Gå til innhold

Pøbelstreker, englestøv og champagne på fredager.

pøbelsara

Anbefalte innlegg

Gjest Bodillen
Dere er flinke, Morgan - vi er dessverre langt fra like effektive.

Vi har både lutet og gulnet furupanel - dessverre mest av sistnevnte. I tillegg er det gulnede panelet lakkert, noe som gjør det vanskeligere å male, såvidt jeg har forstått. *tar gjerne i mot kyndige tips* :sjenert:

Pst! Vil du slippe å pusse kan du rett og slett bare grunne med et strøk heftgrunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Familiehytta vår har, foruten panel, mange tømmervegger innvendig. Panelet er ubehandlet, men det er dessverre ikke tømmeret... Det er malt - bonderødt! Det vil si, det er meningen det skal være bonderødt, men jeg vil nå heller kalle det bondeoransje. Mulig det var sånn bonderød så ut den gangen det ble malt, sånn omtrent på begynnelsen av 50-tallet... Man blir i hvert fall direkte uvel av å se på det. Jeg har forsøkt å overtale svigermor til å male det lyst, når det først er så galt at det er malt, men det har hun ikke noe tro på, gitt.

Vi hadde slike bonderøde (les: orange) takbjelker på hytta til foreldrene mine også. Jeg gned dem inn med litt rå umbra kunstnerfarge - det dempet både orangeheten og glansen i malingen, og ser slett ikke så verst ut....

Hei! :goodbye:

Jeg måtte innom her en tur for å fortelle at du har fått meg til å sette Rolf Lislevands jule-CD på årets ønskeliste. :)

Og så fikk jeg med meg litt oppussingsinspirasjon på kjøpet - jeg har dessverre mitt eget lille furuhelvete å stri med, overmodent for forandring.

Lislevand-CD'en er bare vakker - hvis ingen kjøper den til deg, bør du nok vurdere å gå og kjøpe den selv.

Også er jeg veldig glad for litt oppussingsprat i boken min!

Jeg kan forørig tillegge at jeg flere ganger har latt meg inspirere av dine innlegg med mattips og oppskrifter.

Jeg kan fastslå at etter 1.5 år her, har vi ikke en eneste flekk furuhelvete igjen i hele huset. Trappen var siste bit, og den fikk nådestøtet for noen uker siden. Ordentlig lutet furu kan være lekkert, men dette var bare ekkel, gulnet furu fra tidlig 90-tall, og det gjorde seg med et par strøk maling i ymse hvittoner. :)

Jeg har gjort det samme med furutrappen her i huset. Det ble veldig bra!

Pst! Vil du slippe å pusse kan du rett og slett bare grunne med et strøk heftgrunn...

Hurra for heftgrunn! Jeg har tilogmed malt vinylgulv, jeg. Et lag heftgrunn gjorde susen, og gulvet er like fint fire år etter, selv om mannen i malebutikken påstod at det overhodet ikke gikk an å male vinlygulv.

Endret av pøbelsara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Her er man innom etter å ha vært nettfraværende i bare noen stakkars timer, så har jeg flere sider som må leses! :kjefte:

Ok, tilbake til oppdateringen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk en litt uventet friettermiddag og -kveld. Pøbelbarnet ble hentet av Mormor i barnehagen for å lage nisse-landsby i barndomshjemmet mitt.

Jeg syntes det var mye bedre å henge rundt på KG - og skrive i vei i diverse dagbøker enn å benytte fritiden til juleforberedelser og husvask. Noe som betyr at i morgen må jeg jobbe som en gal, for nå begynner jeg å få dårlig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Etter å ha pusset opp et gammelt, hvitt sørlandstrehus fra grunnen, kjenner jeg at jeg blir litt svett ved ordet "maling". Og det enda jeg var gravid da vi malte hele huset og fikk derfor streng beskjed om å holde meg unna. Det var fremdeles i de tider hvor man brukte oljemaling på trevegger. Her er det tidsriktig malt panel i alle rom, og de gamle gulvene er malt i en mørkebrun farge. Stua, hvor vi klarte å beholde tømmerveggene, er malt med linoljemaling. Den avgir en helt spesiell glans, og regionantikvaren som var meget tilstedeværende under prosjektet anbefalte bruken av denne. Det angrer jeg ikke på, selvom den bruker fjorten dager på å tørke. Ikke gjort i en håndvending å male to strøk, med andre ord.

Nå har vi bodd her i snart ti år, og selvom jeg ikke er lei fargen (egghvit og ren grå 2500) ser jeg at det er på tide å friske opp. Det er definitivt ikke et alternativ å bli gravid igjen, så denne gangen må jeg nok til pers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Jeg syntes det var mye bedre å henge rundt på KG - og skrive i vei i diverse dagbøker enn å benytte fritiden til juleforberedelser og husvask. Noe som betyr at i morgen må jeg jobbe som en gal, for nå begynner jeg å få dårlig tid.

Av og til funker det å kombinere nevnte aktiviteter - men det forutsetter at det ikke er så mye liv her..... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike
Også er jeg veldig glad for litt oppussingsprat i boken min!

Jeg kan forørig tillegge at jeg flere ganger har latt meg inspirere av dine innlegg med mattips og oppskrifter.

Det var hyggelig! :)

Og takk for maletips, alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha pusset opp et gammelt, hvitt sørlandstrehus fra grunnen, kjenner jeg at jeg blir litt svett ved ordet "maling".

Huff. Etter hva jeg har lest inne hos deg, har dere et stort sørlandshus. Vi har et bittelite, men jeg blir rimelig svett når jeg tenker på alt jeg har malt siden august 2006. Og enda er jeg ikke ferdig. Og huset vårt er bare på ca. 90 kvm.....tror du ikke at dere kan vente noen år til, da?

Av og til funker det å kombinere nevnte aktiviteter - men det forutsetter at det ikke er så mye liv her..... :fnise:

Da får jeg bare håpe at det er rolig her i morgen. For jeg eier jo ikke karakter, og blir jo hengende her uten å gjøre noe i timevis hvis det er minste antydning til aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen av dere malekompetente savner å svinge kosten, er det bare å si fra :). Jeg kan servere mengder med champagne i IKEA-glass samt muligens litt mat hvis dere bruker lang tid. Det er ganske mange vegger med ulikt underlag. Kalket panel, mørknet panel, maling, tapet, såpevasket panel - dere finner nok ut av det. Dessuten noen stygge, gule furudører, hvorav bare en har blitt hvit og fin hittil.

Vel møtt

:sjarmor:

PS. Fint hvis noen kan tapetsere også

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig! Jeg har lagt merke til deg, og lenge trodde jeg avaten din var et bilde av en skikkelig, stripete 70-talls-sofa - nesten maken til den foreldrene mine hadde hjemme i mange år.......men ved nærmere granskning så ser jeg jo at det ikke er noen sofa i det hele tatt....:)
Hehe, det kunne for såvidt godt ha vært en sofa også, jeg er nesten like glad i sofaen som i bøkene mine. ;)

Ellers må jeg si at jeg er storligen imponert over all oppussingskompetansen her inne; jeg får den store skjelven ved tanken på noe mer avansert enn å male en vegg i en ny farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra

*melder meg som restaurerer av gammelt Trøndelagshus, også kjent som trønderlån*

Har både kvistlakket og malt og revet ned og det ene med det andre og blir aldri ferdig. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk en litt uventet friettermiddag og -kveld. Pøbelbarnet ble hentet av Mormor i barnehagen for å lage nisse-landsby i barndomshjemmet mitt.

Høres ut som riktige prioriteringer :ler:

Oppussing vet jeg lite om, ettersom jeg har tilbrakt hele mitt voksne liv i leide leiligheter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bodillen

Selv har jeg nylig innredet et helt, digert, nytt hus sammen med mannen, så jeg har ikke planer om å melde meg frivillig til noe som helst som har antydning til lukt av oppussing i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo:

Har ikke så mye greie på oppussing jeg, men drister meg til å legge inn en hilsen alikevel :)

Nå er jeg gift med en som er utdannet tømrer, men som ikke jobber i faget lenger. Men han elsker å pusse opp, og snekre og stå i, og det blir så fint så :smile:

Neste år er det kjøkkenet som står for tur, og så har vi tenkt å innrede et rom i kjelleren til et ekstra bad med boblebad. Jeg har lyst på badekar iallefall. I de to andre badene i huset er det bare dusj. Greit nok, men deilig med et bad av og til også.

Og så har vi snakket om en badestamp på den ene terassen. Har en stor hage, og mannen min er hobbygartner, så hagen er et syn om sommeren. Derfor har vi ikke lyst til at en eventuell stamp eller basseng skal ta plass i selve hagen, så blir det, blir det nok en av terassene(har to da, samt en del uteplasser rundt forbi).

Ha en finfin førjulsdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen av dere malekompetente savner å svinge kosten, er det bare å si fra :). Jeg kan servere mengder med champagne i IKEA-glass samt muligens litt mat hvis dere bruker lang tid. Det er ganske mange vegger med ulikt underlag. Kalket panel, mørknet panel, maling, tapet, såpevasket panel - dere finner nok ut av det. Dessuten noen stygge, gule furudører, hvorav bare en har blitt hvit og fin hittil.

Vel møtt

:sjarmor:

PS. Fint hvis noen kan tapetsere også

:fnise:

Hm....jeg ser du har fått med deg at jeg relativt lett og enkelt kan overtales til det meste - særlig hvis det er champagne involvert.... :fnise:

Hehe, det kunne for såvidt godt ha vært en sofa også, jeg er nesten like glad i sofaen som i bøkene mine. ;)

Jeg også. Noen ganger føles det som om jeg faktisk er limt fast til min (sofa,altså...).

*melder meg som restaurerer av gammelt Trøndelagshus, også kjent som trønderlån*

Har både kvistlakket og malt og revet ned og det ene med det andre og blir aldri ferdig. :Nikke:

Ferdig? Hver gang vi gjør ferdig et prosjekt i sommerhuset, dukker det opp behov for nye prosjekter. Men gøy er det, synes jeg.

Høres ut som riktige prioriteringer :ler:

Oppussing vet jeg lite om, ettersom jeg har tilbrakt hele mitt voksne liv i leide leiligheter...

Tenk deg all den uvurderlig nyttige kunnskapen du vil sitte inne med hvis det engang skulle bli aktuelt for deg å pusse opp!

Selv har jeg nylig innredet et helt, digert, nytt hus sammen med mannen, så jeg har ikke planer om å melde meg frivillig til noe som helst som har antydning til lukt av oppussing i seg.

Jamen - hvis vi har dugnad hos Fresi, kan vel du stå for musikken? Og sørge for at vi ikke overdriver champagneinntaket?

:hallo:

Har ikke så mye greie på oppussing jeg, men drister meg til å legge inn en hilsen alikevel :)

Nå er jeg gift med en som er utdannet tømrer, men som ikke jobber i faget lenger. Men han elsker å pusse opp, og snekre og stå i, og det blir så fint så :smile:

Neste år er det kjøkkenet som står for tur, og så har vi tenkt å innrede et rom i kjelleren til et ekstra bad med boblebad. Jeg har lyst på badekar iallefall. I de to andre badene i huset er det bare dusj. Greit nok, men deilig med et bad av og til også.

Og så har vi snakket om en badestamp på den ene terassen. Har en stor hage, og mannen min er hobbygartner, så hagen er et syn om sommeren. Derfor har vi ikke lyst til at en eventuell stamp eller basseng skal ta plass i selve hagen, så blir det, blir det nok en av terassene(har to da, samt en del uteplasser rundt forbi).

Ha en finfin førjulsdag :)

I lige måde, Ulva.

Jeg synes definitvt både badekar og stamp høres deilig ut. Og så fint med snekkerkyndig mann!! Mannen min er nesten litt stolt av at han ikke er særllig handy, han. Men nå har han fått seg en svigersønn som er tømrer, så vi har fått masse god hjelp fra han. I sommer skal han bygge terrasse for oss på Sørlandet. Men mannen min har ikke riktig så mange tommeltotter som han skryter av, da. Han fikser det meste hvis han må. Og maling og slikt er det jeg som har ansvaret for - både fordi jeg synes det er gøy, og fordi jeg er ganske flink :sjenert: .....

Endret av pøbelsara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heldig du da, som er flink til sånt. Det er ikke jeg. Her i huset er det jeg som har ti tommeltotter, men jeg er ganske flink å lage mat da :)

Har ofte ønsket at jeg var litt flinkere med henda mine, men søstra mi fikk alle de genene der gitt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Situasjonsrapport fra pøbelheimen:

Pøbelprinsessen har sittet urørlig og sett på barneTV i 35 minutter, og nå sover det ene benet hennes.

"Mamma!!!! Det GLITRER inni benet mitt!!! :rødme: :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...