Gå til innhold

Okseløp?


Melonas

Anbefalte innlegg

I disse dager har flere utfordret skjebnen og løpt foran en gjeng sinte okser gjennom trange gater i Pamplona.

Er det bare meg, eller er det andre som ikke skjønner hvordan det går an å gjøre noe sånnt?

Utallige har blitt skadet og mange har mistet livet i dette løpet.

Det må da finnes andre måter å få utløp for ett eller annet på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I disse dager har flere utfordret skjebnen og løpt foran en gjeng sinte okser gjennom trange gater i Pamplona.

Er det bare meg, eller er det andre som ikke skjønner hvordan det går an å gjøre noe sånnt?

Utallige har blitt skadet og mange har mistet livet i dette løpet.

Det må da finnes andre måter å få utløp for ett eller annet på ?

Personlig synes jeg ikke synd på dem som blir løpt ned av oksen. Det er frivillig å være med, og så lenge folk støtter slikt får de leve med at noen blir skadet.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er avskyelig, og har heller ikke særlig sympati for dem som blir skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Oksene er mer redde og desorienterte enn sinte. Det er ren dyreplaging. Det er helt sykt å bruke dette som underholdning og trekkplaster for turister. Jeg synes det er en skam at norske medier hauser det opp som noe positivt og eksotisk, og på den måten støtter oppunder det.

Jeg jubler litt inni meg hver gang en av idiotene som er med på det blir skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jo røtter tilbake til Hemingway..og det å vise seg som mann eller noe annet bullshit. Jeg har sansen for Hemingway, men akkurat dette, og tyrefektingsfetisjen hans, er tragisk.

Det eneste som er formidlende er at oksene for en gangs skyld får muligheten til å harve noen av klovnene som løper foran. Bare synd de må bøte med livet etterpå(oksene altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tine_*

Jo flere som blir skadet jo bedre er det!

Det de driver med er dyreplageri!

Oksene blir stående i mørket minst en uke før løpet skal skje uten særlig mat, alt for at dem skal bli ville!

INGEN sympati for de som blir skadet-de fortjener det!

Hva tror dem egentlig når dem blir med på dette, at de skal klare å sloss med en okse? De får som fortjent mener jeg, tradisjon eller ikke!

http://www1.vg.no/bildespesial/show/spesia...=0&katId=-1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har nå røtter atskillig lenger bakover enn Hemingway, da.

Jeg kan godt forstå at de som løper med oksene, løper med oksene.

"Man lever bare to ganger, en gang når man blir født, og en gang når man skal dø", heter det seg jo. Jeg kan godt forestille meg at det er et seriøst rush å ha en bøling med okser hakk i hæl.

Synd på oksene, men frem til de møter sin skjebne i arenaen, så har de jo det mye bedre enn de vanlige slaktedyra. De går fritt, og de lever etter sin natur. Og de dør kjempende og rasende, ikke skremte og hjelpeløse, som slaktekveget gjør. Jeg kan se det positive i det. Forøvrig skjer det rett som det er at matadoren blir drept eller lemlestet, så jeg oppfatter det som kamp nesten på like fot. Jeg kunne tenke meg å se en tyrefektning en gang, for å gjøre meg opp en egen mening, basert på opplevelsen av tingen i seg selv, og ikke den almenne oppfatning av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange er det som har lest -Solen går sin gang- ?

Oksene er mer redde og desorienterte enn sinte. Det er ren dyreplaging. Det er helt sykt å bruke dette som underholdning og trekkplaster for turister.

Tøys !

Du har nok ikkke lest noe on San Fermin festivalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nå røtter atskillig lenger bakover enn Hemingway, da.

Det er riktig. Jeg mente heller at Hemingway er årsaken til den oppmerksomheten den har fått.

Forøvrig skjer det rett som det er at matadoren blir drept eller lemlestet, så jeg oppfatter det som kamp nesten på like fot. Jeg kunne tenke meg å se en tyrefektning en gang, for å gjøre meg opp en egen mening, basert på opplevelsen av tingen i seg selv, og ikke den almenne oppfatning av den.

Det synes jeg du burde. Hovedpoenget er å torturere oksen til døde og matadoren får gjerne applaus for å få det til å vare lengst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er riktig. Jeg mente heller at Hemingway er årsaken til den oppmerksomheten den har fått.

Det synes jeg du burde. Hovedpoenget er å torturere oksen til døde og matadoren får gjerne applaus for å få det til å vare lengst mulig.

I tillegg så får matadoren hjelp om han ser ut til å slite. Det får ikke oksen. Det er langt ifra å være "På like fot". Det ender alltid med at oksen dør. Mens det er svært sjelden at matadoren må børe med livet.

Det er mye som er tradisjon. Om det innebærer å torturere okser ihjel eller slippe geiter fra kirketårn ser det ut til å være greit. Mens når det er mennesker inni bildet så er det plutselig ikke greit lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig. Jeg mente heller at Hemingway er årsaken til den oppmerksomheten den har fått.

Det synes jeg du burde. Hovedpoenget er å torturere oksen til døde og matadoren får gjerne applaus for å få det til å vare lengst mulig.

Det siste der samsvarer ikke med det jeg har lest om det. Oksen tortureres ikke til døde. Målet er å få den i en posisjon der man kan drepe den med et rent støt av sverdet (spesielt utformet nettop for dette støtet) ned mellom knoklene i nakken og ned i dyrets hjerte, ovenfra. For å bli i stand til å stikke oksen på denne måten, må den senke hodet. For å oppnå det, må dyret trøttes ut, og man stikker den i muskelknuten i nakken med piler (banderillas?) og lanser, og provoserer den til å angripe gang på gang. Picadorene bruker riktignok lanser mot dyret, men primært er det matadoren som må sette banderillas i nakken på dyret, og det er alt annet enn ufarlig. Det samme når han bruker sverdet i det siste støtet.

En sterk okse kjemper lengre og hardere, før den blir så sliten at matadoren kan sette inn dødsstøtet. Det vil si at matadoren befinner seg i livsfare desto lenger. Det er derfor mer stas å kjempe mot en sterk okse som ikke gir seg. Men det er ikken noe mål per se at kampen skal trekkes ut. Og det er slett ingen heder for matadoren, om han skulle slurve med nådestøtet slik at picadorene må overta. Han får bare en sjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns igrunnen det er mest betenkelig at VG slår det opp som en nyhet at en unggutt fra norge har fått en rift i løpet - hva i h.. venter han seg da, når han hiver seg ut i det der??

Hvorfor vier en stor avis plass til noe som er like smart som en lemenvandring?

Tullinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste der samsvarer ikke med det jeg har lest om det. Oksen tortureres ikke til døde. Målet er å få den i en posisjon der man kan drepe den med et rent støt av sverdet (spesielt utformet nettop for dette støtet) ned mellom knoklene i nakken og ned i dyrets hjerte, ovenfra. For å bli i stand til å stikke oksen på denne måten, må den senke hodet. For å oppnå det, må dyret trøttes ut, og man stikker den i muskelknuten i nakken med piler (banderillas?) og lanser, og provoserer den til å angripe gang på gang. Picadorene bruker riktignok lanser mot dyret, men primært er det matadoren som må sette banderillas i nakken på dyret, og det er alt annet enn ufarlig. Det samme når han bruker sverdet i det siste støtet.

En sterk okse kjemper lengre og hardere, før den blir så sliten at matadoren kan sette inn dødsstøtet. Det vil si at matadoren befinner seg i livsfare desto lenger. Det er derfor mer stas å kjempe mot en sterk okse som ikke gir seg. Men det er ikken noe mål per se at kampen skal trekkes ut. Og det er slett ingen heder for matadoren, om han skulle slurve med nådestøtet slik at picadorene må overta. Han får bare en sjanse.

Og hvordan tror du dette oppleves for oksen?

At dette er dyremishandling er noe ikke en gang de fleste tilhengere av tyrefekting benekter, men de mener det kulturelle verdien av "sporten" veier opp for dyrets pinsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det det handler om er å ha baller nok til å møte tyren i arenaen.

Det rent praktiske har du fått med deg Mann 42. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det siste der samsvarer ikke med det jeg har lest om det. Oksen tortureres ikke til døde. Målet er å få den i en posisjon der man kan drepe den med et rent støt av sverdet (spesielt utformet nettop for dette støtet) ned mellom knoklene i nakken og ned i dyrets hjerte, ovenfra. For å bli i stand til å stikke oksen på denne måten, må den senke hodet. For å oppnå det, må dyret trøttes ut, og man stikker den i muskelknuten i nakken med piler (banderillas?) og lanser, og provoserer den til å angripe gang på gang. Picadorene bruker riktignok lanser mot dyret, men primært er det matadoren som må sette banderillas i nakken på dyret, og det er alt annet enn ufarlig. Det samme når han bruker sverdet i det siste støtet.

En sterk okse kjemper lengre og hardere, før den blir så sliten at matadoren kan sette inn dødsstøtet. Det vil si at matadoren befinner seg i livsfare desto lenger. Det er derfor mer stas å kjempe mot en sterk okse som ikke gir seg. Men det er ikken noe mål per se at kampen skal trekkes ut. Og det er slett ingen heder for matadoren, om han skulle slurve med nådestøtet slik at picadorene må overta. Han får bare en sjanse.

Du synes ikke det er tortur å drive å stikke den i nakken med piler og lanser?? Det er ikke bare i nakken de treffer. Dyret beveger seg, og de treffer i sidene, i skinkene, alle veier. Det tar lang tid før dyret dør. Det er seigpining. Kun for å underholde og more (!) mennesker. Synes du det hadde vært greit om dette var en hund? Om man har hatt hunden som kjæledyr og behandlet den fint i alle år? For så å stikke den med spyd og lanser, og holde på så lenge som mulig før dyret dør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det det handler om er å ha baller nok til å møte tyren i arenaen.

Det rent praktiske har du fått med deg Mann 42. ;)

Om man er nødt til å mishandle et dyr for å vise at man er mann, så er man jaggu ikke mye til mann vil nå jeg påstå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Du synes ikke det er tortur å drive å stikke den i nakken med piler og lanser?? Det er ikke bare i nakken de treffer. Dyret beveger seg, og de treffer i sidene, i skinkene, alle veier. Det tar lang tid før dyret dør. Det er seigpining. Kun for å underholde og more (!) mennesker. Synes du det hadde vært greit om dette var en hund? Om man har hatt hunden som kjæledyr og behandlet den fint i alle år? For så å stikke den med spyd og lanser, og holde på så lenge som mulig før dyret dør?

Enig, det er dyreplageri på høyeste plan! Helt for jævlig tradisjon der okser blir jagd gjennom folkemassene i gatene for å møte døden inne på tyrefekterarenaen :tristbla::kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det er dyreplageri på høyeste plan! Helt for jævlig tradisjon der okser blir jagd gjennom folkemassene i gatene for å møte døden inne på tyrefekterarenaen :tristbla::kjefte:

Alt som slutter med død, inneholder lidelse. Kyr som fraktes tvers gjennom europa for å slaktes der det lønner seg best, har nok ingen hyggelig opplevelse, de heller. Man kan selvsagt ikke rettferdiggjøre den ene grusomheten med en annen, men jeg tror ikke nødvendigvis at måten en okse dør på i tyrefekterarenaen, er noe vesentlig verre enn måten en ku dør på slaktehuset. Men kanskje jeg tar feil. Jeg sier bare at jeg kunne tenke meg å se en tyrefekting, dersom anledningen byr seg, så kan jeg jo gjøre meg opp en mening selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Two wrongs doesn't make one right, Mann 42. Tyrefekting og okseløp blir ikke bedre av å henvise til andre dyr som lider på en litt annen måte. Det viser kun i hvor stor utstrekning dyr lider pga av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Alt som slutter med død, inneholder lidelse.

Nei, det er ikke sant i det hele tatt! Lidelse kan unngås selvom man skal dø!

Det er groteskt det som skjer av tyrefektning og okseløp! De lider ekstremt mye og unødvendig en sakte og pinfull død!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...