Gå til innhold

Okseløp?


Melonas

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
At andre dyr også lider er ikke en rettferdiggjøring for at man plager okser for underholdningens skyld. Hvor er logikken i det når man sier at "sauen lider, derfor er det greit å torturere oksene"? Det er ikke greit å plage noen dyr. Man må jobbe for å bedre forholdene for alle dyr som lider. For å gjøre dette, så må man sette søkelys på problemene. Her setter man søkelys på at oksene som brukes i tyrefekting lider. Å gnåle om sauer er irrelevant. Om sauen har det vondt, så er det leit. Men at sauen har det vondt betyr ikke at vi ikke kan snakke om at oksen har det vondt.

Den første setningen din er forsåvidt fornuftig. Det som står videre...

Man må først feie for egen dør, det blir som om Iran skulle kritisert USA for å praktisere dødsstraff. Det er snakk om et fåtall okser, som etter manges mening totalt sett har et mye bedre liv en enhver okse brukt til kjøtt eller melkeproduksjon (riktignok ikke okse). Man må fokusere på hvor de virkelige problemene er. For dere som er sterkt imot tyrefekting vil det være å:

-boikotte kjøtt

-melkeprodukter

-eggprodukter

Først da kan man ta argumentasjonen deres alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før matadoren blir så dyktig at han treffer spydet riktig ved første forsøk slik at den dør, må matadoren trene seg opp til dette!

Hva trener matadoren seg på, jo på okser. Hvor mange okser lider ikke under denne treningen før matadoren er proff?

Om oksen kunne snakke hadde oksen sagt NEI til å bli med på dette, oksen har ikke noe valg!

Nei, matadoren trener seg på modeller av en okse, med de relevante strukturene på plass: Hornene, hjertet og den lille kanalen som må treffes for å nå målet. Denne står tradisjonelt på en håndkjerre som en hjelpegutt kjører, og det stikkes igjen og igjen, og igjen og igjen, til angrepet sitter. Når matadoren etter flere års trening på slike modeller, får prøve seg i ringen, har han gjort denne manøveren mange tusen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nei, matadoren trener seg på modeller av en okse, med de relevante strukturene på plass: Hornene, hjertet og den lille kanalen som må treffes for å nå målet. Denne står tradisjonelt på en håndkjerre som en hjelpegutt kjører, og det stikkes igjen og igjen, og igjen og igjen, til angrepet sitter. Når matadoren etter flere års trening på slike modeller, får prøve seg i ringen, har han gjort denne manøveren mange tusen ganger.

Det er helt korrekt som Mann 42 skriver. Gutter som skal bli matadorer plukkes ut i svært ung alder, hvor de trener og trener hver eneste dag. Det er svært få idrettsutøvere som trener så mye som unge matadorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er helt korrekt som Mann 42 skriver. Gutter som skal bli matadorer plukkes ut i svært ung alder, hvor de trener og trener hver eneste dag. Det er svært få idrettsutøvere som trener så mye som unge matadorer.

Hvorfor er det så ofte vi ser bilder av okser i arenaen da med flere spyd stikkende inn i hele oksekroppen mens den blør, lever og har det vondt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så ofte vi ser bilder av okser i arenaen da med flere spyd stikkende inn i hele oksekroppen mens den blør, lever og har det vondt?

Fordi det dødelige stikket med sverdet bare kan leveres når oksen er trettet ut og senker hodet i en bestemt vinkel. Det er piler, som stikkes inn, ikke i "hele kroppen", men en bestemt muskelknute i nakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Fordi det dødelige stikket med sverdet bare kan leveres når oksen er trettet ut og senker hodet i en bestemt vinkel. Det er piler, som stikkes inn, ikke i "hele kroppen", men en bestemt muskelknute i nakken.

Men det må jo gjøre vondt når oksen får disse pilene i seg, den blir i alle fall sintere og det er vel fordi den har vondt og er fortvilet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Elvira_*

Hvilken bragd er det å slippe løs redde og farlige dyr i bygatene? Kommer det i kategori med å svømme over den engelske kanal eller bestige Kilimanjaro?

Er det greit å forsvare en tradisjon som innebærer angst, stress og skader på dyr, i et unaturlig miljø? For så å drepe dem med spyd og kniver på en arena med betalende publikum?

Hvorfor gjør "dere" det???

Hadde "dere" likt om det kom en gæren okse og irriterte "dere" så dere ble gærne selv, og så stikke spyd i i ryggen din mange ganger, så dere får kjempevondt? Og den driver på helt til dere ligger død, flatt ut på bakken!

Det er akkurat sånn oksene føler det når "dere" driver på på den måten!

Jeg synes så synd på alle de stakkars oksene som "dere" har drept for morro og sport!

Om jeg hadde sett tyrefekting i virkligheten eller på tv, hadde jeg sikkert gått berserk.

At det går ann å være så forferdelig grotesk mot dyr.

Dyr har like store følelser og rettigheter til å leve som et hvilket som helst menneske. Som selv en konge eller en presidemt eller noen annen.

Dette forstår tydeligvis ikke tyrefektere. De tror sikkert at sinte, opphissete okser ikke har noen følelser.

Jeg håper det kan bli slutt på tyrefekting så fort som mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det det handler om er å ha baller nok til å møte tyren i arenaen.

Det som irriterer meg suverent mest med tyrefekting er at det fremstår som en så forbaska macho sport. I virkeligheten er de patetiske små sadister som hører hjemme i psykoterapi for å snakke om penisstørrelsen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nå lever norske burhøner og kyllinger under forhold som jeg omtrent vil kalle tortur, bare for å ha det sagt.

Det blir som å forsvare amerikanske krigsforbrytelser fordi Saddam eller Taliban sine var større og verre. Det er ikke slik det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nå lever norske burhøner og kyllinger under forhold som jeg omtrent vil kalle tortur, bare for å ha det sagt.

Sammenligningen er god den. Man forsøker å unskylde én handling fordi en annen er verre. :klø:

Eller for å ta en annen identisk sammenligning, er voldtekt akseptabelt fordi pedofili er fælt? Jeg skjønner ikke helt logikken din Tabris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller for å ta en annen identisk sammenligning, er voldtekt akseptabelt fordi pedofili er fælt? Jeg skjønner ikke helt logikken din Tabris.

Jeg synes det er en stor forskjell her: De som tar avstand fra voldtekt og pedofili, driver vanligvis ikke med dette selv. Mange av de som uttaler seg mot tyrefekting og okseløp derimot, spiser kjøtt og egg fra burhøns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det blir for dumt å hyle ut at en type dyremishandling ikke er så ille med tanke på en annen type dyremishandling!

Det å forsvare tyrefekting som sport, bare fordi det finnes værre ting blir feil-sier ikke at Tabris gjør det?

Mann42 Noen frekke finter som involverer å stikke spyd i oksen. Dødsstikket skjer først etter at matadoren har kuttet oksen kraftig i nakkepartiet og entouraget hans har stukket sylskarpe spyd i nakkepartiet på oksen. Dette for at oksen skal miste blod og henge med hodet og for å hisse opp oksen så den går til angrep.

For underholdning! det er det som er ille, når du spiser oksekjøtt så er som regel dyret drept med den hensikten å lage mat, men når dyret drepes for å underholde en gjeng med kjøtthuer, da er det nok.

Nei, tyrefekting er helt meningsløst. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dufresne

Hva som skjer i korte trekk.

Oksen kommer inn i ringen og blir galdret opp.

Menn på hester(som har lapp foran øynene) setter lanser i ryggen og nakke musklene.

Oksen mister ettervert evnen til og løfte hode på grunn av blod tap.

Så kommer "smurfene" til fots og forsetter og stikke lanser i ryggen.

Ettervert så blir oksen svært sliten og utmattet og da blir den "kjørt" til den

ikke orker og beveg seg.

Først nå kommer matadoren inn og får til noen få "charges"

og så prøver han og ta live av oksen med et sverd.

Treffer han ikke så stikker han i ryggen til oksen til den ikke klarer og bevege seg.

Da er ofte oksen ved full bevissthet når ører og hallen blir kuttet av som trofeer.

Til nå har jeg ikke sett ett halvgodt argument på hvorfor tyrefekting bør bestå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Sammenligningen er god den. Man forsøker å unskylde én handling fordi en annen er verre. :klø:

Eller for å ta en annen identisk sammenligning, er voldtekt akseptabelt fordi pedofili er fælt? Jeg skjønner ikke helt logikken din Tabris.

Sammenligningen trekkes for å vise hvor en bør rette kritikken sin.

Hvor mange som ønsker å nekte andre å se på tyrefekting ønsker å forhindre at andre spiser egg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
http://www.hasselknippe.no/images/Portugal/tyr08.jpg

og

http://www.globalskolen.no/files/1005/Fil/...kter400x400.jpg

Og her da?! 3-5spyd inn i ryggen!? jaja, selvsagt har de prøvd å drepe den momentant her....

:roll: oksen har det sikkert bra her-storkoser seg :ironi:

En bør alltid sette seg inn i saken en diskuterer.

Hadde du vært på en arena og sett en kamp, ville du sett at disse spydene settes helt overfladisk. De vil ofte falle av oksen da de er satt i det øverste hudlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Huskyr som kunne hatt det bedre har ihvartfall ikke et popcorspisende publikum som jubler når dem blir slaktet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
En bør alltid sette seg inn i saken en diskuterer.

Hadde du vært på en arena og sett en kamp, ville du sett at disse spydene settes helt overfladisk. De vil ofte falle av oksen da de er satt i det øverste hudlaget.

Hva er meningen med disse spydene da?At det skal se fælt ut?Pynt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall

Mann42:

I dette innlegget ser du ut til å være sjokkert over kosher slakting, mens du i denne tråden ser ut til å se gjennom fingrene med langpining av dyr.

Begge ting er basert på gamle tradisjoner..

Hvor er det du vil egentlig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann42:

I dette innlegget ser du ut til å være sjokkert over kosher slakting, mens du i denne tråden ser ut til å se gjennom fingrene med langpining av dyr.

Begge ting er basert på gamle tradisjoner..

Hvor er det du vil egentlig ?

Jeg syns heller du skal lese denne tråden EN gang til, jeg.

For jeg har nemlig ikke gjort annet enn å svare på en del temmelig hysteriske overdrivelser mht hva tyrefekting er, og hva det ikke er. Der syns jeg selv at jeg har vært ganske saklig. Og jeg kan jo også si en gang til til deg, at jeg er ikke så sikker på at det er verre å dø kjempende og rasende, enn hjelpeløs og redd.

"It`s better to burn out than to fade away", som de sier.

Og så har jeg sagt at jeg kunne tenke meg å se det en gang selv, for å gjøre meg opp en mening selv. Selv om det antakelig ikke kommer til å skje, for jeg har ingen som helst intensjoner om å reise til hverken Spania eller noen av de andre landene der man kan se en tyrefekting.

Jeg tror ikke jeg skal ta kosher/halaltråden opp igjen her, men du har jo linket til den, så ta den gjerne opp igjen selv. Her ville det være temmelig OT.

Men jeg kan si at det er svært stor forskjell på å bli tirret og svekket med overfladiske kutt og stikk frem til nådestøtet, som i tyrefekting, og å bli viviseksjonert som dyra blir i halal/kosher slakting. Du linket jo faktisk til mine reaksjoner på en særdeles stygg video, så jeg føler meg ikke noe videre inkonsistent når jeg sier at dette går det over hodet ikke an å akseptere. Hverken sånn eller slik. Men enhver får gjøre seg opp sin mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...