ebitt Skrevet 10. januar 2010 #1601 Skrevet 10. januar 2010 (endret) Hei hei . Er det noen av dere andre som har blitt innkalt til samtale i forbindelse med ivf når det er 70 mil til behanldingstedet. Vært prøver i 2 og etthalvt år snart puhh!! Har pco og skal inn til kikkhulsoperasjon den 20 januar. Vi har bedt om å slippe a vente lenge til ivf da vi begynner å bli utåmodige og årene går. Fikk i går brev om innkalling til samtale i Tromsø angående barnløshet. Synes i grunnen det er litt rart at de vil ha oss til å fly 70 mil for en samtale, men gjør det gjerne jeg for å få igang denne prosessen . Noen andre med lik erfaring?? Endret 10. januar 2010 av ebitt
Strix Skrevet 10. januar 2010 #1602 Skrevet 10. januar 2010 Alle må til samtale før oppstart såvidt jeg vet. Og om det er Tromsø som er behandlingsstedet så følger de vel bare vanlig prosedyre. Vi fikk medisinstart 2,5mnd etter denne samtalen. Det må klaffe med din syklus og ledig plass på klinikken. Vet ikke om dere vil komme noe fortere frem i køen selv om dere begynner å bli utålmodige og årene går. Det er vel mye det samme for alle. Selv om noen kommer til ivf. etter bare 1års prøving og andre venter til det har gått 2-3år. Lykke til!!
Strix Skrevet 10. januar 2010 #1603 Skrevet 10. januar 2010 Hei hei:) er ny her inne.jeg venter på innkalling fra bergen ang ivf. vet noen hvor lenge det tar før man får innkalling, har ventet i 2 mnd. jeg har pcos, er det noen med erfaring om dette emnet?? blir det ivf med en gang eller bare sprøyter først?? har prøvd tab kur 2 ganger uten noe forskjell, så ble sendt videre til bergen. Vil anbefale deg å lese litt mer om emnet/søke litt her på forumet eller google. Det er vel ytterst få/ingen behandlinger som er med bare sprøyter, for å få deg gravid. Om ikke du tenker på inseminering da. Ivf består gjerne av en behandling med spray og sprøyter. Evt. p-piller og sprøyter. Tablettkuren du nevner er vel gjerne Pergotime?
Strix Skrevet 10. januar 2010 #1604 Skrevet 10. januar 2010 Nå har jeg tatt synarela i 4 uker, og har halvannen uke igjen før jeg skal begynne med sprøyter. Hvordan klarer dere her inne å få tankene over på andre ting i denne prosessen? Jeg er så lei av å tenke at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg Det der er vel innmari individuelt egentlig. Første gangen så var jeg veldig fokusert på å huske tidene med spraying og etterhvert så måtte en konsentrere seg om å sette sprøytene skikkelig osv. osv. Kan ikke si det gikk mange minuttene sammenhengende den første gangen der jeg ikke tenkte på prosessen. Ved det andre forsøket var det mye lettere for min del, da slappet jeg mye mer av og kvapp omternt da mobilen pep for å minne meg på sprayen, veldig greit egentlig. Mitt beste tips er vel å leve som normalt i den grad en orker det. Jeg slet med hodepine 24/7 og hetetokter fra en annen verden bla. Men jeg var på jobb hele tiden, var med venner, trente(ikke under sprøytene) osv. Lykke til
ebitt Skrevet 10. januar 2010 #1605 Skrevet 10. januar 2010 Alle må til samtale før oppstart såvidt jeg vet. Og om det er Tromsø som er behandlingsstedet så følger de vel bare vanlig prosedyre. Vi fikk medisinstart 2,5mnd etter denne samtalen. Det må klaffe med din syklus og ledig plass på klinikken. Vet ikke om dere vil komme noe fortere frem i køen selv om dere begynner å bli utålmodige og årene går. Det er vel mye det samme for alle. Selv om noen kommer til ivf. etter bare 1års prøving og andre venter til det har gått 2-3år. Lykke til!! Takk for svaret . Kan tenke meg til at de fleste blir litt utålmodige i denne situasjonen. Er i hvertfall godt å være i gang. HAr lest litt angående lapraskopien jeg skal på nå i neste uke også. Å nå lurer jeg på om man blir sykmeldt etter ett slikt inngrep. Har tusen spørsmål i hodet
SøsterLiten Skrevet 10. januar 2010 #1606 Skrevet 10. januar 2010 Nå har jeg tatt synarela i 4 uker, og har halvannen uke igjen før jeg skal begynne med sprøyter. Hvordan klarer dere her inne å få tankene over på andre ting i denne prosessen? Jeg er så lei av å tenke at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg Hmmm... :klø: Jeg skjønner det blir mye tenking, men sånn tror jeg det bare blir for alle... Det viktigste er at du ikke henger deg opp i tankene, men det tror jeg ikke er noen fare for deg Honning! Gjør som strix gjør: vær med venner, tren, jobb, lev livet som vanlig.. Hvis jeg hadde forandret livet mitt under hvert forsøk så tror jeg at jeg hadde blitt tullerusk... Nå er vi på 3 "runde" og jeg merker at jeg tenker mindre på det nå enn de foregående runder. MEN jeg har tenkt og tenkt og tenkt og 1 runde var den største tenkerunden!! Heldigvis for deg så blir det klaff med en gang denne runden så du slipper runder hvor du tenker mindre! Men det er helt naturlig å tenke mye, vi har jo så mange håp for det vi går igjennom og jeg tro man er ganske unik om man ikke blir litt småtullete av sine egne tanker i denne perioden!
pusilus Skrevet 10. januar 2010 #1607 Skrevet 10. januar 2010 Takk for svaret . Kan tenke meg til at de fleste blir litt utålmodige i denne situasjonen. Er i hvertfall godt å være i gang. HAr lest litt angående lapraskopien jeg skal på nå i neste uke også. Å nå lurer jeg på om man blir sykmeldt etter ett slikt inngrep. Har tusen spørsmål i hodet Jeg ble ikke sykemeldt etter lap, men har ikke vært på jobb de siste dagene (5 dager siden lap i dag ). Ei venninne av meg fikk en uke med sykemelding. Det er ulik praksis fra sted til sted og det avhenger av jobben du har også. Jeg bruker egenmelding
ebitt Skrevet 10. januar 2010 #1608 Skrevet 10. januar 2010 Jeg ble ikke sykemeldt etter lap, men har ikke vært på jobb de siste dagene (5 dager siden lap i dag ). Ei venninne av meg fikk en uke med sykemelding. Det er ulik praksis fra sted til sted og det avhenger av jobben du har også. Jeg bruker egenmelding Ok, takk for svar. Har kontorjobb så er mulig det går helt fint å jobbe etterpå. Gruer meg litt - har aldri hatt narkose før, men pytt pytt. Lykke til videre Vi får krysse fingrene for hverandre!
prøver Skrevet 10. januar 2010 #1609 Skrevet 10. januar 2010 Det virker som om både ventetid og type behandling varierer veldig fra sykehus til sykehus, så vanskelig å svare. Fra gynekologen min sendte inn søknadspapirene til vi fikk innkallingsbrevet gikk det ikke så lang tid, men timen var ca 2,5 måned senere.. På denne timen ble det bestemt at jeg måtte ha en lap, for å sjekke hvordan det så ut der inne, og denne opersjonen fikk jeg bare en ukes tid etter legetimen. Deretter gikk en det en måned ca før vi ble kalt inn til første samtale hos IVF, og så har det gått 3 mnd før oppstart som er nå.. Så ja, ventetid er det absolutt.. Ang. din behandling så tar de nok utg.pkt i din "diagnose" når de bestemmer behandling, men en lap er kanskje aktuell for å sjekke om eggledere er åpne og om alt annet er fint - i så fall kan det jo være at du bare trenger hjelp til å få eggløsning og ikke trenger assistert befruktning fullt ut.. Lykke til! ja det r det jeg har problem med. men får jeg bare sprøyter da?
honning Skrevet 10. januar 2010 #1610 Skrevet 10. januar 2010 Tusen takk for svar Strix og SøsterLiten Jeg prøver å leve som normalt ja, og skal prøve å ha det travelt med å finne på en del de nærmeste ukene for å få tankene over på andre ting så mye som mulig. Men det er nok som dere sier umulig å ikke tenke på det Håper du har rett SøsterLiten; at det klaffer på første runde... Men prøver å forberede meg på flere runder så jeg ikke blir alt for skuffa. Forhåpningene er litt for høye akkurat nå, så jeg har bedt mannen om hjelp til å dempe de Er det anbefalt å ikke trene når man tar sprøytene? Jeg fikk ikke beskjed om det, men kom ikke på å spørre om det heller. Må/bør man ta graviditetstest før man begynner på sprøyter? Det har tror jeg heller ikke at jeg har fått info om, men mener å ha lest om andre som har gjort det bare for å være på sikre siden? eBitt: Jeg ble sykemeldt ut uka etter lap og har kontorjobb. Jeg hadde lap en onsdag, så det ble fri i to dager etter det, og det var egentlig bra syns jeg, for magen likte det best at jeg holdt meg en del i ro, selv om formen ikke var så verst etterpå.
Gjest Gjest_Mabel_* Skrevet 10. januar 2010 #1611 Skrevet 10. januar 2010 ja det r det jeg har problem med. men får jeg bare sprøyter da? Jeg er ingen lege, så dette må du nok spørre legen/sykehuset om. Men jeg mener å ha lest at en form for behandling er kun i form av sprøyter (sterkere eggløsningsfremkallende enn pergo), dersom alt annet er i orden.. Men som sagt, dette er komplekse greier.. ebitt: Jeg hadde lap en tordag og var sykemeldt en uke. Ingen spurte meg om hva slags jobb jeg hadde, og jeg er sjeleglad for den uka. De første 3-4 dagene hadde jeg veldig vondt, og var veldig slapp i enda flere dager..
Gjest Gjest_Mabel_* Skrevet 10. januar 2010 #1612 Skrevet 10. januar 2010 Er det anbefalt å ikke trene når man tar sprøytene? Det fikk ikke jeg beskjed om heller. De sa at de anbefalte å ikke være fysisk aktiv i to uker etter innsetting, men ikke noe om å avstå før det.. Det beste må jo være å leve som normalt under behandlingen, også når det gjelder aktivitet..
honning Skrevet 10. januar 2010 #1613 Skrevet 10. januar 2010 Det fikk ikke jeg beskjed om heller. De sa at de anbefalte å ikke være fysisk aktiv i to uker etter innsetting, men ikke noe om å avstå før det.. Det beste må jo være å leve som normalt under behandlingen, også når det gjelder aktivitet.. Takk for svar. Det er bare bra om jeg kan trene ja, og da gjør jeg det siden jeg ikke har fått beskjed om annet. Trenger å få trena for å koble litt av tror jeg
Strix Skrevet 10. januar 2010 #1614 Skrevet 10. januar 2010 Takk for svar. Det er bare bra om jeg kan trene ja, og da gjør jeg det siden jeg ikke har fått beskjed om annet. Trenger å få trena for å koble litt av tror jeg Ville snakket med klinikken. Etter at jeg har vært på ul på dag 6 fikk jeg beskjed om at enkelte øvelser som jogging ol. ikke var så bra ettersom eggstokkene inneholdt mange fler egg enn vanlig og var mer utsatt enn vanlig. I verste fall kunne de vri seg og det var visst ekstremt smertefullt. Men det varierer hva klinikkene anbefaler og fraråder
Strix Skrevet 10. januar 2010 #1615 Skrevet 10. januar 2010 ja det r det jeg har problem med. men får jeg bare sprøyter da? Det er ingen her som kan svare deg på hva slags behandling du vil få. det kommer helt an på hva slags diagnsoe og hva slags behdnalingsform den klinikken du skal til bruker på den diagnosen. Alderen din, syklusen din osv.
Gjest Gjest_pia_* Skrevet 11. januar 2010 #1616 Skrevet 11. januar 2010 Må/bør man ta graviditetstest før man begynner på sprøyter? Det har tror jeg heller ikke at jeg har fått info om, men mener å ha lest om andre som har gjort det bare for å være på sikre siden? Hei! Hvis du ikke har fått blødning etter at du har begynt med sprayen ville jeg testet før jeg begynte på sprøyter. Jeg ventet og ventet på blødning mens jeg gikk på spray, så dagen før jeg skulle inn for info og beskjed om sprøytestart tok jeg en test bare for å være sikker.... Den ga et annet svar enn forventet kan man si.... :o)
honning Skrevet 11. januar 2010 #1617 Skrevet 11. januar 2010 Ville snakket med klinikken. Etter at jeg har vært på ul på dag 6 fikk jeg beskjed om at enkelte øvelser som jogging ol. ikke var så bra ettersom eggstokkene inneholdt mange fler egg enn vanlig og var mer utsatt enn vanlig. I verste fall kunne de vri seg og det var visst ekstremt smertefullt. Men det varierer hva klinikkene anbefaler og fraråder Takk for info og svar. Da tror jeg at jeg vil prøve å holde meg til å gå turer og ikke gå på treningsstudio i den perioden uansett når jeg hører at du har fått den beskjeden. Eventuelt holde meg til nokså rolig trening uten hopp og sprett Hei! Hvis du ikke har fått blødning etter at du har begynt med sprayen ville jeg testet før jeg begynte på sprøyter. Jeg ventet og ventet på blødning mens jeg gikk på spray, så dagen før jeg skulle inn for info og beskjed om sprøytestart tok jeg en test bare for å være sikker.... Den ga et annet svar enn forventet kan man si.... :o) Hei Jeg hadde helt fortrengt den blødningen jeg fikk nå jeg. Hehe. Selvfølgelig har det noe å si ja. Så utrolig bra at du fikk positiv test da! Det er virkelig når man minst venter det
Prada Skrevet 12. januar 2010 #1618 Skrevet 12. januar 2010 Noen som har en mens til overs..? Det er egentlig et par dager igjen til mens, men jeg er så utålmodig etter å komme igang igjen etter noen pausesykluser. Vært veldig deilig å være homonifri også, men NÅ er jeg altså klar for igen - hører du det mensen?!?
SøsterLiten Skrevet 12. januar 2010 #1619 Skrevet 12. januar 2010 (endret) PSSSSSSSSSSSSSSSSST!!! TR??? Det er plass i huset til Prada!!! Så kom deg ut av husene til jentene som ikke vil og legg deg til rette hos prada!! jah!! Endret 12. januar 2010 av SøsterLiten
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #1620 Skrevet 13. januar 2010 Dette er kanskje et litt teit spørsmål - men er det ok å ha sex uten beskyttelse mens man går på nesespray?? Leste i brosjyra fra sykehuset at man måtte bruke pessar eller kondom mens man gikk på hormoner, men det er vel først når man begynner med sprøytene? Og etter innsetting stod det at man skulle være avholden i 14 dager..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå