Gå til innhold

Soul sin


Soul

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvorfor jeg starter en ny dagbok her, hadde i grunn bestemt meg for å ikke ha dagbok på nettet igjen....og jeg skriver jo aldri noe her på KG lenger. :sjenert: Leser en del da. :jepp:

Men, så tenkte jeg at det kanskje er morsomt å kunne se tilbake senere. Det er sikkert mange ting man glemmer hvis man ikke skriver det ned et sted.

Jeg har nå rukket å bli 28 år og er fortsatt gift med Soulmannen. :yvonne: Graviditeten var ikke planlagt...men det er veldig veldig hyggelig! Selvom jeg har termin 2 mnd før jeg er ferdig med utdannelsen. :dåne:

Nå er jeg 16+6 og foreløpig termin er 18. mars. Etter mange plager og mye bekymring første trimester er det deilig å ha kommet inn det som skal være den letteste perioden. Endelig smaker mat igjen! (Måtte få intravenøs væske og ernæring i begynnelsen).

Fordi jeg har hatt en MA i uke 16 tidligere har vi har allerede fått to ul, i uke 10 og 13. Da så alt bra ut og det var stort å se den lille minibabyen som viftet med armer og bein! :hjerte: Nå venter jeg utålmodig på ordinær ul... har ventet og ventet på innkallelsen så på torsdag ringte jeg fastlegen. Det viste seg at han hadde glemt å sende henvisninga! Så den ble sendt på fredag. Attpåtil presterte kontordama å si at "det er vel ikke så viktig, det eneste som kan skje er vel at terminen blir satt til litt senere enn ellers". Vel, det er viktig for meg... Håper sykehuset skviser meg inn i køen så jeg ikke kommer inn altfor sent.

På tirsdag er det 2.kontroll (lege). Lurer på om han hører etter hjertelyden?

Nå er det snart natta...

Endret av Soul
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Idag mens jeg satt ved pcen kjente jeg to "dult" på den ene siden...men vet ikke om det var babyen. Syns igrunn det er vanskelig å vite om det er baby, luft i magen eller min egen puls eller hva når jeg prøver å kjenne etter? :vetikke: Men akkurat de to dultene kjentes ikke ut som luft eller pulsen i hvert fall. Jeg må vel smøre meg med tålmodighet, for etterhvert er det vel antagelig ingen tvil hva som er hva! Har bare så lyst til å kjenne liv. :)

Ellers så har jeg hatt mye kynnere siden jeg var 13 uker, veldig snålt å se hvordan livmora forandrer fasong og blir hard! Det er særlig når jeg er mye i aktivitet (og det er jeg jo med praksis, jobb osv.) og om morgenen når jeg våkner. Hvis jeg legger meg ned og slapper av litt blir magen som regel mykere og flatere igjen. Nå har jeg forresten fått tydelig gravidmage også (begynner å få problemer med bukser så må nok ut og handle snart)! Jeg er tynn fra før så syns det ser snålt ut med den magen som plutselig buler ut. Veldig uvant! Godt mannen liker den. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 uker! :duskedame:

Idag kjente jeg flere dult på samme side som igår...det siste dultet var så tydelig at det faktisk kilte. Lurer på om ikke det var babyen! Men vanskelig å vite når man ikke har noe å sammenligne med. :)

Nå skal jeg snart ta en dupp på sofaen tror jeg...har alltid vært glad i en ettermidagslur... Og i natt vekket den ene katten oss kl. 04 (og da måtte jeg selvfølgelig tisse...), fikk av en eller annen grunn ikke sove igjen. Men imorgen skal jeg heldigvis ikke tidlig opp! Da er det kurs på ettermiddagen istedet for praksis. Deilig...spesielt for bekkenet mitt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempevanskelig å vite hva som er baby og hva som ikke er baby! Syns alle sier at du vet det når du kjenner det, men slik var det ikke her iallfall. Gikk vel flere uker før jeg ble sikker på at det var babyen, og da var jeg i uke 20 omtrent.

Gratulerer med baby forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :biggrin:

Godt å høre at det ikke bare er meg som syns det er vanskelig, har jo som deg lest/hørt at man bare vet... Men det stemmer sikkert bedre lenger ut i sv.skapet ja. Så jeg må nok bare være tålmodig (ikke min sterkeste side). :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på 2. kontroll. :)

Alle prøver var fine (unntatt Hb som var lav, men det visste jeg, glemte å spørre om jeg skulle fortsette med jern da). Har gått opp 3-4 kg siden før-gravid, syns det var litt jeg. :vekt: Men ifølge BMI var jeg undervektig før så da er det kanskje naturlig. Og det syns ikke utenom mage og pupper egentlig. Legen var i hvert fall fornøyd!

Det beste var å få vite at det fortsatt er liv! Han kjente på magen min og sa med en gang at han kjente bevegelser. Han forklarte meg litt hvor tarmer/mage/livmor ligger og hvordan jeg kunne kjenne etter babyen. Da kjente jeg den faktisk helt tydelig utenpå magen. :hjerter_rundt: SF-målet var 16 cm og det er i øvre grense av normalen, men helt fint.

Så fikk jeg høre hjertelyden, han var overrasket over hvor tydelig vi hørte den (trodde det var helt vanlig å høre den tydelig nå jeg men). 121 slag/min. Så nå er jeg så lettet og glad! :sol:

Og når jeg kom hjem var tilbud om UL og fødeplass kommet i posten, så der har sykehuset virkelig vært raske. UL er 17. okt. og det er jo ikke lenge til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3-4 kg er vel ikke så mye?

Jeg har jo i dag lært at hjertelyden tydeligvis varierer vanvittig med babyens aktivitet, så da er det vel litt tilfeldig hva hjerteslagsmålingene hos jordmoren/lege viser. Men kjekt å få høre at det er liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for trøst! :) Nei, vi får si jeg legger på meg det som passer kroppen og babyen. Stresser ikke med det i hvert fall. Magen har blitt stor de siste to ukene...men jeg er veldig lav så da er det ikke så mye å "fordele" magen på. Nå ser man heldigvis tydelig at jeg er gravid og ikke bare har spist litt mye til middag. :fnise:

Hjertelyden har vel med graden av aktivitet å gjøre som du sier, Scheherazade. Det er jo slik hos oss også ift. puls og aktivitet så da er det naturlig at det er samme mekanisme hos de små. Det viktige var å høre at det var liv ja! :biggrin:

Nå er enda en uke i praksisen over...deilig. Må innrømme at jeg ikke er helt topp motivert nå og gleder meg til å bli ferdig. Teller ned ukene...

Skal jobbe helga, men det er uansett variasjon. Og ikke den mest slitsomme av jobbene mine heller, så det blir nok helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelyden har vel med graden av aktivitet å gjøre som du sier, Scheherazade. Det er jo slik hos oss også ift. puls og aktivitet så da er det naturlig at det er samme mekanisme hos de små. Det viktige var å høre at det var liv ja! :biggrin:

Ja, men så mye i forskjell? De må jo ha utrolig dårlig kondis om hjertet slår 50 slag fortere bare de beveger på en fot. Eller kanskje det bare en min baby som er i råtten form? :ler:

Hmmm, jobber i flertall altså, det hørtes jo litt slitsomt ut. Men god helg likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men så mye i forskjell? De må jo ha utrolig dårlig kondis om hjertet slår 50 slag fortere bare de beveger på en fot. Eller kanskje det bare en min baby som er i råtten form? :ler:

Hmmm, jobber i flertall altså, det hørtes jo litt slitsomt ut. Men god helg likevel!

Hehe, du sier noe! :fnise: Kan visst ikke nok om fostres fysiologi nei... :sjenert:

Jeg jobber to ulike steder, men har bare fast 3. hver helg på hvert sted (fre, lør, søn eller bare lør, søn). Så det høres nok verre ut enn det er. :) Men nå er jo praksisen som jobbing også, så det er nok... Særlig for bekkenet. :sukk: Krysser alt jeg har for at formen holder seg til praksisen er over ihvertfall. Etter jul har vi heldigvis mest teori, det skal bli deilig!

Var rolig på jobb i kveld, satser på at det er det samme imorgen tidlig. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg var litt sliten etter en lang uke igår...koste oss med hjemmelaget pizza også sovnet jeg kl. 21 (jeg er egentlig et ekte B-menneske)! Så det var den lørdagskvelden. :gjeiper: Men veldig deilig å sove ut.

Nå leter jeg etter motivasjon til å skrive noe skolegreier. :lete: Orker ikke å gjøre det etter jobb ikveld.

Igår kom forresten timeplanen for neste semester, det har jeg ventet på så jeg kan få en idè om hvordan våren og permisjonen blir. Ser at vi skal ut i fordypningspraksis i forbindelse med bacheloroppgaven to dager før jeg har termin. Så den kan jeg nok glemme... Skulle så gjerne ha blitt ferdig med utdannelsen! Men det beste er nok å ta permisjon ett år og deretter ta det ferdig. Da er det kun den oppgaven (med praksis) som står igjen og det burde være overkommelig. Sier til meg selv at jeg ville jo ikke få brukt utdannelsen noe før likevel pga babyen (mannen min har ikke rett på permisjon). Og babyen er uansett etterlengtet (den kommer bare litt tidlig)! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg slik :Gjesp: og slik :tannverk:

Blir nok en lat ettermiddag. ;)

Imorgen skal jeg på første jordmortime. Gruer meg litt av en eller annen grunn. Men er jo ikke verre enn at jeg kan la være å gå dit mer hvis jeg ikke liker det.

De siste dagene har babyen blitt mer og mer aktiv (eller jeg kjenner det mer er vel mest korrekt å si), syns det er veldig koselig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting å grue seg for til jordmortime, det er bare koselig det. Men så klart, kommer jo an på hvordan kjemien er. Skal du gå alene, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du har sikkert rett! :) Håper hun (jordmor) er en hyggelig dame. Av en eller annen grunn ser jeg for meg en streng og myndig dame som kommer til å skremme vettet av meg. Antagelig ikke helt realistisk. :fnise:

Skal gå alene forresten, mannen er på forelesning (gjesteforeleser fra utlandet så det var litt viktig). Burde man ha med mannen på noen av kontrollene?

Glemte å si: hurra for 18 uker!

Har akkurat gått gjennom klesskapet mitt...får ikke igjen noen bukser (unntatt treningsbukser o.l. seff). Nytter ikke med strikk i knappen lenger heller. Så nå ønsker jeg meg virkelig nye bukser! Kikket litt på H&M lørdag, men fant bare mammabukser ned til str. 36 og det er for stort. Bruker heldigvis uniform i praksis så da er det ikke fullstendig krise enda ( men ikke langt unna føles det som). ;)

Endret av Soul
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, jeg hadde en fæl jordmor! Hun var skikkelig ufin. Feks da jeg måtte veie meg, kikket hun på vekten min, mønstret meg surt opp og ned, og så sa hun: "Ja, du er glad i brus og snop ja?"

Det var flere ting hun klarte å lire av seg i løpet av den timen, og jeg sluttet hos henne og gikk heller til en privat. Kjempehyggelige, og skal dit denne gangen også:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, jeg hadde en fæl jordmor! Hun var skikkelig ufin. Feks da jeg måtte veie meg, kikket hun på vekten min, mønstret meg surt opp og ned, og så sa hun: "Ja, du er glad i brus og snop ja?"

Det var flere ting hun klarte å lire av seg i løpet av den timen, og jeg sluttet hos henne og gikk heller til en privat. Kjempehyggelige, og skal dit denne gangen også:).

Uff hehe, det er nettopp slike jordmødre jeg har hørt om! Hadde helt klart sluttet jeg også da! :sjokkert:

Heldigvis viste jordmor seg å være en koselig dame. Hun skravlet og skravlet, plutselig hadde jeg vært der en hel time! Litt annerledes med legen som raser gjennom undersøkelsene (selvom han er veldig hyggelig han og). Magen hadde vokst litt siden forrige uke og hun syns SF-målet var "veldig fint" som hun sa (jeg syns den er diger, men det er vel ingenting mot hva som kommer senere hehe). Og nå var hjertelyden 148, men den har jeg jo nå lært at kan variere ganske mye (takk Scheherezade! ;) )

Jordmor reagerte litt på at jeg jobber så mye i tillegg til skolen (sa ikke at jeg jobbet mer ifjor...men da var jeg jo heller ikke gravid selvfølgelig). Hun sa "ja vi får se hvor lenge det går da" og da måtte jeg jo bare innrømme at jeg blir sliten og får vondt i bekkenet. Så er på en måte redd for at hun har rett. Ikke er jeg særlig flink til å si ifra i praksis/på jobb heller, vil jo så gjerne yte som vanlig. Og da fikk jeg en lang tale om at det å gå gravid er den viktigste jobben av alle osv...men det var bare ok å høre. :)

Når jeg kom hjem idag var jeg vel litt sliten og overfølsom og tenkte på alt jeg har å gjøre fremover. Så jeg begynte å grine da jeg hørt at svigerfar antagelig trenger flytte-/vaskehjelp av oss også denne uka. Uff, stakkars Soulmannen...snakk om hormonell kone. :P Humøret ble fort bedre etter å ha slappet av og kost litt på en pus heldigvis hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En bedre dag idag. :)

Var ikke like mye gåing/løfting og det hjelper visst både på formen og humøret. I går kunne jeg nesten ikke stå/gå når jeg kom hjem fra praksis. I tillegg hjelper det nok at det er "helg" for meg også :danse: (selvom jeg jobber lør+søn).

Og imorgen er det UL! Gleder meg mest, men nå begynner jeg å bli spent også. Håper så klart at alt ser bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt så bra ut på UL! En nydelig liten baby. :rødme:

Beholder termin 18/3 og det er en liten GUTT! :babygutt:

(Vi så den lille tingen stikke rett opp og navlestrengen ved siden av så jordmor var ikke i tvil...).

Ellers har jeg visst placenta på fremsiden og litt ned. Ikke rart jeg kjenner mest spark på sidene. Så må tilbake til kontroll i uke 32. Men jordmor trodde den ville mest sannsynlig ville flytte seg opp når livmora vokser.

Prøvde å finne bukser i byen idag, men det minste jeg finner er str. 36. Så da bestiller jeg på nettet for der har jeg sett str. 34 i hvert fall. Men fikk kjøpt meg noen lange topper og en kul liten body. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med en gutt! Utrolig kjekt å vite at alt ser fint ut. Placenta, er det morkaken det eller? Er vel ikke så mye annet man kan ha på fremsiden og litt ned. :klø:

Jeg bruker heldigvis størrelse 36, og det er jeg glad for, syns det var vanskelig nok å finne jeg! Det meste var jo i størrelse 40+, og det var i allfall for stort. Jeg kjøpte vel fire bukser, en med korte ben, og det har jeg bodd i ganske lenge nå. Har et skjørt jeg kan bruke også, og en kjole. Finnes nemlig mama-strømpebukser også, men de nye i ullblanding fra Pierre Robert funker fint på min mage også. Som da ikke er så veldig stor. Jeg har ikke lagt på meg så mye andre steder også, så jeg er glad for at jeg valgte 36 og ikke 38, vinglet litt i prøverommet nemlig.

Jeg har ikke hatt noen plager med bekkenet, i dag var faktisk første gang jeg fikk litt vondt i rumpen/nederst i ryggen da jeg reiste meg fra kontorstolen, mulig det var bekkenet? Det høres iallfall ikke så godt ut!

Og angående jordmor så var det jo bra at ingen av worst-case-scenariene slo til! Har inntrykk av at de fleste er koselige, selv om unntak nok finnes. Samboeren min har vært med hver gang, men det er jo litt flaks at det har passet med jobben, på ultralydkontrollen på torsdag som var og neste torsdag på sykehuset er han nemlig vekkreist. Men syns iallfall det er fint at han vil være med dersom det passer!

God helg, om du ikke skal jobbe nå også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...