Gå til innhold

Soul sin


Soul

Anbefalte innlegg

Tida går jammen fort! Tenk, berre ein månads tid igjen til fødselen. :)

Ja det er utrolig og ganske uvirkelig! Men nå begynner vi å bli litt utålmodige både mannen og jeg! Lurer sånn på hvem denne lille babyen vår er! :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egentlig burde dere jo timet fødselen forhold til påsken, det er kjempekjekt å ha mannen hjemme litt ekstra den første tiden! Du klarer ikke å knipe igjen slik at dere får en sømløs overgang fra pappafri til påske da? :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig burde dere jo timet fødselen forhold til påsken, det er kjempekjekt å ha mannen hjemme litt ekstra den første tiden! Du klarer ikke å knipe igjen slik at dere får en sømløs overgang fra pappafri til påske da? :lur:

Hehe så smart du er! Har sett dette med påsken ja. ;) Mannen min er student han også så han får uansett ikke permisjon dessverre...men blir nok til at han skulker noen forelesninger ja. De har ikke særlig mye obligatorisk oppmøte på studiet så det skal vi nok utnytte den perioden. :sjarmor: (Og forhåpentligvis ta en lang sommerferie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg for lengst passert 35 uker! :)

I dag var jeg til vekstestimering på sykehuset og det gikk ikke helt som jeg hadde håpet. For 4 uker siden var han -9% og nå var han -20%. :sukk: Så da må vi tilbake en gang per uke de to neste ukene for å se om det er fortsatt vekstretardasjon. Legen var veldig ålreit heldigvis og avdramatiserte det med at det kunne være genetisk, feilmåling etc. Men det er bra de følger det opp og jeg håper jo at trenden ikke fortsetter selvfølgelig. Føler oss i hvert fall godt tatt vare på. :) Jeg fikk også beskjed om å "telle trivselen" en gang per dag. Men han viste alle tegn på å ha det bra ellers, bra fosterlyd, fin sparketest, bra med fostervann etc. Så det er jeg glad for. :)

Så nå gikk det opp for meg at han kan finne på å komme før termin også, må visst se å bli ferdig med forberedelsene ja. :overrasket:

I morgen har jeg siste dag på jobb! Snålt! Neste uke er det eksamen og deretter starter permisjon! Det blir deilig nå. :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 uker i dag!

Tenk, om en uke er han ikke lenger prematur hvis han skulle bli født! :) Men, har nå tenkt at han skal være i magen litt til da (i hvert fall så sant han trives og vokser som han skal). :hjerte:

I går klatret jeg opp rundt i boden og dro frem barnevogna. Det var en akrobatisk øvelse kanskje ikke helt for høygravide damer... Men nå hadde jeg ikke tålmodighet til å vente på at noen ville hjelpe meg. :lur: Vogna så heldigvis veldig fin og lite slitt ut (var vanskelig å se så lenge den stod på en hylle langt inne i en bod). Må fylle luft i dekkene tror jeg, men det kan vel ikke være noen big deal? Også fant jeg ut at det er en Brio kombi, noe jeg har vært ganske nysgjerrig på! Vil gjerne ha en 4-hjuling og kombivogn, så langt passer det bra. Da gjenstår det bare å se om jeg liker den i bruk. Har prøvd å lese om den og ser at noen er veldig fornøyd, andre ikke. Jeg skal i hvert fall gi den en sjanse for det er jo en del penger å spare.

Nå MÅ jeg finne senga! Veiledningsseminar på skolen iforb. med eksamen om noen få timer. :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo iallfall lært at det behøver ikke å være så dramatisk om barn er små på ultralydsmålinger. Sa de noe om hva som skjedde videre mot fødsel? De unngår vel i det lengste å sette i gang, så lenge det ikke er noe annet også som tilsier det, som lite fostervann eller dårlig blodgjennomstrømning. Det var iallfall det jeg fikk beskjed om. Det ordner seg nok helt sikkert. Hvor mye var babyen estimert til nå forresten?

Skal dere arve barnevogn eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jo iallfall lært at det behøver ikke å være så dramatisk om barn er små på ultralydsmålinger. Sa de noe om hva som skjedde videre mot fødsel? De unngår vel i det lengste å sette i gang, så lenge det ikke er noe annet også som tilsier det, som lite fostervann eller dårlig blodgjennomstrømning. Det var iallfall det jeg fikk beskjed om. Det ordner seg nok helt sikkert. Hvor mye var babyen estimert til nå forresten?

Skal dere arve barnevogn eller?

Ja tenkte på deg når de sa jeg måtte tilbake hver uke til kontroll. Gikk tilbake og leste i dagbpka di. :sjenert: Det gikk jo fint med gutten din og det er godt å vite. :) Så jeg prøver å ikke bekymre meg, men heller være glad for at de følger med. Tror nok også at de vil unngå å sette i gang hvis mulig. Har inntrykk av at man er ganske restriktive på det? Og han hadde det helt topp ellers med fostervann etc. Men, det er klart viser han tegn på å ikke vokse eller ha det bra så vil jeg heller ha ham ut. Har nå funnet ut at det var vekstavflatning hos både søster`n og meg når vi ble født. Særlig jeg var preget av underernæring visstnok. Og da hadde det nok vært bedre å få næring utenfor livmoren. Men det var litt andre rutiner og mindre teknologi den gangen. Og det behøver jo slettes ikke være slik hos meg. Det kan jo like godt være gener (var det de mente det var hos deg, var det ikke?).

Legen ville ikke si vekt verken nå eller forrige gang, skrev kun opp mål på mage/hode og prosentvis avvik. Men var -9% for 4 uker siden og -20% nå. I følge Babyverden (tror jeg det var) skulle han vært 2500g-2700g nå. Men da er han vel kanskje rundt 2000g? Og hvis det er det samme til termin ville det blitt 2800g om jeg har regnet rett. Så det viktige er vel at det prosentvise avviket ikke blir så mye større (for det er jo ikke så farlig at han er liten så lenge han vokser jent og trutt tenker jeg).

Hvordan var det hos deg, var han jevnt liten eller økte avviket etterhvert?

Vi kan arve barnevogn hvis vi vil ja. Søsteren min kjøpte ny vogn da hun fikk sistemann og den er bare brukt av ham. Den virker ganske ok. Så tenkte vi skulle gi den en sjans og se om vi liker den. Ikke helt trendy å arve når jeg leser enkelte tråder her, men det tar jeg ikke så tungt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle dra på Babyshop og kjøpe bilsete denne uka, eller neste. Tenkte mest på neste siden jeg har eksamen fra onsdag denne uka, men permisjon neste. Men så oppdaget jeg tilfeldig at de har 20% rabatt på alle bilseter denne uka! Så da må jeg nok skvise inn en handletur en av de nærmeste dagene! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjøpt bilsete! Det var en lettelse å få ordnet, må jo nesten ha det så jeg får med meg babyen hjem. Svart og turkis Brio Primo med base til 20 % rabatt. :biggrin:

Stakk også innom Ikea og fikk meg stellematte, stelleunderlag og badebalje. Pluss to gigantiske hodeputer som vi kan bruke når vi leser på senga. De var kjempedeilige! :sjarmor:

Ellers har jeg besøkt ei venninne med en ettåring, rart å se hvor stor han har blitt. Løper rundt og "skravler" i vei. Fikk med meg en stor pose med babytøy hjem som han hadde vokst fra så det blir nok ingen mangel på klær.

Jeg er litt sliten etter å ha fartet rundt hele dagen, men veldig fornøyd! I morgen er det eksamen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg på fødselsforberedende samtale hos jordmor. Sammen med et annet par. :overrasket: Det var overhodet ikke nyttig. Hun gikk kort gjennom fødselens stadier og deretter så vi en elendig svensk film. Merket at både paret og jeg syns filmen var litt rar...følte meg rett og slett litt prippen hehe. Men jordmor syns den var såå fin. Og hun har mast om jeg kan komme på dette her hver kontroll nesten så nå slipper jeg å høre mer om den samtalen/filmen i hvert fall. ;)

Jeg vil heller ha en samtale om hvilke tanker JEG har om fødselen (litt begrenset hva man tar opp med et fremmed par tilstede). Men skal på omvisning og samtale på sykehuset i uke 38. Kan jo håpe at de har et annet fokus.

I morgen er det ny time på sykehuset, er ganske spent på om han har vokst som han skal. Og på fredag er det kontroll hos legen. Det blir nok greit for det er en stund siden jeg har vært på vanlig kontroll nå.

Ellers er det eksamen som gjelder disse dagene. Bare to dager igjen av studiene for denne gang! :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at han fikk stadig større avvik, ettersom han vokste lite. Men hadde man fulgt ham over lengre tid, ville vi nok sett at han vokste på sin kurve, det er jo det vi ser han gjør nå. Merkelig at legen ikke ville si vekten, greit nok at det bare er en estimering, men likevel? :klø: Vi får håpe at han iallfall blir over 2800 (?), så slipper du kanskje ekstra teknisk overvåking og den slags. Merker at jeg allerede har glemt detaljene litt...

Lykke til på sykehuset og med eksamen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det ikke lenge igjen til du får se det lille nurket :babygutt:

Og tvitvi med eksamen :klem:

Takk for det Piper! I dag har vi holdt på med eksamen fra morgen til kveld. Sliten... Men vi ble nesten ferdige og skal bare flikke på oppgaven i morgen. :) Tenk, når vi har levert er det permisjon! Da skal jeg ta det med ro og være "rugekasse". ;)

Uvirkelig at det er så kort tid igjen. Føler ikke jeg helt forstår hva som skal skje. Men gleder meg til aa se ham på ordentlig! :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at han fikk stadig større avvik, ettersom han vokste lite. Men hadde man fulgt ham over lengre tid, ville vi nok sett at han vokste på sin kurve, det er jo det vi ser han gjør nå. Merkelig at legen ikke ville si vekten, greit nok at det bare er en estimering, men likevel? :klø: Vi får håpe at han iallfall blir over 2800 (?), så slipper du kanskje ekstra teknisk overvåking og den slags. Merker at jeg allerede har glemt detaljene litt...

Lykke til på sykehuset og med eksamen!

Takk. :klemmer: Sikkert bra at man glemmer detaljene litt, det er vel en mening med det...

Håper det er slik med gutten min også, at han bare har sin egen lille kurve! Litt rart at de ikke vil si vekt ja. Jeg blir jo nysgjerrig. :sjenert: Men kanskje det ikke er rutine på sykehuset jeg sokner til? Har nemlig møtt flere ulike leger nå og alle måler bare BPD og MAD. I dag sa de ikke noe om prosentvis avvik heller... og jeg turte ikke spørre. :sukk:

Det ble litt frem og tilbake om de var fornøyd eller ikke i dag. Så undersøkelsene/kontrollen tok 1 1/2 time! Heldigvis konkluderte de med at det var ok og at de ikke behøvde "å ta noen konsekvenser" av dagens resultater som de så fint uttrykte det. :dåne:

Var først hos jordmor, der viste det seg at sf-målet mitt har falt fra den røde streken til et stykke under det grønne feltet. Det var 28 cm i uke 30+2 og nå 36 +3 var det 29 cm. Men det var ikke akkurat overraskende. Og ul sier jo mye mer om fosterets størrelse, mengde fostervann osv. Overlegen mente at det ikke behøvde å bety så mye.

Så var det ctg, den var visst førsteklasses og viste masse aktivitet. Så var det ul hos legen. Hun fant at han så og si ikke hadde vokst siden forrige uke. Men det var bra med fostervann, ingen synlige forkalkninger i morkaka, han var veldig livlig osv. Men hun likte jo ikke at han ikke vokser og måtte da konferere med overlegen. Så kom overlegen og foretok u.s. på nytt. Hun fikk andre mål og mente at han hadde vokst litt likevel. Så det var positivt. :) Ble litt bekymret der en liten stund... De hadde også problemer med å måle fordi han beveget seg så mye og diskuterte en del seg i mellom. Men han er uansett fortsatt veldig liten da. Etter overlegens mål ligger han nå på streken nederst i normalkurven/percentilskjemaet. De virket egentlig litt forundret over at han virker så sprek samtidig som han vokser så lite. En mulig forklaring her er jo at det rett og slett bare er genetisk. Så da håper jeg på det. ;) Skal tilbake om en uke igjen og krysser fingrene for at han har vokst til da!

Enn så lenge har han det best i magen i hvert fall. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer!

Nå må du sove masse! ;)

Ja! :biggrin:

Stod opp kl ett i dag. :rodme: (Men hadde en del å ta igjen for de siste dagene tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...