Gå til innhold

Kanskje Ali har rett?


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Mann 42
Kanskje min tolerante og inkluderende holdning bare er påtatt?

http://www.vgb.no/28725/perma/371196/

Hva slags tanke har dere egentlig rundt dette?

Jeg mener at det var en salig grøt av generell hvit dårlig samvittighet for 500 års kolonialisme fra Columbus og til dags dato, og en sammenblanding av kultur og religion og rase, slik at enhver avstandstagen eller kritikk av f.eks muslimer, blir å betrakte som rasisme.

Jeg er av overbevisning ateist. Jeg mener at religion er noe av det verste som har rammet menneskeheten noen sinne, og de monoteistiske ørkenreligionene til jøder, kristne og muslimer er i særstilling de aller verste. Med Islam på topp som den uten tvil mest menneskefiendlige, antidemokratiske og kvinneforaktende middelalder-vrangforestillingen av dem alle.

Men Islam er ikke en rase, Jødedommen er ikke en rase, og Kristendommen er det slett ikke.

Det kunne ikke falle meg inn å respektere noen for religionen deres. Jeg kan til nød gå med på at de skal dyrke mordergudene sine PRIVAT. Men jeg er ikke med på at jeg skal måtte forholde meg til det som borger av et sekulært, demokratisk land med lange humanistiske tradisjoner.

Så om jeg skulle la det falle noen negative ord om muslimer, så ha i mente at det henger ikke sammen med hudfargen deres, bare med forventningene de har til at vi skal tilpasse oss deres tanker om hvordan et godt samfunn skal være.

Det er ikke sånn at alle religioner og alle syn på verden er like gode. Og det er ikke noe feil eller rasistisk ved å si at jeg aksepterer ikke deres syn på det gode liv, og jeg vil ikke akseptere at det skal implementeres her. For det er mindreverdig, menneskefiendtlig og i strid med alt jeg selv tror på.

Om det dreier seg om nyinnflyttede, andregenerasjons, eller rotnorske konvertitter, er meg knekkende likegyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det var en salig grøt av generell hvit dårlig samvittighet for 500 års kolonialisme fra Columbus og til dags dato, og en sammenblanding av kultur og religion og rase, slik at enhver avstandstagen eller kritikk av f.eks muslimer, blir å betrakte som rasisme.

Jeg er av overbevisning ateist. Jeg mener at religion er noe av det verste som har rammet menneskeheten noen sinne, og de monoteistiske ørkenreligionene til jøder, kristne og muslimer er i særstilling de aller verste. Med Islam på topp som den uten tvil mest menneskefiendlige, antidemokratiske og kvinneforaktende middelalder-vrangforestillingen av dem alle.

Men Islam er ikke en rase, Jødedommen er ikke en rase, og Kristendommen er det slett ikke.

Det kunne ikke falle meg inn å respektere noen for religionen deres. Jeg kan til nød gå med på at de skal dyrke mordergudene sine PRIVAT. Men jeg er ikke med på at jeg skal måtte forholde meg til det som borger av et sekulært, demokratisk land med lange humanistiske tradisjoner.

Så om jeg skulle la det falle noen negative ord om muslimer, så ha i mente at det henger ikke sammen med hudfargen deres, bare med forventningene de har til at vi skal tilpasse oss deres tanker om hvordan et godt samfunn skal være.

Det er ikke sånn at alle religioner og alle syn på verden er like gode. Og det er ikke noe feil eller rasistisk ved å si at jeg aksepterer ikke deres syn på det gode liv, og jeg vil ikke akseptere at det skal implementeres her. For det er mindreverdig, menneskefiendtlig og i strid med alt jeg selv tror på.

Om det dreier seg om nyinnflyttede, andregenerasjons, eller rotnorske konvertitter, er meg knekkende likegyldig.

Det er kvalmene hvor kvalmt du begrunner din egen tankegang. Dette er bare TULL, Mann42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det kanskje sånn da, at de som klarer seg, gjør det på tross av de mulighetene vi gir dem. De som ikke klarer seg gjør det ikke, fordi vi ikke gir de ansvaret for sine egne liv - men vi tillater de å støtte seg på vår velferd.

Det at vi tillater at de støtter seg, gjør oss til rasistjævler.

Er det det som heter bjørnetjeneste?

Her får han i hvert fall mine tanker ganske godt frem. Jeg har alltid ment at den undervurderingen man gjør av ikke-vestlige når det kommer til å klare seg selv, fremfor å bli sydd puter under armene på, også er en form for rasisme - og kanskje den verste.

Det er veldig mye "stakkars lille brune menneske"-mentalitet ute og går, og jeg synes det er arrogant og rasistisk.

Som en eller annen skrev i et leserinnlegg i Aftenposten for et par dager siden: "Jeg lærte fort å bruke samme målestokk på svarte som på hvite". Denne mannen har jobbet masse i Nigeria, og har venner og bekjente der nede, og sier han forventer det samme av folk, enten de er sorte eller hvite.

(Jeg leste et par dager senere at Nils Nordberg, syntes det luktet av akkurat det utsagnet. Han om det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje min tolerante og inkluderende holdning bare er påtatt?

http://www.vgb.no/28725/perma/371196/

Hva slags tanke har dere egentlig rundt dette?

Fra bloggen:

Vi forfekter det politisk korrekte i offentligheten, og forbanner stille de utlendingene som nesten tar over, som tar alt, som snyter og snylter - mens vi jobber og står på, betaler skatt, bidrar til fellesskapet.

Jeg tror folk flest misliker noen som snyter og snylter og som tar over alt. Dette kunne like godt vært skrevet om en med norsk opprinnelse som snyter og snylter på skattebetalernes penger. Det er ikke rasisme å irritere seg over at f.eks noen jobber svart mens de mottar trygd.

En grisebanket iraner på Mortensrud blir rapportert i avisene, men vi leser det ikke. Det er flere og flere som tenker "til pass" fremfor "fy, så ille". Brunskjortene får sympatien.

Avisene skriver heller ikke om barn/ungdom med norsk opprinnelse som blir banket (av andre norske eller av andre med innvandrerbakgrunn).

Vi bøtelegger Ali når han kjører uten sikkerhetsseler. Vi slipper unna selv.

Jeg tror ikke det kan stemme at når politiet har sikkerhetsbelte-kontroll så bøtlegger de bare personer med innvandrerbakgrunn. Jeg kjenner da personer med norsk opprinnelse som har fått trafikkbøter.

Vi (Staten) får ikke synliggjort det gode arbeidet som gjøres. Synliggjøringen av den tause majoritet utlendinger er også fraværende. Det er Rasool vi skriver om, det er taxijuksere, det er sigøynere med fiktive barn - trygdesvindlere. Brennpunkts innslag om hvordan renholdsnæringen grovt utnytter asylanter, blir en flau bris i media - vi synes til og med at utlendinger skal ha mindre betalt, bare fordi de er utlendinger. Suksesshistorier... det er jaggu langt mellom de, og når de er der, så glemmer vi de.

Det er slik med alt i media. Det fokuseres mest på ulykker, katastrofer, alt som ikke funker som det skal. Dette gjelder da ikke bare folk med innvandrerbakgrunn.

Beveg deg inn på et offentlig kontor, snakk med en nordmann, og du møter samme holdninger i Oslo som på Mysen - kanskje bare enda mer under trykk.

Offentlige kontorer som NAV og sosialkontoret er jo ikke akkurat kjent for å yte god service til folk med norsk opprinnelse heller?

At de ironiserer overfor oss, at de synes de er bedre enn oss synes jeg av og til ikke er spesielt rart heller. Vi er et brystkassehamrende folkeferd som tror vi er og tror vi kan - og det er kanskje riktig, så lenge vi kan ta helgefri og ellers gå hjem før fire.

Jeg kjenner meg ikke igjen i det at nordmenn mer brystkassehamrende enn andre. Slik er ikke de jeg kjenner ihvertfall. Jeg har i flere år jobbet både kvelder og netter og helger og julaften og nyttårsaften.

Så er det kanskje sånn da, at de som klarer seg, gjør det på tross av de mulighetene vi gir dem. De som ikke klarer seg gjør det ikke fordi vi ikke gir de ansvaret for sine egne liv - men vi tillater de å støtte seg på vår velferd. Det at vi tillater at de støtter seg, gjør oss til rasistjævler.

Jeg mener at innvandrere som kommer til Norge får gode muligheter her. De får betalt for å gå på introduksjonskurs. De får norskkurs og opplæring i andre fag og arbeidspraksis. De får bolig og barnehage. De får statsborgerskap hvis de ønsker det. De får samme trygderettigheter og andre rettigheter som alle andre. Jeg tror ikke det er så mange andre land som har et like godt tilbud til innvandrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes innlegget var litt rotete, og ikke spesielt bra skrevet, selv om det jo gav en litt å tenke på.

Jeg synes ikke det er rart hvis folk blir litt "hverdagsrasister" etterhvert. Nesten daglig blir vi foret med "subjektive" fortellinger og "objektive" statistikker om alt det gale innvandrere gjør. Mange folk har mye negative opplevelser med innvandrere, det meste av det bunner i "kulturforskjeller" i en eller annen form. Delvis så forstår de ikke hva som er riktig i forhold til vår kultur, og delvis vil de ikke tilpasse seg. De som tilpasser seg og gjør det bra legger vi ikke merke til. Ali på kontoret er ikke lenger invandrer, han er en hardtarbeidende person som prater litt rart noen ganger. Ali på gata er en invandrer. Det er han som snylter på trygden og slenger dritt etter de norske jentene. Jeg tror ikke det er så mye hudfarge det går på lenger. Vi er negative til de som holder på sin egen kultur. De som "bryter ut" og blir "norske" mister status som invandrer, og er dermed ikke lenger like utsatt for rasisme.

Jeg er for trøtt til å moralisere noe over dette akkurat nå, og å diskutere rett og galt. Det får bli en annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kvalmene hvor kvalmt du begrunner din egen tankegang. Dette er bare TULL, Mann42

Og din kritikk er så kortfattet at den er meningsløs. Nå vet jeg at du er kvalm. Ikke videre informativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]

Det kunne ikke falle meg inn å respektere noen for religionen deres. Jeg kan til nød gå med på at de skal dyrke mordergudene sine PRIVAT. Men jeg er ikke med på at jeg skal måtte forholde meg til det som borger av et sekulært, demokratisk land med lange humanistiske tradisjoner.

[...]

Hele innlegget er godt, men jeg vil gjerne fremheve og understreke akkurat dette med at religion bør være en privatsak, og ikke noe man skal trykke nedover hodene på andre. Uansett.

Nå er jeg spent på hva denne kvalme personen mente med at hun ble så forferdelig kvalm av ditt kvalmende innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Tove anette_
Hele innlegget er godt, men jeg vil gjerne fremheve og understreke akkurat dette med at religion bør være en privatsak, og ikke noe man skal trykke nedover hodene på andre. Uansett.

Nå er jeg spent på hva denne kvalme personen mente med at hun ble så forferdelig kvalm av ditt kvalmende innlegg.

Det er da også en livsstil, her i Norge. Det er en livsstil i Norge! Kristendommen er jo til og med som fag på skolen, så om det er likestilling rundt dette temaet tviler jeg ikke et øyeblikk på.

Men om det burde skilles mellom religion og stat, er jeg enig i. Men hvem har sagt det dere sikter til? Mulig jeg har oversett noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Tove anette_
Det er da også en livsstil, her i Norge. Det er en livsstil i Norge! Kristendommen er jo til og med som fag på skolen, så om det IKKE er likestilling rundt dette temaet tviler jeg ikke et øyeblikk på.

Men om det burde skilles mellom religion og stat, er jeg enig i. Men hvem har sagt det dere sikter til? Mulig jeg har oversett noe.

Edit:Ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da også en livsstil, her i Norge. Det er en livsstil i Norge! Kristendommen er jo til og med som fag på skolen, så om det er likestilling rundt dette temaet tviler jeg ikke et øyeblikk på.

Men om det burde skilles mellom religion og stat, er jeg enig i. Men hvem har sagt det dere sikter til? Mulig jeg har oversett noe.

Jeg skjønner ikke dette innlegget? Hva er poenget ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjeste Blondie65

Og jeg mener at blogginnlegget som denne tråden starter med er en sammenrøret dårlig skrevet generalisering som ikke passer noe sted.

Som Mann42 er jeg atteist - det har jeg vært de siste 10-12 år. For meg er enhver religion som baserer seg på at andre skal fortelle hvordan jeg skal leve, fordømme min livsstil eller se ned på meg fordi jeg ikke lever opp til deres normer i stort eller smått forkastelig. Jeg ser rødt hver eneste gang jeg ser en Hijab - RØDT altså, ikke svart eller lysbrunt - fordi jeg mener at A) noen prøver å trykke det som bør være noe som hører privatsfæren til - nemlig religion og personlig religiøsitet - opp og inn i min privatsfære - og B) det er for de aller fleste overhodet ikke frivillig - frivillig i den forstand vi andre snakker om frivillig - at det er sanksjonsfritt å la være å gå med det. Sanksjoner - det er all bedømmelse og nedlatenhet på den ene siden - til bank og regelrett forfølgelse på den andre siden. For meg er det uvesentlig om det er en blond jente med markeringsbehov eller en 7-åring fra et afrikansk land som bærer hijaben - begge deler er akkurat like malplassert. Det samme er et kors ...

Men dette har jeg ikke lov å si i følge mange, for da er jeg rasist. Jeg er også rasist hvis jeg påpeker at vaskehjelpen på jobb gjør en dårlig jobb - vel og merke hvis denne er fra et land der de har en annen hudfarge. Klager jeg på den norske vaskehjelpen så er det greit.

Jeg er også rasist hvis jeg sier at jeg aldri i min villeste fantasi kunne tenke meg å date en mann fra et land med muslimsk bakgrunn, fordi folk automatisk tenker det er hudfargen jeg har problemer med. Det er det altså ikke, det er KULTUREN eller evt. religionen.

Jeg er ikke rasist og jeg kommer aldri til å bli det. Alle mennesker fortjener en rettferdig sjanse til å gjøre det bra her i livet. Denne sjansen skal de få, hver og en av dem. Men de får den ene. Og forspiller de den, sier jeg ikke at alle med samme hudfarge som denne personen må være likedan.

Men nå er samfunnet altså gått så langt at vi alle skal føle oss som rasister dersom vi tillater oss å kritisere et system som ikke fungerer. Noen kritiserer fordi de er livredd muslimer. Jeg er ikke redd for en bestemt religion, jeg frykter alle fundamentalistiske fanatikere like mye - enten det er Palin og hennes likesinnede eller Al Quaida.

Men min påstand er at jeg er fargeblind når det gjelder mennesker. Likevel synes jeg det minste man kan forvente av folk som bosetter seg her er at de lærer seg språket, respekterer norsk lovverk og sitt nye lands skikker. Hvis de ikke vil innordne seg under dette så foreslår jeg at de finner et annet sted å bo. Det samme mener jeg om vestlige innvandrere som kommer til Norge, for ikke å snakke om blåhårsmafian i Spania. Tilpass deg det lokale sted du bor eller dra hjem.

Men jeg blir rasende når Ali Farah saken nå skal brukes for å demonstrere at vi alle sammen er rasister. Det er tull, fra ende til annen. Ali Farah saken viser med all tydelighet at vi er en gjeng pissredde innbyggere i eget land som er så redd for å være politisk ukorrekt at vi ikke tørr lenger å kalle en spade for en spade. Nå må vi våkne og stå opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men min påstand er at jeg er fargeblind når det gjelder mennesker. Likevel synes jeg det minste man kan forvente av folk som bosetter seg her er at de lærer seg språket, respekterer norsk lovverk og sitt nye lands skikker.

Jeg er enig i mye av det du skriver. Men jeg synes det er et sentralt forhold som ikke kommer fram. Hijab dreier seg ikke bare om religion. Det dreier seg også om å markere annerledeshet i forhold til nordmenn. Eller en identitetsbevisstgjøring som annerledes enn nordmenn. Så problemet kan ikke sies å være bare religion. Problemet er like mye det faktum at de er annerledes.

Denne fargeblindheten som du bekjenner deg til, og oppholder som noe høyverdig, er en av grunnpilarene i det innvandringsideologiske eksperimentet som masseinnvandringen til Norge og resten av den germanske verden er. Det man ser for seg er en videreføring av det monokulturelle samfunnet vi nordmenn utgjør som folk. Bare med den forskjellen at i fremtiden vil det monokulturelle samfunnet også bestå av enkeltindivider med andre hudfarger (som vi da skal late som vi ikke ser). Men slik fungerer det jo åpenbart ikke i virkeligheten.

Dermed kan vi ikke bare problematisere religion. Vi må også problematisere innvandringspolitikken i seg selv. Er vi villig til å skape et dysfunksjonelt samfunn, med alt det innebærer, bare for at vi i festtaler skal kunne skryte av at vi har fremmedetnisk/fremmedkulturell innvandring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel synes jeg det minste man kan forvente av folk som bosetter seg her er at de lærer seg språket, respekterer norsk lovverk og sitt nye lands skikker. Hvis de ikke vil innordne seg under dette så foreslår jeg at de finner et annet sted å bo. Det samme mener jeg om vestlige innvandrere som kommer til Norge, for ikke å snakke om blåhårsmafian i Spania. Tilpass deg det lokale sted du bor eller dra hjem.

Men jeg blir rasende når Ali Farah saken nå skal brukes for å demonstrere at vi alle sammen er rasister. Det er tull, fra ende til annen. Ali Farah saken viser med all tydelighet at vi er en gjeng pissredde innbyggere i eget land som er så redd for å være politisk ukorrekt at vi ikke tørr lenger å kalle en spade for en spade. Nå må vi våkne og stå opp!

Fantastisk bra innlegg, Blondie. Og jeg må bare understreke og gjenta det du skriver i det jeg har sitert her. Veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...