Gå til innhold

Menskopp


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Bleach

Hatt min første periode med Mooncup nå, helt fantastisk!! Ingen lekkasje, ingen ekle brukte tamponger i søppelbøtta på badet, masse penger spart, ingen uttørking, og miljøvennlig som fy ;) Dette bør prøves av alle!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også nettopp prøvd for første gang. Har ikke tenkt så mye over at jeg hadde mensen siden jeg var fjorten. Det var også første gang siden da at jeg blødde i senga.

Har veldig lyst til å like den, men tror jeg må øve meg litt mer først...stoler foreløpig ikke på den!



Anonymous poster hash: a8c40...6ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også nettopp prøvd for første gang. Har ikke tenkt så mye over at jeg hadde mensen siden jeg var fjorten. Det var også første gang siden da at jeg blødde i senga.

Har veldig lyst til å like den, men tror jeg må øve meg litt mer først...stoler foreløpig ikke på den!

Anonymous poster hash: a8c40...6ca

Tvi, tvi, hold ut! Håper det går bedre etterhvert! Kanskje en annen type eller størrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg brukte iallfall én mens på å venne meg til menskoppen. Trudde et sted underveis at jeg måtte ringe legevakta for å få den ut igjen. Men så roet jeg meg ned, hvilte en stund, leste bruksanvisninga enda en gang - ja, så fikk jeg det til etterhvert.

Jeg har brukt min i flere år og er kjempefornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også brukt menskopp i flere år og kunne aldri gått tilbake til noe annet.

Forrige mens fikk jeg mens jeg var hos ei venninne og ikke hadde med meg koppen. Låne en o.b. og det var skikkelig ekkelt...

Men, dere som snakket om fargede kopper tidligere i tråden - hvor kan jeg få kjøpt de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

supert utvalg, rask levering! :rodmer:

http://www.femininewear.co.uk/menstrual-cups-2-c.asp

Anonymous poster hash: 6a2e9...857

Nå har jeg bestilt fra denne siden. Spent å se hvordan dette fungerer.. Hatt store plager pga prevensjonsmiddel, og hatt mens i 6 mnd!!!! etterhvert ubehagelig med både bind og tamponger, blir så sår.. Håper dette hjelper. (og at mens blir normal snart, nå når jeg har kuttet ut all prevensjon....)

Anonymous poster hash: d5321...ce1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bestilt fra denne siden. Spent å se hvordan dette fungerer.. Hatt store plager pga prevensjonsmiddel, og hatt mens i 6 mnd!!!! etterhvert ubehagelig med både bind og tamponger, blir så sår.. Håper dette hjelper. (og at mens blir normal snart, nå når jeg har kuttet ut all prevensjon....) Anonymous poster hash: d5321...ce1

Venninna mi begynte med tøybind etter sårhet etter fødselen hennes. Ho bruker kopp til vanlig ved mens, men etter trillingene var det eneste tøybind (og kun kombinasjonen av fleece, zorb og med bambus velour mot huden. Men det gjorde vist underverker på rekordtid :)

Anonymous poster hash: 6a2e9...857

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stiller direkte spm jeg.. finner sikkert svar på det her men mange svar..

Noen spm. angående menskopp:

1. Hvordan veit man hvordan str man skal kjøpe?

2. trygg å bade med?

3. blir man veldig vid nedentil?

4. bruker dere den bare når dere har mensen?



Anonymous poster hash: ba884...e98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stiller direkte spm jeg.. finner sikkert svar på det her men mange svar..Noen spm. angående menskopp:1. Hvordan veit man hvordan str man skal kjøpe?2. trygg å bade med?3. blir man veldig vid nedentil?4. bruker dere den bare når dere har mensen? Anonymous poster hash: ba884...e98

I forhold til str er det for meg sammenheng på koppstr og tampongstr. Jeg må ha de minste tampongene og bruker minste koppen. Forskjellen på fastheten mellom ob og tampax når man skal ta den ut burde jeg også ha tenkt på for ob er for gar for meg mens tampax er myk nok.

Trygg å bade med når man har blitt trygg på teknikken.

Anonymous poster hash: 6a2e9...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til str er det for meg sammenheng på koppstr og tampongstr. Jeg må ha de minste tampongene og bruker minste koppen. Forskjellen på fastheten mellom ob og tampax når man skal ta den ut burde jeg også ha tenkt på for ob er for gar for meg mens tampax er myk nok.

Trygg å bade med når man har blitt trygg på teknikken.

Anonymous poster hash: 6a2e9...857

okeii, men for meg som bruker bind? hvordan veit jeg hvilken str jeg skal ha? aldri brukt tampong...

Anonymous poster hash: ba884...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okeii, men for meg som bruker bind? hvordan veit jeg hvilken str jeg skal ha? aldri brukt tampong... Anonymous poster hash: ba884...e98

Mine hetrofile seksuelt aktive venninner sier det er en sammenheng mellom hvilken str de liker på penisene. Men jeg har ikke vært borti noen peniser så det er 100% hearsay. De andre av vennene mine som verken er sekuelt aktive eller har brukt tampong har alle fortrekke små kopper, men forskjellig hva vi liker av fasthet.

De som ha født vaginalt har brukt større str, hvertfall første året.

Anonymous poster hash: 6a2e9...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

I forhold til str er det for meg sammenheng på koppstr og tampongstr. Jeg må ha de minste tampongene og bruker minste koppen. Forskjellen på fastheten mellom ob og tampax når man skal ta den ut burde jeg også ha tenkt på for ob er for gar for meg mens tampax er myk nok.

Trygg å bade med når man har blitt trygg på teknikken.

Anonymous poster hash: 6a2e9...857

Du kan ikke sammenligne tamponstørrelse med koppstørrelse.

Tampongstørrelse velger man ut fra hvor mye man blør, ikke hvor stor skjeden er.

Når det gjelder menskopp er hovedregelen at under at over 25 og de som har født barn skal velge den største størrelsen. Selv har jeg ikke født barn, men er over 25 og men synes at den minste størrelsen på koppen er best. Dette fordi skjeden min er ganske kort.

Det er også verdt å nevne at de ulike merkene har ulike størrelser, en stor Divacup er for eksempel større enn en stor Ladycup.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke sammenligne tamponstørrelse med koppstørrelse.

Tampongstørrelse velger man ut fra hvor mye man blør, ikke hvor stor skjeden er.

Når det gjelder menskopp er hovedregelen at under at over 25 og de som har født barn skal velge den største størrelsen. Selv har jeg ikke født barn, men er over 25 og men synes at den minste størrelsen på koppen er best. Dette fordi skjeden min er ganske kort.

Det er også verdt å nevne at de ulike merkene har ulike størrelser, en stor Divacup er for eksempel større enn en stor Ladycup.

jeg blør svært kraftig, men det er ikke mulig for meg å bruke store tampongstr...

Anonymous poster hash: 6a2e9...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

jeg blør svært kraftig, men det er ikke mulig for meg å bruke store tampongstr...

Anonymous poster hash: 6a2e9...857

OK.

Det er nok slik for noen. Må ha vær veldig frustrerende å måtte bytte hele tiden.

Lenge leve menskopp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.

Det er nok slik for noen. Må ha vær veldig frustrerende å måtte bytte hele tiden.

Lenge leve menskopp! :)

ja, men langt bedre å tømme liten kopp en gang i timen enn å bytte liten tampong 2-3 ganger i timen.

menskopp :danse:

Anonymous poster hash: 6a2e9...857

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jo, man må bruke litt sunn fornuft, og ikke bare følge "reglene" slavisk. Bruk heller veiledningen ang. størrelse som retningslinjer - både alder, kroppsstørrelse, om man har født barn, eller vært gravid, skjedemuskulatur, skjedens lengde, plassering av livmorhalsen og blødningsmengde bør tas med i betraktning. Noen blir "slappere" etter barnefødsel, andre blir pussig nok trangere! Hos noen er det veldig viktig, og 1 mm fra eller til avgjør om det er en bra eller dårlig kopp for henne. Andre kan bruke nær sagt alle kopper. Jeg har blant annet stor ladycup og liten lunette, og begge funker bra for meg. Noen har vært nødt til å prøve seg fram før de finner den rette. Men det er en liten utgift, tross alt, og det forenkler mye for dem konseptet passer for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle så gjerne vært en av de dette fungerte for, så nå gjorde jeg et nytt forsøk. Etter mange forsøk fikk jeg koppen inn med den knipe-ned-teknikken, og nå sitter den bom fast. Men hvordan får jeg den til å folde seg ut? Jeg kan kjenne at den blir skviset flat, og da renner jo blodet rett forbi. Og akkurat nå kjenner jeg ingen måte å få den ut igjen på, så dette kan bli spennende :P



Anonymous poster hash: 36332...0e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikk en finger opp vedsiden av koppen, helt opp til kanten. Følge gjerne kanten rundt hele koppen også.



Anonymous poster hash: 5b17d...f6a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle så gjerne vært en av de dette fungerte for, så nå gjorde jeg et nytt forsøk. Etter mange forsøk fikk jeg koppen inn med den knipe-ned-teknikken, og nå sitter den bom fast. Men hvordan får jeg den til å folde seg ut? Jeg kan kjenne at den blir skviset flat, og da renner jo blodet rett forbi. Og akkurat nå kjenner jeg ingen måte å få den ut igjen på, så dette kan bli spennende :P

Anonymous poster hash: 36332...0e2

Hvis du har stilken i behold, kan du trekke litt i den, da vil forhåpentligvis koppen folde seg ut - så kan du dytte den litt tilbake (utfoldet, men det gjør ikke vondt så lenge den er innenfor skjedeåpningen, jeg har gjort det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...