Gå til innhold

Okseløp?


Melonas

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Frikk
Jeg har faktisk vært på en tyrefekting og opplevd stemningen. Matadorer som ikke holdt mål ble "gruset" av publikum og levnet null ære, mens de som ga tyren nådestøtet uten noe "tull" ble hyllet og æret.

Ja, og det er riktig i forhold til galskapen som blir holdt på arenaen!

Hei på oksen å aplauder i det matadoren blir filleristet av oksen! Hva forventer matadoren seg egenlig? Sloss mot en okse som blir sintere og sintere etterhvert som den blir torturert?!?

JA, da heier jeg på oksen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Enkelte debaterer med at det gjelder å holde liv i oksen lengst mulig. Dette er en totalt feilaktig fremstillingen av denne idretten. Målet er å drepe oksen momentant, med ett effektivt stikk. Forskjellen på å kunne denne kunsten å ikke kunne denne kunsten er en forskjell i årsinntekt på 50 millioner kroner.

Når en ser på heltestatusen og lønningene innen denne idretten ser en at det bare er de beste av de beste som får anledning til å kjempe mot oksen. Spanjoler er ikke et makabert folkeslag som ønsker å pine dyr. Dyrene som brukes i ringen behandles med den høyeste respekt, og lever et liv som ikke kan sammenlignes med norske slaktedyr.

Det er mye i verden som ikke ser makabert ut, men som er det. Tyrefekting, ser for den uvitende uheldigvis makabert ut, men er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte debaterer med at det gjelder å holde liv i oksen lengst mulig. Dette er en totalt feilaktig fremstillingen av denne idretten. Målet er å drepe oksen momentant, med ett effektivt stikk. Forskjellen på å kunne denne kunsten å ikke kunne denne kunsten er en forskjell i årsinntekt på 50 millioner kroner.

Tyrefekting går gjennom flere faser før den når den såkalte estocada. En dyktig matador vil drepe tyren med et støt, en dårlig kan trenge mange.

FØR man er kommet til denne fasen er tyren plaget/stukket/skåret i lengre tid. Å forsøke å kalle det noe annet enn dyremishandling er bare tull.

Å si at tyren i forkant har levd et "godt liv", eller at andre slaktekyr har det verre, er strengt tatt ikke noe godt argument for å fortsette denne typen dyremishandling - som ikke har noen nyttefunksjon utover å fornøye oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyrefekting går gjennom flere faser før den når den såkalte estocada. En dyktig matador vil drepe tyren med et støt, en dårlig kan trenge mange.

FØR man er kommet til denne fasen er tyren plaget/stukket/skåret i lengre tid. Å forsøke å kalle det noe annet enn dyremishandling er bare tull.

Å si at tyren i forkant har levd et "godt liv", eller at andre slaktekyr har det verre, er strengt tatt ikke noe godt argument for å fortsette denne typen dyremishandling - som ikke har noen nyttefunksjon utover å fornøye oss.

Nei, det er klart at henvise til den almenne dyreveferden i et industrielt slakterisystem ikke er noe argument FOR tyrefekting. Når det blir introdusert i argumentasjonen, er det mest for å poengtere at det ikke er noe argument MOT tyrefekting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tyrefekting går gjennom flere faser før den når den såkalte estocada. En dyktig matador vil drepe tyren med et støt, en dårlig kan trenge mange.

FØR man er kommet til denne fasen er tyren plaget/stukket/skåret i lengre tid. Å forsøke å kalle det noe annet enn dyremishandling er bare tull.

Å si at tyren i forkant har levd et "godt liv", eller at andre slaktekyr har det verre, er strengt tatt ikke noe godt argument for å fortsette denne typen dyremishandling - som ikke har noen nyttefunksjon utover å fornøye oss.

1)Selvfølgelig ville det vært gunstigere for dyret å ikke bli stukket før det avlives. Imidlertid ville en da ikke hatt samme idretten, hvilket ville resultert i at idretten forsvant og dyrene ville blitt hensett til et verre liv som slaktedyr.

2)Hvorfor er det ikke et godt argument? Det blir for kostbart å avle opp okser til kjøttproduksjon på samme måte som en avler opp okser til bruk i ringen. Det er derfor helt klart at dyrene som brukes til denne idretten lever et betydelig bedre liv enn hva en slakteokse vil gjøre. Samtidig som transporten, som, det har vist seg stresser kyrne, ikke foretas på samme måte. Sett under ett vil da en okse som brukes i ringe ha et langt bedre liv enn en okse som brukes til kjøttproduksjon.

3)Hvilke nyttefunksjoner er det edelt å forsvare når det kommer til dyr? Bare matproduksjon av helt essensiell karakter som holder oss på et eksistensminimum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så jeg tviler egentlig på om dyrevelferd er noe valid argument mot tyrefekting i et system som tillater at dyr behandles som rene kjøttmaskiner og berøver dem enhver mulighet til å leve i tråd med sine instinkter og natur. Jeg syns det er verre, faktisk. Blant annet fordi det skjer i et industrielt omfang.

HER er du inne på noe meget sentralt og viktig! Det er svært lett å være mot tyrefeking (noe jeg selvsat er selv), men man ser ikke hva man selv er med på og støtte i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1)Selvfølgelig ville det vært gunstigere for dyret å ikke bli stukket før det avlives. Imidlertid ville en da ikke hatt samme idretten, hvilket ville resultert i at idretten forsvant og dyrene ville blitt hensett til et verre liv som slaktedyr.

Jeg antar du ser det absurde i denne typen argumentasjon. Er det greit om jeg banker barna mine etter at de er 10 år gamle ettersom jeg har gitt dem en perfekt barndom før det? Om jeg ikke får lov så vil jeg heller ikke ha incentiv til å være snill med dem før de er 10 år...

2)Hvorfor er det ikke et godt argument? Det blir for kostbart å avle opp okser til kjøttproduksjon på samme måte som en avler opp okser til bruk i ringen. Det er derfor helt klart at dyrene som brukes til denne idretten lever et betydelig bedre liv enn hva en slakteokse vil gjøre. Samtidig som transporten, som, det har vist seg stresser kyrne, ikke foretas på samme måte. Sett under ett vil da en okse som brukes i ringe ha et langt bedre liv enn en okse som brukes til kjøttproduksjon.

Tyrefekting bør avskaffes OG veldferden til slaktekyr bør bli bedre ivaretatt....

3)Hvilke nyttefunksjoner er det edelt å forsvare når det kommer til dyr? Bare matproduksjon av helt essensiell karakter som holder oss på et eksistensminimum?

Kan tyrefekting beskrives å ha noen "nyttefunksjon" over hodet? Ikke i mine øyne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg antar du ser det absurde i denne typen argumentasjon. Er det greit om jeg banker barna mine etter at de er 10 år gamle ettersom jeg har gitt dem en perfekt barndom før det? Om jeg ikke får lov så vil jeg heller ikke ha incentiv til å være snill med dem før de er 10 år...

Poenget ditt blir ikke tydeligere ved at du manipulerer argumentasjonsrekken.

Sammenligningen må i tilfelle bli hva som er verst av:

-du banker barna dine fra de blir født, banker dem gjennom hele livet, og banker dem litt ekstra før du avliver dem

-du lar barna dine leve et fantastisk liv, i idyll, de får den beste omsorgen, den beste maten som kan tenker, for at du så banker dem en gang før de avlives

Kan tyrefekting beskrives å ha noen "nyttefunksjon" over hodet? Ikke i mine øyne...

Underholdning. Dette er en familiebegivenhet som har eksistert i århundrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget ditt blir ikke tydeligere ved at du manipulerer argumentasjonsrekken.

Sammenligningen må i tilfelle bli hva som er verst av:

-du banker barna dine fra de blir født, banker dem gjennom hele livet, og banker dem litt ekstra før du avliver dem

-du lar barna dine leve et fantastisk liv, i idyll, de får den beste omsorgen, den beste maten som kan tenker, for at du så banker dem en gang før de avlives

Begge deler er uakseptabelt. Forskjellen er at man har forsøkt å gjøre det ene alternativet mer spiselig.

Underholdning. Dette er en familiebegivenhet som har eksistert i århundrer.

Om man ser på dyremishandling som en familiebegivenhet så, ja.

Btw: Hva med hundekamper og cockfighting? Jeg antar det også er underholdning som burde være tillatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Begge deler er uakseptabelt. Forskjellen er at man har forsøkt å gjøre det ene alternativet mer spiselig.

Det merkelige er at det verste eksempelet er totalt akseptabelt.

Om man ser på dyremishandling som en familiebegivenhet så, ja.

Btw: Hva med hundekamper og cockfighting? Jeg antar det også er underholdning som burde være tillatt?

Jeg tviler på at de som er ivrige tilhengere av tyrefekting ikke ser på dette som dyremishandling.

Jeg har ikke tilstrekkelig kunnskap om disse aktivitetene til å uttale meg. Men bør man ikke stille seg spørsmål ved alle kampsportene, mishandling av andre personer satt i system?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det merkelige er at det verste eksempelet er totalt akseptabelt.

Jeg tror ikke så mange er enige i den.

Men bør man ikke stille seg spørsmål ved alle kampsportene, mishandling av andre personer satt i system?

All den tid det er frivillig og målet ikke er å torturere og drepe motparten så synes jeg ikke det er sammenlignbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg tror ikke så mange er enige i den.

Det er forstålig, all den tid det mist barbariske alternativet ser mer barbarisk ut.

All den tid det er frivillig og målet ikke er å torturere og drepe motparten så synes jeg ikke det er sammenlignbart.

Man dreper dyr over en lav sko i hele verden, slik at selve drapet kan ikke være den avgjørende faktoren i debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man dreper dyr over en lav sko i hele verden, slik at selve drapet kan ikke være den avgjørende faktoren i debatten.

Nei, det er mishandling og "drap"(slakting) som underholdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det var jo et interessant innspill, særlig dersom jeg skal oppfatte deg som spansk av opprinnelse.

Som sagt er det ikke videre sannsynlig at jeg noen gang kommer til å se en tyrefekting. Hva er det som gjør at folk fra Andalucìa stiller seg så positive, i kontrast til spanjoler generelt som iflg deg ønsker livet av denne spesielle tradisjonen?

Andalucía er den regionen i Spania som i lang tid har vært fattigst og dermed også minst modernisert. Her står tradisjonene veldig sterkt og er veldig "ekte", og med det mener jeg at de i mye mindre grad er tilpasset turisme i de senere årene. Heldigvis begynner den yngre generasjonen også her å våkne opp og innse at dyreplageri er en tradisjon man ikke behøver å godta bare fordi det er tradisjon.

Det er ikke disse overfladiske skadene som dreper dyret.

Derfor er det dyreplageri, og i mine øyne er ikke det underholdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

140 000 sauer dør på beitemarkene hvert år pga bøndene ikke legger til rett og passer godt nok på dyrene. Er ikke dette dyreplageri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

140 000 sauer dør på beitemarkene hvert år pga bøndene ikke legger til rett og passer godt nok på dyrene. Er ikke dette dyreplageri?

Om sauebonden selv hadde flådd dem levende og kastet dem utfor en skrent mens han filmet det og solgte vidoene videre så kunne vi snakket.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror levevilkårene til norske kyllinger og burhøns er en bedre sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

At andre dyr også lider er ikke en rettferdiggjøring for at man plager okser for underholdningens skyld. Hvor er logikken i det når man sier at "sauen lider, derfor er det greit å torturere oksene"? Det er ikke greit å plage noen dyr. Man må jobbe for å bedre forholdene for alle dyr som lider. For å gjøre dette, så må man sette søkelys på problemene. Her setter man søkelys på at oksene som brukes i tyrefekting lider. Å gnåle om sauer er irrelevant. Om sauen har det vondt, så er det leit. Men at sauen har det vondt betyr ikke at vi ikke kan snakke om at oksen har det vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Enkelte debaterer med at det gjelder å holde liv i oksen lengst mulig. Dette er en totalt feilaktig fremstillingen av denne idretten. Målet er å drepe oksen momentant, med ett effektivt stikk. Forskjellen på å kunne denne kunsten å ikke kunne denne kunsten er en forskjell i årsinntekt på 50 millioner kroner.

Før matadoren blir så dyktig at han treffer spydet riktig ved første forsøk slik at den dør, må matadoren trene seg opp til dette!

Hva trener matadoren seg på, jo på okser. Hvor mange okser lider ikke under denne treningen før matadoren er proff?

Om oksen kunne snakke hadde oksen sagt NEI til å bli med på dette, oksen har ikke noe valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...