Gå til innhold

Hijab


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Noen kommentarer til denne ?

Er hijab undertrykkende, eller går muslimske kvinner med plagget fordi de føler seg frigjorte fra slankepresset og kroppsfikseringen, og fordi de føler seg mer i pakt med gud ?

Kort sagt, er det ett frivillig eller påtvunget fenomen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen kommentarer til denne ?

Er hijab undertrykkende, eller går muslimske kvinner med plagget fordi de føler seg frigjorte fra slankepresset og kroppsfikseringen, og fordi de føler seg mer i pakt med gud ?

Kort sagt, er det ett frivillig eller påtvunget fenomen ?

Min kommentar er at Hege Storhaug er en av de største samfunnsfiendene vi har i Norge i dag. Hun kamuflerer rasisme og innvandrerhets som kvinnekamp, og det verste er at mange tror hun er en seriøs forsker.

Hijab er ikke kvinneundertrykkende med mindre kvinnene tvinges til å gå med det mot sin vilje. For de fleste kvinner som bruker hijab er den en del av deres identitet, og markerer at de er stolte av sin kultur og religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av debatten.

For noen dager siden møtte jeg to unge kvinner i byen som var kledd i sort fra topp til tå, bortsett fra ansiktet, og jeg syntes de var kjempefine. Skulle gjerne hatt et sånt antrekk selv jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Må bare si meg enig med årets gjøk her jeg. Hege Storhaug mener jeg driver misforstått kvinnekamp i mange tilfeller, og spesielt når det gjelder hijab. Hvor mange unge muslimske jenter ser du ikke som er langt mer motebevisst enn meg, og tydelig bærer hijaben med stolthet og som et moteplagg!?

Skal vi forby skjørt da, fordi noen menigheter/sekter her i landet krever at kvinner skal gå i det!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi forby skjørt da, fordi noen menigheter/sekter her i landet krever at kvinner skal gå i det!?

Det syns jeg er å gå for langt. Vi kan til nød tillate miniskjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Det syns jeg er å gå for langt. Vi kan til nød tillate miniskjørt.

Hehe, da forsvinner mitt håp om noensinne å gå i skjørt igjen uansett, så da kan vi like godt forbi hele sulamitten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På den skolen jeg gikk på ifjor var det mange som hadde slike, og jeg spurte dem om de gikk i dette frivillig eller fordi de måtte. Svaret var fordi de ville vise hvilken religion de tilhørte, og vise at de er stolte av den. Det var flere som ikke brukte, og grunnen til at de ikke brukte var fordi at når de gikk med dem ute i gatene så var det så mangen som så ned på dem, eller kom med kommentarer om at de ble undertrykt når de gikk med det..

Det er som wolfmoon sier, noen sekter er en nødt til å gå med skjørt, men vi nekter dem ikke det..

Så jeg er enig med wolfmoon og årets gjøk :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig med de andre her - å forby hijab er ikke frihet. Det er å fortelle dem at de er fri til å gjøre det vi mener er riktig, noe som både er begrensende, sensurerende og arrogant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurabia next..

Til og med i politikken i tyrkia* er folk mer kritiske til bruken av hijab enn dere er. Jeg ser propagandaen til venstrevridde media har fungert her i Norge, og det gjør meg ufattelig trist.. :tristbla:

* = Dere finner stoff om dette, hvis dere er interessert i å google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jada, politikerne i Tyrkia er kritiske til Hijab. Dette har ført til at jenter som vil eller blir tvunget til å gå med Hijab f.eks. har måttet slutte på Universitetet o.l. Er det riktige veien å gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at norske feminister burde kjempe for innvandrerkvinners rett til å bære burka, dvs. heldekkende drakt med gitter foran øynene, sånn som de har i Afghanistan.

Det er en menneskerett å ha på seg de klærne man vil !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at norske feminister burde kjempe for innvandrerkvinners rett til å bære burka, dvs. heldekkende drakt med gitter foran øynene, sånn som de har i Afghanistan.

Det er en menneskerett å ha på seg de klærne man vil !

Det er schizofren måte å vri realiteten på, det du egenlig kjemper for da, er ett undertrykkende systems fortsatte praksis med å presse islamske kvinner til å gå med slike plagg !

..men jeg er egentlig ikke overrasket over at dere blander rettigheter og tvang når det gjelder islam. Dere har blitt fortalt hva dere bør, og hva dere skal tro, om denne religionen av venstrevridde media i årevis.

Det er dog ingen unnskyldning for å ikke lete etter alternativ informasjon (eller skal vi heller si ett alternativ til desinformasjon.. ?) på internett..

Til dere som sikkert tenker på kildekritikk nå, ja, selvsagt skal man utøve kildekritikk på det som står på nettet, men husk på at det samme gjelder "offisielle" media som nrk/tv2/aftenposten/osv. Det virker som mange tar det som store media fremstiller som en sannhet, og alt annet for en forvrengning av fakta. Det er selvsagt ikke korrekt. Å tro det vil være ufattelig naivt.

Jeg oppfordrer dere til å balansere informasjonsinnhentingen !

Takk for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Vel, siden det er umulig å diskutere med noen som mener at uansett hvilken informasjon jeg bruker så er det feil siden jeg mener det motsatte av dem, så er det kanskje like godt at du sier takk for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg vil gjerne ha en definisjon av frivillighet her.

Jeg vokste selv opp i en sekt med en del begrensninger på min religion. Ingen "tvang" meg i lovens forstand men jeg ble likevel "tvunget" ut fra at jeg aldri fikk noen motforestillinger eller opplysninger nok til å foreta et informert valg.

Mitt store problem med Hijab er at jeg ikke tror på den frivilligheten som det påstås. Man får beskjed om at det skal være hijab (eller enda verre burka) hvis man skal tekkes religionen men man er selvsagt med på å støtte dette utad fordi det er ens religion og vet ikke bedre. Og da lages det forestillinger og ideer om at det er til kvinnens beste og for at hun skal føle seg fri. At disse uttalelsene faktisk diskriminerer alle oss som ikke er "rettenkende" er det ingen som reagerer på.

Nei forbud er ikke veien å gå. I alle fall ikke på fritiden. Jeg har sterke meninger om hijab i et uniformsregulert arbeidsmiljø (vi andre får værsågod gå med den uniformen som bedriften foreskriver unntatt xx for hun er muslim).

Men jeg kommer ALDRI til å akseptere religionsfrihet som er frihet for noen til å diktere andre. ALDRI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også litt som Blondie65, hvor frivillig er det egentlig? I utgangspunktet synes jeg folk må få gå kledd slik de vil, og jeg synes folk skal få gå med religiøse symboler i offentligheten. For hvilke av våre egne valg er egentlig frivillige? Man blir påvirket, spesielt av den kulturen man har vokst opp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marit_*

Jeg synes det i høyeste grad er diskriminering og rasisme å forby hijab eller burka, også i arbeidslivet. Vi kvinner må støtte våre medsøstre i deres frie valg, ønsker de å gå i burka, må de få lov til det. Norsk lov må selvfølgelig vike.

Arbeidsgivere som forbyr burka på arbeidsplassen, må trekkes for domstolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er også enig med de andre her - å forby hijab er ikke frihet. Det er å fortelle dem at de er fri til å gjøre det vi mener er riktig, noe som både er begrensende, sensurerende og arrogant.

Jeg er helt enig. Kvinner må få lov til å gå med hijab og burka dersom de ønsker det. Vi har ingen rett til å forby dette. Dette er i høyeste grad noe for kvinnebevegelsen i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Jeg synes det i høyeste grad er diskriminering og rasisme å forby hijab eller burka, også i arbeidslivet. Vi kvinner må støtte våre medsøstre i deres frie valg, ønsker de å gå i burka, må de få lov til det. Norsk lov må selvfølgelig vike.

Arbeidsgivere som forbyr burka på arbeidsplassen, må trekkes for domstolen.

Du bør i allefall oppdatere deg på norges lover for pr dagens dato er det forbudt å hindre noen i å bryte uniformsreglementet ved å gå i hijab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marit_*
Du bør i allefall oppdatere deg på norges lover for pr dagens dato er det forbudt å hindre noen i å bryte uniformsreglementet ved å gå i hijab.

Her må du vennligst oppdatere meg; Hva er det som er forbudt ved hvilken lovbestemmelse, mener du ? Har alle arbeidsplasser et "uniformsreglement " ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Her må du vennligst oppdatere meg; Hva er det som er forbudt ved hvilken lovbestemmelse, mener du ? Har alle arbeidsplasser et "uniformsreglement " ?

Det er forbudt å nekte folk å gå i hijab. Man kan altså ha de mest rigide uniformsregler på en arbeidplass der man ikke har lov å gå i egne bluser, ha store øredobber eller sin egen lue. Bortsett fra når det kommer til religiøse symboler som hijab, da må man plutselig tillate det. Veldig interessant egentlig om man hadde hatt lov å forby et kjempe bling bling kors ...

Arbeidsmiljøloven § 13-1. Forbud mot diskriminering

(1) Direkte og indirekte diskriminering på grunn av politisk syn, medlemskap i arbeidstakerorganisasjon, seksuell orientering, funksjonshemming eller alder er forbudt.

(2) Trakassering og instruks om å diskriminere personer av grunner nevnt i første ledd anses som diskriminering.

(3) Bestemmelsene i dette kapittel gjelder tilsvarende ved diskriminering av arbeidstaker som arbeider deltid eller er midlertidig ansatt.

(4) Ved diskriminering på grunn av kjønn gjelder likestillingsloven.

(5) Ved diskriminering på grunn av etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion og livssyn gjelder diskrimineringsloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...