Gå til innhold

Menskopp


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Måten jeg får koppen lenger inn på når den har brettet seg ut før planlagt, er å ta tak i den lile biten av stilken som er igjen og dytter oppover i en vuggende bevegelse. Så klemmer jeg godt til et par ganger og holder med musklaturen der nede uten å presse utover når jeg slipper. Om det ble forstålig.

Men jeg bruker mooncupen så vet ikke om dette blir vondt med ladycupen.

Anonym poster: 5b17de4033ca156d0ebcdb750c60df6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har brukt det i 7 år nå og for meg er menskopp perferkt :)

Smertene (type fosterstilling) jeg hadde i forbindelse med mensen forsvant helt men en gang eg begynte å bruke menskopp. Da jeg for en kort periode gikk over til å bruke tamponger igjen, kom smerten tilbake for fullt. Bind er ikke et alternativ da eg blør såppas mye at det bare blir gris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest idakaroline

Nå har jeg prøvd igjen, men det går ikke. Jeg har prøvd å presse den oppover med fingeren, men den vil ikke flytte seg. Har også klart å få flere rifter (tror jeg) nedentil, det svir ihvertfall noe helt forferdelig rundt skjedeinngangen når jeg tisser. Driver å lurer på om det er noe feil med kroppen min, kanskje jeg bør ta en gynekologisk sjekk? Jeg blir sprø ... :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Nå har jeg prøvd igjen, men det går ikke. Jeg har prøvd å presse den oppover med fingeren, men den vil ikke flytte seg. Har også klart å få flere rifter (tror jeg) nedentil, det svir ihvertfall noe helt forferdelig rundt skjedeinngangen når jeg tisser. Driver å lurer på om det er noe feil med kroppen min, kanskje jeg bør ta en gynekologisk sjekk? Jeg blir sprø ... :sur:

Dropp menskopp for denne perioden, og prøv igjen neste gang (evt uten at du har mensen, men vent noen uker). Bruk gjerne glidekrem de første gangene. Jeg må dessuten skylde koppen i varmt vann ganske lenge før jeg setter den i så den blir myk og medgjørlig. Prøv gjerne mens du skal være hjemme en stund, slik at det ikke er noen krise om det gjør vondt. Kanskje det er enklere for deg å sette den på plass hvis du har hatt den inne en stund (sånn er det for meg, om jeg setter den i og kjenner etterpå at den sitter feil i, så er det mye lettere å få den riktig på plass om jeg venter 20-30 min med den i og prøver på ny - kanskje fordi den har blitt varm/mykere?).

Ikke gi opp, du må bare gi det noen forsøk. Den første mensperioden jeg prøvde opplevde jeg lekkasje, og det gjorde alltid vondt/var ubehagelig. I neste periode gikk det mye bedre, selv om jeg knotet en del. Nå har jeg ingen problemer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke få den lenger opp! Har prøvd og prøvd, men det går ikke. Det gjør bare vondt :-( Har lange negler også, så jeg har klart å klype meg ganske så mange ganger der nede nå ... dere andre som har ladycup, er deres myk? Min er veldig hard. Jeg trodde det skulle gå over etter at jeg kokte den, men det har det altså ikke gjort. Har kokt den mange ganger etter at jeg fikk den, så syns det er litt rart. Mooncupen er veldig myk i forhold, men den har jeg ikke sjans til å få inn i det hele tatt :-(

Uansett, jeg gir meg ikke! Dette skal jeg få til, koste hva det koste vil.

Nå har jeg prøvd igjen, men det går ikke. Jeg har prøvd å presse den oppover med fingeren, men den vil ikke flytte seg. Har også klart å få flere rifter (tror jeg) nedentil, det svir ihvertfall noe helt forferdelig rundt skjedeinngangen når jeg tisser. Driver å lurer på om det er noe feil med kroppen min, kanskje jeg bør ta en gynekologisk sjekk? Jeg blir sprø ... :sur:

det kan være flere grunner. den kan være for stor, for hard, feil plassert eller stilken. sikkert flere grunner også, men det har vært grunnene jeg har vært gjennom. jeg kan ikke ha stilk i det hele tatt, jeg har vært gjennom endel forskjellige menskopper og eneste jeg kan bruke er MeLuna soft i str S, uten stilk. det å få den lengre opp er en øvingssak etter du har funnet ut hvilke fingre du skal bruke og sånn. frem til jeg hadde lært meg teknikken brukte jeg innføringshylser jeg tok fra de største tampaxene.

når jeg prøver presse/vigle den opp nå, må jeg av og til presse koppen litt på siden for å "slippe ut litt luft" siden det er det som hindrer koppen min i å komme seg opp og på plass.

Anonym poster: 6a2e967648d24f9834841cda5d2c7857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest idakaroline

Dropp menskopp for denne perioden, og prøv igjen neste gang (evt uten at du har mensen, men vent noen uker). Bruk gjerne glidekrem de første gangene. Jeg må dessuten skylde koppen i varmt vann ganske lenge før jeg setter den i så den blir myk og medgjørlig. Prøv gjerne mens du skal være hjemme en stund, slik at det ikke er noen krise om det gjør vondt. Kanskje det er enklere for deg å sette den på plass hvis du har hatt den inne en stund (sånn er det for meg, om jeg setter den i og kjenner etterpå at den sitter feil i, så er det mye lettere å få den riktig på plass om jeg venter 20-30 min med den i og prøver på ny - kanskje fordi den har blitt varm/mykere?).

Ikke gi opp, du må bare gi det noen forsøk. Den første mensperioden jeg prøvde opplevde jeg lekkasje, og det gjorde alltid vondt/var ubehagelig. I neste periode gikk det mye bedre, selv om jeg knotet en del. Nå har jeg ingen problemer. :)

Jeg har holdt den under rennende varmt vann før jeg har ført den inn, men det hjelper ikke. Kan se om jeg får kjøpt glidemiddel, kanskje det vil bli lettere da. Grunnen til at jeg ikke har kjøpt det tidligere er at jeg har innbilt meg at det blir så mye gris .. mensblod blanda med glidemiddel .. skeptisk. Uansett, hvis det er det som skal til så må jeg prøve. Tror jeg lar vær å prøve mer denne perioden og satser på at jeg får det til når neste kommer. Det som er så fint med menskopp er at man kan øve på å føre den inn uten mensen :-)

det kan være flere grunner. den kan være for stor, for hard, feil plassert eller stilken. sikkert flere grunner også, men det har vært grunnene jeg har vært gjennom. jeg kan ikke ha stilk i det hele tatt, jeg har vært gjennom endel forskjellige menskopper og eneste jeg kan bruke er MeLuna soft i str S, uten stilk. det å få den lengre opp er en øvingssak etter du har funnet ut hvilke fingre du skal bruke og sånn. frem til jeg hadde lært meg teknikken brukte jeg innføringshylser jeg tok fra de største tampaxene.

når jeg prøver presse/vigle den opp nå, må jeg av og til presse koppen litt på siden for å "slippe ut litt luft" siden det er det som hindrer koppen min i å komme seg opp og på plass.

Anonym poster: 6a2e967648d24f9834841cda5d2c7857

Jeg har den minste størrelsen på både mooncupen og ladycupen, så syns det er rart at den da kan være for stor. Skjeden skal jo kunne utvide seg og tilpasse seg til det som er der inne. Hadde jeg klart å få inn mooncupen hadde det kanskje vært annerledes siden den er mye mykere. Må prøve og se om jeg får til det! Hvor mange måter er det å plassere den på? Skulle jo tro at det bare var en måte å plassere den i skjeden på .. Stilken er veldig kort, så at det er den tviler jeg på. Jeg har til nå brukt tommel, pekefinger og langefinger.

Å bruke innføringshylsa til en tampax var lurt! Hvordan gjør du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip*

Jeg har den minste størrelsen på både mooncupen og ladycupen, så syns det er rart at den da kan være for stor. Skjeden skal jo kunne utvide seg og tilpasse seg til det som er der inne. Hadde jeg klart å få inn mooncupen hadde det kanskje vært annerledes siden den er mye mykere. Må prøve og se om jeg får til det! Hvor mange måter er det å plassere den på? Skulle jo tro at det bare var en måte å plassere den i skjeden på .. Stilken er veldig kort, så at det er den tviler jeg på. Jeg har til nå brukt tommel, pekefinger og langefinger.

Å bruke innføringshylsa til en tampax var lurt! Hvordan gjør du det?

det er stor forskjell i str på lille mooncupen og MeLuna str S og mykheten er av en hel annen verden. selv om skjeden i utgangspunktet skal kunne tilpasse seg mye forskjellig, er det individuellt hva "normaltilstannden" er og hvor raskt den tilpasser seg noe nytt. for meg er å bruke mooncupen et smertehelvete uten like, spesielt å ta den ut. MeLuna er helt grei, bare ubehag når jeg tar den ut.

jeg har kuttet ut å bruke tommelen, og MeLuna er myk nok til at pekefinger og langefinger har kontrollen. hadde aldri funka med mooncupen...

jeg tok å kasta tampaxen og brettet koppen før jeg satte den i hylsa der tampaxen var. det som var greit med dette var at jeg kunne prøve og feile utenfor skjeden mens jeg fant beste brettemetode og sånn, inni skjeden var det bare et par forsøk med å finne ut når jeg skulle skyve koppen ut av hylsa. :)

Anonym poster: 6a2e967648d24f9834841cda5d2c7857

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært kult om alle som er fornøyd med menskopp eller synes menskopp er en god idé, spør på apoteket (alle apotek de er innom) og/eller sender mail og etterspør produktet. For deres argument (det eneste de kan bruke siden de ikke kan si at de ikke vil tjene noe på den) er at det er så lite etterspørsel. Da må vi motbevise dette :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg driver litt research, egentlig med tanke på å overtale fysiske butikker til å ta inn menskopp, og min arbeidshypotese er at ingen fysiske butikker i Norge selger menskopp. Men det ser ut til at det finnes en:

Bæreglede - Bæretøyspesialisten i Oslo

i Wesselsgate 8, 0165 Oslo

(tverrgate til Ullevålsveien, ved Baby Shop)

Åpningstider

Mandag - Fredag: kl 11 - 17

Torsdag: kl 11 -18

Lørdag: kl 11 - 15

Spesialisthjelp garantert

kl 12-15 hver dag

Ellers etter avtale.

Jeg kan bare si: Gratulerer! til Bæreglede - og: løp og kjøp! til dere damer.

:ler:

Ser også at Mooncup er på tilbud hos masaga for 210 kr: http://www.masaga.no...mart&Itemid=104

(Jeg fant mer ved å søke på mensbeger og kr)

Endret av Pringle
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøje meg!

Bæreglede i Oslo har Lunette, og Etikken i Trondheim har Mooncup!

Nå står ikke væla til påske!

http://etikken.mamut...t/Hygiene/100/1

Bleieboden som holder til i Valle, er også fysisk butikk...! Det så jeg først nå!

Og en oppdatering i mai:

Helios som har to butikker i Oslo, selger Mooncup og Divacup!

Endret av Pringle
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Må innrømme at jeg ikke har lest hele tråden, så kan hende spørsmålet har blitt tatt opp før...men hvordan får dere den ut? Det blir jo vakum, plundra skikkelig og det gjorde vondt.

Anonym poster: 76b6890100f14350b47bc89277ff303d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får tak i koppen, om du trenger stilken for å dra den til deg, eller om du presser ned med skjedemusklene; klemmer på den, så går litt av lufta ut; bikker, klemmer, bikker og drar. Idet den kommer ut, enten bretter du den sammen, eller lirker litt av kanten ut først, da gjør det ikke vondt.

Det høres komplisert ut, men det går i virkeligheten fort når man får automatisert det. :ler:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vært fastbruker av menskopp helt siden jeg prøvde det for første gang for 2,5 år siden. Jeg vasker den alltid med såpe og vann + koker den i blant, men den ser ikke like ren og fin ut som den gjorde før. Den har på en måte blitt litt mer brunaktig. Jeg vet jo at den er ren og ikke har bakterier eller noe, men er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan vaske den for å få den som ny igjen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

nei, vet du ka! det finnes grenser... æsj

Anonym poster: 3b5d04a00f36ab79ad26ae5157191874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Da prøver jeg å koke med natron :D

Og du anonymbruker over her; jeg tror virkelig ikke du vet hva du snakker om her altså. Er det noe jeg synes er ekkelt så er det i alle fall bind og tamponger. Blir dårlig bare av å tenke på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt enig, de som sier at menskopp er æsj, har ikke satt seg inn i hva det er og hvordan den brukes. Men det er altså bare noe de tror og ikke noe de synes (de vet jo ikke). De sammenligner vel med engangs bind og tamponger (som virkelig er æsj), og antar at siden de bare har hørt om bind og tamponger, og alltid sett masse reklame for dette, må det være fordi bind og tamponger er det eneste man kan bruke. Det er bare det at massiv reklame må til for å selge dritt. Og det er engangs bind og tamponger virkelig.

Ferskt mensblod er bakteriefritt og luktfritt, og det holder seg i koppen uten å lage "ulykker" sånn som det ofte ble da jeg brukte bind og tamponger.

Forresten så er tøybind mye bedre enn engangsbind, de må vaskes, men de er mye mer behagelige og effektive, og jeg har vaskemaskin. Jeg slipper å være inngriset i gammelt blod.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det må være lov å synes at menskopp er ekkelt. Jeg bruker kopp, men synes fortsatt det er forholdsvis ekkelt. Selv om jeg har et avslappet forhold til kroppen min, underlivet mitt og mine egne kroppsvæsker er ikke mensblod samlet i verken en kopp, en tampong eller et bind min kopp te. Hadde jeg kunne velge ville jeg valgt bort mensen, men når det nå er sånn at jeg må forholde meg til det så må jeg ikke like det av den grunn.

Jeg synes likevel ikke folk trenger å gå inn i tråden bare for å skrive "æsj". Skriv noe mer enn "æsj". Skriv at vi er uhygieniske også, da blir det så mye mer å diskutere! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...