de etnisk norske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av disse vestlige innvandrerne er ikke et hakk bedre enn de med en annen hudfarge. De lærer ikke norsk, og de utnytter systemet - akkurat som en ANDEL av de med en annen hudfarge. Men de er vanskeligere å se. Jeg kjenner noen vestlige innvandrere som er akkurat like store snyltere og som ikke er her for å jobbe, men for å heve trygd.

Joda de har forholdsvis lik kulturell bakgrunn, men de er her av samme grunn som en del av de som kommer hit for å surfe på norsk trygd. Ikke alle vestlige innvandrere er slik, akkurat like lite som at ikke alle ikke vestlige innvandrere er det heller.

Det er allikevel en vesentlig forskjell da realiteten er slik at i Oslo står ikke-vestlige innvandrere for mottak av over halvparten av trygdeutbetalingene. Jeg husker ikke nøyaktige tall lenger, men det er lett å google.

Jeg tror det er flere svensker enn andre utlendinger her i landet, men de er ikke overrepresentert verken på voldtektsstatistikken eller som trygdemottakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonna, hvordan tror du det norske samfunnet kommer til å fungere om - la oss si femti år - dersom vi ikke gjør noe med innvandringspolitikken.

Og ikke gi et svar som kun sier: Mye bedre, for da kan vi ikke ha rasisme lenger. Gi et ordentlig og gjennomtenkt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialdemokratiet radikaliseres mot venstre.

Vi har plass til en befolkning på 4-5 ganger dagens, og det betyr ikke noe hvor disse kommer fra.

Det argumentet skjønte jeg ikke. Ja, det er fysisk plass til flere mennesker i landet, men det er da ikke noe mål å fylle opp plassen. Jeg liker at store deler av Norge er fylt av vakker natur uten et eneste annet menneske så langt øyet når.

Jeg tror heller ikke at hvis de ikke-vastlige innvandrerene våre fikk velge så ville de ha et venstre-orientert samfunn. Inntrykket mitt er at de ville valgt noe nermere styresettet der de kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...