Gå til innhold

terminklubb jan/feb 2009 Skravletråd!


skogmusa

Anbefalte innlegg

Har ikke hørt om det, men det høres jo ikke så rent ulogisk ut. Livmoren er jo en gigamuskel som spenner seg av all kraft, og da burde jo pulsen stige akkurat slik den gjør om man spenner en annen muskel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke kynnere i det hele tatt jeg, er det vanlig? Lurer på om jeg fikk det en gang, men ikke vært noe etter det.

Tror kanskje jeg merket noe igår, men skal ikke si noe sikkert... Kan vel si at jeg ikke har hatt kynnere jeg heller... Så jeg lurer også på om det er vanlig? Vi får vel veer vel?? :ler: *GlederMeg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet har alle kynnere, men at det er noen som ikke kjenner dem. Har hørt gravide som har fortalt at de ikke har kjent kynnerne selv når jordmor har sagt "her kom det en kraftig en".

Hadde mye mer kynnere i første trimester, det har vært litt roligere i andre trimester. Nå begynner magen å bli så stor at de jeg har kjennes veldig godt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet har alle kynnere, men at det er noen som ikke kjenner dem. Har hørt gravide som har fortalt at de ikke har kjent kynnerne selv når jordmor har sagt "her kom det en kraftig en".

Hadde mye mer kynnere i første trimester, det har vært litt roligere i andre trimester. Nå begynner magen å bli så stor at de jeg har kjennes veldig godt....

Er det da vondt/ubehagelig? Eller er det bare at det strammer...

Hvis det er vondt, i så tilfelle ubehagelig over hele magen, eller varierer det fra gang til gang om det er vondt på siden, foran osv?

Har jo kjent magen blir hard iblant, og tenkt at det kanskje er kynnere, men har ingen ubehag i det hele tatt, bortsett fra gårsdagens stikning i siden... Varte bare 2 minutter ca.. :vetikke:

Jeg pleier å lese meg fram til mye rart altså, men dette blir jeg ikke helt klok på.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det da vondt/ubehagelig? Eller er det bare at det strammer...

Hvis det er vondt, i så tilfelle ubehagelig over hele magen, eller varierer det fra gang til gang om det er vondt på siden, foran osv?

Har jo kjent magen blir hard iblant, og tenkt at det kanskje er kynnere, men har ingen ubehag i det hele tatt, bortsett fra gårsdagens stikning i siden... Varte bare 2 minutter ca.. :vetikke:

Jeg pleier å lese meg fram til mye rart altså, men dette blir jeg ikke helt klok på.... :sjenert:

Nei, det er ikke vondt, og det skal det ikke være heller. Jeg kjenner at magen blir knallhard og stram, og det er jo en litt "heftig" følelse, på en måte, i og med at magen er ganske stor etterhvert. Hvis jeg løper opp en trapp og får en kynner, må jeg liksom humpe videre med litt stivere skritt :ler:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kynnere hver dag, flere ganger om dagen. De er ikke vonde, men ubehagelige. Magen bli knallhard og jeg får økt trykk på blæra og pulsen stiger ganske kraftig. Men vonde, nei det er de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har og merka kynnarar ganske lenge, i starten merka eg berre at eg var rar i magen, no kjennest det ut som om magen knyter seg. Syns ikkje det stemmer at magen blir hardare, syns magen er hard heile tida eg... Det seier sambuaren min og, at magen er så hard!

I dag var eg i butikken og fekk hefter med strikkeoppskrifter. I måro skal eg tilbake og kjøpe garn til et sett svigermor skal strikke, og til ein dress som eg skal prøve meg på. Gleder meg! Er det fleire som skal strikke noko fint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også usikker på om jeg har kynnere eller ei... Men det er strengt tatt ikke så farlig, så lenge babyen har det bra der inne. :)

Jeg har fått helt strikkedilla, *Frida*! :ler: Jeg har ikke strikket på årevis, har liksom syntes det var for kjedelig. Men det er mye morsommere med babyting, for det er så smått! Må få litt hjelp av mamma, da, for jeg er ikke helt stødig i alt - sliter for eksempel litt med "splittingen" på kjøredressen på side 4 i PDFen av dette heftet (den lilla). Ellers har jeg begitt meg ut på et stelleteppe i alpakka, helt enkelt glattstrikket, det begynner å nærme seg ferdig. Har kjøpt garn til et til også, for det blir veldig fint, og ikke minst mykt og deilig. :) Har også begynt på lua i , men der må jeg også ha litt hjelp... :sjenert: Garnstudio/Drops har forresten masse fine oppskrifter gratis på nett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, Itla, det er akkurat samme kjøredressen eg skal begynne på!

Har også lyst til å strikke luer og sokker, men trur ikkje eg har tålmodighet til å strikke et teppe...

Nå er det natta her :søvn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig i at Drops har mange fine oppskrifter! Også må jeg anbefale Myk start, som har fantastisk mange fine plagg. Hvis du liker litt "gammeldagse" bukser og jakker, er dette boka for deg (Gud, jeg høres ut som en selger!)

Når det gjelder kynnere, blir jeg mer og mer sikker på at jeg ikke har det, kjenner meg i alle fall ikke igjen i deres beskrivelser.

Også vil jeg :hoppe: for alle som har passert 28 uker og er over i tredje trimester! I morgen følger jeg etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kynnere har ingen fasit; akkurat som graviditeten. Da er jeg like klok da.. :ler: Har ikke merket noe ubehag eller noe i den dur. Foreløpig.... Jeg får vel bare nyte tiden før jeg blir overtung, vraltete, utmattet og sprekkeferdig. :fnise: For jeg merker jeg er blitt litt tungpustet og at det er mer slitsomt med aktiviteter generelt!

Men jeg nyter å gå og bære på den lille jenta, og gleder meg kjempemasse til å se henne.. :strix:

(Får nøye meg med ny UL 1 desember inntil videre. Foreløpig den siste jeg er satt opp på..

Men da får jeg kanskje se de søte øynene hennes også. :hjerter_rundt: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har heldigvis andre til å strikke litt for meg! :) Nøyer meg nok med å sy litt av hvert i tiden som kommer.

Ang kynnere så har jeg heller ikke merket noe spesielt til dem. Men har lest at det er lettere å kjenne dem for de som har fått barn før, men det er jo heller ikke noe fasitsvar.

:)

Ha en fortsatt fin uke alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Frida*: Så moro! :fnise: Jeg så en baby som hadde på seg akkurat den dressen i går, og den var så fin, atte. :Nikke: Hvilket garn strikker du i, forresten? Bruker du også Freestyle? Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg liker det garnet eller ikke, det er liksom så "matt"... Veldig overgang fra Drops alpakka, som jeg har brukt til stelleteppe og lue. Men det er mykt og godt til å være "vanlig" ull, synes jeg. :) Tror kanskje jeg skal finne et annet garn enn Freestyle i tilsvarende tykkelse hvis jeg skal strikke en til senere, da. Men det trenger jeg sikkert ikke - ser ikke akkurat for meg at ungen har behov for kjørepose i ull uti mai. :ler:

Stelleteppet har faktisk gått overraskende greit, jeg var også redd for at jeg aldri ville ha tålmodighet til det... Men det er så lett å strikke, trenger ikke å se så nøye på pinnene mens jeg holder på (:lol:), så jeg har strikket mens vi har sett filmer og sånt. Jeg bruker tykke pinner (6 mm) og tynt garn (Drops alpakka). Og det er ikke så nøye om det blir litt ujevnt her og der, heller, synes jeg. :)

aimee: Mamma har "Myk start" (hun kjøpte den for et par-tre år siden, omtrent på den tiden da hun begynte å hinte om at det var på tide med barnebarn :fnise:), men jeg bestilte den nylig selv også... Mye fordi den jo har litt strikketips (for gravide og hormonelle :ler:), jeg er ikke heeelt stødig enda. :nigo: Også hadde jeg noen bonuskroner å bruke opp i Bokklubben, så da betalte jeg ikke mer enn 130 kr. ;) Tror forresten ikke du vil ha noen problemer med den lua vi diskuterte såvidt, jeg gruer meg faktisk mer til skjerfet som har sånn åpning. :forvirret: Nå er jeg i gang med andre spiss på lua, har strikket nesten 10 cm siden i går! Så det går faktisk ganske fort. :) Tror det blir strikketøyet jeg tar med meg på ferie, det er litt mer håndterbart enn stelleteppe. Det jeg holder på med er i ferd med å bli skikkelig digert, jeg lurer på om jeg skal gidde å ta enda et nøste på det eller ikke. :)

iingvild: Hva syr du til babyen? Klær, utstyr? Jeg har sydd to trekk til stellematta (denne) og har kjøpt stoff til ekstra trekk til ammeputa, men kunne godt tenkt meg et par små syprosjekter til også... Den gamle maskinen min er dessverre ikke særlig egnet til å sy i jerseystoffer, ellers kunne jeg godt tenkt meg å sy noen sparkebukser. Men mamma lurer på å kjøpe overlock til å sy babytøy med! :hoppe: Hvis hun gjør det skal jeg nok ut der og sy litt, ja... ;)

Endret av itla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Guri, du er driftig, itla! Jeg nøyer meg med å gå i butikken + finne fram prinsessens gamle tøy :ler:.

Strikking er dessverre ikke min sterke side, og jeg er ikke så begeistret for ull heller. Men jeg har blitt flinkere til å akseptere at ull må til.... særlig når man har barnehagebarn.

Kvalme - tja, jeg er ikke kvalm, men halsbrannen har gjort sitt inntog. Og presset på ribbeina. Og brekninger har jeg hatt siden begynnelsen, når jeg pusser tennene. Gleder meg til å pusse tennene uten å brekke meg!

Og så gleder jeg meg til å gå uten truseinnlegg.... :sjenert:. Har så tynn utflod at alt blir vått, usj og æsj...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guri, du er driftig, itla! Jeg nøyer meg med å gå i butikken + finne fram prinsessens gamle tøy :ler:.

Strikking er dessverre ikke min sterke side, og jeg er ikke så begeistret for ull heller. Men jeg har blitt flinkere til å akseptere at ull må til.... særlig når man har barnehagebarn.

Kvalme - tja, jeg er ikke kvalm, men halsbrannen har gjort sitt inntog. Og presset på ribbeina. Og brekninger har jeg hatt siden begynnelsen, når jeg pusser tennene. Gleder meg til å pusse tennene uten å brekke meg!

Og så gleder jeg meg til å gå uten truseinnlegg.... :sjenert:. Har så tynn utflod at alt blir vått, usj og æsj...

:ler: Jeg vet ikke helt hvor denne driftigheten kommer fra, for å være ærlig. :tunge1: Men det er noe med at det er veldig greit med babyting - det er jo så smått! :fnise: (Og jeg er ganske flink til å gå i butikken også, altså! :sjenert:)

Jeg har heller ikke likt ull noe særlig tidligere, kunne ikke fordra det da jeg var liten. Men det har virkelig skjedd mye på den fronten - når jeg kjenner på de tingene mamma hadde strikket til meg da jeg var baby og sammenligner med det garnet jeg bruker nå, er de gamle tingene mer eller mindre som raggsokkgarn. Så det er nok litt snakk om å finne "riktig" ull også. :) Og som du sier, ull har jo en del gode egenskaper som er vanskelige å finne i andre (syntetiske) materialer...

Uff, halsbrann høres fælt ut. :troest: Har for det meste sluppet unna der så langt, men har litt mer sure oppstøt enn normalt. Brekker du deg hver gang du pusser tenna?! Stakkar! :kose: Det høres ikke godt ut. Jeg gjorde det i sommer, men lenge siden nå...

Har du prøvd gjenbrukbare truseinnlegg? Jeg kjøpte meg noen av disse for en liten stund siden, og jeg må si jeg er kjempefornøyd! Det blir ikke klamt og guffent som av sånne med plast på (jeg har pleid å bruke Alldays), og det er bare å slenge dem i vaskemaskinen når de er brukt opp. Hadde du sagt til meg for halvannet år siden at jeg skulle kjøpe noe sånt snart hadde jeg bare ledd, men det ER faktisk både praktisk og behagelig. Om enn litt sånn... Natur & Ungdom-aktig. Eller Bellona :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd gjenbrukbare truseinnlegg? Jeg kjøpte meg noen av disse for en liten stund siden, og jeg må si jeg er kjempefornøyd! Det blir ikke klamt og guffent som av sånne med plast på (jeg har pleid å bruke Alldays), og det er bare å slenge dem i vaskemaskinen når de er brukt opp. Hadde du sagt til meg for halvannet år siden at jeg skulle kjøpe noe sånt snart hadde jeg bare ledd, men det ER faktisk både praktisk og behagelig. Om enn litt sånn... Natur & Ungdom-aktig. Eller Bellona :ler:

De så ikke så verst ut, faktisk. Ganske lange også, det trenger jeg, jeg må nemlig bruke to truseinnlegg i lengden :sjenert:, fordi det lekker sånn framover (!). Skikkelig guffent.

Kunne nok vurdert dem, ja. Vurderer også å prøve menskopp når den tid kommer tilbake, DET er Natur & Ungdom det! :ler:

Edit: men vil de holde tett da? Jeg har jo så tynn utflod at det nærmest er som vann, det vil vel bare renne rett gjennom? Det går jo gjennom truse og dongeribukse og alt, og et slikt tøytruseinnlegg er vel ikke mer standhaftig enn en bukse?

Endret av lille katt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De så ikke så verst ut, faktisk. Ganske lange også, det trenger jeg, jeg må nemlig bruke to truseinnlegg i lengden :sjenert:, fordi det lekker sånn framover (!). Skikkelig guffent.

Kunne nok vurdert dem, ja. Vurderer også å prøve menskopp når den tid kommer tilbake, DET er Natur & Ungdom det! :ler:

Edit: men vil de holde tett da? Jeg har jo så tynn utflod at det nærmest er som vann, det vil vel bare renne rett gjennom? Det går jo gjennom truse og dongeribukse og alt, og et slikt tøytruseinnlegg er vel ikke mer standhaftig enn en bukse?

Jeg har menskopp, jeg. :fnise: Men fikk bare brukt den en gang før Snøfnugget fant ut at hun ville bo i magen min. ;) Funket som bare det, da, og mer behagelig enn tampong! :Nikke:

Jeg ville kanskje heller gått for disse hvis du er redd for lekkasje, de har innebygget sperrelag. Men de er relativt tykke de fra Imse Vimse, tykkere enn jeansstoff ihvertfall... Kanskje prøve en av hver, evt. :) Jeg har kjøpt et av de jeg linket til nå som bind, tenkte å ha til renselsen. Men jeg kan godt teste det en dag for å se hvordan det funker med utflod også, selv om min nok ikke er fullt så tyntflytende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...