Gå til innhold

Hijab


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg ser propagandaen til venstrevridde media har fungert her i Norge, og det gjør meg ufattelig trist.. :tristbla:

..men jeg er egentlig ikke overrasket over at dere blander rettigheter og tvang når det gjelder islam. Dere har blitt fortalt hva dere bør, og hva dere skal tro, om denne religionen av venstrevridde media i årevis.

Kan du forklare hva du mener her? Jeg antar at du med venstrevridde mener at mediene har sosialistiske eller kommunistiske sympatier. Hvilke deler av media mener du da? Aftenposten, VG, TV2, Dagens Næringsliv?

Og hva i all verden har sosialismen med Islam å gjøre? Det er hhv. en politisk retning og en religion som overhodet ikke har noe med hverandre å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er sikkert helt feil, men jeg synst det er litt forskjell på hijab og burka. Når en bruker hijab så kjenner en igjen personen, men ved burka så har du ikke peiling på hvem det er.. det er derfor ingen får bruke burka på skoler fordi da kan de jukse på eksamen(iallefall det vi fikk beskjed)

Vi testet det, med å gå med burka. Folk ble redde oss.. Vi hadde dem på oss ute i gater, og folk skygget unda oss og ville ikke se på oss. Vi fikk og prøve hijab, ingen reagerte, ikke en gang når de var nærme oss, og så at blandt annet jeg har blå øyner..(muslimer pleier ikke ha blå øyner, alle jeg kjenner har brune iallefall). Så jeg har ikke noe imot at folk bruker hijab(men jeg vet ikke hva godt eller vondt det vil komme med en lov som nekter de og bruke hijab da..), men ved burka så blir alt så mye vanskeligere, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forbudt å nekte folk å gå i hijab. Man kan altså ha de mest rigide uniformsregler på en arbeidplass der man ikke har lov å gå i egne bluser, ha store øredobber eller sin egen lue. Bortsett fra når det kommer til religiøse symboler som hijab, da må man plutselig tillate det. Veldig interessant egentlig om man hadde hatt lov å forby et kjempe bling bling kors ...

Arbeidsmiljøloven § 13-1. Forbud mot diskriminering

Men kan man nekte noen å gå i burka ?

Det står forøvrig lite om klesdrakt i arbeidsmiljølovens § 13-1...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare hva du mener her? Jeg antar at du med venstrevridde mener at mediene har sosialistiske eller kommunistiske sympatier. Hvilke deler av media mener du da? Aftenposten, VG, TV2, Dagens Næringsliv?

Og hva i all verden har sosialismen med Islam å gjøre? Det er hhv. en politisk retning og en religion som overhodet ikke har noe med hverandre å gjøre.

Venstrevridde medier i Norge: Dagbladet, Klassekampen, NRK, tildels Aftenposten. Det er et faktum at 60% av alle journalister i Norge stemmer til venstre, særlig SV.

Sosialister er kjeltringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Men kan man nekte noen å gå i burka ?

Det står forøvrig lite om klesdrakt i arbeidsmiljølovens § 13-1...

Det står at man ikke skal diskrimineres mht religion. Så lenge hijab-tilhengerne hevder at det er et inngrep i deres religionsfrihet å bli nektet hijab på jobb så kan man altså ikke nekte dem det.

Men som jeg nevnte før: der jeg jobbet var det strengt uniformsreglement - store smykker, prangende neglelakk, hodeplagg, etc. var strengt forbudt. Så det hadde vært interessant å se hva som hadde skjedd om en eller annen hadde kommet med et digert kors og hevdet at de ble diskriminert hvis de ikke fikk gå med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Venstrevridde medier i Norge: Dagbladet, Klassekampen, NRK, tildels Aftenposten. Det er et faktum at 60% av alle journalister i Norge stemmer til venstre, særlig SV.

Sosialister er kjeltringer.

Jeg vil faktisk si at det er et godt tegn for oss på venstresiden når så mange journalister stemmer til venstre. Dette begrunner jeg med at så mange med så bred kunnskap om ulike felt, og i tillegg til kunnskap om de ulike feltene, stemmer til venstre.

Kanskje høyresiden i stedet for å kritisere skulle ta dette til seg!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil faktisk si at det er et godt tegn for oss på venstresiden når så mange journalister stemmer til venstre. Dette begrunner jeg med at så mange med så bred kunnskap om ulike felt, og i tillegg til kunnskap om de ulike feltene, stemmer til venstre.

Kanskje høyresiden i stedet for å kritisere skulle ta dette til seg!?

Journalister flest lever i en drømmeverden, deres syn på virkeligheten er som tilskuere, de er ikke deltagere.

Drøm deg til venstre du, kanskje drømene dine en dag ender et sted som Gulag i Sibir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Ekstremt fristende å si "hva var det jeg sa", siden de som ikke er til venstre reagerte akkurat som forventet.

Forsvaret ditt var altså at journalister flest lever i en drømmeverden!? Ærlig talt, jeg tror journalister flest har opplevd for mye realisme til å leve i en drømmeverden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig individuelt hvor du kommer fra, hvor religiøse familien din er osv.

Mange bærer hijab med stolthet.

Jeg har spurt de jeg kjenner som bærer det, og de sier de gjør det fordi de vil, men de må ikke gjøre det.

Jeg kjenner to søstre, den ene bærer hijab og skjørt, og den andre går i trange og har kort hår. Begge er troende muslimer, og de sier man kan velge selv.

Hun med vanlige klær sier hun vil kle seg "norsk" fordi hun bor her. Hun andre sier at hun vil bruke hijab for å vise hvem hun er.

Burka derimot er jeg ytterst skeptisk til.

...selv om det hadde vært digg når man har lagt på seg og kvisene popper ut.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Blondie65. Blir litt usaklig med et uniformsreglement der man ikke får gå med lue, mens hijab liksom er greit. Hva folk bruker på fritiden får være opp til dem, men jeg synes det er greit med regler i skole/arbeidsliv. Hvorfor skal muslimske jenter få lov å dekke håret på skolen, når skategutta blir tvunget til å ta av seg lua? Enten må alle i Norge få gå med det hodeplagg de ønsker i enhver situasjon, eller så må de med hijab rette seg etter de samme reglene som oss andre.

Jeg synes forresten hijab egentlig kan være litt kult...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Blondie65. Blir litt usaklig med et uniformsreglement der man ikke får gå med lue, mens hijab liksom er greit. Hva folk bruker på fritiden får være opp til dem, men jeg synes det er greit med regler i skole/arbeidsliv. Hvorfor skal muslimske jenter få lov å dekke håret på skolen, når skategutta blir tvunget til å ta av seg lua? Enten må alle i Norge få gå med det hodeplagg de ønsker i enhver situasjon, eller så må de med hijab rette seg etter de samme reglene som oss andre.

Jeg synes forresten hijab egentlig kan være litt kult...

Så vidt jeg vet (mulig jeg er helt på jordet) så er det å ta av seg lua stammer fra gammel kristelig skikk. Ta av seg lua av respekt for gud, de man er på besøk hos osv.

Å ta av seg lua er normal høflighet i norge.

Hijab derimot symboliserer en tro, og det blir feil å sammenligne det med en lue... Da må man jo nekte folk å gå med kors eller skjørt også da? Ting som symboliserer hvilken tro man har.. :nei:

Endret av amles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Så vidt jeg vet (mulig jeg er helt på jordet) så er det å ta av seg lua stammer fra gammel kristelig skikk. Ta av seg lua av respekt for gud, de man er på besøk hos osv.

Å ta av seg lua er normal høflighet i norge.

Hijab derimot symboliserer en tro, og det blir feil å sammenligne det med en lue... Da må man jo nekte folk å gå med kors eller skjørt også da? Ting som symboliserer hvilken tro man har.. :nei:

Men det gjør man jo! Når det i uniformsreglementet står at det er forbudt med smykker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil faktisk si at det er et godt tegn for oss på venstresiden når så mange journalister stemmer til venstre. Dette begrunner jeg med at så mange med så bred kunnskap om ulike felt, og i tillegg til kunnskap om de ulike feltene, stemmer til venstre.

Kanskje høyresiden i stedet for å kritisere skulle ta dette til seg!?

Journalister skal selge aviser, men de kan jo ikke så mye.

Forøvrig mener jeg at folk som stemmer SV er livsfjerne drømmere. De burde lese litt mer historie, slik at de ser hvor fæl sosialismen har vært for folk (Cuba, Sovjet, Kambodsja, DDR, Albania).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det gjør man jo! Når det i uniformsreglementet står at det er forbudt med smykker!

Hvilke steder må man ta av seg smykker?

Jeg trodde at man alltid kunne ha giftering på? Noe som symboliserer at man er en gift kvinne/mann. Og hva med de som ikke får den av.. hehe! I noen yrker bør man ikke bruke smykker, på sykehus feks. Men dette er pga. hygiene. På jobben min bør jeg ikke bruke smykker, pga smittefare, men ifølge sjefen min kan de ikke nekte meg å bruke giftering.

Har også lagt merke til de som bærer hijab i samme farge som uniformen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei forbud er ikke veien å gå. I alle fall ikke på fritiden. Jeg har sterke meninger om hijab i et uniformsregulert arbeidsmiljø (vi andre får værsågod gå med den uniformen som bedriften foreskriver unntatt xx for hun er muslim).

Men jeg kommer ALDRI til å akseptere religionsfrihet som er frihet for noen til å diktere andre. ALDRI.

Hva mener du med at de dikterer andre? De tvinger ikke deg til å gå med hijab?

Dette gjelder forøvrig ikke bare muslimer, men også andre religiøse grupperinger som eksempelvis sikher som bærer turban.

Progressive arbeidsgivere som eksempelvis IKEA har inkorporert religiøse hodeplagg som en del av uniformen.

Endret av Paradokset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Hvilke steder må man ta av seg smykker?

Jeg trodde at man alltid kunne ha giftering på? Noe som symboliserer at man er en gift kvinne/mann. Og hva med de som ikke får den av.. hehe! I noen yrker bør man ikke bruke smykker, på sykehus feks. Men dette er pga. hygiene. På jobben min bør jeg ikke bruke smykker, pga smittefare, men ifølge sjefen min kan de ikke nekte meg å bruke giftering.

Har også lagt merke til de som bærer hijab i samme farge som uniformen.

Er ikke hygieniske grunner et uniformsreglement?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65
Hva mener du med at de dikterer andre? De tvinger ikke deg til å gå med hijab?

Dette gjelder forøvrig ikke bare muslimer, men også andre religiøse grupperinger som eksempelvis sikher som bærer turban.

Progressive arbeidsgivere som eksempelvis IKEA har inkorporert religiøse hodeplagg som en del av uniformen.

Jeg har ingenting i mot at folk bruker forskjellige religiøse plagg eller symboler frivillig. Men når man har strikse regler for alle andre enn den religiøse, som blant annet går på hygiene og at alle skal gå likt kledd blir det feil når det plutselig er greit å gå med hijab fordi religionen forbyr dem å gå uten. Er det frivillig å gå med hijab har den i allefall ikke noe på jobben å gjøre.

Når det gjelder religionsfrihet som hindrer andres religionsfrihet så betyr det at for at A skal ha religionsfrihet så må han krenke B sin religionsfrihet. Hvis A sin religion påbyr at han/hun skal tvinge B til å gå med hijab så er A's religionsfrihet det motsatte for B. Hvis C's religion nekter D å snakke med sin familie fordi D har forlatt C's religion så er C's religion til hinder for D's religionsfrihet (fordi vedkommende ikke kan gå ut av religionen fritt, men må gjøre det under trusler og sanksjoner. Noe som forøvrig er forbudt ved norsk lov).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting i mot at folk bruker forskjellige religiøse plagg eller symboler frivillig. Men når man har strikse regler for alle andre enn den religiøse, som blant annet går på hygiene og at alle skal gå likt kledd blir det feil når det plutselig er greit å gå med hijab fordi religionen forbyr dem å gå uten. Er det frivillig å gå med hijab har den i allefall ikke noe på jobben å gjøre.

Sikkerhet og helse er god nok grunn til evt å håndheve forbud mot religiøse hodeplagg.

Hvorvidt religionen pålegger en å bruke hodeplagget bør være opp til den religiøse.

Det virker som enkelte tror at de religiøse bærer disse hodeplaggene bare for å være "vanskelige".

Når det gjelder religionsfrihet som hindrer andres religionsfrihet så betyr det at for at A skal ha religionsfrihet så må han krenke B sin religionsfrihet. Hvis A sin religion påbyr at han/hun skal tvinge B til å gå med hijab så er A's religionsfrihet det motsatte for B. Hvis C's religion nekter D å snakke med sin familie fordi D har forlatt C's religion så er C's religion til hinder for D's religionsfrihet (fordi vedkommende ikke kan gå ut av religionen fritt, men må gjøre det under trusler og sanksjoner. Noe som forøvrig er forbudt ved norsk lov).

Jeg har vanskelig for å se hvor du vil med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A 2007 survey of 500 Muslim women in Italy conducted by Al Maghrebiya, an Arabic newspaper published in Rome, was cited by Santanche as evidence to support her proposed ban. Among the respondents, 85 percent of women said they wore the veil "out of fear" and 95 percent believe the veil is not mandated by the Quran.

http://www.wluml.org/english/newsfulltxt.s...5D=x-157-557286

Frivillighet kan man konstantere når den som hevder å ha fri vilje påviselig ikke utsettes for sanksjoner eller press når valget fattes.

Mao viste også til jublende masser når beslutninger om å begrense menneskers frihet ble iverksatt.

Venstresiden har en merkelig dragning mot tvang, diktatur, despoter og ufrihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frivillighet kan man konstantere når den som hevder å ha fri vilje påviselig ikke utsettes for sanksjoner eller press når valget fattes.

Med andre ord så kan vi anta at ditt innlegg er skrevet under press?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...