Gå til innhold

Menskopp


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det er større sjanse for infeksjoner (tampongsyken) med denne menskoppen.

Vær så snill og slutt å feilinformere.

Når kvinner overser anbefalingene fra produsentene og lar menskoppen sitte inne i tolv timer vil dette utgjøre akkurat samme risiko som når man gjør det med en tampong, altså man øker risikoen for tampongsyken. Selv om den er sjelden er dette altså den risikoen man tar, om man lar menskoppen sitte inne lengre enn anbefalt.

Bakterier er bakterier, uansett om de formerer seg i en kopp eller i en tampong.

Jeg forstår ikke at kvinner ikke leser produsentanbefalingene!

Det er lettere for bakteriene å formere seg i tampongen fordi den slipper til luft. Dessuten vil de små riftene man lett kan få med tampong, samt fibrene som ligger igjen etter den, gjøre kroppen mer utsatt for infeksjon.

Produsentanbefalingene varierer. Selv om menskopp i prinsippet er menskopp, har de forskjellige produsentene forskjellige anbefalinger mht rengjøring og bruk. Jeg kommer ikke til å bruke koppen mer enn 8 timer om gangen uten at det er nødvendig; men det er ingen fare å ha den i i 12 timer, heller ikke borti et døgn om man er i en riktig knipe (evakuering el.l). I praksis blir det for de fleste å tømme den etter 4-8 timer uansett, fordi den blir full på den tiden, ihvertfall mens det blør mest.

Selv ikke tamponger er farlig å bruke 8 timer i strekk. TSS oppstår av "gjenglemte" tamponger og/eller manglende hygiene. Du skal omtrent gå på fylla for å få TSS av tampong. Og det har vært meget få tilfeller av TSS etter 1980, selv om millioner av kvinner bruker tampong. Men for å unngå søksmål, og samtidig få opp salget, legger man inn denne advarselen. Det bidrar til at kvinner føler seg dobbelt utrygge - både redde for sykdom og "hvor er nærmeste toalett (men jeg må ikke tisse)", ikke kan sove natta igjennom osv. Fin måte å holde oss under kontroll på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvorfor gidder du å ha mensen? Du kan jo bare begynne på p-piller og droppe å ha den helt, kanskje bare noen ganger i året :)

Det har jeg vurdert, og det har jeg forsøkt! Men det funker ikke for meg:

Jeg vil ikke tilføre kroppen stoffer når jeg ikke behøver det (ikke har sex med andre).

Det er et styr å få tak i (få time, be pent og håpe på velvilje fra legen hver gang), huske å fornye resepter (som må fornyes oftere enn ved "normalt" bruk).

Det vil være en løpende utgift.

Jeg må passe på å ta en pille hver dag, og beregne om jeg må ta en til om jeg får magesyke.

Og jeg får blødninger om jeg bruker dem for lenge i strekk - det har også fucket opp syklusen min slik at jeg et par år har fikk mensen hver 19. - 22. dag. Litt irriterende når den også varer i 7 dager...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper forresten de uhygieniske og ekle kvinnfolkene i denne tråden som sier de har denne koppen inne halve døgnet skjerper seg.

Det er ikke min synsing, det er produsentens anbefaling at man tømmer koppen like ofte som man ville byttet tampong.

Vi har koppen inne i tolv timer fordi vi kan. Det er ikke uhygienisk, og det er ikke helsefarlig. Men det er sjelden nødvendig, de fleste har tilgang til do og vask noen ganger i døgnet, og man tisser vel mer enn to ganger om dagen, da passer det gjerne fint å skifte også. Men man trenger ikke fly på do bare for å skifte, eller sjekke. Det er en befrielse!

Produsenten meg her og produsenten meg der. Det finnes ca 30 merker pr dd, og alle anbefaler litt ulikt. Men en tommelfingerregel er at du kan ha i koppen dobbelt så lenge som du ville brukt en tampong, eller max 12 timer, om gangen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjenta deg så mye du vil, PRODUSENTENE ANBEFALER AT MAN BYTTER DEN LIKE OFTE SOM EN TAMPONG. Dette for å redusere risikoen for TSS.

Anonym poster: cc5531bc513ccc6ff445788598d6f34e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en tommelfingerregel er at du kan ha i koppen dobbelt så lenge som du ville brukt en tampong, eller max 12 timer, om gangen.

Nei, tommelfingerregelen for menskopper OG tamponger er fire til åtte timer mellom hvert bytte.

Anonym poster: cc5531bc513ccc6ff445788598d6f34e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dokumentasjonen kommer når tilstrekkelig mange kvinner bruker menskoppen feil, slik linken mellom tamponger og TSS en gang ble oppdaget da tamponger ble vanlig å bruke. Det skjønner vel du også? Menskopp er fremdeles et temmelig uvanlig produkt.

Om du skal argumentere for at risikoen ikke øker hos en kvinne som har den inne i tolv timer har du tapt allerede. Da gjelder SAMME PRINSIPP som for tamponger, bakterier er som nevnt bakterier uansett om de formerer seg i en kopp eller i en tampong.

Jeg skjønner at det er ekkelt å innse at man er uhygienisk, men slutt nå i det minste å rådgi kvinner som ikke har brukt koppen før til å bruke den feil. Informer i såfall om at risikoen for infeksjoner øker like mye som når man bruker tamponger feil.

Anonym poster: cc5531bc513ccc6ff445788598d6f34e

Hvorfor skal jeg argumentere "risikoen ikke øker hos en kvinne som har den inne i tolv timer," når jeg er enig i at man skal følge retningslinjene om korrekt bruk? Jeg bare har ikke sett et tilfelle av TSS knyttet opp mot bruk av menskopp enda, er det jeg skriver.

Jeg har ikke anbefalt noen feil bruk, og at du legger til meg meninger jeg ikke har vil jeg ha meg frabedt, takk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg vurdert, og det har jeg forsøkt! Men det funker ikke for meg:

Jeg vil ikke tilføre kroppen stoffer når jeg ikke behøver det (ikke har sex med andre).

Det er et styr å få tak i (få time, be pent og håpe på velvilje fra legen hver gang), huske å fornye resepter (som må fornyes oftere enn ved "normalt" bruk).

Det vil være en løpende utgift.

Jeg må passe på å ta en pille hver dag, og beregne om jeg må ta en til om jeg får magesyke.

Og jeg får blødninger om jeg bruker dem for lenge i strekk - det har også fucket opp syklusen min slik at jeg et par år har fikk mensen hver 19. - 22. dag. Litt irriterende når den også varer i 7 dager...

Jeg har selv brukt p-piller i tolv år og hoppet over mensen mye, og har aldri fått noen spørsmål vedrørende fornying av resept.

Mulig du bør bytte lege om du opplever legebesøk slik? Dette er slett ikke normen.

Anonym poster: cc5531bc513ccc6ff445788598d6f34e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal jeg argumentere "risikoen ikke øker hos en kvinne som har den inne i tolv timer," når jeg er enig i at man skal følge retningslinjene om korrekt bruk? Jeg bare har ikke sett et tilfelle av TSS knyttet opp mot bruk av menskopp enda, er det jeg skriver.

Jeg har ikke anbefalt noen feil bruk, og at du legger til meg meninger jeg ikke har vil jeg ha meg frabedt, takk.

Å si at man kan ha den inne i tolv timer er å gå imot de anbefalingene som finnes for menskopper og tamponger.

Er du imot å bruke kondomer fordi ingen av de du kjenner har hatt kjønnssykdommer? Det er den logikken du anvender i svaret ditt og det blir bare dumt.

TSS er sykdom som har vært kjent i mange årtier nå. Bruker man menskoppen feil øker man risikoen for denne (sjeldne) sykdommen.

Det er uansett greier å tømme den ofte, så slipper man å utsette seg for unødig risiko. Baktererier er, som nevnt, bakterier uansett hvor de formerer seg.

Anonym poster: cc5531bc513ccc6ff445788598d6f34e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv brukt p-piller i tolv år og hoppet over mensen mye, og har aldri fått noen spørsmål vedrørende fornying av resept.

Mulig du bør bytte lege om du opplever legebesøk slik? Dette er slett ikke normen.

Nei, det er nok bare noe jeg er engstelig for, det har ikke skjedd. Jeg holdt bare en "ydmyk" tone og fremsto så frisk som jeg kunne, for at det ikke skulle bli spørsmål.

Men nå er det ikke lenger aktuelt å bruke p-piller bare som mensregulator. Det får evt bli om jeg finner en kjekk mann som jeg vil ha meg med. :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men klage over at du må ha med deg noen bind kan du :)

Anonym poster: cc5531bc513ccc6ff445788598d6f34e

Ikke at jeg har klaget over noe bind, som du sier. Men det er helt klart bedre å klage over det enn: humørsvigninger, mindre/ingen sexlyst, migrene, huske å ta pillen hver jævla bidige dag.. :laugh:

Anonym poster: 5b17de4033ca156d0ebcdb750c60df6a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at man kan ha den inne i tolv timer er å gå imot de anbefalingene som finnes for menskopper og tamponger.

Er du imot å bruke kondomer fordi ingen av de du kjenner har hatt kjønnssykdommer? Det er den logikken du anvender i svaret ditt og det blir bare dumt.

TSS er sykdom som har vært kjent i mange årtier nå. Bruker man menskoppen feil øker man risikoen for denne (sjeldne) sykdommen.

Det er uansett greier å tømme den ofte, så slipper man å utsette seg for unødig risiko. Baktererier er, som nevnt, bakterier uansett hvor de formerer seg.

Anonym poster: cc5531bc513ccc6ff445788598d6f34e

Jeg har ikke påstått at det er greit å ha menskoppen inne i 12 timer, jeg skjønner ikke hvor du har det fra og hva det er du surrer med, for jeg er virkelig ikke så lite presis i det jeg skriver?

Jeg er helt enig i at man skal følge retningslinjene til produsenten, ellers har man seg selv å skylde på hvis det går galt.

Ikke at det har noe med saken å gjøre, men siden du spør, så er jeg for å bruke kondom inntil man har klarert begge/alle parter fri for kjønnssykdommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest idakaroline

Vondt skal det ikke være, kan det hende du har en infeksjon i underlivet (f.eks. sopp)?

Nei, har ikke sopp. Har nylig sjekket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, har ikke sopp. Har nylig sjekket det.

Har du prøvd med et vannbasert glidemiddel? Jeg får ikke koppen inn uten glidemiddel, men så har jeg også vestibulitt light.

Anonym poster: 40e3be4937a8537c24423a72c632c6d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke påstått at det er greit å ha menskoppen inne i 12 timer, jeg skjønner ikke hvor du har det fra og hva det er du surrer med, for jeg er virkelig ikke så lite presis i det jeg skriver?

Jeg er helt enig i at man skal følge retningslinjene til produsenten, ellers har man seg selv å skylde på hvis det går galt.

Ikke at det har noe med saken å gjøre, men siden du spør, så er jeg for å bruke kondom inntil man har klarert begge/alle parter fri for kjønnssykdommer.

Grunnen til at jeg nevnte eksempelet med kondombruk det var at du argumenterte med at du ikke hadde møtt om noen som hadde fått TSS som følge av menskopp. Jeg har heller aldri møtt noen som har hatt TSS, men kjappe søk forteller meg om at sykdommen finnes.

Derfor nevnte jeg det. Om du hadde tenkt deg litt om ville du kanskje skjønt det? Huff, for et nivå det er på KG.

Anonym poster: cc5531bc513ccc6ff445788598d6f34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg har klaget over noe bind, som du sier. Men det er helt klart bedre å klage over det enn: humørsvigninger, mindre/ingen sexlyst, migrene, huske å ta pillen hver jævla bidige dag.. :laugh:

Anonym poster: 5b17de4033ca156d0ebcdb750c60df6a

Det går an å finne et merke som ikke gir deg plager, vet du :)

Anonym poster: cc5531bc513ccc6ff445788598d6f34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det går an å finne et merke som ikke gir deg plager, vet du :)

Anonym poster: cc5531bc513ccc6ff445788598d6f34e

Men jøsses for noen avsporinger du driver med. Ikke alle kan bruke hormonprevensjon. Og selv om man finner et merke som gir minimalt til ingen med bivirkninger så er det ikke sikkert at man kan hoppe over mensen. Mange opplever at kroppen overkjører hormonene fra prevensjonen og får enten ordentlige menslignende blødninger eller spotter i større eller mindre grad når de forsøker å hoppe over bortfallsblødningen.

Ikke alle er like. Fint at hormonprevensjon gjør at du kan hoppe over mensen, jeg kan også gjøre det, men det er ikke alle som kan det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest idakaroline

Har du prøvd med et vannbasert glidemiddel? Jeg får ikke koppen inn uten glidemiddel, men så har jeg også vestibulitt light.

Anonym poster: 40e3be4937a8537c24423a72c632c6d4

Nei, har ikke gjort det. Har lest om det og tenkt at det kanskje kunne vært noe, men det har bare blitt med tanken. Får man kjøpt det på apoteket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jøsses for noen avsporinger du driver med. Ikke alle kan bruke hormonprevensjon. Og selv om man finner et merke som gir minimalt til ingen med bivirkninger så er det ikke sikkert at man kan hoppe over mensen. Mange opplever at kroppen overkjører hormonene fra prevensjonen og får enten ordentlige menslignende blødninger eller spotter i større eller mindre grad når de forsøker å hoppe over bortfallsblødningen.

Ikke alle er like. Fint at hormonprevensjon gjør at du kan hoppe over mensen, jeg kan også gjøre det, men det er ikke alle som kan det.

Nå er dette avsporet fra hennes kommentar om hvor mye tid og energi hun bruker på mensbeskyttelse.

Anonym poster: cc5531bc513ccc6ff445788598d6f34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper iallfall alle som leser tråden og som bruker menskopp skjønner at det blir bakterievekst av en annen verden når man har den inne for lenge - akkurat slik som med en tampong.

TØM KOPPEN OFTERE, JENTER :)

Anonym poster: cc5531bc513ccc6ff445788598d6f34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...