Gå til innhold

Soul sin


Soul

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tenk da er det akkurat en uke siden gutten min ble født! Syns dagene har gått så fort.

Nå skal vi avgårde til barsel.pol. for å veie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tidlig på morgenen? Det var dårlig gjort. ;)

Jepp! Var ganske nervøs for om vi kom til å rekke det ;) Men var der akkurat faktisk.

Gikk kjempebra med veiing så det var supert! Han hadde gått opp 230 g siden søndag og passert fødselsvekta si. :overrasket: Skikkelig glupsk liten kar. Men det var deilig for meg så behøver jeg ikke å bekymre meg.

Etterpå besøkte vi mamma som er på jobb på sykehuset og viste fram nurket. Så måtte vi handle, hadde ikke dopapir hjemme engang... Alt tar jo litt tid når man har med baby så nå er både gutten og jeg slitne. Har stort sett sittet med puppen ute siden vi kom hjem. Matvarene står fortsatt i bæreposene. Så sånn er livet nå hehe. Ellers kommenterer alle hvor rolig og stille han er, han sover for det meste i grunn. Men han er jo ikke mange dagene ennå. Så det kan vel forandre seg. Han kan si ifra og da, særlig hvis han blir lagt ned og må ligge alene. Det er fryktelig upopulært! Men så lenge han kan være inntil oss er alt såre vel. Mannen er hjemme nå disse første dagene og det er utrolig deilig. En av oss er jo okkupert av baby hele tiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutt er fortsatt veldig snill og sover mye. Men han har hatt et par kvelder med mageknip, da får mammaen helt vondt også. Ikke noe gøy når gutten gråter og lager grimaser. Men det går som regel ganske fort over. Han har forresten litt lengre våkenperioder nå og det er jo morsomt. I hvert fall så lenge han er blid og fornøyd. ;)

HS ringte tidlig i dag for å avtale tid for hjemmebesøk, men jeg var helt i ørska og orket ikke ta tlf. :flau: Da jeg ringte helsestasjonen var hun ikke der så hun skulle ringe siden. Jeg blir rett og slett utrolig trøtt av amminga, det var jeg ikke forberedt på. Har lest at hormonet Prolaktin virker søvndyssende og det kan jeg skrive under på! Og jeg som slet sånn med søvnen da jeg var gravid... Det er jo nå jeg hadde trengt å være våken. :roll: Mannen tar heldigvis noen av bleieskiftene om natten så da kan jeg bare amme og sovne igjen.

I går datt navlestumpen av og det var bra for det begynte å danne seg litt puss der. Så da fikk han sitt første bad! Det var en ganske kort affære da, for selvom han så ut til å like vannet virket han også redd stakkars. Akkurat som han ikke stolte helt på at jeg holdt ham godt nok eller noe.

Ellers så er han bare så god da den lille gutten vår. Jeg er rett og slett helt betatt! Og litt hønemor kjenner jeg... Må minne meg selv på å la mannen få slippe til og å ikke rette på ham.

Nå ammer jeg gutten, prøver å få i meg en brødskive og taster med to fingre. Kanskje ikke rart jeg sliter med å finne behagelig ammestilling når jeg sitter. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å høre at alt står bra til!

Jeg sliter mest med ammingen om natten jeg, det har skjedd flere ganger at det har gått flere timer fra jeg ser på klokken når jeg tar ham opp for mat til jeg legger ham i sengen igjen. Og det selv om jeg sitter og ammer.

Egentlig er jeg litt glad for at den første, slitsomme tiden er over, men blir likevel litt misunnelig på dere som har en bitteliten baby. Det har ikke vi lengre, han skal opp og se, og kosing er kjedelig. ;) Nyt tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja vi har det fint! Syns det er litt skummelt med det store ansvaret det er å ta vare på et nytt lite menneske... Men for det meste er det bare kos. :nigo:

På en måte gleder jeg meg til han blir større og mindre skjør, at det blir mer samspill, bedre rutiner etc. Vi har f.eks. ikke greid å lage oss skikkelig middag mer enn to ganger siden han ble født. :sjenert: Men samtidig så føler jeg at dette er en veldig spesiell tid og at jeg må ta godt vare på den første tiden sammen. Det er jo nå grunnlaget for kontakten mellom oss legges og nå han elsker å kose som du sier. Også er han så liten og skjønn. :rødme:

Absolutt natten jeg er mest trøtt også, har sovnet med han på puppen noen ganger ja. Men også på morgenen. Særlig hvis det har blitt mye avbrutt/lite søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott å høyra at det går bra, og at du kosar deg med lillegutt! :klemmer:

Takk. :hug: Syns jeg er utrolig heldig som har fått en sånn liten skatt! :hjerter:

Nå skal vi snart til helsestasjon for 2ukers kontroll der. Eller det heter vel ikke kontroll kanskje, det er det som egentlig skal være hjemmebesøk. Men de ringte og spurte om vi ikke kunne ta hjemmebesøket på helsestasjonen i stedet. Tror de syns jeg bor litt langt ute i gok. :fnise:

Blir spennende å se hvor mye han veier!

Nå må jeg vel snart starte prosessen med å bli klar hvis vi skal komme oss ut døra om en time. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært hos ei veldig koselig helsesøster. Lillegutt veide 3140 gr så det var supert. Opp nesten 600 gr siden hjemreise fra sykehuset. :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom for å ønskja deg ein riktig GOD PÅSKE! :sol:

Takk! :biggrin:

Vi sliter med forkjølet baby vi da... :tristbla: Ikke moro når babyen er syk og særlig ikke når han er så liten. Han er ikke så ille om dagen, men om natta er han pottetett, surkler og snorker og sliter med pusten. Er så fælt å se ham så fortvilet! Og de små er jo avhengige av å puste gjennom nesen så det er litt skummelt syns jeg. Søstern er lege og mente at man skal ha lav terskel for å dra til legen når han bare er 2 uker gammel. Men etter å ha sittet en halv dag på legekontoret virket han selvfølgelig mye bedre når vi kom inn til legen. Typisk! ;) Fikk likevel henvisning til sykehuset som vi kunne benytte hvis han skulle bli verre. Nå har vi ikke gjort det for jeg har ikke lyst til å virke hysterisk heller. :sjenert: Ser i marsklubben på NM at mange har forkjøla babyer så det er vel ikke uvanlig, men jeg syns det er kjipt likevel.

Tror vi har prøvd alle råd vi har kommet over, men etterpå skal jeg kjøre til sykehuset hvor mamma er på jobb for hun hadde fått tak i et sånt jordmorsug fra nyfødt intensiv. Og det er bedre til å fjerne snørr enn disse nesesugerne. Ellers er det som funker aller best å ha ham i armene e.l. slik at han får hevet overkropp/hode. Virker som han blir mye tettere av å ligge flatt på ryggen. Så det har ikke blitt mye søvn de siste dagene... Men skal også prøve å bygge opp under der han ligger så kanskje det blir litt søvn på alle sammen etterhvert. Får bare håpe han blir fort frisk. :)

Ellers har vi hatt besøk her i dag, søstern var innom med familien og da klarte hun å få lillegutt til å ta smokk! Vet at det er litt tidlig, men han virket storfornøyd med å få noe å suge på, ofte prøver han å putte hele hånda inn i munnen. Eller han kan ligge å kose med puppen i evigheter og da kan jeg bli sår. Særlig nå som han er syk og vil ha trøst stakkar. Senere på dagen var guttens mormor og oldemor innom. Veldig koselig å se min gamle mormor på noenognitti år holde lillegutt, hun syns det er så stas med babyer.

Nå har lille P jammen vært flink og ligget i vogga og sovet snart en time! Det er ikke verst til å være ham. :) (Og hevet hodeende ser ut til å funke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig med forkjølelse, vi har hatt noen runder vi også, men ikke så alvorlig som dere. Jeg syns det verste var spisingen, da kavet han voldsomt siden han ikke fikk til å puste. Forhåpentligvis går det fort over! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjedelig med forkjølelse, vi har hatt noen runder vi også, men ikke så alvorlig som dere. Jeg syns det verste var spisingen, da kavet han voldsomt siden han ikke fikk til å puste. Forhåpentligvis går det fort over! :klem:

Takk! :hug:

Ja første natta han var forkjølet hoppet han over alle nattmåltidene sine (nekta å ta puppen når jeg tilbød). Men nå som vi har begynt med saltvann og nesesug så spiser han (men mye kortere tid av gangen enn til vanlig). Det er jo sikkert ikke så alvorlig, kan hende det er jeg som lett blir bekymret altså. ;) Men det er jo viktig å få puste godt nok i hvert fall. Satser på at det snart er over ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt satt jeg våken med gutten på armen, hvis jeg la han ned gikk det bare noen minutter så ble han så tett at han våknet og gråt. :Gjesp: Men mannen har hatt ham på dagen i dag så jeg har fått sove (og er klar for ny nattevåk om nødvendig). Håper forkjølelsen snart er over altså! Syns så synd på gutten. :sukk: Heldigvis virker allmenntilstanden bra og han spiser. Så det er nok ikke farlig, bare ubehagelig.

Skulle gjerne ha skrevet mer enn jeg gjør om dagen, men det er så tungt å skrive med en hånd syns jeg. Mye lettere å bare lese/surfe. ;)

Endret av Soul
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutt er fortsatt forkjølet. :tristbla: Nå har han snart vært syk halve livet sitt stakkar. Håper virkelig det snart går over. Siste uka har han sovet uvanlig mye (men ikke hvis vi legger ham ned om natta, da tar det ikke så lang tid før han er tett i nesa og sutrer). Heldigvis spiser han stort sett bra.

Og han har vokst, det ser jeg! Str. 50 måtte brettes opp på bein og armer i bgynnelsen, nå er det helt perfekt, :) Tenker han er som en "vanlig" nyfødt nå.

Mannen reiste på TG i går, han skal være med i en konkurranse der. Så nå reiser jeg hvert øyeblikk til hytta til mamma og pappa. Da får jeg litt avlastning også. ;) Må bare klare å pakke ferdig, ting tar litt tid med baby... I går tisset jeg faktisk med en skrikende baby på armen! :fnise: Glad jeg ikke er alenemamma, det må vbære en utfordring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så kjedelig at han fortsatt er forkjølet, det blir jo ekstra midt i alt det nye. Det må vel snart gi seg?

Kos deg på hytten, det er slitsomt å være alenemor ja! Vinn-vinn-situasjon med besteforeldre-besøk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir visst ikke så mye skriving her for tida... Når jeg sitter ved pcen har jeg så og si alltid en baby på armen. ;)

Koste oss på hytta i påsken. Veldig glad jeg dro for jeg ble skikkelig forkjølet med feber og frostanfall om natta. Da var det godt med en mormor som tok nattevåk. Er jo ikke vant til å sove uten ham, så en natt som jeg syns det var lenge siden han hadde spist gikk jeg for å se til ham (skulle sove i vognbagen hos mamma og pappa). Fant ham ikke der. Gjett hvem som lå midt i senga til mormor og morfar og tronet. :biggrin: Sov som en engel inntil dem og med den lille hånda si i mormors hånd, hehe.

Tirsdag syns vi at han så og si var frisk, hurra! Men det varte ikke lenge for jeg har tydeligvis et annet forkjølelsesvirus enn det han hadde tidligere! Så natt til torsdag kom snørra igjen. Og nå er han i grunn verre enn tidligere. :trist: I tillegg til alt snørret så nyser han og hoster stygt. Stakkras liten, for en start på livet. Håper virkelig dette er over snart. Helst vil vi jo bare kunne nyte denne tida som går så fort.

Jeg er nesten bra i hvert fall, bare litt tett i nesa inni mellom. Det som er er at når han ikke føler seg bra så vil han helst ikke ligge for seg selv. Så han er stort sett i en armkrok hele tiden. Men tror kanskje at han hadde ligget greit alene hvis han var i form, jeg har inntrykk av at han egentlig liker vogga si. Men så blir han tett i nesa eller hoster og da blir han lei seg og må tas opp.

Var hos fastlegen med ham på fredag og han ba meg dra på HS å veie ham for å være sikker på at han får i seg nok (nekter å spise når han er veldig snørrete eller hoster). Men ingen fare! Han var da 4 uker og 1 dag og veide 3860 gr (min veiing da). Så da har han lagt på seg 700gr på 2 uker! Ikke rart jeg syns han begynner å få antydning til bollekinn. :) Jeg forsøkte å foreta en uhøytidelig lengdemåling også, men er usikker på hvor korrekt det ble. Målte ham til 53 cm, mulig det var litt vel mye. Men ser tydelig at han ikke er den bittelille skjøre klumpen lenger. Nå ser han ut som en "ordentlig" baby.

Ellers måtte jeg le av legen min. Han er en ung (kjekk!) lege, tror han har kone og barn. Men han kan ikke hatt mye med dem å gjøre som små... Han lurte nemlig på om jeg ammet. Jo det gjør jeg. Ja det var jo bra. Hvor ofte, lurte han. Du ammer vel en 2-3 ganger om dagen da, foreslo han! Eeh... nei så ofte han vil ha sa jeg. Hehe, syns jeg ser den 1 mnd. gamle babyen som spiser 2 måltider i døgnet. :fnis:

Utenom forkjølelsene så koser vi oss veldig om dagen. Syns denne måneden har gått så fort! De siste dagene har vi vært litt på farta på besøk. Måtte blant annet ta en tur til skolen og vis ham frem til de jeg skulle ha skrevet oppgave med nå. Det var litt vemodig å se stolen min stå tom og at de satt der og jobbet, men jeg ville jo ikke ha byttet heller. Jeg har jo fått verdens skjønneste gutt. :) (Hjalp dem med noen kildehenvisninger+++ så de kan jo bare føre på navnet mitt på også? :lur: )

Lillegutt er så enkel å dra med rundt. Han sover stort sett når vi kjører bil eller hvis han får ligge i en armkrok (samme hvem!). Jeg får nyte det så lenge det varer. Møtte ei venninne med en gutt på 16 mnd. i går og det var en litt annen fart over ham ja! Han syns babyen var så dum som ikke sa hei til ham. Lille S på 16 mnd.: Hei. Hei! Heeei! Hei!!! Baby P: Stille. :fnise:

Det var mye enhåndstasting. Skulle gjerne ha skrevet om fødselen også (for min egen del, før jeg har glemt alle detaljer). Men må ha en surfepause nå kjenner jeg (sitter låst i stolen med baby som endelig sovnet...han var så lei seg pga hostinga i stad). Har forresten lyst til å trille en tur, det er strålende sol i dag! Men vi får se om lillegutt orker å ligge flatt i vogna særlig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...