Gå til innhold

Menskopp


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Venter mensen til uka, så satser på at jeg får prøvd LadyCupen min da :-) Skal se litt mer på bretteteknikker også, kanskje jeg finner en ny måte som jeg ikke har prøvd før.

Jeg ser at du har oppdaget at du kan prøve selv når du ikke har mensen (koppen er glatt, fukt den med vann). Her er det ørten forskjellige bretter:

Jeg har prøvd mange, mange ganger nå, men jeg får det fortsatt ikke til. LadyCupen er mye mindre enn Mooncupen, men likevel har jeg problemer. Det er så kjedelig! Jeg har prøvd ulike brettetekninker, men den åpner seg med en gang rett innenfor skjedeåpningen. Altså - enden på cupen kommer innenfor, mens resten blir hengende utenfor. Jeg får den ikke lenger inn! Har prøvd å føre den inn mens den er våt, men det funker ikke særlig bra det heller. Heldigvis er det en stund igjen til mensen, så håper at jeg får til å bruke den før mensen kommer.

Dette har jeg lest om, og erfart selv, etter at jeg leste ditt innlegg. Det behøver ikke være noe problem! For mange, og det har skjedd med meg noen ganger også, åpner koppen seg rett innenfor, men det er helt i orden, jeg bare skyver videre, og den finner plassen sin selv. Dytt litt på den så den åpner seg helt, sjekk at den virker rund, ikke har noen insøkk (trenger ikke føle så dypt, bare rundt hele omkretsen nederst). Dette er også en bra måte å fjerne restblod som ellers ville ha havnet i trusa (og som enkelte feilaktig tar for lekkasje).

Jeg bestilte den fra siden til LadyCup og det gikk kjempe fint. Det eneste jeg reagerte på, var at jeg aldri fikk mail om når tid pakka var blitt sendt. Det tok vel omtrent to uker, tror jeg.

Jeg har også bestilt en Fleurcup, og det gikk mye kjappere! 8 dager, ble sendt fra Andorra med spansk post (tror ikke de har sitt eget postvesen). Jeg kunne spore den mens den ennå var i Andorra (så at den var sendt og levert for internasjonal forsendelse). Skal hente den i dag! Denne så ikke ut til å ha blitt stoppet i tollen (fikk henteseddel med foto, og ingen toll-klistremerker på denne.) De hadde tilogmed fått navn og adresse med særnorske bokstaver helt riktig! Imponerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er større sjanse for infeksjoner (tampongsyken) med denne menskoppen.

Anonym poster: cc5531bc513ccc6ff445788598d6f34e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er like greit å ikke dytte plast inn i vagina? Ikke alle trives med å bruke menskopp - jeg er en av dem. Mye heller tamponer kombinert med vaginalkapsler for å holde ph-en fin.

Anonym poster: cc5531bc513ccc6ff445788598d6f34e

Nei, ikke alle trives med å bruke menskopp, og det må de gjerne slippe - men denne tråden handler nettopp om bruk av menskopp, ikke tamponger.

Det er større sjanse for infeksjoner (tampongsyken) med denne menskoppen.

Anonym poster: cc5531bc513ccc6ff445788598d6f34e

Begrunn gjerne påstandene dine, med kildehenvisninger. Jeg har til gode å se dokumentasjon på sammenheng mellom menskopp og TSS, eller andre infeksjoner.

Endret av rockarollawoman
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er større sjanse for infeksjoner (tampongsyken) med denne menskoppen.

Anonym poster: cc5531bc513ccc6ff445788598d6f34e

Det tror jeg ingenting på. har du kilder?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg ingenting på. har du kilder?

Jada, jeg leser jo her i denne tråden at enkelte kvinner har koppen inne i tolv timer (...) før de tømmer den. Produsentene anbefaler selv at man ikke har den inne mer enn åtte timer, som er samme anbefaling som ved tampong.

Jeg synes det er skremmende at kvinner ikke selv skjønner at bakterievekst skjer fort. Man må jo selv skjønne at når anbefalingen for tampong er maks åtte timer, så vil samme prinsipp for bakterieutvikling gjelde i en menskopp.

NEI, KVINNER PÅ KG, DEN SKAL IKKE SITTE INNE I TOLV TIMER:

Toxic Shock Syndrome (TSS) affects both men and women. By adulthood most people will have immunity to this bacteria, however some will not, and there is no way of telling who is immune and who isn’t. TSS has been associated with individuals who have recently had surgery, soft tissue and bone infections, insect bites, menstruated, use intra-uterine contraceptive devices, intra-vaginal contraceptive devices and tampons.

Menstrual Toxic Shock Syndrome is a serious and sometimes fatal disease caused by toxin producing strains of the staphylococcus aureus bacterium, and has been linked to the high absorbency and prolonged use of tampons. Although it is a very rare illness, at Mooncup we like to remain cautious and recommend you do the following to reduce your risk of developing TSS:

  • Do not using any internal vaginal devices, including the Mooncup, if you have been previously diagnosed with TSS
  • Clean your Mooncup thoroughly before using for the first time, as described in the Usage Guide
  • Remove, wash and reinsert your Mooncup at least every 4-8 hours during your period. This means that you will need to do this at least 3 times in 24 hours
  • Wash your hands before and after handling your Mooncup

Symptoms of TSS often mimic flu and can include:

sudden high fever; vomiting; diarrhoea; dizziness; fainting or a rash rather like sunburn during your period or some days after.

If you experience these symptoms while using the Mooncup remove it and seek medical advice immediately.

http://www.mooncup.co.uk/advice-centre/faqs.html

Anonym poster: cc5531bc513ccc6ff445788598d6f34e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ikke alle trives med å bruke menskopp, og det må de gjerne slippe - men denne tråden handler nettopp om bruk av menskopp, ikke tamponger.

Begrunn gjerne påstandene dine, med kildehenvisninger. Jeg har til gode å se dokumentasjon på sammenheng mellom menskopp og TSS, eller andre infeksjoner.

Jeg gjorde nettopp det.

Når kvinner overser anbefalingene fra produsentene og lar menskoppen sitte inne i tolv timer vil dette utgjøre akkurat samme risiko som når man gjør det med en tampong, altså man øker risikoen for tampongsyken. Selv om den er sjelden er dette altså den risikoen man tar, om man lar menskoppen sitte inne lengre enn anbefalt.

Bakterier er bakterier, uansett om de formerer seg i en kopp eller i en tampong.

Jeg forstår ikke at kvinner ikke leser produsentanbefalingene!

Anonym poster: cc5531bc513ccc6ff445788598d6f34e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg bruker tjue kroner på tamponger i måneden, så den helt store investeringen er det ikke :)

Nei, da ville du trenge 8 "menser" til å betale den ned... For meg er det gjort på tre og en halv. Men det er egentlig ikke pengene som er det verste (selv om 32 000 kroner kunne ha vært brukt til noe morsommere) - det er styret med disse greiene; jeg har brukt to typer bind og tre størrelser tamponger fordi flyten forandrer seg og noen ganger er jeg hjemme og andre ganger på farten osv - jeg må da passe på at jeg har kjøpt inn nok (og ikke for mye, for jeg har begrenset lagringsplass) av alle typene, og når jeg skal bort må jeg beregne hvor mye jeg vil trenge av hver og beregne litt ekstra fordi det nesten alltid blir søl, eller jeg ikke alltid får skiftet akkurat til rett tid. Det tar opp plass i bagasjen også! Koppen kan jeg ha i lommeboka! (Ja, jeg har forsøkt, og den tar bare litt mer plass enn et kredittkort, selv i posen sin.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da ville du trenge 8 "menser" til å betale den ned... For meg er det gjort på tre og en halv. Men det er egentlig ikke pengene som er det verste (selv om 32 000 kroner kunne ha vært brukt til noe morsommere) - det er styret med disse greiene; jeg har brukt to typer bind og tre størrelser tamponger fordi flyten forandrer seg og noen ganger er jeg hjemme og andre ganger på farten osv - jeg må da passe på at jeg har kjøpt inn nok (og ikke for mye, for jeg har begrenset lagringsplass) av alle typene, og når jeg skal bort må jeg beregne hvor mye jeg vil trenge av hver og beregne litt ekstra fordi det nesten alltid blir søl, eller jeg ikke alltid får skiftet akkurat til rett tid. Det tar opp plass i bagasjen også! Koppen kan jeg ha i lommeboka! (Ja, jeg har forsøkt, og den tar bare litt mer plass enn et kredittkort, selv i posen sin.)

Men hvorfor gidder du å ha mensen? Du kan jo bare begynne på p-piller og droppe å ha den helt, kanskje bare noen ganger i året :)

Anonym poster: cc5531bc513ccc6ff445788598d6f34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper forresten de uhygieniske og ekle kvinnfolkene i denne tråden som sier de har denne koppen inne halve døgnet skjerper seg.

Det er ikke min synsing, det er produsentens anbefaling at man tømmer koppen like ofte som man ville byttet tampong.

BAKTERIEVEKST, JENTER.

Anonym poster: cc5531bc513ccc6ff445788598d6f34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde nettopp det.

Når kvinner overser anbefalingene fra produsentene og lar menskoppen sitte inne i tolv timer vil dette utgjøre akkurat samme risiko som når man gjør det med en tampong, altså man øker risikoen for tampongsyken. Selv om den er sjelden er dette altså den risikoen man tar, om man lar menskoppen sitte inne lengre enn anbefalt.

Bakterier er bakterier, uansett om de formerer seg i en kopp eller i en tampong.

Jeg forstår ikke at kvinner ikke leser produsentanbefalingene!

Anonym poster: cc5531bc513ccc6ff445788598d6f34e

Du sa jo i utgangspunktet at menskoppen ga STØRRE risiko for TSS. Noe den ikke gjør.

Anonym poster: 5b17de4033ca156d0ebcdb750c60df6a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde nettopp det.

Når kvinner overser anbefalingene fra produsentene og lar menskoppen sitte inne i tolv timer vil dette utgjøre akkurat samme risiko som når man gjør det med en tampong, altså man øker risikoen for tampongsyken. Selv om den er sjelden er dette altså den risikoen man tar, om man lar menskoppen sitte inne lengre enn anbefalt.

Bakterier er bakterier, uansett om de formerer seg i en kopp eller i en tampong.

Jeg forstår ikke at kvinner ikke leser produsentanbefalingene!

Anonym poster: cc5531bc513ccc6ff445788598d6f34e

Nei, du gjorde ikke det, du la ut forholdsregler til bruk av menskopp, som bare er generelle retningslinjer, for å være på den sikre siden - hvor mange av disse rådene blant annet også gjelder for bruk av tamponger. Jeg har fremdeles til gode å se dokumentasjon av tilfeller på TSS ved bruk av menskopp.

Jeg er helt enig med deg at folk flest, kvinner inkludert, burde være flinkere til å lese produktanbefalinger, pakningsvedlegg og så videre.

Endret av rockarollawoman
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg leser jo her i denne tråden at enkelte kvinner har koppen inne i tolv timer (...) før de tømmer den. Produsentene anbefaler selv at man ikke har den inne mer enn åtte timer, som er samme anbefaling som ved tampong.

Jeg synes det er skremmende at kvinner ikke selv skjønner at bakterievekst skjer fort. Man må jo selv skjønne at når anbefalingen for tampong er maks åtte timer, så vil samme prinsipp for bakterieutvikling gjelde i en menskopp.

NEI, KVINNER PÅ KG, DEN SKAL IKKE SITTE INNE I TOLV TIMER

Anonym poster: cc5531bc513ccc6ff445788598d6f34e

Men det er jo ikke noen større sjanse for TSS med menskopp enn med tampong, så lenge man bruker den riktig da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor gidder du å ha mensen? Du kan jo bare begynne på p-piller og droppe å ha den helt, kanskje bare noen ganger i året :)

Anonym poster: cc5531bc513ccc6ff445788598d6f34e

Noen av oss liker ikke å tukle med hormoner.

Anonym poster: 5b17de4033ca156d0ebcdb750c60df6a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa jo i utgangspunktet at menskoppen ga STØRRE risiko for TSS. Noe den ikke gjør.

Anonym poster: 5b17de4033ca156d0ebcdb750c60df6a

Menskoppen gir det, fordi den åpenbart sjelden tømmes så ofte som den skal. Jeg skrev IKKE i utgangspunktet, du trenger ikke tillegge meg noe jeg ikke har skrevet :) I praksis vil den gi større risiko da kvinner flest åpenbart slurver med å tømme den ofte nok.

Se bare på rådene i denne tråden, her skriver jo alle kvinnene at de ikke tømmer den mer enn to ganger i døgnet.

Hvem ville byttet tampong bare to ganger i løpet av et døgn? Jeg må innrømme jeg blir sjokkert over det manglende kunnskapsnivået her inne - DET STÅR JO INFO OM DETTE PÅ HJEMMESIDENE TIL ALLE SOM LEVERER MENSKOPPER ...

Anonym poster: cc5531bc513ccc6ff445788598d6f34e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du gjorde ikke det, du la ut forholdsregler til bruk av menskopp, som bare er generelle retningslinjer, for å være på den sikre siden - hvor mange av disse rådene blant annet også gjelder for bruk av tamponger. Jeg har fremdeles til gode å se dokumentasjon av tilfeller på TSS ved bruk av menskopp.

Jeg er helt enig med deg at folk flest, kvinner inkludert, burde være flinkere til å lese produktanbefalinger, pakningsvedlegg og så videre.

Dokumentasjonen kommer når tilstrekkelig mange kvinner bruker menskoppen feil, slik linken mellom tamponger og TSS en gang ble oppdaget da tamponger ble vanlig å bruke. Det skjønner vel du også? Menskopp er fremdeles et temmelig uvanlig produkt.

Om du skal argumentere for at risikoen ikke øker hos en kvinne som har den inne i tolv timer har du tapt allerede. Da gjelder SAMME PRINSIPP som for tamponger, bakterier er som nevnt bakterier uansett om de formerer seg i en kopp eller i en tampong.

Jeg skjønner at det er ekkelt å innse at man er uhygienisk, men slutt nå i det minste å rådgi kvinner som ikke har brukt koppen før til å bruke den feil. Informer i såfall om at risikoen for infeksjoner øker like mye som når man bruker tamponger feil.

Anonym poster: cc5531bc513ccc6ff445788598d6f34e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har slurvet med tampongbruk, men jeg gjør det ikke med koppen. Så det varierer nok du.

Anonym poster: 5b17de4033ca156d0ebcdb750c60df6a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slurvet med tampongbruk, men jeg gjør det ikke med koppen. Så det varierer nok du.

Anonym poster: 5b17de4033ca156d0ebcdb750c60df6a

Jada, men har jeg snakket om deg?

Jeg tar utgangspunkt i rådene kvinner kommer med i denne tråden, råd som strider med hva produsentene av menskopper gir.

Da blir jeg litt skeptisk. Hvis dere skal rådgi nye brukere burde dere ikke si slike ting.

Anonym poster: cc5531bc513ccc6ff445788598d6f34e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av oss liker ikke å tukle med hormoner.

Anonym poster: 5b17de4033ca156d0ebcdb750c60df6a

Men klage over at du må ha med deg noen bind kan du :)

Anonym poster: cc5531bc513ccc6ff445788598d6f34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke noen større sjanse for TSS med menskopp enn med tampong, så lenge man bruker den riktig da.

Da burde du lese gjenneom tråden og se hvor mange som ikke gjør det og bli sjokkert over at anbefaler andre til å være like uhygieniske som dem.

Anonym poster: cc5531bc513ccc6ff445788598d6f34e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...