Gå til innhold

Hijab


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Dette er bare pisspreik. Det var ikek kvinnene som i utgangspunktet valgte dette plagget, hijab er et påtvunget fenomen. Og hijaben ble skapt KUN for at kvinnen ikke skulel tiltrekke seg andre menn. Det var for å holde kvinnen nede, for at ikek hun skulel friste menn. For hun er jo lavere enn et dyr på rangstigen, så hun er jo ikke i stand til å si nei om noen skulle prøve seg på henne, som den hora hun er - hun er jo kvinne!

Hvis du virkelig tror at dette er holdningen vanlige muslimske menn har til kvinner, er du så langt ute å kjøre at det ikke er noen vits i å diskutere med deg.

Endret av lillebøll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du virkelig tror at dette er holdningen vanlige muslimske menn har til kvinner,

Selvsagt, hvorfor skulel de ellers holde kvinnen sine hjemme, nekte dem å gå ut, hindre dem i å ta en utdannelse, en jobb eller være med venninnner. fordi de er redd hun vil friste en annen mann. Muslimene har i alle tider lagt ansvaret og skylden over på kvinnene. Det er kun for at de ikke skal friste menn at de går tildekket, og det er mannen som har bestemt dette. ELler har du noe annet kulturelt begrunnet svar? Nei, jeg vet du ikke har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den annen side symboliserer tradisjonen med at far følger bruden opp kirkegulvet, og "overleverer" henne til brudgommen, at bruden og hennes seksualitet er mannens eiendom.

Dette er interessant, men er det din tolkning eller fasit du forteller om her? Jeg har aldri hørt om dette, men leser gjerne om det. Har du en link for å dokumentere det du sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
Dette er interessant, men er det din tolkning eller fasit du forteller om her? Jeg har aldri hørt om dette, men leser gjerne om det. Har du en link for å dokumentere det du sier?

:murvegg: Det er jo noe man bare trenger litt under middels intelligens for å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, hvorfor skulel de ellers holde kvinnen sine hjemme, nekte dem å gå ut, hindre dem i å ta en utdannelse, en jobb eller være med venninnner. fordi de er redd hun vil friste en annen mann.

Som sagt, du har en forskrudd oppfatning av hva som er hverdagen for muslimske kvinner.

Hvordan vil du da forklare at det i Norge er flere jenter enn gutter med pakistansk opprinnelse som tar høyere utdanning. Studerer de hjemmefra over internett, siden de ikke får lov til å gå ut?

"Tallene fra Statistisk sentralbyrå viser at kjønnsforskjellene når det gjelder høyere utdanning, følger omtrent samme mønster som blant ungdom med etnisk norsk bakgrunn; det er flere jenter enn gutter som tar høyere utdanning. Blant kvinnelige pakistanske etterkommere mellom 19-24 år, er litt over 30 prosent under høyere utdanning. Blant norsk-pakistanske gutter er tallet 25 prosent."

(http://kilden.forskningsradet.no/c16880/artikkel/vis.html?tid=39070)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslimske kvinner hevder de fritt kan velge om de vil bære hijab eller ikke. Hvis de kan velge fritt, bør jeg også kunne velge fritt hvorvidt jeg vil ansette en hijabbærende kvinne. Siden loven hindrer meg i det, kommer jeg aldri til å ansette en kvinne jeg tror bekjenner seg til islam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Muslimske kvinner hevder de fritt kan velge om de vil bære hijab eller ikke. Hvis de kan velge fritt, bør jeg også kunne velge fritt hvorvidt jeg vil ansette en hijabbærende kvinne. Siden loven hindrer meg i det, kommer jeg aldri til å ansette en kvinne jeg tror bekjenner seg til islam.

Du har ikke lov til å diskriminere folk på religiøst grunnlag heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke lov til å diskriminere folk på religiøst grunnlag heller.

Det er korrekt. Men teori er en ting, praksis noe helt annet. I det en gruppe påberoper seg særbehandling pga. religion (som f. eks. å ikke følge uniformsreglementet), vil folk finne mottrekk. Og de mottrekken vil gjerne ramme bredere enn ønskelig. Kvinner som insisterer på å bære hijab, gjør muslimer flest en bjørnetjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
Kvinner som insisterer på å bære hijab, gjør muslimer flest en bjørnetjeneste.

Det kan det godt være at du har rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og folk som diskriminerer, gjør oss alle en bjørnetjeneste.

Jeg mener jeg leste et annet sted at du oppfordret en jobbsøker til å lyve.

Hyklere gjør oss alle en bjørnetjeneste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg leste et annet sted at du oppfordret en jobbsøker til å lyve.

Hyklere gjør oss alle en bjørnetjeneste...

Når en arbeidsgiver prøver å skaffe seg informasjon om en jobbsøker som de ikke har rett til å spørre etter, så syns jeg ikke det er noe galt i å beskytte sine borgeretter ved å unnlate å gi den informasjonen. Evt å lyve.

Det å skifte tema når man ikke helt vet hva man skal si, er et veldig dårlig trekk. Lite kred å hente der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man har en sånn holdning at kvinner i hijab er undertrykte og ikke får lov til å ta av seg plagget, evt at de er religiøse ekstremister som lar religionen komme foran alt annet, da må det vel være en god idè å ansette dem i norske bedrifter, der de evt kan finne egen verdi som ansatte, eller evt møte mennesker med andre verdier og holdninger, og derigjennom lære respekt for disse.

Gjest, bør du ikke nettopp ansette en hijab-dame av nettopp disse grunnene? Hvis hun ellers er best kvalifisert, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg leste et annet sted at du oppfordret en jobbsøker til å lyve.

Hyklere gjør oss alle en bjørnetjeneste...

Forøvrig så slår det meg at en person som er så til de grader anonym som du velger å være, ikke bør kalle andre hyklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har en sånn holdning at kvinner i hijab er undertrykte og ikke får lov til å ta av seg plagget, evt at de er religiøse ekstremister som lar religionen komme foran alt annet, da må det vel være en god idè å ansette dem i norske bedrifter, der de evt kan finne egen verdi som ansatte, eller evt møte mennesker med andre verdier og holdninger, og derigjennom lære respekt for disse.

Gjest, bør du ikke nettopp ansette en hijab-dame av nettopp disse grunnene? Hvis hun ellers er best kvalifisert, selvsagt.

Som næringsdrivende har jeg ansvar overfor aksjeeierne, ikke en eller annen samfunnsmoral. Hvilken tro de utøver på fritiden er meg knekkende likegyldig, men det at de velger å bære hijab på jobb oppfatter jeg som bakstreversk og negativt. En fyr med Vålerenga-skjorte ("det er min rellion") ville falle i noenlunde samme kategorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror du det skader bedriften at en eller flere av de ansatte har et religiøst motivert hodeplagg, da?

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du det skader bedriften at en eller flere av de ansatte har et religiøst motivert hodeplagg, da?

Det skader vel ca. like mye som at en eller flere insisterer på å betjene kunder i Vålerenga-T-skjorte.

Det er holdningen jeg misliker. Hvis man ikke klarer å innrette seg til en så enkel ting som en kleskode, så anser jeg det som en risiko for at man ikke vil innrette seg i andre forhold heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader vel ca. like mye som at en eller flere insisterer på å betjene kunder i Vålerenga-T-skjorte.

Det er holdningen jeg misliker. Hvis man ikke klarer å innrette seg til en så enkel ting som en kleskode, så anser jeg det som en risiko for at man ikke vil innrette seg i andre forhold heller.

Møter du det problemet ofte, eller løser du det tidlig i søknadsprosessen med å bare hive alle søknader med muslimske navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader vel ca. like mye som at en eller flere insisterer på å betjene kunder i Vålerenga-T-skjorte.

Ikke i det hele tatt, altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...