Gå til innhold

terminklubb jan/feb 2009 Skravletråd!


skogmusa

Anbefalte innlegg

Hei hei. :hallo:

Her har Babymelona vist sitt glade åsyn til både Mammamelona og Pappamelona. :strix:

Magen har vokst betydelig de siste ukene, og på kvelden ser jeg klekkeklar ut. :fnise:

Nå på morgenen er det "vanlig" 20-ukers mage... Så langt det kan kalles vanlig iallefall...

Pappamelona har kjent antydninger til beveglse 2-3 ganger, men kun en gang han kjente det tydelig.

Og det likte han jo.. :rødme:

Han stryker på magen om kveldene, og bemerker hvor mye den har vokst. :ler: Spør hvordan Babymelona har det og virker som en stolt "snart-pappa".. :hjerter_rundt:

Bevegelsene har jeg kjent daglig i ca 3 uker nå, men den første uka/halvannen uka kun som en ball som glir sakte rundt inni magen. den siste uka/halvannen uka har jeg begynt å få både slag og spark. Ofte i blæra og nærmere "utgangen". Litt ubehagelig, men dog så gøy!!!!!

Og slag/spark blir bare hardere og hardere for hver dag som går...

Vi har også funnet ut at terminen er flyttet til 2 mars, (men siden 2 ultralyder sier 27 februar, og 1 sier 2 mars, så endrer jeg ikke tickeren eller noe) og at det sannsynligvis er ei lita jente. *smelte* Vi skulle jo egentlig ikke vite, men i forbindelse med mye planlegging, innkjøp (og snart jul.. :sjenert: ) så fant vi ut at vi ville vite allikevel... Så kanskje vi får noe fine ting til jul?? :jepp:

Nei, nå må jeg trekke meg litt tilbake, men nå har jeg i det minste oppdatert litt her...

Håper å holde liv i tråden helt fram til alle våre søte små er ute! Masse lykke til videre alle sammen....

Endret av Anamelona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Frida*

Hei jenter!

Nå har magen poppa her og, ser ut som ei bowlingkule når eg sitter :) Men eg er låg (162) og hadde vel litt hofter/mage fra før av, så det er ikkje godt å sjå magen når eg har jakke på meg.

Og det er massevis av sparking inni :) Eller, dytting og trykking kjennest det ut som. Kjenner heller ikkje noko 'vonde' spark, mot ribbein eller blære. Men magen bular så eg ser det, det er moro!

Eg har vore hos jordmor til kontroll igjen, for 2 veker sidan. Ho målte fosterlyd, symfyse, blodtrykk og sånn, og alt var heilt fint. Babyen hadde puls på 140. Symfysemålet var litt lågt på normalområdet, men eg hadde ein kynnar når ho målte, mulig det hadde noko å seie? Når eg har kynnar får eg ein 'topp' midt på magen, eller kanskje litt skeivt :fnise: Kjenner kynnarane som om magen knyter seg, det kan vere litegranne ubehaglig, men aldri vondt.

I dag skal eg til kontroll på gyn-avd på sjukehuset lengre unna her, for å sjekke nokre hormonnivå som er høge. Dette er noko eg har hatt før eg vart gravid, så eg er ikkje så bekymra, men fint at eg blir sjekka. Har egentlig ikkje følt meg særlig godt oppfølgt ang desse prøvane tidligare i sv.skapet, men når eg no har ein sprellande inni magen, tek eg det rolig.

Skal samtidig bruke dagen til å kikke litt på utstyr. Me har ikkje begynt å handle ennå... Har begynt å stresse litt for det, spesielt ein venn nett fekk ei lita jente 2 månadar før termin i går. To månadar før termin for meg, er tidlig i advent. Ojoj...

Me har nok bestemt oss for ein ny Simo-vogn då, må berre kikke litt til...

Er det fleire som ikkje har begynt å handle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, vogna var i boks for maaange veker sidan hehe. Vi kjøpte brukt på finn. Knallfin Simovogn. Så har vi kjøpt stellekommode og vinterpose og reiseseng. Ellers manglar vi småtteri, som klede, flasker, ammeinnlegg osb. Skal på ein ny ultralyd i november, da får vi kanskje sjå kva det blir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Frida*

Eg fekk ny UL i går, for å sjekke at babyen min veks som han skal. Og alt var heilt fint, og eg fekk vite at me ventar ei jente!

:hjerte::babyjente:

(Hehe, no blei eg heilt sentimental her, tårene trillar...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har gjort dette før - hvordan kjennes egentlig kynnere ut? :fnise: Jeg har de siste dagene vært sånn "sliten" i magen, på en måte - det er ubehagelig, men ikke vondt. Og det gir seg hvis jeg legger meg ned eller sitter litt tilbakelent. Kan det være kynnere? Jeg vet jo hva det er, men ikke hvordan det "skal" kjennes ut, det står jo ikke i bøkene... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kynnere er at livmoren trekker seg sammen, du vil kjenne at den blir hardere enn vanlig. Noen ganger kan det være ganske ubehagelig, og de kan vare ganske lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som kjenner kynnerene, selv om alle har dem. Jeg kjenner også tydelig at magen blir knallhard, og siden det er en etterhvert ganske så stor muskel som spenner seg, kjennes det ganske godt. Litt ubehagelig på en måte, men ikke vondt. Hvis jeg får en kynner mens jeg løper opp trappa, er jeg nødt til å stoppe opp eller gå ganske sakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet jo at livmoren trekker seg sammen, men er allikevel usikker på om det er det som skjer. Men tror nok kanskje det er kynnere jeg har. Magen blir absolutt hard, det bare kjennes ikke ut som om det er snakk om sammentrekninger, sånn direkte... Det er som om magemusklene har hatt seg en liten treningsøkt uten at jeg har merket det (tenk om det var tilfellet, det hadde vært greit! :ler:), og at de er litt stive/trøtte i etterkant. Jeg merker altså ikke selve "treningen" men mer at magen blir "sliten", som sagt. Takk for svar, i alle fall! :)

Endret av itla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :vinke: Håper alle fremdeles har det bra!

Jeg må spore tråden vår over til NAV, jeg. Er det noen av dere som har fylt ut skjema ennå?

Stemmer det at jeg som er fast ansatt i en bedrift skal fylle ut skjema som heter "krav om ytelse ved fødsel og adopsjon?

Vet noen om det er en frist for å levere inn dette?

Endret av aimee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg/vi må avtale møte med NAV en dag, for å avklare en del ting. Det er ikke helt enkelt å finne ut av de kryptiske reglene som gjelder når mor ikke er i minst 50% stilling. Håper at mannen kan få fleksibelt uttak, sånn at han også får vært litt hjemme... *dusteNAV*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er virkelig komplisert. Og jeg blir utrolig irritert når to oppegående personer som min samboer og jeg, IKKE forstår dette. Folk får barn hver eneste dag, og de må forholde seg til disse skjemaene. Det må da kunne gå an å gjøre dette på en enklere måte?! argh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste med NAV er at de ikke kan fylle ut sine egne skjema selv engang. Har hatt sååååååå masse trøbbel med dem her. De har til og med klart å rote bort alle papirene mine. Det skal ikke gå ann altså :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt så mye problemer med NAV, at jeg er fristet til å tro at de er lite intelligente hele gjengen.. Makan til inkompetent offentlig kontor skal man lete lenge etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for meg som er full av hormoner skal det ikke mye til før sinne tar helt av! Teite, vanskelige NAV. Fysj!

Heldigvis fant jeg sånn nogenlunde ut av skjema, men må ta det med meg til administrasjonen i morgen for sikkerhets skyld. De får inn mange skjemaer i løpet av ett år og kan dobbelsjekke at jeg har gjort alt riktig.

Det er helt utrolig at det ikke finnes noen enklere måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og at man ikke kan få svar på det man spør om der nede... Jeg spurte et enkelt spørsmål om hva jeg kom til å få i permisjonspenger, men nei, det var umulig å svare på... Skal ned en tur i midten av november igjen..Kanskje jeg får svar da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men vet dere om det er en frist for å levere inn dette skjema?

Fant en tråd på barnimagen.no og der snakket de om noen frister, men jeg ble ikke akkurat noe klokere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står på et av arkene jeg har at det ikke betales ut penger lengre enn tre måneder tilbake etter at søknad er mottatt.

Men jeg har hørt at det er 3 måneders behandlingsfrist også! Så det er ikke lett å vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest *Frida*

Eg har kikka på Nav-skjemaet, må berre få fylt det ut og gå på nav-kontoret og høyre om det er korrekt utfylt. Er litt usikker på uttak av ferie.

Har også funne ut at firmaet eg jobbar i skal ha eit liknande skjema, det er sikkert fordi det er jobben min som skal utbetale permisjonspengane til meg. Har forstått det sånn at det er bra, sidan eg då vil få utbetalt det eg skal til rett tid, uavhengig av saksbehandling hos nav.

Som eg har skrive i vogn-tråden, så har me no komt igong med handling. No ligg ei svart Simo duo, Simo thermo vognpose, stelleveske og eit Brio bilsete med isofixbase i esker i bilen.

Det kan bli kaldt her, så eg har i tillegg til Simo-vognposen lyst å få tak i ein brukt (billig) voksi-pose, som me kan bruke på dei kaldaste dagane, og når me skal på hytta i vinter/påsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...