Gå til innhold

Menskopp


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Når jeg blør lite trenger jeg den ikke, da går det greit med bind. Men jeg skulle gjerne hatt noe jeg kunne bruke over flere timer enn tamponger. Derfor håpet jeg det ville fungere bedre. Men, men. Noen år igjen til menopause. :gjeiper:

Ja, hvis du liker å bruke bind, er det jo greit. Jeg hater bind, virkelig hater bind. Så for meg er det perfekt med koppen når jeg blør lite!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har jeg kjøpt meg mooncup:D Kjøpte den på Etikken i Trondheim:) Gleder meg til å prøve:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis du liker å bruke bind, er det jo greit. Jeg hater bind, virkelig hater bind. Så for meg er det perfekt med koppen når jeg blør lite!

Jeg liker jo ikke å bruke bind, men må uansett ha det i tillegg selv om jeg bruker tampong. I natt testet jeg koppen for å se hvor lenge den holdt. Etter fem timter våknet jeg og var helt sprengt i magen. Da jeg omsider fikk lirket ut koppen var det et blodbad uten like. Har aldri hatt så mye blod på hendene, det så ut som en pulsåre eller to hadde gått. Så jeg må bare innse at jeg blør for mye til å bruke kopp. Med tampongen kommer i hvert fall lekkasjene gradvis, og man rekker stort sett ordne opp før det blir helt krise. Merker at jeg blir veldig glad i tampong med innføringshylse etter å ha slitt med å få koppen inn og ut og vanvittig mye søl. Men nå har jeg i hvert fall prøvd. Jeg håpet i det lengste å være en av de som blir overrasket over hvor lite jeg blør. Ble stikk motsatt i mitt tilfelle. Rett og slett skremmende å se fem timers gørr fosse ut på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå har jeg også fått meg menskopp!

Jeg prøvde først en mooncup, men vi ble ikke helt venner. Så da bestilte jeg meg en lunacup soft og vi er kjempegode venner! Den er virkelig en drøm i forhold! Så myk! Ikke noe problem å få den verken inn eller ut i motsetning til mooncupen som jeg brukte evigheter på å fiske ut. Lunacupen har nemlig riller nederst, er mykere slik at det er lettere å dra den ut og så valgte jeg en variant med et ringsystem istedenfor en stilk slik at det er MYE lettere å dra den ut. Og denne kjenner jeg ikke i det hele tatt. Mooncupen var derimot skikkelig ubehagelig.

Men altså selv om jeg og lunaen er venner, er vi ikke helt bestevenner ennå. Det har seg nemlig sånn at det lekker litt når jeg bruker den slik at jeg må gå med truseinnlegg i tillegg. Og når jeg tar den ut er den ikke halvfull en gang... Det må jo være jeg som setter den inn feil da? Hvordan vet jeg at jeg setter den inn riktig? Jeg tar den ikke så veldig langt opp heller, for det skal den jo ikke har jeg lest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Mooncup har også riller nede og var rimelig ubehagelig frem til jeg kuttet stilken i to..:) Nå er vi rimelig gode venner, selv om jeg tydeligvis gjør noe feil i ny og ne, jeg også, og lekker.

Men, jeg kjenner det heldigvis veldig raskt.

Aner ikke hva man gjør feil..noen ganger bare blir det sånn for min del, men som sagt; Jeg merker det raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest LilleTusenfryd

Det med de lekkasjene er veldig fascinerende synes jeg. De to første mensperiodene jeg brukte ladycup'en min var det ikke noe problem. Ingen lekkasjer, alt gikk strålende. Sist gang hadde jeg derimot lekkasjer hver dag i perioden. Og jeg føler ikke jeg har gjort noe annerledes. Den var som noen over her sa heller ikke full. Hmm.. :O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lyst å prøve, men lurer på hvordan det blir når jeg bruker p-ring?

Mensen stopper samme dag eller dagen etter jeg setter inn p-ringen, men det blir da vertfall en dag med begge tingene inni. Har det noe å si? noen som bruker p-ring her?

Jeg bruker p-ring og menskopp samtidig. Eneste jeg må være obs på er at p-ringen kan ha lagt seg "rundt" menskoppen, så den følger med ut når jeg tar ut menskoppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg bruker p-ring og menskopp samtidig. Eneste jeg må være obs på er at p-ringen kan ha lagt seg "rundt" menskoppen, så den følger med ut når jeg tar ut menskoppen.

Nå må jeg bare spørre dere som bruker sånn kopp, når dere skal tømme koppen på offentlige toaletter, må dere ikke skylle den og før dere putter den inn? hva gjør dere når dere må ut ved de felles vaskene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Nå må jeg bare spørre dere som bruker sånn kopp, når dere skal tømme koppen på offentlige toaletter, må dere ikke skylle den og før dere putter den inn? hva gjør dere når dere må ut ved de felles vaskene?

Enten tar man turen på handicaptoalettet, eller så går det fint å bare tørke av den hvis man må tømme den på offentlig toalett og vaske den når man kommer hjem. Sjelden jeg opplever det som særlig probelmatisk, siden den kan sitte inne i 12 timer. Da klarer jeg stort sett å unngå og måtte bruke offentlige toaletter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Enten tar man turen på handicaptoalettet, eller så går det fint å bare tørke av den hvis man må tømme den på offentlig toalett og vaske den når man kommer hjem. Sjelden jeg opplever det som særlig probelmatisk, siden den kan sitte inne i 12 timer. Da klarer jeg stort sett å unngå og måtte bruke offentlige toaletter.

åja ok, jeg tenkte bare siden hun ene skrev at hennes lakk litt, så er det jo litt kjipt om det skjer når man er ute, da må man jo få tømt den tenker jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åja ok, jeg tenkte bare siden hun ene skrev at hennes lakk litt, så er det jo litt kjipt om det skjer når man er ute, da må man jo få tømt den tenker jeg?

Jeg blør lite, så jeg trenger sjelden å tømme den på offentlig toalett (eller utedass, for den del). Men den kan tørkes av bare med papir. Jeg har hatt min i noen år nå, og har aldri opplevd lekasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt med å få koppen ren, det er alltid et brunlig lag igjen etter å ha kokt og vasket. I går prøvde jeg å skrubbe den med natron, og det funket kjempebra! Tips til dere som sliter med det samme :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Mooncup har også riller nede og var rimelig ubehagelig frem til jeg kuttet stilken i to..:) Nå er vi rimelig gode venner, selv om jeg tydeligvis gjør noe feil i ny og ne, jeg også, og lekker.

Men, jeg kjenner det heldigvis veldig raskt.

Aner ikke hva man gjør feil..noen ganger bare blir det sånn for min del, men som sagt; Jeg merker det raskt.

Nå vet jeg ikke hva slags størrelse du har. SLev fulgte jeg anvisnignene på en svensk side for alder, barn/ikke barn osv. Og brukte en ladycup i nesten ett år før jeg kjøpte meg en mooncup som var litt mindre. Jeg hadde hele tiden trodd at ladycupen var perfekt, men mooncupen var mye bedre! Den satt som et skudd! Og etter det ble det mindre smålekkasjer også.

Jeg har brukt disse i noen år nå og er strålende fornøyd! Men har ingen problemer med lekkasje med mindre det er helt fullt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet jeg ikke hva slags størrelse du har. SLev fulgte jeg anvisnignene på en svensk side for alder, barn/ikke barn osv. Og brukte en ladycup i nesten ett år før jeg kjøpte meg en mooncup som var litt mindre. Jeg hadde hele tiden trodd at ladycupen var perfekt, men mooncupen var mye bedre! Den satt som et skudd! Og etter det ble det mindre smålekkasjer også.

Jeg har brukt disse i noen år nå og er strålende fornøyd! Men har ingen problemer med lekkasje med mindre det er helt fullt...

Jeg har rett str, ja:)

Tror det skyldes at jeg noen ganger setter den inn litt for langt..snakk om kanskje 1cm eller noe. Men har funnet en teknikk som fungerer nå, kun lekkasje en gang denne uka, og da var koppen rimelig full..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fikser dere det når dere er ute på farten og ikke har tilgang til annet enn fellesdoer? For eksempel på kjøpesentre eller restauranter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fikser dere det når dere er ute på farten og ikke har tilgang til annet enn fellesdoer? For eksempel på kjøpesentre eller restauranter.

men hvorfor skal du bytte den da? det er jo ikke tampong, den må ikke tas ut hver 4 time. Jeg tømmer den 2 ganger om dagen - før jobb og før jeg legger meg. Aldri noe problem med offentlige doer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

men hvorfor skal du bytte den da? det er jo ikke tampong, den må ikke tas ut hver 4 time. Jeg tømmer den 2 ganger om dagen - før jobb og før jeg legger meg. Aldri noe problem med offentlige doer..

Aaah, så den må tømmes to ganger i døgnet? Ikke to ganger i løpet av en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaah, så den må tømmes to ganger i døgnet? Ikke to ganger i løpet av en dag?

Kommer helt an på hvor mye du blør og hvor stor kopp du har, det er vesentlige forskjeller her, men dette må du bare se an. Derso jeg f.eks tømmer min før jeg går hjemmefra på blødningsdag 2(dag 1 kan jeg knapt gå...) så kan det uten problem gå 6-8t eller mer til jeg må tømme, og i løpet av de timene har jeg enten passert et hc-toalett eller annet toalett med toalett og vask bak samme dør, eller kommet meg hjem igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvor mye du blør og hvor stor kopp du har, det er vesentlige forskjeller her, men dette må du bare se an. Derso jeg f.eks tømmer min før jeg går hjemmefra på blødningsdag 2(dag 1 kan jeg knapt gå...) så kan det uten problem gå 6-8t eller mer til jeg må tømme, og i løpet av de timene har jeg enten passert et hc-toalett eller annet toalett med toalett og vask bak samme dør, eller kommet meg hjem igjen :)

Da så, da er det jo lettere å få til :)

Bare kom til å tenke på det i dag da jeg var i byen med en venninne i nærmere ni timer. Men det går jo også an å bruke annen mensbeskyttelse de dagene man vet man skal være lenge ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har med seg vannflaske i veska som de skyller lett med(tøm, tørk skyll) ellers så selger de fleste menskopprodusentene som jeg har fått med meg hvertfall våtservietter til den bruken som ikke er farlig å kaste i toalettet etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...