Gå til innhold

Politihøgskolen 2009


icee

Anbefalte innlegg

Noen endringer er jeg nesten helt sikker på at det blir.

Siden PHS kommer inn i SO, betyr det med 99% sikkerhet, flere søkere. Dette fordi folk tenker: "ja, polithøgskolen er sikker fett, jeg slenger inn en søknad der også."

Videre betyr dette at mange av disse (flere enn før) ikke er egnet som søkere og derfor ikke blir kalt inn.

Min oppfatningr og antagelser sier at de kommer til å sette en nedre poenggrense. Hva denne blir er spennende og se.

Dette er bare mine antagelser.

Et annet spørsmål: Hva kommer til å skje med denne egenerkæringen som man skulle skrive på en stasjon. Når skal denne skrives? Eller utgår egenerklæring?

Endret av Slider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen endringer er jeg nesten helt sikker på at det blir.

Siden PHS kommer inn i SO, betyr det med 99% sikkerhet, flere søkere. Dette fordi folk tenker: "ja, polithøgskolen er sikker fett, jeg slenger inn en søknad der også."

Videre betyr dette at mange av disse (flere enn før) ikke er egnet som søkere og derfor ikke blir kalt inn.

Min oppfatningr og antagelser sier at de kommer til å sette en nedre poenggrense. Hva denne blir er spennende og se.

Dette er bare mine antagelser.

Et annet spørsmål: Hva kommer til å skje med denne egenerkæringen som man skulle skrive på en stasjon. Når skal denne skrives? Eller utgår egenerklæring?

Det er nettopp det som kan bli problemet, at egenerklæring utgår, og de har ingenting å bedømme søkerne ut ifra, bortsett fra poeng fra vitnemål.. Egenerklæringen skrives nå først når man møter til fysiske tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann alle sammen!

Når det gjelder egenerklæringen kommer den, som bodyglove sier, på opptaket. Men denne teller ikke før til intervjuet (slik som tidligere år)!! Tidligere har søkerene kun blitt vurdert ut i fra poeng og legeerklæringen, og slik vil det også være i år:) Legeerklæringen sendes inn sammen med omslagsarket som skal være inne i slutten av mars. Utifra dette blir søkere innkalt til fysiske tester og intervjuer. I tillegg er det noen som ikke har plettfritt rulleblad, som også blir diskvalifisert pga dette...

Eneste forandringen sånn sett, er at du ikke må møte på det lokale lensmannskontoret eller politistasjonen for å levere papirene, ogat det sannsynligvis bir en del flere søkere... (men disse kan også "glemme" å sende tilbake omslagsarket når den tid kommer, så noen blir ikke med i det egentlige opptaket).

Ble veldig rotete dette kanskje, men håper dere forstår poenget mitt;) hehe!

Ellers alt bra med trening og vilje???

Ønsker dere en god helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann alle sammen!

Når det gjelder egenerklæringen kommer den, som bodyglove sier, på opptaket. Men denne teller ikke før til intervjuet (slik som tidligere år)!! Tidligere har søkerene kun blitt vurdert ut i fra poeng og legeerklæringen, og slik vil det også være i år:) Legeerklæringen sendes inn sammen med omslagsarket som skal være inne i slutten av mars. Utifra dette blir søkere innkalt til fysiske tester og intervjuer. I tillegg er det noen som ikke har plettfritt rulleblad, som også blir diskvalifisert pga dette...

Eneste forandringen sånn sett, er at du ikke må møte på det lokale lensmannskontoret eller politistasjonen for å levere papirene, ogat det sannsynligvis bir en del flere søkere... (men disse kan også "glemme" å sende tilbake omslagsarket når den tid kommer, så noen blir ikke med i det egentlige opptaket).

Ble veldig rotete dette kanskje, men håper dere forstår poenget mitt;) hehe!

Ellers alt bra med trening og vilje???

Ønsker dere en god helg alle sammen!

Så du mener altså at oppmøtet på lensmannskontoret/politistasjonen før ikke hadde noe å si for hvor vidt man ble kalt inn til opptaksprøver eller ei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å joda, den som tok "intervjuet" der skrev jo sin mening om deg, men det var nok ikke det som avgjorde om en kom inn på opptak eller ikke...

Jeg har iallefall fått vite at det var legeerklæringen og karakterer som hadde noe å si i første omgang, resten ble gjennomgått når en evt var ferdig med det fysiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å joda, den som tok "intervjuet" der skrev jo sin mening om deg, men det var nok ikke det som avgjorde om en kom inn på opptak eller ikke...

Jeg har iallefall fått vite at det var legeerklæringen og karakterer som hadde noe å si i første omgang, resten ble gjennomgått når en evt var ferdig med det fysiske.

Jeg fikk beskjed om at den som tok "intervjuet" ga en anbefaling på deg, men uansett hvor stor grad erklæringen ble brukt før selve opptaket, hadde de i alle fall noe annet enn karakterer å gå ut ifra, mens nå kan de ende opp med en haug ubrukelige mennesker med 6 i snitt (ikke de at man må være ubrukelig for å ha 6 i snitt), siden de ikke har så mye å gå etter når de kaller inn :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mens nå kan de ende opp med en haug ubrukelige mennesker med 6 i snitt (ikke de at man må være ubrukelig for å ha 6 i snitt), siden de ikke har så mye å gå etter når de kaller inn :S

akkurat det jeg mener også! risikosport:) de har vel en plan med det ja, får bare stole på det.. sitter på universitet å skriver oppgave om politiet og minoriteter, interresant!

intervaller i dag også da..føler folket at de er i full gang med treningen eller? det er på tide i alle fall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat det jeg mener også! risikosport:) de har vel en plan med det ja, får bare stole på det.. sitter på universitet å skriver oppgave om politiet og minoriteter, interresant!

intervaller i dag også da..føler folket at de er i full gang med treningen eller? det er på tide i alle fall! :)

Går du på kriminologi, gullfisk? Morsomt?

Har startet med trening. Prøver å trene 5-6 ganger i uken.

Mandag - Styrke med fokus på utholdenhet

Tirsdag - Spinning/løping

Onsdag - Styrke med fokus på maks styrke

Torsdag - Løping

Fredag - Styrke med fokus på muskelvolum

Lørdag - Svømming (har min første svømmeøkt nå på lørdag)

Under styrkeøktene bruker jeg det treningsprogrammet som ligger på phs.no. Hvordan har dere lagt opp programmet? Og hva går bra/dårlig? Selv er jeg spent på svømmedelen og spenstdelen.

Noen andre spørsmål. Hvor mange av dere har søkt før? Hvor gamle er dere? Og er jeg den eneste gutten/(mannen) her inne? Selv er jeg 21, og søker er førstegangssøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du på kriminologi, gullfisk? Morsomt?

Har startet med trening. Prøver å trene 5-6 ganger i uken.

Mandag - Styrke med fokus på utholdenhet

Tirsdag - Spinning/løping

Onsdag - Styrke med fokus på maks styrke

Torsdag - Løping

Fredag - Styrke med fokus på muskelvolum

Lørdag - Svømming (har min første svømmeøkt nå på lørdag)

Under styrkeøktene bruker jeg det treningsprogrammet som ligger på phs.no. Hvordan har dere lagt opp programmet? Og hva går bra/dårlig? Selv er jeg spent på svømmedelen og spenstdelen.

Noen andre spørsmål. Hvor mange av dere har søkt før? Hvor gamle er dere? Og er jeg den eneste gutten/(mannen) her inne? Selv er jeg 21, og søker er førstegangssøker.

Nok mange menn her :jepp:

Synes du har et ganske tøft program. Du må huske at hvile og nok mat er veldig viktige faktorer for optimal fremdrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du på kriminologi, gullfisk? Morsomt?

Har startet med trening. Prøver å trene 5-6 ganger i uken.

Under styrkeøktene bruker jeg det treningsprogrammet som ligger på phs.no. Hvordan har dere lagt opp programmet? Og hva går bra/dårlig? Selv er jeg spent på svømmedelen og spenstdelen.

Noen andre spørsmål. Hvor mange av dere har søkt før? Hvor gamle er dere? Og er jeg den eneste gutten/(mannen) her inne? Selv er jeg 21, og søker er førstegangssøker.

nei jeg gjør nok ikke det, jeg går sosiologi, men skrive eksamensoppgave under et ganske åpent tema. så er fornøyd med oppgaven, og føler jeg slår to fluer i en smekk her. Veldig interresant tema om hvordan politet preges av rasisme og diskrimineringsbeskyldninger. og hvordan etniske minoriteter møter politiet, og hvordan sånn mistillit oppstår. kort fortalt:)

er veldig spent på svømmedelen i år jeg også. selv om det er fort gjort å bli bedre på svømmingen, det erfarte jeg iallefall da jeg drev å trente i fjor. fort gjort :) hehe

treningen begynner å ta seg opp nå.. konsentrer mest om styrke i armer og kondisjon.. og etter jul må jeg nok begynne å løpe testen en gang i uka:)

er viktig å ikke overtrene før jul, slik at en ikke allerede da begynner å slite med motivasjonen. variert trening er viktig. skiturer!:) opptaket er i år senere på året, og derfor gjelder det å holde mote oppe mot våren! gleder meg :D

var på opptak i fjor, for første gang og var bare 19 år, er ikke overrasket over at jeg ikke kom inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også gutt her inne Slider! Er vel like gammel som deg (87), søkte i fjor og men havna på venteliste.

Treninga er det så som så med, trener 3-6 ganger i uka, men ikke så veldig mot de fysiske testene enda. Brant meg litt på det i fjor da jeg ble drittlei av å ha de sånn i bakhodet, så tar det litt mer med ro i år. Er mye lettere å ta det med ro nå også da jeg allerede har vært igjennom det og veit hvordan det er.

Treninga mi er lagt opp slik:

3 dager styrke i uka, hvor jeg trener:

Dag A: bryst/triceps

Dag B: rygg/biceps

Dag C: skuldre/nakke/diverse/"koseøkta"

Ellers prøver jeg å få til en løpetur som minner om løpetesten (anaerob), Fløien er et populært alternativ. En spinningtime på onsdagsmorgen samt en tur i svømmehallen om torsdagene blir det som oftest også.

Forresten, dersom det er noen her som befinner seg i Bergensområdet til våren og ønsker noen å ta løpetesten sammen med (motivasjon og levende tripteller), er jeg veldig klar for det :) husker fra i fjor at det var litt kjipt å leke i søla i 10 minutter for så å lure på om man klarte 24 eller 26 runder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skal begynne å trene svømming snart,noen som har noen tips her? nok med en gang i uka? hva lønner d seg å trene,intervaller?

resten av uka ser programmet mitt sånn ut :

mandag : bryst/triceps

tirsdag : rygg/biceps

onsdag : skuldre/bein

torsdag : bryst/tricpes

fredag : lankjøring + gjøre litt som jeg vil,kjører blanding av bein,skuldre,rygg og biceps..

I tillegg kommer ei intervalløkt og fartsleik. prøver også å koble av med roing til oppvarming,så jeg ikke sliter ut knærne helt.

sliter med stille lengde og bom,tar i mot tips og triks med takk! : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morhubro
skal begynne å trene svømming snart,noen som har noen tips her? nok med en gang i uka? hva lønner d seg å trene,intervaller?

sliter med stille lengde og bom,tar i mot tips og triks med takk! : )

Svømmingen bør du trene 2 ganger i uken bare for å beholde "vannfølelsen", det er lurt etter å ha varmet opp å så gå over på crawl om det er det du satser å svømme på opptaket. Svøm så lenge du kan med rett teknikk og gå så over til bryst når teknikken begynner falle ihop.

Jeg trente stillelengde 2-3 ganger før opptaket og hoppet kun 1 gang over 1.80. De fleste gangen lå jeg mellom 1.55 og 1.60. På opptaket hoppet jeg 2.06! Da hadde jeg trent mye spenst hopp, utfall med ekstra tunge vekter, hoppet opp trapper og rene benøvelser.

Ang bom så vet jeg ikke om du er gutt eller jente da den utføres ulikt, men jeg som jente trener den på smiths maskinen. Jeg gikk begynte med bena ned i bakken for så å flytte de opp på benken - men da med benken midt på leggen.. Etterhvert som jeg ble sterkere flyttet jeg benken lengre ut til jeg hadde den der den skulle være. Har også brukt vekter for å tynge kroppen mer under øvelsen. Nedtrekk og ulike øvelser på bryst, rygg og støttemusklatur med løse manualer hjelper også.

Vet ikke om du ble klokere.. er ganske så ny selv - men dette har gitt meg god fremgang.

Stå på!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal begynne å trene svømming snart,noen som har noen tips her? nok med en gang i uka? hva lønner d seg å trene,intervaller?

resten av uka ser programmet mitt sånn ut :

mandag : bryst/triceps

tirsdag : rygg/biceps

onsdag : skuldre/bein

torsdag : bryst/tricpes

fredag : lankjøring + gjøre litt som jeg vil,kjører blanding av bein,skuldre,rygg og biceps..

I tillegg kommer ei intervalløkt og fartsleik. prøver også å koble av med roing til oppvarming,så jeg ikke sliter ut knærne helt.

sliter med stille lengde og bom,tar i mot tips og triks med takk! : )

To økter med bryst/triceps, noen spesiell grunn til det? Over lenger tid vil du vel ende opp med skuldrene pekende mer fremover --> dårlig holdning --> muligens problemer med ryggen?

Høres ikke ut som du er altfor trygg på svømminga, så mitt tips er å bytte ut den ene brystøkta di med svømming. Når det gjelder svømmetrening ville jeg øvd på startstup (tjener flere sekunder på å gjøre et godt et). Når det gjelder selve svømminga, kommer det veldig an på hvor god vannfølelse du har. Dersom du ikke er norges største badenymfe ville jeg kanskje begynt med å bare venne kroppen ordntlig til vannet ved å svømme lenge og temmelig rolig (1000m ++).

Etter hvert peisa på med intervaller, og få crawl-teknikken på plass, særlig med tanke på pustinga. Kurs arrangeres ved de fleste svømmeklubber, og jeg har hørt om flere som har fått godt utbytte av dette!

Det siste punktet jeg ville trent på er ryggsvømmingen. Når jeg var på opptak slet veldig mange med dette og sølte bort dyrebar tid på den siste 25-metern. Det er ikke "vanlig" ryggsvømming det er snakk om (crawl opp/ned), men med slyngbeinspark (skal vel simulere slik man svømmer ved livredning i vann). Det blir på en måte brystsvømming på ryggen. Armene har ikke lov å være over vannflaten, så du må simulere mest mulig bevegelsene til en blekksprut for å få skikkelig utbytte av armene.

Ellers er god anaerob utholdenhet en selvfølge, dette kan du jo trene både i basseng, løpe, ro, sykle...

Ble kanskje litt rotete, men håper det kan hjelpe på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

trener bryst/triceps to ganger for å få bedre framgang på benk og bom.. tror jeg har kontroll på den gitt,tror ikke d blir pekende skuldre : p broren min som satt opp programmet og han har peil.. trener så klart stabilisering hver dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trener bryst/triceps to ganger for å få bedre framgang på benk og bom.. tror jeg har kontroll på den gitt,tror ikke d blir pekende skuldre : p broren min som satt opp programmet og han har peil.. trener så klart stabilisering hver dag

Var nok en påpekning med et snev av ironi, og heller et tips til deg. Svømmedelen er en viktig del av opptaksprøven og er du usikker hadde det kanksje vært lurt å bytte ut økten som gjør at du får "pekende" skuldere med en svømmeøkt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang svømming anbefaler jeg alle å trene MYE på vendingene, her er det mest å spare. Samt å ta korte økter hvor man svømmer opp mot max i intervaller i 100 m, slik som svømminga er. Og som andre har nevnt, å huske å trene ryggsvømming !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...