Gå til innhold

Soul sin


Soul

Anbefalte innlegg

I dag fant forresten søstern alt babytøyet etter gutta hennes. Ble veldig glad for der var det en del tøy som mamma og mormor har strikket og det er like fint ennå. Det var også tøy fra jeg var nyfødt/baby. Morsomt å se, ekte retro kan man si. :fnise: Hun fant også dunpose pluss ajungilak sovepose og mamma fant den gamle skinnposen fra vi var små. Så nå begynner jeg faktisk å føle meg klar (i hvert fall rent praktisk). ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hurra for 37 uker! Utrolig som tida flyr. :dåne:

Tenk nå er han "ferdig" og skulle han komme er det ikke for tdilig lenger! :biggrin:

Var så rart, i stad dro mannen avgårde på forelesning og jeg skal være hjemme. Uvant...

Skal hente mannen senere idag da også skal vi handle litt. Handlet ikke til helga så nå ser kjøleskapet skikkelig slunkent og trist ut (orket ikke ut i snøværet). Dessuten skal jeg kjøpe støttestrømper etter ordre fra legesøstern. Beina mine er helt fine og slanke om morgenen, men utover dagen blir det skikkelig merke etter sokkene. Og på kvelden hender det at det høyre beinet er som en tømmerstokk (føles i all fall sånn). Søstern likte ikke at det ene beinet blir mye verre enn det andre så jeg har fått beskjed om å være obs mtp blodpropp. Men jeg tror nok helst at det bare er litt vanlig "gravid-ødem" og at det blir mer venestase på det ene beinet av en eller annen grunn. Men, støttestrømper kan jo ikke skade. Så får jeg ikke åreknuter heller. :lol:

Lurer ellers på om jeg skal bestille noe bæretøy av et eller annet slag. Har veldig lyst til å prøve å bære, men vet ikke helt hva. Har lest på tettinntil osv. men blir ikke klok på hva som kan passe oss. Men man må kanskje bare prøve seg frem, man vet jo ikke om babyen liker å bli båret en gang. Vet at mamma bare meg veldig mye, men det var jo de gamle fæle baby-bjørngreiene (har den faktisk liggende her blant babytøyet fra jeg var liten). Tenkte først på Moby wrap siden det er bra for nyfødt, men tror ikke jeg orker alt stoffet og knytingen. Så nå kikker jeg på Mei Tai, Manduca eller Ergo med spedbarnsinnlegg. Vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med 37 uker!

Jeg hadde ikke klart meg uten bæretøyet vårt, siden han ikke vil/le sove for seg selv på dagtid. Også er det koselig, praktisk og stilig!

Vi har jo en mei tai, en baby hawk, og jeg syns den er veldig grei, men så er det jo den eneste jeg har prøvd. Her bruker jo mannen det også, så da måtte det jo være mest mulig "maskulint". Fordelen med knyte-mei ta er jo at det er enkelt at flere personer bruker samme bæretøyet, i motsetning til Ergo, Manduca eller andre med klips, det må jo stilles inn. Jeg ønsker meg en Manduca etterhvert, men ser litt for meg at det blir "min" da.

Du kan jo fint bære i froskestilling fra nyfødt, når mini-bebisen vår har hatt det fint, skulle vel det gå bra for de fleste. Men det er mer behagelig for bæreren nå de kan sitte med beina ut, da blir det mye lettere å bøye seg. ;)

Vi fikk forresten beskjed i butikken at dersom man brukte bæretøy fra begynnelsen var det ikke slik at de ikke likte seg i selen, alt er jo så nytt uansett fra begynnelsen, så det var bare tilvenning. Vet ikke om det stemmer, men han roer seg iallfall kjempefort i mei tai-en her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt mei tai babyhawk! Hørtes smart ut det du skrev om at den kan passe både mannen og meg, Scheherazade. Og veldig fint at man kan bruke den fra nyfødt. Knytingen ser ikke helt uoverkommelig ut heller. :sjenert: Mannen fikk velge farge og det ble sjokoladebrunt med orkidè på. Blir spennende å prøve, det ser jo så kos ut. En annen ting er at jeg ikke har så gode skuldre, har en kronisk senebetennelse i høyre skulder. Så hvis jeg får en baby som vil bæres mye kan jeg nok trenge litt avlastning for armene.

Men først må jeg få en baby å putte oppi. ;)

Ja nå prøver jeg å slappe av og kose meg, Piper! Det har faktisk blitt en tur ut for å fikse ting både mandag og tirsdag... Og i dag vil mannen på Ikea. Men jeg har kunnet ta en blund på dagen og det er helt herlig.

Ellers har jeg akkurat "tvunget" meg selv til å støvsuge huset. Det trengtes virkelig. 3 katter og en rotete mann merkes. ;) Og nå sitter jeg her og prøver å finne motivasjon til en gulvvask. Det er litt verre. :lete:

Støttestrømper ser forresten ut til å gjøre susen, nå er leggene helt slanke og fine om kvelden. Faktisk er det litt behagelig syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår er også brun! Med noe turkis blomstermønster, tror ikke det er en orkide da.

Artig, håper den er fin i virkeligheten også? Kjøpte den fra Lotusbarn. Brun er i hvert fall en "anvendelig" farge.

Jeg klarte faktisk å vaske gulvene til slutt også. *flink*

Ellers har vi hatt en laaang ettermiddag/kveld først på kjøpesenter, deretter på Ikea, og så tilbake til kjøpesenteret igjen. :dåne: Vi kjøpte oss nytt baderomsmøblement og servant blant annet. Og i morgen skal vi kjøpe varmekabler og fliser så nå blir det oppussing av badet! :biggrin: Muligens ikke heelt rette tiden å gjøre det på. :sjenert: Men satser på å bli ferdige før babyen kommer. Gleder meg i hvert fall utrolig mye til å få fint bad! Det er det eneste rommet i leiligheten som fortsatt ikke er pusset opp (dvs. dusj og toalett er nytt). Gulvet f.eks. er deilig 70-talls gult med brune striper. Og servanten har begynt å lekke så vi må ha bøtte under. Tror det skal bli greit å få nyoppusset bad ja. :jepp:

Endret av Soul
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det tid for trivsels- og tilvekstkontroll på sykehuset igjen. Og det gikk fint! :)

Ctg var 1. klasses og han er fortsatt veldig sprek og livlig. Så alle trivselstegn er på plass, god blodgjennomstrømning i navlesnoren etc. Var samme ass.legen som sist og denne gangen var hun mer positiv (ikke noe hente overlege og måle på nytt/diskutere etc.). Hun mente han hadde vokst et par mm rundt mage og hode, det er jo ikke mye men han vokser da. Og når man legger sammen de siste ukene så er det ikke så verst. Hun ville ha meg tilbake om en uke igjen, men trodde ikke det ble behov for å forløse. Så nå er jeg glad og bekymrer meg ikke.

I går kjøpte vi forresten fliser etc. så nå har vi det vi trenger til badet. Da er det "bare" selve jobben igjen. Men mannen skal heldigvis få hjelp av en nevenyttig kamerat. Noe sier meg at dette kan ta litt tid uansett... Tror det blir pent i all fall!

Ellers var vi på kjøpesenter i dag også, så nå har jeg virkelig fått "metta" når det gjelder shopping og butikker. En stakkars høygravid dame blir jo helt sliten av slik butikkflying dag etter dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at alt såg bra ut med lillebabyen! :) No er det jammen ikkje lenge igjen til du blir mamma. Spennande!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var like langt på vei som deg, ble jeg vel satt i gang om to-tre dager. Er du klar eller? :sjarmor:

Fint at alt så bra ut, da blir det spennende å se når babyen kommer hvor tung han er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at alt såg bra ut med lillebabyen! :) No er det jammen ikkje lenge igjen til du blir mamma. Spennande!

Ja deilig at alt ser bra ut! Og litt skummelt at han snart kommer! Men gleder meg også da, selvsagt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var like langt på vei som deg, ble jeg vel satt i gang om to-tre dager. Er du klar eller? :sjarmor:

Fint at alt så bra ut, da blir det spennende å se når babyen kommer hvor tung han er!

Har tenkt på det! Var litt smånervøs før u.s. i går. ;) Men nå virker det jo som han får komme når han vil så da ser jeg for meg at det er en liten stund igjen. Blir man noen gang helt klar? :dåne:

Er veldig nysgjerrig på når han kommer, hvordan fødselen blir, hvor stor han er, hvordan han ser ut osv. Ikke så greit med alle disse tingene man ikke har kontroll på. :overrasket: *kontrollfreak*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var like langt på vei som deg, ble jeg vel satt i gang om to-tre dager. Er du klar eller? :sjarmor:

Tenk når du var så langt som jeg er nå ble du mamma! :dåne: Men jeg prøver å tenke at det fortsatt kan ta noen uker så jeg ikke skal bli altfor utålmodig...

Tror det er en slags modning på gang i all fall. Har hatt stikkinger nedentil og menssmerter i noen uker, men det har blitt mye mer de siste dagene. Og i går hadde jeg kynnere så og si konstant følte jeg. Men når jeg leser på andre forum så ser jeg at man kan ha det slik i mange uker.

I morgen skal jeg til min vanlige jordmor på kontroll. Trenger strengt tatt ikke den timen når jeg flyr så ofte på sykehuset... Men hun ville jeg skulle komme for jeg har ikke vært hos henne siden uke 30. Og det blir alltid litt mer prat hos henne så jeg syns det er ok selv. Kan jo være siste sjans. ;) På kvelden er det omvisning og samtale på føden. Egentlig var det kontroll på sykehuset i morgen også (i tillegg til at mannen har legetime), men den ble heldigvis flyttet fredag. Ble litt mye på en dag i grunn!

Det blir spennende å se om han er liten eller helt gjennomsnittlig ja! Jeg tør ikke stole altfor mye på det de sier for de måler og sier så forskjellig. Har vært hos 4 ulike leger nå og 3 av 4 sier han er liten. Men når jeg sammenligner målene deres med percentilskjema så syns jeg noen målinger ser gjennomsnittlige ut og andre en del under. Så jeg må nok leve i spenning en stund til. :jepp:

Jeg får stadig høre at jeg ser liten ut til å være så nærme termin så jeg har i all fall ikke blitt så stor som jeg trodde jeg skulle bli. Svigermor bor i utlandet og ringte meg her om dagen. Hun var bekymret for at jeg begynte å føle meg stor og tung nå. :fnise: Men nei, føler meg faktisk i fin form jeg! Så jeg er heldig sånn sett da, jeg hadde det faktisk tyngre i høst pga bekkenet og slitsom praksis. Nå nyter jeg å ha perm. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jo fortsatt ta nesten fire uker. ;)

Rart med det, selv om jeg har fått et barn, vet jeg jo egentlig ikke noe om tegn på fødsel og denslags. Aner ikke hvor lenge det er normalt med kynnere og slikt jeg, har også hørt at det kan ta kort eller lang tid, alt ettersom. Min fødselstart ble liksom litt annerledes, siden det var planlagt. Jeg hadde jo litt kynnere og slikt, men ikke slik at jeg kjente de. Da det begynte med rier, skjønte jeg at det var det det var, for å si det sånn. ;)

Får håpe det går greit iallfall, kanskje han kan komme om en ukes tid siden du er i fin form? Da får du roe ned skikkelig, samtidig som du ikke rekker å bli så altfor utålmodig. Midten av mars er vel en fin tid også, så havner ikke så mange bursdagsfeiringer midt i påsken. :gjeiper:

Det blir spennende å se størrelsen, hvis de tror han er litt mindre enn "normalt" tipper jeg et sted mellom 3-3,5 kg?

I mellomtiden, :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei selvom jeg leser en del om fødsler (og var med søstern på hennes første) så aner jeg virkelig ikke hvordan det blir. Tenker at jeg bare må ta det som det kommer, jeg klarer rett og slett ikke å forestille meg riene, smertene og alt det der. Og det er kanskje like greit. :redd: Men jeg gruer meg, det gjør jeg. :sjenert: (Gleder meg selvfølgelig til å få møte babyen). Er sikkert spesielt å bli igangsatt, å vite at NÅ skjer det noe snart? Da hadde jeg fått litt nerver tror jeg. :)

Var jo hos jordmor i dag og der var alt bra som vanlig. Jeg er frisk og fin osv. Hun var jo litt nysgjerrig på disse sykehuskontrollene mine og var spent på SF-målet mitt. Det ligger fortsatt et godt stykke under det grønne feltet, men nå hadde det steget fra målingen for to uker siden i hvert fall. Så kjente hun etter leie og han ligger i favorittstillingen sin ennå. Hodeleie, men ikke festet, rompa/rygg til venstre og beina mot min høyre side. Hun sa også at hvis han har litt god plass i bekkenet så er det ikke sikkert hodet fester seg. Men det har ingen betydning har jeg skjønt. Det var vel før i tiden man var opptatt av om hodet festet seg ift. når det ble fødsel. Jordmor sa at hvis hun skulle gjette størrelse ved termin så ville hun tippe mellom 2500g og 3000g. Kanskje jeg skal starte veddemål ang. str. :lol:

I kveld er det omvisning på føden. Ikke sikker på om jeg syns det er ok eller skummelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da var omvisning og samtale overstått! Det var heldigvis ikke skummelt i det hele tatt. Jordmoren var verdens søteste så det hjalp veldig. :) Syns fortsatt det hele er litt surrealistisk, når vi stod ved fødesenga tenkte jeg "hva i alle dager gjør jeg her??". Tror liksom ikke at jeg trenger å føde denne babyen jeg. Ser for meg at han blir teleportert ut til meg eller noe. :unsure:

Men det er vel kanskje litt optimistisk. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var vi på kontroll på sykehuset igjen. Tok evigheter, men ellers var det bra. Legen vi kom til i dag mente at hun som målte sist var veldig uerfaren og det at hun hadde målt med en ukes mellomrom var mest for hennes egen trenings skyld. Så hun mente at vi skulle se bort fra de tallene og måle på nytt i dag (jeg hadde tenkt det kanskje ikke var nødvendig med så mye u.s. i dag). Forrige lege mente jo at han var ganske nærme gjennomsnittet, men hun vi var hos i dag mente han lå ca 15% under. Det passer forsåvidt bedre med kurven fra det de andre har målt. Uansett er det ikke akkurat noe alarmerende og han vokser jo og har det bra så jeg skjønner ikke helt at vi trenger så tett oppfølging (skal jo ikke klage på at man får god oppfølging da, for alle del!). Legen mente at mengden fostervann var litt i nedre grense så derfor måtte vi ta ctg etterpå. Og den ville ikke bli bra selvom jeg lå der lenge. Fosterlyden var lav og ingen spark. Men hadde jo nettopp sett på ul at alt var bra. Så jeg fikk skifte stilling og jordmor flyttet på elektrodene - vips så ble både bedre puls hos fosteret og bevegelser. :) Så diskuterte legen med en annen lege... og enden på visa var at jeg skal tilbake dit om en uke igjen (mest pga. mengden fostervann). Men jordmor håpet kanskje jeg var på føden i stedet. :gjeiper: Vel, det er jo lov å håpe hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at du er så nærme nå!

Dere må kose dere masse i helgen, tenk om det blir siste alenehelg på lang, lang tid!

Har du tenkt noe på eventuelt smertestillende til fødselen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja guri malla! At det kan være vår siste helg alene har jeg faktisk ikke tenkt på. :overrasket:

Men føler på meg at jeg må holde ut til termin i hvert fall. Vet at søstern fikk sin første noen få (et par?) dager over termin, mens mamma fikk sin første 2 uker over. Men det behøver vel ikke være likt.

Har tenkt en del på smertestillende ja... Mannen vil at de skal dope meg ned mest mulig han da for han gruer seg til å se meg ha det vondt. ;) Selv tenker jeg at jeg må være litt åpen og se hvordan det blir og hva som skjer. Hvis det passer og jeg føler for det kan jeg tenke meg badekar i starten. Men vet jo ikke om det er det jeg vil når det kommer til stykket. Ellers er jeg ganske liberal ift. å få epidural. Jeg har ingen store vyer om å være noen urkvinne eller den slags... Eneste som kanskje bekymrer meg med epidural er at det er større sjanse for forløsning med tang/vakuum. Lystgass kan ikke brukes på "mitt" sykehus grunnet dårlig ventilasjon så det er ikke noe alternativ. Alle jordmødrene der kan gi akupunktur tror jeg, men jeg klarer ikke ha så mye tro på at det kan hjelpe noe særlig. Husker søstern fikk det og hun syntes ikke det hadde noen effekt i det hele tatt.

Snakket litt om smertestillende både på omvisningen i går og hos jordmor i dag og det virket som om man får det man trenger/ber om. Hvis ikke har jeg bedt mannen være min talsmann. :lur:

Tips tas imot med takk. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...