Gå til innhold

Menskopp


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Ciegus

Jeg bruker ikke kalkulator, jeg har bruker på F.U. og har NOK-priser. ;)

Da må du skifte over til GBP-prisene, det sparer du en del på i det lange løp. Aldri velg å betale i NOK på slike sider, det lønner seg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer på hvordan jeg skal vite hvilken str. og merke jeg bør prøve? Er i begynnelsen av 20-årene og har ikke født barn. Blør veeeldig lite, om det har noe å si. Har tidligere brukt kun de minste tampongene.

Jeg er ikke noen ekspert, bare så det er sagt, assa! Men... jeg tror nok du skal ha en ganske liten kopp nå. En liten Fleurcup, Ladycup, Lunette, Meluna eller Mooncup kan være passe for deg. Divacupen er ganske lang, det er flere som har problemer med den. Annelie på http://menskoppen.se/att-valja-menskopp gir råd, men nå blir jeg plutselig usikker på om hun veileder om andre typer enn det de selger selv... Jeg er forresten veldig fornøyd med Femmecup som kommer i bare en størrelse, jeg har brukt bare den de to siste gangene. Kanskje du vil prøve Sckoon, det er den nyeste på stammen?!

Lurer også på om noen kan forsikre meg om at svømmig går fint :sjenert: Tilbringer mye tid i bikini og i vann, så det er viktig for meg. Må den tømmes etter bading slik som tampong må? Hva med saltvann og klorvann, kommer det i koppen?

På forhånd takk :smilyblomst:

Det er en av de gode tingene med kopp - den verker slipper ut noe eller trekker til seg noe. Så du kan bruke den i vann like lenge som du ellers ville bruke den på land. Og - det er ikke noe som kan "dette ut", som en tampongsnor kan gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvorfor det er sånn, eller? Har det noe med avrunding av pund å gjøre?

De kan ikke runde av hvert eneste pund, de må i så fall runde av sluttsummen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke lese alle innleggene, så mulig dette har vært diskutert tidligere. Jeg har (prøvd og bruke) brukt menskopp i et halvt år nå, men jeg får det liksom ikke til å funke :vetikke: De to-tre første dagene av mensen, da jeg blør mye, blir det alltid lekkasjer og jeg har nå gått tilbake til tamponger disse dagene. De siste par dagene derimot bruker jeg koppen uten problemer. Har prøvd ulike bretteteknikker uten hell. Det virker på meg som at livmortappen peker rett bakover under mens, og at blodet derfor renner langs skjedeveggen og forbi koppen :frown: Noen som har noen gode råd??? Jeg VIL få det til!!!!!

Jeg har det samme problemet :( de første gangene var det bare lekkasje den dagen jeg blør mest, men nå sist var det noen dråper hver dag. Veldig irriterende. Det er så lite at det er ikke noe stort problem, det går ikke igjennom trusa, men skulle likevel vært det foruten. Kanskje jeg burde prøve en større kopp, har kjøpt S. Den blir ikke full, men jeg leste et sted at livmortappen kunne legge seg oppi (?) og ta opp en del av plassen. Kanskje det kan hjelpe med en stivere kopp også? Jeg er ganske trang, har godt med muskler der nede i følge gynekologen min (det føles veldig rart å skrive dette!!) og jeg tenker at musklene kanskje kan klemme på den også gjennom dagen som gjør at den ikke sitter som den skal? I så fall er det vel bare dumt å gå opp en størrelse... Uansett, gir ikke opp, skal få til det her! Det er super erstatning for tamponger, har vært i syden og kunne bade og dra på tur hver dag uten bekymringer!

Anonym poster: e1412e9099f5099ec22e7b5d5bef1acd

Jeg brukte menskopp tidligere. Men jeg ble faktisk syk av det - ikke vet jeg hvorfor.

Gang etter gang ved samme tid i måneden fikk jeg symptomer på urinveisinfeksjon. Jeg dro til legen, som blånekta å skrive ut medisin til meg, for testen viste at jeg ikke hadde uvi...

Da var jeg passe fortvila ei stund, tro du meg! Legen ville i utgangspunktet sende meg til spesialist for en sjekk, men jeg ante en sammenheng med menskoppen.

Samme dag kasta jeg den. Og siden har jeg ikke hatt symptomer på uvi! Så det var nok den. Kanskje jeg var litt allergisk eller noe? Ikke vet jeg.

Men jeg savner den, for bind og tamponger er noe træl!

Masse god informasjon i denne tråden, så takk til alle som har bidratt. Jeg leste noen sider i starten før jeg innså at jeg ikke kunne lete gjennom alle de 77 sidene etter svar. Håper noen gidder å svare meg selvom det kanskje er blitt besvart før :) Ev. linke til tidligere svar.

Jeg lurer på hvordan jeg skal vite hvilken str. og merke jeg bør prøve? Er i begynnelsen av 20-årene og har ikke født barn. Blør veeeldig lite, om det har noe å si. Har tidligere brukt kun de minste tampongene. Lurer også på om noen kan forsikre meg om at svømmig går fint :sjenert: Tilbringer mye tid i bikini og i vann, så det er viktig for meg. Må den tømmes etter bading slik som tampong må? Hva med saltvann og klorvann, kommer det i koppen?

På forhånd takk :smilyblomst:

Anonym poster: 6a2e967648d24f9834841cda5d2c7857

Selv om jeg tror menskopp kan passe for de aller fleste vet jeg at det ikke er sånn at en kopp passer alle. Hvis en ikke har riktig kopp til sin kropp skal det godt gjøres å løse de problemene en har med bruken av koppen. De lages av forskjellige ting(selv om de fleste lages av silikon), det er store forskjeller i størrelse og hvor mye de holder, og ekstreme forskjeller i fastheten.

Denne har med de fleste koppene.

http://menstrualcupinfo.wordpress.com/cup-stiffness-comparison-chart/

Anonym poster: 6a2e967648d24f9834841cda5d2c7857

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Vet du hvorfor det er sånn, eller? Har det noe med avrunding av pund å gjøre?

Grei måte å tjene ekstra penger på. ;)

Edit: Det vil si at de nok bruker mer ugunstige kurser enn det du får ved å kjøpe i GBP. Akkurat som når man handler i Sverige, man bør IKKE betale i norske kroner der heller, fordi kursen som brukes ikke er den beste.

Endret av Ciegus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter mye frem og tilbake bestemte jeg meg for Divacup, og bestilte den fra Amazon. Gleder meg til neste "uke" :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye frem og tilbake bestemte jeg meg for Divacup, og bestilte den fra Amazon. Gleder meg til neste "uke" :fnise:

Kjempesnålt at det plutselig er en uke vi ser frem til! :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da ser det ut til at det har kommet en kopp som passer min kropp og behov til punkt og prikke, alle tidligere kopper har vært "nesten helt perfekte....bare...xxx", så nå skal det bestilles :)

http://www.femininewear.co.uk/sckoon-cup-menstrual-cup-3472-p.asp

Anonym poster: 6a2e967648d24f9834841cda5d2c7857

Anonym poster: 6a2e967648d24f9834841cda5d2c7857

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det ut til at det har kommet en kopp som passer min kropp og behov til punkt og prikke, alle tidligere kopper har vært "nesten helt perfekte....bare...xxx", så nå skal det bestilles :)

http://www.femininew...-cup-3472-p.asp

Anonym poster: 6a2e967648d24f9834841cda5d2c7857

Anonym poster: 6a2e967648d24f9834841cda5d2c7857

Den så veldig smart ut! Det blir nok min neste kopp - om ca ti år ;) Jeg fikk to ved en feil da jeg bestilte på eBay, og selgeren lot meg beholde begge :)

Anonym poster: 40e3be4937a8537c24423a72c632c6d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så veldig smart ut! Det blir nok min neste kopp - om ca ti år ;) Jeg fikk to ved en feil da jeg bestilte på eBay, og selgeren lot meg beholde begge :)

Anonym poster: 40e3be4937a8537c24423a72c632c6d4

:) :)

Det kommer jo ofte nye kopper, men jeg kan bare bruke de bittesmå som er ekstremt myke og i tillegg reagere kroppen min på alle de som ikke er av silikon. Å alt jeg har funnet av anmeldelser på koppen sier den også har lettere for å sette seg i riktig posisjon og åpne seg greit enn andre kopper som er myke :) gleder meg!

Anonym poster: 6a2e967648d24f9834841cda5d2c7857

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sckoon høres og ser veldig ålreit ut, gratulerer! Du blir den første norske jeg har hørt om som har prøvd den. Du er en pioner!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag tenkte jeg at jeg måtte prøve å finne ut av dette her, så jeg ringte til helsekostkjeden Life, de hadde ikke menskopp, men damen jeg snakket med sa at datterkjeden Helios har. Jeg måtte bare få det bekreftet, tok en telefon til, og jammen:

Helios har Mooncup og Divacup! De koster ca 339 kroner (hun jeg snakket med satt opptatt i kassa). Helios har to butikker i Oslo: Grünerløkka - Hausmannsgate 10 og Colosseum - Middelthunsgt. 23.

Fantastisk!

Det var veldig rart å høre en menneskestemme IRL uttale disse produktnavnene..!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bestilt meg divacup. Bestilte på iHerb, og valgte Divacup av den enkle grunn at den kostet under 200 kroner (tollgrensa). Det er ganske mye billigere enn å kjøpe fra Norge. Så nå gleder jeg meg bare til den kommer i posten. Det blir spennende, håper jeg liker den...

Anonym poster: a8c40f1dd598f6553bf4c571dbd556ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Halleluja, jeg er fri!!!

Fikk besøket mitt i kveld, og ble umiddelbart kjempeglad :fnise: På tide å få prøvd DivaCup! Tok den med meg i dusjen og måtte prøve to ganger før den satt perfekt. Mye enklere enn jeg hadde trodd. Kjente etterhvert at den lille "dutten" måtte klippes av, da den stakk ut litt. Klippet den av og fikk til å sette den på plass igjen på første forsøk. Nå er livet mitt forandret for alltid :laugh: Jeg som har slitt med ekle bind i så mange år. No going back! Har ikke lekket, kjenner den ikke og alt er bare fryd og gammen akkurat nå.

Takk til dere som gav meg info og hjalp meg ta avgjørelsen. Jeg er dere evig takknemmelig!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har sikkert blitt spurt om før, men tråden er alt for lang til at jeg gidder å bla meg gjennom hele. Sorry for det, men håper folk er villig til å svare likevel :)

Jeg har nettopp kjøpt med en menskopp (ladycup), og jeg får den ikke inn! Det virker rett og slett som en umulig oppgave! Jeg prøvde å brette den i to, men for det første var den fremdeles alt for stor/tykk til at jeg klarte å få den inn, pluss at den bretta seg jo ut hele tiden (selv om jeg prøve å holde hardt på den mens jeg forsøkte å dytte den inn). Jeg forsøkte å ta litt glidemiddel på, men da ble det jo enda værre. Da ville den i hvertfall ikke holde seg bretta, i tillegg til at det ble umulig å holde på den. Den spratt jo ut av hånda mi hele tiden.

Så mitt spørsmål er: hvordan i all hverden skal jeg klare å få putta menskoppen inn?

Anonym poster: 4dc23ba0906df7d055e8ce9bdb5e0621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest abgjest

har du vært tampongbruker?

hvilken størrelse har du på koppen?

jeg har også problemer med å få den inn om jeg ikk bruker riktig teknikk, jeg må bruke en av brettene som gir "spiss innførsel", f.eks punsh-down. de med butt innførselsende som c-fold og e-fold har jeg ikke sjans med.

bretteteknikker:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...