Gå til innhold

terminklubb jan/feb 2009 Skravletråd!


skogmusa

Anbefalte innlegg

Jeg også synes jeg har en liten mage i forhold til venninnene mine. Men alle sier det er fordi jeg er høy. Er du det og kanskje?

Er vel ca 1,75 høy, og har veldig lang overkropp. Det har vel en god del å si ja. Ei som er like langt på vei som meg har allerede begynt å få spark i ribbeina, men det kommer ikke jeg til å få på ei stund enda iallefall :) Heldige er vi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bra at du drar i gang tråden igjen, aimee! :)

Her går det også bra, magen vokser og babyen sparker. Magen min begynner å bli godt synlig! Men det var mammas mage også da hun var gravid (husker godt at hun var gravid med broren min siden det er 9 år mellom oss), så jeg tror det kan være arvelig, også? Jeg er nemlig også høy... (1,79.) Mannen får stadig oftere kjenne spark utenpå, og det synes vi er veldig moro begge to. Innimellom ser jeg faktisk også sparkene utenpå, ganske stilig! :ler: Hun inni her begynner også å få en slags døgnrytme, som er veldig fint bortsett fra at hun nesten alltid er våken en times tid rundt midnatt, akkurat når jeg helst vil sove. :fnise:

Når det gjelder jakke - jeg kjøpte meg denne trenchen tidligere i høst, og på meg kneppes den veldig greit rett under puppene, og så er det god plass til magen nedenfor siden det er en del ekstra stoff i "skjørtet". Har også kjøpt en cape (fant en på tilbud til 350 kr!) i ull som jeg kommer til å bruke snart når det blir kaldere. Den tror jeg faktisk jeg hadde hatt plass til mage både foran og bak i. :fnise: Til skikkelig vinter har jeg en gammel (alt er relativt) ullkåpe som jeg håper kan brukes en stund... Den har litt empiresnitt og er også ganske vid i "skjørtet". Men innmari varm, den er -10 grader-kåpa mi. ;)

Har jordmortime på torsdag, grugleder meg til det. Håper hun er like grei som legen min, og at hun ikke insisterer på at jeg skal veie meg der... (Det er veldig vanskelig for meg pga spiseforstyrrelsehistorien min, så legen har sagt det er helt greit at jeg veier meg hjemme og skriver på vekten selv. Så prater hun ikke om det med mindre det skulle være grunn til bekymring av noe slag.) Har også hørt noen skrekkhistorier om jordmødre som ikke "tror på" spiseforstyrrelser, håper ikke jeg kommer til en sånn. :unsure: Mannen kan bli med, da, heldigvis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ca 1,75 høy, og har veldig lang overkropp. Det har vel en god del å si ja.

Og jeg er 1.78 - noe som betyr at du og jeg og Itla er ganske høye :)

Jeg er nemlig også høy... (1,79.) Mannen får stadig oftere kjenne spark utenpå, og det synes vi er veldig moro begge to. Innimellom ser jeg faktisk også sparkene utenpå, ganske stilig!

Når det gjelder jakke - jeg kjøpte meg denne trenchen tidligere i høst, og på meg kneppes den veldig greit rett under puppene, og så er det god plass til magen nedenfor siden det er en del ekstra stoff i "skjørtet".

Har jordmortime på torsdag, grugleder meg til det. Håper hun er like grei som legen min, og at hun ikke insisterer på at jeg skal veie meg der... (Det er veldig vanskelig for meg pga spiseforstyrrelsehistorien min, så legen har sagt det er helt greit at jeg veier meg hjemme og skriver på vekten selv. Så prater hun ikke om det med mindre det skulle være grunn til bekymring av noe slag.) Har også hørt noen skrekkhistorier om jordmødre som ikke "tror på" spiseforstyrrelser, håper ikke jeg kommer til en sånn. :unsure: Mannen kan bli med, da, heldigvis. :)

Vi også kan se sparkene fra utsiden, og det var helt SPRØTT første gang vi så det. Da kom virkelig den "alien"-følelsen for fullt. Shit, det er et lite menneske inni meg! :overrasket:

Trenchen var kjempefin, jeg skal jammen meg prøve en sånn en. Jeg liker snittet veldig godt på de jakkene, men jeg trodde ikke de passet til en gravid mage.

Jeg visste ikke at du har hatt spiseforstyrrelse. Jordmor må da ta hensyn til det? Om du ikke liker henne, kanskje du kan få en annen på helsestasjonen eller gå tilbake til fastlegen din?

-----

Apropos vekt. Jeg har aldri vært særlig opptatt av det, så lenge buksene har sittet fint.

For første gang på 10 år måtte jeg veie meg hos legen, og har i løpet av 24 ukers graviditet gått opp 7 kilo allerede! :tristbla: Må innrømme at jeg ble både deppa og sur. Jeg har ikke noe lyst til å veie meg i det hele tatt! Og nå blir vekta en evig påminnelse på helsekortet. Æsj!

Og et helt nytt spørsmål reiser seg: Hvor skal dette ende?? Jeg er redd for at jeg blir en av dem som kommer til å gå opp 20 kilo. Det blir jo et helvete å få det av seg igjen.

Hva tenker dere om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og et helt nytt spørsmål reiser seg: Hvor skal dette ende?? Jeg er redd for at jeg blir en av dem som kommer til å gå opp 20 kilo. Det blir jo et helvete å få det av seg igjen.

Hva tenker dere om dette?

Jeg tenker at du ikke skal bekymre deg :). Det skal litt til å legge på seg 13 kg til i løpet av 16 uker...

Jeg har allerede lagt på meg ca. 10 kg, et par kg mer enn på samme tid sist. Jeg la på meg 14 kg totalt sist, og alt forsvant på null komma niks. Jeg har nok spist litt mer enn nødvendig denne gangen, og er litt bekymret for at det er mer flesk denne gangen. Men jeg prøver å ikke tenke så mye på det :). Amming er effektivt!

Jeg er bare 165 med kort overkropp, og har en godt synlig mage. Får likevel kommentarer på at den er liten og nett, så jeg tror ikke jeg er spesielt svær. Har nok litt større mage denne gangen enn sist.

Mye liv og røre inni der, koselig :rødme:.

Itla: du MÅ ikke gå til jordmor. Sist var jeg hos jordmor bare 1 gang, og synes det virket så fjollete. Var mye mer fornøyd med fastlegen min, og gikk bare til henne resten av svangerskapet. Denne gangen skal jeg bare gå til legen min. Kanskje en forsamtale hos jordmor på sykehuset når det nærmer seg, for å snakke litt om hvordan jeg vil ha fødselen :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 1,67 cm, altså ganske lita og syns jeg har stor mage.. Men jeg er tredjegangs, så jeg unnskylder det med det. Ligger over gjennomsnittet på SF-målet også... Sikkert en stor en på 6 kilo-grøss-

Ellers er det utrolig mye liv her til tider, spesielt etter jeg har lagt meg hehe.

I går sparket h'n forøvrig rett ned, omtrent der jeg innbiller meg at åpningen er, og det var litt ubehagelig. Helt til h'n fant ut at h'n kunne bruke blæra mi som trampoline.. DET var hakket verre..

Men det er mest av alt koselig å kjenne at det er liv.Har ikke kjent spark i ribbeina enda, enda livmoren min nå går jevnt med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det er flere som har lagt på seg.

Jeg regner med at jeg kommer til å legge på meg over gjennomsnittet (12 kilo?), men håper at det ikke blir så veldig mye mer enn det.

Her også er det mye aktivitet, men jeg merker ikke om det treffer verken blære eller ribbein. Er det sånn som dere flergangsmødre merker tidligere? Og merker dere forskjell på armer og bein? Det gjør ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her også er det mye aktivitet, men jeg merker ikke om det treffer verken blære eller ribbein. Er det sånn som dere flergangsmødre merker tidligere? Og merker dere forskjell på armer og bein? Det gjør ikke jeg.

Det merker du hvis babyen treffer :). Uavhengig av antall graviditeter du har vært gjennom, tror jeg. Det er nok litt tidlig enda for de verste ribbeinsplagene. Jeg for min del kan ikke huske at babyen sparket meg i ribbeina, men opplevde i stor grad at hele babyen og livmoren presset hardt mot ribbeina, det var ganske ubehagelig. Men det var ikke før mot slutten.

Hvis babyen tråkker på blæra di så kjenner du det :).

Kjenner ikke forskjell på armer og bein her ihvertfall. Det dytter og spreller overalt, føles det som!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lille katt: Jeg vet at jeg kan velge om jeg vil til lege eller jordmor, men jeg tenkte i hvertfall å gi dama en sjanse før jeg bestemmer meg. Det kan jo hende hun er kjempegrei.... ;) Dessuten hjelper det at mannen kan bli med, da føler jeg meg litt mindre sårbar. :)

---

Her har babyen også truffet blæra et par ganger. Det er litt sånn "Åh, jeg må tisse! Nei, det må jeg visst ikke. Åh, jeg må tisse! Nei..." Helt til hun finner seg noe annet å hoppe på. :fnise:

Litt mindre moro er det at jeg synes jeg fjerter hele tiden... :sjenert: Altså, jeg begrenser meg jo når jeg er blant folk (:fnise:), men her hjemme tenker jeg at det er lurere å la det gå sin gang, så jeg ikke får vondt i magen. Stakkars mannen! :ler: Men for å ta detaljene - det lukter ikke så mye, bare høres godt. Er det et plassproblemene der inne som fører til fjerting også, mon tro? :klø: Sånn som med blærekapasiteten?

En ting til jeg lurer på - jeg har lest et sted en gang at man skal være litt forsiktig med boblebad mens man er gravid? :klø: Det er boblebad på treningssenteret mitt, og jeg synes det er kjempedeilig. Men må jo holde meg unna om det ikke er bra, såklart.

Og til slutt et treningsspørsmål - er det noen her som driver med yoga? Jeg gjør for det meste bare yoga her hjemme på stuegulvet nå, har holdt på lenge nok til at jeg synes det er trygt. Men jeg blir litt forvirret av hvilke øvelser man kan/bør gjøre og ikke gjøre når man er gravid, synes alle sier forskjellig... Har lest at man bør unngå bl.a. deep twists, inverted poses og ellers alt som føles ubehagelig. Ubehagelig-delen er jo fornuftig, og magen vil jo etterhvert legge begrensninger på hva som er fysisk mulig, men hva er galt med twists og f.eks. skulderstående? De siste gangene har jeg fulgt

(pluss del 2), men jeg synes det er litt lite utfordrende, ihvertfall nå. Sikkert helt supert mot slutten av graviditeten. :) Endret av itla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et plassproblemene der inne som fører til fjerting også, mon tro? :klø: Sånn som med blærekapasiteten?

Jeg vil gjette at det er hormonene som påvirker fordøyelsen vår? Evt. at plassmangelen i magesekk og tarm fører til at det produseres mer luft enn normalt. Spør lege eller jordmor :).

Boblebad og yoga - aner ikke.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til jeg lurer på - jeg har lest et sted en gang at man skal være litt forsiktig med boblebad mens man er gravid? :klø: Det er boblebad på treningssenteret mitt, og jeg synes det er kjempedeilig. Men må jo holde meg unna om det ikke er bra, såklart.

Og til slutt et treningsspørsmål - er det noen her som driver med yoga? Jeg gjør for det meste bare yoga her hjemme på stuegulvet nå, har holdt på lenge nok til at jeg synes det er trygt. Men jeg blir litt forvirret av hvilke øvelser man kan/bør gjøre og ikke gjøre når man er gravid, synes alle sier forskjellig... Har lest at man bør unngå bl.a. deep twists, inverted poses og ellers alt som føles ubehagelig. Ubehagelig-delen er jo fornuftig, og magen vil jo etterhvert legge begrensninger på hva som er fysisk mulig, men hva er galt med twists og f.eks. skulderstående? De siste gangene har jeg fulgt

(pluss del 2), men jeg synes det er litt lite utfordrende, ihvertfall nå. Sikkert helt supert mot slutten av graviditeten. :)

Jeg har drevet en del med yoga før jeg ble gravid. Det var ikke graviditeten som gjorde at jeg sluttet, jeg trengte bare en pause, synes at det var litt kjedelig.

Men for å svare enkelt på spørsmålet ditt, tror jeg det viktigste er at du ikke gjør noen ting som grenser til å være ubehagelig/ vondt. Jeg ville også unngått øvelser som belaster bekkenet. Det er fort gjort, siden beina våre er mykere når vi er gravide.

Har ikke sett på linken du sendte, men skal gjøre det snart.

Dette med boblebad lurer jeg på også.Noen som vet?

Jeg også lurte på dette. Snakket med gynekologen min da jeg var 8 uker på vei om dette, da jeg skulle på spa. Han mente at det var en minimal sjanse, bare en brøkdel- nesten usannsynlig, at man skulle bli smittet med bakterier i et boblebad.

På den andre siden er det jo ingen hemmelighet at det florerer godt i et sånt bad, så jeg ville kanskje holdt meg unna nå. Det skal være sagt at jeg gikk i boblebadet da, men tror ikke jeg ville gjort det nå. Det er ikke mange måndene igjen av svangerskapet uansett, så jeg skal nok klare det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos jordmor i dag, og kom på at jeg kunne spørre henne om det med boblebad. Hun mente det ikke var noen større risiko under svangerskap enn ellers, og at så lenge vannet ikke hadde gått eller man hadde blødninger, var det ikke noe problem så lenge man ikke satt oppi en time i slengen. Som hun sa - det er hermetisk lukket opp der for tiden. ;) Så jeg stoler på henne, og tar de 15 min i boblebadet et par ganger i uka. :)

Jordmoren var jo forresten verdens søteste, så det var ikke noe problem i det hele tatt. :ler:

Endret av itla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så jeg stoler på henne, og tar de 15 min i boblebadet et par ganger i uka. :)

Jordmoren var jo forresten verdens søteste, så det var ikke noe problem i det hele tatt. :ler:

Først; Så godt å høre at dert gikk bra hos jordmor!! Fortsetter du å gå til henne framover eller?

Og enda en fagperson har sagt at boblebad ikke er farlig for gravide - det betyr vel at det er okey det da?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først; Så godt å høre at dert gikk bra hos jordmor!! Fortsetter du å gå til henne framover eller?

Og enda en fagperson har sagt at boblebad ikke er farlig for gravide - det betyr vel at det er okey det da?!

Jeg går nok annenhver gang, bestilte legetime til uke 28 i dag og fikk satt opp ny time hos jordmor nærmere midten av desember. :) Legen min har permisjon nå (jorda rundt-tur, heldiggrisen...), så det blir spennende å se hvordan vikaren er! Det skulle visst være en ung dame, høres lovende ut. ;)

Ja, jeg tror boblebad er greit. :) Jordmor sa at bekymringen rundt boblebad er at det kan være mye bakterier i vannet, men det var en generell bekymring, ikke noe spesielt for graviditet. Og hun mente det var helt greit nettopp fordi det er så lukket der nede nå - og at det faktisk kunne være tryggere for gravide enn ikke-gravide sånn sett. Jeg synes jo det høres logisk ut. Dessuten - på Bislet er det litt klor i boblebadet også, så det burde hjelpe. Og det var ikke akkurat overfylt av småunger, heller - de slipper jo ikke inn annet enn på lørdagene... :tunge1: Hadde nok vært litt mer forsiktig hvis det var Tøyenbadet eller lignende det var snakk om. En annen ting jeg har tenkt på i dag - det kan umulig være så mye mindre bakterier i et vanlig svømmebasseng enn i et boblebad? Og svømming anbefales jo. Jeg tror neppe de mener at gravide skal hoppe i fjorden i oktober/november for å få seg en svømmetur! :tunge1:

Endret av itla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg har tenkt på i dag - det kan umulig være så mye mindre bakterier i et vanlig svømmebasseng enn i et boblebad? Og svømming anbefales jo. Jeg tror neppe de mener at gravide skal hoppe i fjorden i oktober/november for å få seg en svømmetur! :tunge1:

Sant, sant.. Jeg har som sagt bassengtrening hver uke, og det er sikkert mye rart i vannet der og! (æsj, ekkelt å tenke på!)

Fritt for å IKKE hoppe i vannet i oktober! :ler:

Jeg lurer forresten på noe annet, angående bag til vogn. Jeg har lagt ut en tråd på graviditetsforumet, hvis dere vil se.

Jeg ville nemlig i utgangspunktet ha en Teutonia med hardbag, men lurer på om jeg skal gå for en mykbag i steden for. Hva er fordelen og ulempen med mykbagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det med vognbagene lurer egentlig jeg på også - vi har jo kjøpt vogn alt, så det har ikke så mye å si sånn sett, men jeg er allikevel nysgjerrig på forskjellen! ;)

Det var sånn at det ikke ble lagt ut så mange med den vognbagen du hadde mest lyst på på Finn, var det ikke, aimee? Kjedelig - men sikkert også et godt tegn, iom at de som har den typen bag du vil ha da antakelig er veldig fornøyde med den... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sånn at det ikke ble lagt ut så mange med den vognbagen du hadde mest lyst på på Finn, var det ikke, aimee? Kjedelig - men sikkert også et godt tegn, iom at de som har den typen bag du vil ha da antakelig er veldig fornøyde med den... :)

Det stemmer, det er nesten ingen hardbager ute på finn.no.

Jeg vet ikke hva det tyder på, er folk så fornøyde at de ikke vil gi dem fra seg - eller er det omvendt? At folk ikke vil ha hardbager, så de har bare myke å selge?

Det har kommet inn en del gode poenger i den andre tråden min - les der, veldig nyttig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke godt å si hva som er best av hardbag og mykbag. Vi har begge deler. Hardbagen er jo romsligere, da. Greit å ha romslig bag hvis man har en halvtårsgammel baby på vinteren. Mykbagen brukte vi stort sett bare til dagsoving hjemme, men vi fant også ut at den passet fint oppi Carena-trillen vår, og var praktisk å bruke på kjøpesenter etc. da prinsessen var liten (før hun var stor nok til å sitte i trille). Kjekt å ha en lett trille når man skal inn og ut av bil.

Nå har vi ikke kombivogn lengre, men har fremdeles softbagen. Kommer nok til å bruke den til innesoving, kjekt å ta med seg når man skal på besøk (og babyen skal sove) etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt klokere nå, så takk! :enig:

Nå har jeg hengt opp 27 gasbleier som vi har fra mannen da han var liten. Hver eneste en krøller seg sammen til en sammenfiltret liten klump i vaskemaskinen, så dette kan vi nok bli lei av, ja! :eeeh: Men nå tenker vi ikke å bruke brettebleier mer enn de tre første månedene, i det minste. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...