Gå til innhold

Mammas babybok

Mamma1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min fødselshistorie:

Vannet begynte å sive (antagelig) natt til fredag, reiste til føden, men ble sent hjem. Natt til lørdag gikk vannet på skikkelig og vi dro på føden og ble innlagt. Ingenting skjedde før søndag morgen klokka 0800. Da fikk jeg første rien.

Hadde 3 cm når riene begynte og ble tidlig flyttet inn på fødestue. Riene var veldig vonde, men absolutt overkommelige. Var en tur i dusjen og det hjalp godt mot smertene. Men så begynte de å komme grusomt tett, når jeg nådde 5 cm var det ikke opphold på mer en noen få sekunder, og riene var veldig harde. Lystgassen fikk prøvt seg, men fikk til slutt epidural, i og med at jeg ikke fikk pause.

Da tenkte jeg at nå stopper alt opp, men jeg var oppe og gikk og etter en halvtime hadde jeg 6cm, enda en time gikk og jeg hadde plutselig 9 cm. Da tok det bare en halvtimes tid så var jenta ute:)

Ved andre sykehus er det visstnok vanlig praksis å gi mor antibiotika om ikke fødselen har startet 24 timer etter vannavgang. det fikk ikke jeg. Hadde jeg fått det kunne infeksjonen vært forhindret.

Endret av Mamma1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤

Godt å høre at dere har kommet dere ned og CRP har sunket :)

Kan tenke meg det er godt å få jenta di på utsiden :)

Gratulerer igjen!

:klem:

PS.Hos oss tror jeg ikke man får antibiotika før etter 48 timer etter vannavgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, endelig en oppdatering fra oss.

Jenta vår kom altså 1.februar, dagen etter oppdaget legen at hun hadde en infeksjon. For dem som har greie på det var cpr på 133- noe de sa var veldig høyt.

Da ble det ambulane til et større sykehus, der de startet behandling med antibiotika. Det hele var veldig dramatisk de første dagene, hun fikk medisin gjennom en nål i hodet og ble tatt blodprøve av flere ganger daglig.

Crp gikk stadig ned 133-75-35-10- og endelig i dag 3. Da fikk vi reise hjem:)

Nå ligger hun ved siden av meg og sover og koser seg. Nå gleder vi oss bare til å komme til hektene igjen. Har vel blitt et gjennomsnitt på 3-5timers søvn hver natt. Mange tårer og en enorm mengde bekymring.

Huff, kjenner igjen det der. Vi opplevde det samme med storesøster, var innlagt i en uke på nyfødtavdelingen. Det er IKKE et morsomt sted å være som nybakte foreldre! De barberte halve hodet hennes for å sette veneflonen der, og det var så trist å se...

Det kjedelige er at man mister så mye av permisjonen til pappaen også, bare ved å være på sykehus.

Godt at dere er vel hjemme og kan begynne med det nye livet :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjedelig med sånne "startvansker", men godt å høre at dere er hjemme igjen og at alt er bra :) Nå får dere kose dere med den lille :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤
Opplevde dere også det? Hva syns du om å komme hjem igjen? Er så redd for at noe skal skje jeg..

Prøv å slapp av og kos dere med jenta. De hadde jo ikke sendt dere hjem om ikke alt var bra med henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde dere også det? Hva syns du om å komme hjem igjen? Er så redd for at noe skal skje jeg..

Vi var på sykehuset en uke, og jeg følte at vi ble så "institusjonalisert" av det. Det var på en måte sykehusets baby, og ikke vår. Nå var jo dette vår første, så vi kunne ingenting om babyer. Samtidig var hun så frisk, til tross for CRPen, og jeg fikk masse melk og hun spiste og la på seg i løpet av den uka. Vi fikk god oppbacking da vi reiste hjem, og det var bare å ringe til nyfødtavdelingen hvis vi var bekymret eller lurte på noe. Hun var jo friskmeldt da vi dro hjem, så vi følte oss ganske trygge, bortsett fra alle de generelle førstegangs-foreldre-bekymringene som vi hadde. Alt gikk bra, og hun var bare frisk og fin i tiden etterpå.

Enig med ¤bella¤, de hadde ikke sendt dere hjem om hun ikke var friskmeldt. Og sykehuset er jo bare en telefon unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi også følte oss veldig godt ivaretatt, all ære til Neonatal seksjon ved Åse, utrolig dyktige mennesker.

Ting går veldig bra og hun er en helt normal, frisk nyfødt jente, men det er litt enkelt å være i overkant redd for henne.. Men det går seg sikkert til.

Vi også var en uke, og hun var veldig frisk også, så hun fikk kun sondemat en gang (før melka mi kom) og så prøvde de med bankmelk, men det ville hun ikke ha hehe. Var kun pupp som var godt nok:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så utrolig hyggelig å lese at jenta deres har kommet! :hjerte:

Ønsker dere all lykke til og håper du slipper unna de aller verste bekymringene. Forstår deg så godt! Men, som de alle sier over meg her - de hadde jo ikke sendt dere hjem om hun ikke hadde vært absolutt, og heeelt frisk, som en nyklekt fisk!

Sender deg mange varme tanker og lykkeønskninger! Tenk, nå har du en fantastisk frisk og nyfødt jente... :hjerte:

Åhhh, gleder meg allerede til neste gang jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mykje med jenta! :blomst::danser:

Godt å høyra at alt går bra no, til tross for litt dramatikk i starten. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mamma1!!!

Gratulerer så mye med den lille!!! Kjenner også igjen litt av det du skriver for vår første ble også liggende 8 dager på nyfødt-intensiven da hun var nyfødt, også pga infeksjon. Du hadde virkelig ikke sluppet ut derfra om hun ikke var frisk og ingen (ekstra) grunn til bekymring(bekymre oss gjør vi jo uansett... :sjenert: )

Håper du koser deg og nyter å ha kommet hjem med en nydelig liten baby!!! Lykke til med å bli kjent og komme inn i rutiner... :)

:klemmer: fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk:) Det høres virkelig ut som om at infeksjon på nyfødte er ganske vanlig.

Her går det strålende, jenta mi sover og spiser godt, og gråter "aldri" Det er vel det de sier om søndagsbarn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk:) Det høres virkelig ut som om at infeksjon på nyfødte er ganske vanlig.

Her går det strålende, jenta mi sover og spiser godt, og gråter "aldri" Det er vel det de sier om søndagsbarn:)

Uffda, da har jeg kanskje fått en feilvare. :fnise: Vesla vår gråter nok mer enn storesøsteren gjorde, men det kan nok være litt startvansker som går over etter at vi blir bedre kjent. Ikke alltid jeg skjønner hva hun vil... :sjenert:

Godt å lese at dere koser dere!!! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sover veldig mye.. I går sov hun fra 10-14 og fra 15- 18.30.

Hun vokser og trives i hvertfall. Mandag skal vi på helsestasjonen, i stedet for hjemmebesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har vi det strålende:) Er lykkelig, selv om jeg merker litt til den berømte baby blues'en..

Var på helsestasjonen i går ( hadde ikke hjemmebesøk) Der veide vi henne og hun hadde visst lagt på seg for lite denne uka, 110g. Skal visst være 150g, så nå må jeg vekke henne og mate mange ganger om dagen. Skal veie igjen på fredag.

Lille tulla mi er god som gull, sover masse og griner faktisk aldri.. Det må være noe med søndagsbarn tenker jeg, mine andre to var ikke slike for å si det sånn..

Hun bæsjer som sagt veldig ofte, nå har det blitt grønt..Sikkert fordi jeg drikker ammete (den er veldig god forresten)

I dag smilte hun!! Ja, jeg er ganske sikker. Hun lå på stellebordet og jeg hadde skikkelig kontakt med henne, og da kom det to små smil:) ÅÅÅÅÅÅ hun er nydelig.

Hun har hatt en del mageknip-smil, men dette lignet ikke på dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤

Godt å høre at dere koser dere.

Høres fantastisk ut :hjerte: Kan nesten ikke vente til vår egen frøkne kommer.

Koselig med smil da, men dumt med sår stump. Antibiotika er ikke snilt mot huden altså...

Hva heter den ammeteen? Og hvor har du kjpt den? Greit å kjøpe inn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Helios sin på apoteket, jeg syns den var overraskende god, og den skal visst hjelpe mot mageknip hos babyen.

Nei, jeg kjøpte en veldig dyr salve for sår stump på helsekosten (den skulle være suveren i følge betjeningen) tror den heter Lavera. Den hjalp null og niks.. Så her ble løsningen sinksalve til 20 kr på Kiwi, sår stump ble borte over natten!

Ja, gled deg!! Alt er fantastisk, slitsomt og fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...