Gå til innhold

Menskopp


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg sliter med at koppen ikke folder seg ut. Det går helt fint å få den inn, men jeg kjenner med fingeren at den fortsatt er brettet, den popper ikke ut slik jeg har fått inntrykk av at den skal gjøre... Verst av alt så føles det som det er skikkelig vakuum når jeg skal ta den ut igjen, selv når den altså ikke er utfoldet! Det skal sies at jeg er ung, jomfru, trang og blør lite, men, her har jeg kjøpt det som er blant verdens minste kopper (meluna small classic) og likevel så er den kanskje for stor?! Eller gjør jeg det bare feil? Skal jeg bare øve på teknikken eller burde jeg kanskje hatt en stivere kopp eller noe?

Tror forresten den foldet seg ut da jeg prøvde i dag. Hadde den inne i noen timer og da jeg skulle ta den ut, hadde den gått litt oppover, så jeg først bare kjente tuppen "gjemt" noen cm inn.. måtte virkelig grave den frem, glatte fingre og glatt kopp, vondt, skummelt! Tør nesten ikke å prøve igjen :P Vet jo at den ikke kan forsvinne så langt opp siden skjeden ikke er så mange cm, men fikk en liten støkk der..

Har såååå lyst til å få det til å fungere!

Anonymous poster hash: c3d5b...ba9

Noen ganger er det litt vanskeligere enn ellers å få kopp til å åpne seg, og da drar jeg den et stykke ut igjen så den får luft, og så skyver jeg den på plass igjen. Dette funker for meg.

Meluna classic er vel den stiveste koppen jeg har prøvd, og jeg har ikke fått den til å åpne seg! Femmecup er bare en størrelse, og veldig myk, jeg har også liten Lunette som jeg bruker uten problemer. Ladycupen er også myk. Meluna kommer også i soft, i tillegg til classic og sport, kanskje du kan prøve den isteden?

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er det litt vanskeligere enn ellers å få kopp til å åpne seg, og da drar jeg den et stykke ut igjen så den får luft, og så skyver jeg den på plass igjen. Dette funker for meg.

Meluna classic er vel den stiveste koppen jeg har prøvd, og jeg har ikke fått den til å åpne seg! Femmecup er bare en størrelse, og veldig myk, jeg har også liten Lunette som jeg bruker uten problemer. Ladycupen er også myk. Meluna kommer også i soft, i tillegg til classic og sport, kanskje du kan prøve den isteden?

Trodde en stiv kopp åpner seg enklere enn en som er myk?

Tror jeg har funnet løsningen nå. Skyller koppen i kaldt vann, bretter den i "labia fold", stapper den inn og bruker fingertrikset som nevnt på forrige side for å slippe inn luft. Nå går det ganske raskt, enkelt og smertefritt både å få den inn og ut. Føles herlig å ha mensen uten å ha mensenfølelsen :laugh: Jo da, man er jo nært kroppen, for å si det på den måten, men en sånn kopp føles mye renere enn all verdens tamponger og bind... :)

Anonymous poster hash: c3d5b...ba9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde en stiv kopp åpner seg enklere enn en som er myk?

Ja, det er det jeg har lest og trodd også, men for meg er det omvendt, eller så har alle misforstått :vetikke:

Tror jeg har funnet løsningen nå. Skyller koppen i kaldt vann, bretter den i "labia fold", stapper den inn og bruker fingertrikset som nevnt på forrige side for å slippe inn luft. Nå går det ganske raskt, enkelt og smertefritt både å få den inn og ut. Føles herlig å ha mensen uten å ha mensenfølelsen :laugh: Jo da, man er jo nært kroppen, for å si det på den måten, men en sånn kopp føles mye renere enn all verdens tamponger og bind... :)

Hurra! Så bra at du fant ut av det! Ja, menskopp er vidunderlig!

Endret av Pringle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt menskopp i de siste 4 år, har ikke brukt bind eller tampong en eneste gang! Har forresten også sluttet helt å plages med sopp- og urinveisinfeksjoner, men det kan jo være tilfeldig, hvem vet. Men akkurat nå MÅ jeg bruke bind, har blødninger og fikk ikke lov av legen å bruke menskopp/tampong pga fare for infeksjoner akkurat nå. Og jeg må si... omg jeg skjønner seriøst ikke at folk gidder å bruke bind?!!! Ekle, klamme, illeluktende, nei nei nei, menskopp er jo bare så mye bedre, jeg klarer ikke å beskrive det engang. :) Savner menskoppen min enorm men det er bare ei uke til jeg kan bruke det igjen.

Og alle dere som tviller, eller usikre eller redde - gi menskopp en sjanse, og prøv det skikkelig! Get over yourself og de der "oj nei det er ekkelt" og "åh nei det er vondt" - det er det ikke, men det er så mye bedre. Det er jo helt annet liv, når man kan sykle, trene, bade uten problemer, hvor man aldri må tenke på lukten, liv uten svette og ubehag. Som dere skjønner så er jeg litt frelst, spesielt nå, mens jeg MÅ bruke de ekle forferdelige bindene.

(tøybind kunne kanskje vært bedre men fikk jo ikke sjanse å kjøpe noen så må bruke de vanlige butikkbindene, og gud som jeg hater always akkurat nå hehe).

Anonymous poster hash: 56290...24f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei

Er litt nysgjerrig på dette og ønsker å prøve.

Lurer på hvilket merke som er best? Og hvordan vet man hvilken størrelse man skal ha? Hva bruker dere til å vaske koppene med? Må det være en spesiell type sprit så det ikke gjør noen skade i underlivet?

Mange teite spørsmål sikkert. Er bare ei tamponglei jente som ønsker å prøve noe nytt.



Anonymous poster hash: 5d454...e27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

Nå har jeg bare prøvd Divacup og Ladycup, men sistnevnte er min favoritt. Hvis du googlet finner du helt sikkert sammenligninger av alle koppene.

Under perioden vasker jeg koppen kun med vann og etter at den er over koker jeg den. Noen ganger har jeg litt bakepulver i vannet under kokingen for å fjerne misfarging.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært inne på Alvekoppen.com og bestilt meg en nå.

Jeg har sterke blødninger, og gruer meg enormt til hver periode. Er det noen her inne som har erfaring m kraftige blødninger/menskopp?

Spørs jo kor kraftig, men eg kan fint bruka kopp på dei dagane med mest blødning, må bare tømma oftare så det ikkje blir lekkasje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er litt nysgjerrig på dette og ønsker å prøve.

Lurer på hvilket merke som er best? Og hvordan vet man hvilken størrelse man skal ha? Hva bruker dere til å vaske koppene med? Må det være en spesiell type sprit så det ikke gjør noen skade i underlivet?

Mange teite spørsmål sikkert. Er bare ei tamponglei jente som ønsker å prøve noe nytt.

Anonymous poster hash: 5d454...e27

Syns ikkje du har teite spørsmål! :)

Tør ikkje uttala meg om merke, er så lenge sidan eg kjøpte at eg har gløymt det...

Koppane fins i mindre størrelsar som ein helst bruker om ein ikkje har født, og litt større til dei som har født.

Eg pleier å skylla koppen godt i vatn mellom bruk under mensen, og koka han ei stund i vatn når eg er ferdig med mensen.

Syns det er veldig praktisk, reinsleg og greitt å bruka kopp. Hos meg er det sånn at dei to-tre første gongane eg set koppen inn (kvar mens) kan han sitta litt ukomfortabelt, at det blir lufttrykk og eit lite press som ein kjenner. Men det pleier å gå seg til ganske snart, og for det meste kan eg ikkje kjenna at eg har han på. Sidan ingenting renn ut føler ein seg mykje meir reinsleg under mensen òg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaida

Hei

Er litt nysgjerrig på dette og ønsker å prøve.

Lurer på hvilket merke som er best? Og hvordan vet man hvilken størrelse man skal ha? Hva bruker dere til å vaske koppene med? Må det være en spesiell type sprit så det ikke gjør noen skade i underlivet?

Mange teite spørsmål sikkert. Er bare ei tamponglei jente som ønsker å prøve noe nytt.

Anonymous poster hash: 5d454...e27

Jeg bruker Meluna nå. Hadde Lunette først, men det ble feil fasthet og størrelse for meg. Når det gjelder merket jeg bruker finnes det en slags kalkulator på nettsiden deres hvor man kan regne seg frem til hvilken størrelse man mest sannsynlig behøver. Jeg vasker koppen med uparfymert såpe hver gang den tømmes og koker den mellom hver syklus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en Lunette i str.Large. Den var ALT for stor for meg, selv om jeg er over 30 og ikke har født.

Har nå bestilt en i str. Small her:

http://www.etgronnerehjem.no/productdetails.php?product=997

Vurderte første Femmecup og Divacup,men sammenlignet med andre merker så jeg at Lunette i str.Small var en av de minste koppene så da ble det den.

Leste på en av de engelske sidene om menskopper at Lunette i str. Small er laget i en litt mykere silikon enn den i str. Large, så håper jeg klarer å bruke den...



Anonymous poster hash: a3a0b...f04
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kvinner må finne den koppen som passer nøyaktig, andre kan bruke flere. Jeg har en large Ladycup, og har også prøvd forskjellige andre typer i forskjellige størrelser, men har litt tilfeldig "landet" på Femmecup, som bare har en størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med strørrelsesanbefalinger,og at man skal velge største størrelsen om man er over 30 og har født barn skal man ihvertfall ikke stole blindt på.

I enkelte merker er jo "small" tilsvarende eller større enn "large" i et annet merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje dette er noen dumme spørsmål, men jeg prøver meg likevel. Hvor ofte må de skiftes? Og hva gjør man om man må skifte de på et offentlig toalett? :sjenert:



Anonymous poster hash: 7e5cd...7d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dette er noen dumme spørsmål, men jeg prøver meg likevel. Hvor ofte må de skiftes? Og hva gjør man om man må skifte de på et offentlig toalett? :sjenert:

Anonymous poster hash: 7e5cd...7d3

Det er dette som er ulempen med menskopp. Du bør helst ha tilgang til et toalett med vask inne i avlukket. Det vil jo se merkelig ut å skylle en blodig kopp i vasken utenfor.

Noen bruker våtservietter vet jeg. Men søl blir det uansett.

Hvor ofte du må skifte kommer an på hvor mye du blør og størrelsen på koppen. Mange kan gå hele dagen uten å skifte.

Anonymous poster hash: a3a0b...f04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...