Gjest Tjukka Skrevet 19. april 2008 #341 Del Skrevet 19. april 2008 Og forresten Bolledeig, jeg hører ikke til de som omtaler sjokolade som mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2008 #342 Del Skrevet 19. april 2008 Bolledeig: jeg vil anbefale deg å lese oppfølgingsartikkelen til den vitaminartikkelen du omtaler på bloggen din. Undersøkelsen fremstår vel i grunnen ikke som så veldig seriøs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bolledeig Skrevet 19. april 2008 #343 Del Skrevet 19. april 2008 (endret) on topic: Jeg bare påpeker at det å stikke fingeren i halsen for å "fikse" en sprekk, beveger en ut i et farlig grenseland. Det er en terskel som senkes når man gjør sånt. Om jeg kalte det mat er vel revnende likegyldig. Selvfølgelig betyr ikke det at det er farlig å kaste opp en gang, eller to ganger i året likevel. off topic: Jeg linker til oppfølgingsartikkelen i blogginnlegget mitt, og påpeker nettopp det at journalister gjerne blåser ting ut av alle proporsjoner jfr Dagbladets forside og oppfølgingsartikkel samme dag Endret 19. april 2008 av Bolledeig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tjukka Skrevet 19. april 2008 #344 Del Skrevet 19. april 2008 on topic: Jeg bare påpeker at det å stikke fingeren i halsen for å "fikse" en sprekk, beveger en ut i et farlig grenseland. Nei, det gjorde du ikke. Du siterte det jeg skrev, og stilet din kommentar direkte til det. Det er en terskel som senkes når man gjør sånt. Akkurat det vet du absolutt ingenting om. Selvfølgelig betyr ikke det at det er farlig å kaste opp en gang, eller to ganger i året likevel. Nettopp, så da kunne du faktisk spart deg for den kommentaren (også). Og hvis det skulle være av interesse: jeg har levd tilstrekkelig lenge til utmerket godt vite hvordan jeg tar vare på meg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest-M- Skrevet 20. april 2008 #345 Del Skrevet 20. april 2008 Ok Gjest M, da hoppa jeg i det. Ned på halvtolv gikk en pose med Minde-sjokolade og en kvikk lunsj. Men det var i grunnen ikke så veldig godt. Skal forsøke å lagre det i hukommelsen for all fremtid - 'sjokolade er ikke så godt!!' Så da vet jeg altså at sjokolade ikke er verdt de kiloene det koster. Så gjenstår det å se hva jeg mener om sjokoladeis da. Kanskje neste sprekk skal være på sjokoladeis, så blir jeg kurert for det også. Nå har jeg lyst på eple og jordbær - innmari lyst på også. Det vil jeg ikke blir kurert for, men trappe gradvis opp mot å kunne spise om en stund. Må bare ned litt flere kilo først. ********** Men du Gjest M: skal du i ketose selv om du bare har noen få kilo å kvitte deg med da? Håper du skriver hvordan det går. ********** Og forresten: nå fire timer etter sjokoladen så fikk jeg utslag på stixen (heldigvis). Jeg angret meg på sjokoladen, så man kan si at den ikke var i magen så veldig lenge. Hei Greit nok at du sprakk på sjokolade, jeg skal ikke kjefte på deg for det. Men hvis du skal ta en oppkarbingsdag i blant, ville jeg valgt noe annet å karbe opp på. Frukt f.eks, som du er så glad i, eller en middag med karber. Pasta, potet eller pizza. Fort gjort å angre på sjokolade, og fort gjort å kvitte seg med den. Ikke at det er å anbefale, men jeg skal ikke komme med noen pekefinger. Jeg hadde aldri klart å gjøre det, for å spy er det verste jeg vet. Når det gjelder meg, har jeg ikke veid meg på lenge, og trodde ikke jeg hadde lagt på meg igjen noe særlig. Fikk litt sjokk da jeg skulle prøve på meg noen bukser, og jeg har nok litt mer enn bare noen få kilo å ta av.....æsj. Ikke at det er så dramatisk, men jeg har vært veldig lite flink med mat og godteri i vinter, og det får jeg svi for nå. Men nå begynner et nytt og lettere kapittel. Er i ketose, og har mistet 2-3 kilo første uka. Sikkert bare vannvekt, så jeg håper fettforbrenningen kommer skikkelig i gang i løpet av denne uka som kommer. Jeg skal nok holde deg oppdatert:)) Og det håper jeg du gjør også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tjukka Skrevet 20. april 2008 #346 Del Skrevet 20. april 2008 Hei Greit nok at du sprakk på sjokolade, jeg skal ikke kjefte på deg for det. Men hvis du skal ta en oppkarbingsdag i blant, ville jeg valgt noe annet å karbe opp på. Frukt f.eks, som du er så glad i, eller en middag med karber. Pasta, potet eller pizza. Fort gjort å angre på sjokolade, og fort gjort å kvitte seg med den. Ikke at det er å anbefale, men jeg skal ikke komme med noen pekefinger. Jeg hadde aldri klart å gjøre det, for å spy er det verste jeg vet. Når det gjelder meg, har jeg ikke veid meg på lenge, og trodde ikke jeg hadde lagt på meg igjen noe særlig. Fikk litt sjokk da jeg skulle prøve på meg noen bukser, og jeg har nok litt mer enn bare noen få kilo å ta av.....æsj. Ikke at det er så dramatisk, men jeg har vært veldig lite flink med mat og godteri i vinter, og det får jeg svi for nå. Men nå begynner et nytt og lettere kapittel. Er i ketose, og har mistet 2-3 kilo første uka. Sikkert bare vannvekt, så jeg håper fettforbrenningen kommer skikkelig i gang i løpet av denne uka som kommer. Jeg skal nok holde deg oppdatert:)) Og det håper jeg du gjør også Men jeg klarer å la være å sprekke på karbo-middager og frukt. Neste gang har jeg lyst til å sprekke på lakris eller sjokoladeis. Egentlig skjønner jeg ikke helt det at det kan være greit å spise karber en dag for å komme i gang. Dvs. jeg skjønner prinsippet, men er det f.eks. det samme hvor mye karber jeg spiser den dagen? Kan jeg f.eks. spise en liter sjokoladeis eller en kilo frukt uten problemer? Eller er det også her noen grenser? I morgen skal jeg koke opp noe laks jeg har i fryseren. Er så mye lettere hvis jeg har maten ferdig lagd i kjøleskapet. Hvordan er det med alkohol forresten? Jeg skal i selskap om noen uker, med masse god mat og drikke. Vil alkohol volde meg noen problemer pga. ketosen? Ser forresten det er seks uker til. Kanskje jeg skal legge inn en kjempeinnsats innen den tid - så jeg er ute av ketosen før den tid? Spiller det noen rolle hvor mye kalorier jeg spiser under ketose? Dvs. går jeg mindre ned hvis jeg spiser mye kalorier? Skal teste ministeppern forsn tv'n til det programmet etter kveldsnytt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest-M- Skrevet 20. april 2008 #347 Del Skrevet 20. april 2008 Poenget var jo at det er bedre å ta en oppkarbing på "sunnere" karber enn på godteri og is. Hensikten med en oppkarbing, er jo å fylle opp igjen kroppens karbohydratlager, for å kicke i gang igjen ketosen, hvis man har et såkalt vektplatå. Jeg ville nok ikke spist ubegrenset med karber den dagen, men holdt meg på 50-100 g. Enig med deg i at det er lettere å være flink med maten, hvis man har laget ferdig noe på forhånd. Alkohol er greit, men bare vin, og da helst rødvin. Øl, sprit og likør er fulle av karber, og hører ikke hjemme i ketolysedietten. Det finnes forresten lavkarbo-øl, men hvor lett det er å få tak i, aner jeg ikke. Jeg liker ikke øl. Alkoholen vipper deg ikke ut av ketose, men kroppen må forbrenne alkoholen før den forbrenner noe annet, så du kan oppleve stillstand akkurat den dagen du drikker og dagen etter. Jeg brydde meg filla om kalorier. Mye av det man spiser på denne kuren, inneholder jo mye kalorier, men det har ingen betydning. Ketosen brenner fett, uansett. Lykke til med ministepperen, håper du syns det er morsomt å holde på med:)) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bolledeig Skrevet 20. april 2008 #348 Del Skrevet 20. april 2008 (endret) Hvis du er interessert i et oppkarbingsprogram er CKD veldig bra, det har jeg gode erfaringer med. Da ligger man på et følgende karbohydrat/fett/prot inntak: kalorier fett prot karb 1 1707 161 64 <20 Gram 2 1618 135 101 <20 Gram 3 1528 110 134 <20 Gram 4 1797 140 135 <20 Gram 5 1618 126 121 <20 Gram 6 1528 110 134 <20 Gram 7 2337 26 117 409 Altså en relativt normal ketogen diett annet enn 1 dag i uken der man spiser magert protein, lite fett og ganske mye karbohydrater. Fordelene er både motivasjonsmessig at man ikke føler seg så frarøvet karbs som på en ren ketogen diett, man får fylt opp glykogenlagrene i musklene (som er positivt spesielt når man driver med styrketrening) Endret 20. april 2008 av Bolledeig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tukka Skrevet 20. april 2008 #349 Del Skrevet 20. april 2008 Poenget var jo at det er bedre å ta en oppkarbing på "sunnere" karber enn på godteri og is. Hensikten med en oppkarbing, er jo å fylle opp igjen kroppens karbohydratlager, for å kicke i gang igjen ketosen, hvis man har et såkalt vektplatå. Jeg ville nok ikke spist ubegrenset med karber den dagen, men holdt meg på 50-100 g. Ok, da skal jeg tenke på det. Men du - det er ganske stor forskjell på 50 og 100 da. 50 eller 100? og bedre å ta oppkarbing på "sunnere" karber? Betyr det at det ikke har noe å si utover det at frukt er sunnere enn sjokoladeis? For da bryr jeg meg ikke så mye om det altså - for jeg er jo oversunn fra før. Enig med deg i at det er lettere å være flink med maten, hvis man har laget ferdig noe på forhånd. Er eneste måten jeg får i meg annet enn salat, hard kokt egg (orker ikke mer) og kokt skinke (orker snart ikke mer). Alkohol er greit, men bare vin, og da helst rødvin. Øl, sprit og likør er fulle av karber, og hører ikke hjemme i ketolysedietten. Det finnes forresten lavkarbo-øl, men hvor lett det er å få tak i, aner jeg ikke. Jeg liker ikke øl. Ok, men rødvin er jo druer - er vel karber i det? (eller ikke?) Jeg liker heller ikke øl, og det er jeg jammen glad for siden det smaker så vondt. Alkoholen vipper deg ikke ut av ketose, men kroppen må forbrenne alkoholen før den forbrenner noe annet, så du kan oppleve stillstand akkurat den dagen du drikker og dagen etter. Ok, jeg er ingen stordrikker. Lykke til med ministepperen, håper du syns det er morsomt å holde på med:)) Jo takk!! Hvis jeg noen gang synes ministepper blir morsomt, så håper jeg det finnes folk i min omgivelse som tar vare på meg og får meg innlagt. Det er jo kjedelig da, men mye mer ok enn ergometersykkel (det er kjedelig det). Jeg holdt på i 30 minutter foran tv'n mens jeg så det programmet fra Botswana. (Ja, jeg vet det holdt på i nesten en time, men er grenser for hvor lenge jeg orket da. Også fant jeg ut at det kanskje er ok å ikke holde på lenger enn at man har passert grensen for ikke ok, og ikke presse enda lenger enn det). Jeg må begynne med situpser også. Skal lage en tråd og spørre om hvor mange situpser man må ta for at det skal ha noen virkning på magemuskler i koma. Vet det finnes mange typer situps, men jeg skal bruke den helt vanlige. Blir det for mye fiksfakseri, så går jeg lei. Men da må jeg altså ned 1 kilo pr uke, hjelpe meg. Er jo ikke så mye jeg har gått ned til nå - tror jeg. (Altså hvis jeg skal avslutte ketosen til den festen). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tjukka Skrevet 20. april 2008 #350 Del Skrevet 20. april 2008 Hvis du er interessert i et oppkarbingsprogram er CKD veldig bra, det har jeg gode erfaringer med. Da ligger man på et følgende karbohydrat/fett/prot inntak: kalorier fett prot karb 1 1707 161 64 <20 Gram 2 1618 135 101 <20 Gram 3 1528 110 134 <20 Gram 4 1797 140 135 <20 Gram 5 1618 126 121 <20 Gram 6 1528 110 134 <20 Gram 7 2337 26 117 409 Altså en relativt normal ketogen diett annet enn 1 dag i uken der man spiser magert protein, lite fett og ganske mye karbohydrater. Fordelene er både motivasjonsmessig at man ikke føler seg så frarøvet karbs som på en ren ketogen diett, man får fylt opp glykogenlagrene i musklene (som er positivt spesielt når man driver med styrketrening) Takk Bolledeig. Men det blir for mye veiing og styr for meg, jeg kommer til å falle av etter 10 minutter. Men hjelpe meg så fristende det er med over 400 karber en dag i uka. Det er mye god sjokoladeis det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bolledeig Skrevet 21. april 2008 #351 Del Skrevet 21. april 2008 Du trenger ikke telle SÅ mye, det er bare for å få 100% perfekt resultat. Hvis du tenker halvparten protein halvparten fett hele uken + 400 + gram karb på spisedagen, så er du nesten der. Ja det er sjokoladeis, og frukt, og pasta, og brød og i det hele tatt Jeg liker oppkarbinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest-M- Skrevet 21. april 2008 #352 Del Skrevet 21. april 2008 Ok, da skal jeg tenke på det. Men du - det er ganske stor forskjell på 50 og 100 da. 50 eller 100? og bedre å ta oppkarbing på "sunnere" karber? Betyr det at det ikke har noe å si utover det at frukt er sunnere enn sjokoladeis? For da bryr jeg meg ikke så mye om det altså - for jeg er jo oversunn fra før. Er eneste måten jeg får i meg annet enn salat, hard kokt egg (orker ikke mer) og kokt skinke (orker snart ikke mer). Ok, men rødvin er jo druer - er vel karber i det? (eller ikke?) Jeg liker heller ikke øl, og det er jeg jammen glad for siden det smaker så vondt. Ok, jeg er ingen stordrikker. Jo takk!! Hvis jeg noen gang synes ministepper blir morsomt, så håper jeg det finnes folk i min omgivelse som tar vare på meg og får meg innlagt. Det er jo kjedelig da, men mye mer ok enn ergometersykkel (det er kjedelig det). Jeg holdt på i 30 minutter foran tv'n mens jeg så det programmet fra Botswana. (Ja, jeg vet det holdt på i nesten en time, men er grenser for hvor lenge jeg orket da. Også fant jeg ut at det kanskje er ok å ikke holde på lenger enn at man har passert grensen for ikke ok, og ikke presse enda lenger enn det). Jeg må begynne med situpser også. Skal lage en tråd og spørre om hvor mange situpser man må ta for at det skal ha noen virkning på magemuskler i koma. Vet det finnes mange typer situps, men jeg skal bruke den helt vanlige. Blir det for mye fiksfakseri, så går jeg lei. Men da må jeg altså ned 1 kilo pr uke, hjelpe meg. Er jo ikke så mye jeg har gått ned til nå - tror jeg. (Altså hvis jeg skal avslutte ketosen til den festen). Når jeg sier "sunne" karber, er det fordi jeg tenker på hva som er bra for kroppen, i tillegg til at du skal tilføre karber. Man skal jo tenke næringsverdi i det man spiser også, ikke bare vekttap. Rødvin har så og si ingen karber, så du kan drikke noe av det. Slik du beskriver at du er lei forskjellige matvarer, må du prøve å variere kosten din litt. Du kommer til å gå lei mat, og miste motivasjon. Variasjon er viktig!! De tabellene til bolledeig er sikkert veldig bra, men ble for omfattende for meg. Jeg har aldri gått så vitenskapelig til verks....det blir for mye jobb for mitt lille hode:)) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tjukka Skrevet 21. april 2008 #353 Del Skrevet 21. april 2008 Du trenger ikke telle SÅ mye, det er bare for å få 100% perfekt resultat. Hvis du tenker halvparten protein halvparten fett hele uken + 400 + gram karb på spisedagen, så er du nesten der. Ja det er sjokoladeis, og frukt, og pasta, og brød og i det hele tatt Jeg liker oppkarbinger. OK, men det innebærer telling, og det blir feil for meg. Jeg kan rett og slett ikke drive og telle og regne om det jeg skal spise. Dvs. hvis det hadde vært "livet" om å gjøre, så hadde jeg klart det, men for meg er det tross alt ikke verre enn at jeg kjører på med trening og helt riktig kosthold for en kortere periode - for så å stablisere det mot noe som er greit å holde. Jeg klarer fint å holde meg unna både frukt, sjokolade og is - hvis jeg må det. Det forhindrer likevel ikke at jeg har lyst på det noen ganger - utenom sjokoladen da, den har jeg nå blitt kurert for, fordi det ikke smakte noe særlig likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tjukka Skrevet 21. april 2008 #354 Del Skrevet 21. april 2008 Når jeg sier "sunne" karber, er det fordi jeg tenker på hva som er bra for kroppen, i tillegg til at du skal tilføre karber. Man skal jo tenke næringsverdi i det man spiser også, ikke bare vekttap. Rødvin har så og si ingen karber, så du kan drikke noe av det. Slik du beskriver at du er lei forskjellige matvarer, må du prøve å variere kosten din litt. Du kommer til å gå lei mat, og miste motivasjon. Variasjon er viktig!! De tabellene til bolledeig er sikkert veldig bra, men ble for omfattende for meg. Jeg har aldri gått så vitenskapelig til verks....det blir for mye jobb for mitt lille hode:)) Skal ikke se bort fra at jeg mister motivasjonen, men jeg er en stayer og kan holde det gående selv om all motivasjon er borte. Jeg bestemmer meg, og jeg gjennomfører - så enkelt og så vanskelig. Er enig i at det er viktig å tenke på hva som er sunt for kroppen, men jeg har levd så sunt til nå, at jeg tror ikke det gjør særlig skade om jeg får i meg noen usunne karber nå. Jeg skal sjekke hvor mye karber det er i sjokoladeis, hvis det er så mye at jeg kun kan ta et par skjeer is, så gidder jeg ikke. Kan jeg derimot spise hele boksen, så skal jeg vurdere det. Ellers er jeg en person som generelt er matlei. Jeg synes rett og slett ikke mat er så mye å rope hurra for, og forholder meg til det pga næringen (utenom isen da). Derfor var det så greit for meg da jeg spiste mye frukt - var jeg sulten kunne jeg ta et eple eller en banan, og vips så var sulten dempet og næring på plass. Husk at jeg har blitt tjukk fordi jeg rett og slett har spist for lite. Også må jeg begynne med situpser, selv om det er utrolig kjedelig. Men gjør det ikke nå, for nå skal jeg ut og male. Skulle ønske man kunne få stramme magemuskler av å gå, jeg har stålharde leggmuskler og skulle ønske jeg kunne fordele litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest-M- Skrevet 21. april 2008 #355 Del Skrevet 21. april 2008 Is er jo ikke det verste du kan spise med tanke på karber. Så vidt jeg husker i hodet, er det 20-25 g karber pr 100 g. Ellers får du tak i Sans is, som jo inneholder mindre sukker, og følgelig mindre karber. At du er generelt matlei er jo et problem, og blir ikke mindre problematisk på en slik diett. Nettopp derfor er variasjon veldig viktig, ellers får du ikke i deg nok mat. Det er mitt problem på denne dietten, for både matlysten og sulten blir borte. Jeg kan rett og slett glemme å spise, og det er ikke bra. Så jeg setter opp faste måltider for meg selv, og da skal jeg spise et eller annet. Virker som vi er like på den måten at vi er stayere. Jeg er så vrang, at når jeg har satt meg noe fore, gjennomfører jeg det uansett. Og når det gjelder slanking, er jo det en grei egenskap å ha:)) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tjukka Skrevet 21. april 2008 #356 Del Skrevet 21. april 2008 Åkaj. Da ble det en haltime på ministeppern i kveld også. Det er iallefall bedre enn ikke no. Ble ikke noe situpser på meg i dag, må ta meg sammen der altså. Har spist for lite i dag. Skal skjerpe meg i morgen, da skal jeg lage opp litt forskjellig mat. Tror søren meg ikke at jeg har gått ned noe som helst de siste ukene jeg. Jeg har ikke gått opp heller, men var jo ikke meningen jeg skule drive med dette for å holde en vekt da. Æsj!! *går og ser ferdig Colombo* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NovaFlare Skrevet 21. april 2008 #357 Del Skrevet 21. april 2008 Går veldig bra med meg, bare for å oppdatere. Jeg spiser helt vanlig mat, til og fast food innimellom, og har saftige godteridag på lørdag, men trener 1,5 t 3 ganger i uka, har holdt vekta Spiser Ingers rug og speltbrød enda, en del frukt og ellers vanlig middag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tjukka Skrevet 21. april 2008 #358 Del Skrevet 21. april 2008 Går veldig bra med meg, bare for å oppdatere. Jeg spiser helt vanlig mat, til og fast food innimellom, og har saftige godteridag på lørdag, men trener 1,5 t 3 ganger i uka, har holdt vekta Spiser Ingers rug og speltbrød enda, en del frukt og ellers vanlig middag. Men skulle du ikke ned i vekt da? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NovaFlare Skrevet 21. april 2008 #359 Del Skrevet 21. april 2008 Men skulle du ikke ned i vekt da? :klø: Joda, jeg har gått ned også jeg, i cm, etter jeg begynte å trene og det går riktige veien, bare på normal måte. Spisedagen på lørdag må jeg ha, ellers har jeg et sunt kosthold. Med fast food mener jeg at hvis jeg er ute med ei venninne, så kan jeg ta ei pølse siden hun gjør det, slik at jeg ikke virker så "sær" som jeg gjorde på kuren Jeg drikker kun vann, så kostholdet mitt er ikke dårlig Brus har jeg aldri vært fan av heldigvis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tjukka Skrevet 21. april 2008 #360 Del Skrevet 21. april 2008 Joda, jeg har gått ned også jeg, i cm, etter jeg begynte å trene og det går riktige veien, bare på normal måte. Spisedagen på lørdag må jeg ha, ellers har jeg et sunt kosthold. Med fast food mener jeg at hvis jeg er ute med ei venninne, så kan jeg ta ei pølse siden hun gjør det, slik at jeg ikke virker så "sær" som jeg gjorde på kuren Jeg drikker kun vann, så kostholdet mitt er ikke dårlig Brus har jeg aldri vært fan av heldigvis Så fint, da går det rette veien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå