Gjest Bodillen Skrevet 28. september 2007 #141 Skrevet 28. september 2007 Bodillen.... ajajajaj....Blir ganske matt av deg også.... Mener du at alle burde bli humanetikere da????? For det et først da vi får lov til å ha frie tanker??? Burde kanskje bare undervise i livssynshumanisme i skolen.... Når folk her - det er faktisk de som er i flertall - mener at det er viktig å få undervisning i religion og at de har opplevd KRL faget positivt så sier vel det deg noe. Alle vil ikke være humanetikere og lukke døra for religionsundervisning. Folk her sier jo at KRL faget har inspirert barna til å kunne velge fritt og ha frie tanker og få forståelse for verden rundt seg. Også humanetikere må ha kunnskap om islam, katolisme og kristendom. Og ja, du sier at det ikke handler om uvilje til at barna skal lære om religioner. Men vil du overlate dette helt og fullt til foreldre da? ....og når det gjelder hva denne debatten handler om så handler den om hva en mor ønsker av praktiske råd fordi hun er skeptisk (og kanskje uvirende) til KRL faget og lurer på hva hun skal gjøre i den forbindelse. Fortjener hun ikke da å få råd som går begge veier? Det er like viktig å gi henne råd (ut ifra egen erfaring) som tilsier at hun kan la datteren få KRL undervisning som det er for henne å høre på deg. Hun trenger ikke å bare få råd som fyrer opp under usikkerheten!!! Jeg vet ikke helt om jeg skal le eller gråte, jeg. Jeg oppfordrer deg til å lese det siste innlegget mitt en gang til. Lese det ordentelig. Da vil du kanskje få med deg at det ikke er religionsundervisningen man vil til livs, men måten stoffet blir presentert på i lærebøkene... Selvfølgelig mener jeg ikke at alle skal bli humanetikere - hvor i alle dager har du det ifra? Hvis du hadde tatt deg tid til å lese det jeg skriver hadde du forstått at jeg er opptatt av religionsfrihet og respekt for andre menneskers overbevisning. Prøv igjen! Om du er så usikker på hvordan læreren legger frem stoffet, bør du tilbringe litt tid i klasserommet. Man kan ikke bare ta ut barnet, bare fordi man er så redd for at læreren skal "messe" for de. Så strengt som KRL fager har blitt i dag, tviler jeg på at mange lærere våger å forkynne noe som helst. Det er snarere tvert i mot, at lærerne er livredd for at det skal oppfattes som forkynning. Det er ganske tydelig for meg at dette er noe du ikke har satt deg grundig nok inn i. Heldigvis er de fleste lærere flinke til å undervise på en nøytral måte, selv om det pga presenteasjonen i lærebøkene gir dem en god del utfordringer i hverdagen. Jeg har mye konkret erfaring med hvordan KRL-faget fungerer i praksis. Jeg tilbringer nemlig mye tid i klasserommet, i og med at jeg er ansatt i skolen.
Bernina Skrevet 28. september 2007 #142 Skrevet 28. september 2007 Det er en ateist og filosofiprofessor ved navn Daniel C. Dennett som ønsker å slå et slag for mer religionsundervisning i skolene, for religionenes giftighet er avhengig av at de unge er uopplyste om religion. Hvis vi greier å opplyse dem, vil de være mindre mottakelige for det jeg vil kalle ”farlig religion” Han sier også Religion er som en dårlig vane, og sprer seg som et virus. Nettopp derfor er det viktig å styrke religionsundervisningen. Det blir som en vaksine. Jo mer kunnskap vi får om religionen, jo vanskeligere er det å bli smittet. Og dermed tvinges religionen til å utvikle seg til en mindre skadelig form, for å komme seg forbi det beskyttende laget av kunnskap Le hele artikkelen på fritanke.no her Bare et sånn lite innspill til dere som ønsker fritak...
Gjest Bodillen Skrevet 28. september 2007 #143 Skrevet 28. september 2007 Det er da en absolutt selvfølge at hun kan velge sin egen religion når hun er myndig? Jeg tar det vel for gitt at hun får lov å konfirmere seg i kirken før den tid også, dersom hun ønsker det? Ja, selvfølgelig, hvorfor skulle hun ikke kunne det? Jeg er da ikke motstander av religion, jeg er bare motstander av ensidig påvirkning gjennom skolen. Religion er en del av vår viktige verdenshistorie, og det er en selvfølge for meg at solen skal gi eksplisitt kunnskap om verdensreligionene. Personlig livssyn er derimot en privatsak. Ønsker man at ens barn skal oppdras/påvirkes til en bestemt tro, så får man ordne denslags på fritiden, f.eks gjennom søndagsskole.
Gjest Bodillen Skrevet 28. september 2007 #144 Skrevet 28. september 2007 Det er en ateist og filosofiprofessor ved navn Daniel C. Dennett som ønsker å Han sier også Le hele artikkelen på fritanke.no her Bare et sånn lite innspill til dere som ønsker fritak... Ja, og jeg er faktisk helt enig i det han sier! Du misforstår meg fortsatt. Det er ikke selve kunnskapen man ønsker å frita barna fra. Hadde faget vært lagt opp slik at det ga en nøytral og eksplisitt kunnskap om religionene hadde vi ikke hatt noen debatt. Men faget er ikke lagt opp sånn, dessverre.
Bernina Skrevet 28. september 2007 #145 Skrevet 28. september 2007 Jeg vet ikke helt om jeg skal le eller gråte, jeg. Jeg oppfordrer deg til å lese det siste innlegget mitt en gang til. Lese det ordentelig. Da vil du kanskje få med deg at det ikke er religionsundervisningen man vil til livs, men måten stoffet blir presentert på i lærebøkene... Selvfølgelig mener jeg ikke at alle skal bli humanetikere - hvor i alle dager har du det ifra? Hvis du hadde tatt deg tid til å lese det jeg skriver hadde du forstått at jeg er opptatt av religionsfrihet og respekt for andre menneskers overbevisning. Prøv igjen! Det er ganske tydelig for meg at dette er noe du ikke har satt deg grundig nok inn i. Heldigvis er de fleste lærere flinke til å undervise på en nøytral måte, selv om det pga presenteasjonen i lærebøkene gir dem en god del utfordringer i hverdagen. Jeg har mye konkret erfaring med hvordan KRL-faget fungerer i praksis. Jeg tilbringer nemlig mye tid i klasserommet, i og med at jeg er ansatt i skolen. Ny i debatten her og har ikke barn selv... Men her lærer jeg jo mye. Mener du da at om lærebøkene blir tilstrekkelig nøytrale og om læreren underviser korrekt så er faget OK? I så fall henger jeg meg på den. Mener du da også at det må være fritt frem for foreldre å ta barna sine ut av faget (fritak) om foreldrene får forståelse av at læreren ikke underviser nøytralt og at det i læreboka står feil? OG at disse feilene og mangelen på nøytralitet gjør at man føler at man blir pushet på kunnskap/tro som av den enkelte virker støtende? I så fall henger jeg meg med på den også. Og det med hva som er støtende er jo svært personlig da. Så her må det være rom for forståelse for nettopp det. Selv om noen sier at religion er et samfunnsspørsmål og viktig for å forstå verden rundt oss så må vi ikke glemme at religion også er sterkt personlig. Og noen kan bli støtet, det skal vi ha respekt for! Religionskunnskap er viktig, det er det vel ikke tvil om. Det er trosopplærende innhold og aktiviteter man stiller spørsmål ved! Det er det viktige her! Men samtidig. Det er jo mange skoler som sliter med at de må bruke utdaterte skolebøker.... Mer penger til skolene altså!!! Det må jo være viktig her. Barna må jo få korrekte skolebøker.
Bernina Skrevet 28. september 2007 #146 Skrevet 28. september 2007 (endret) Ja, og jeg er faktisk helt enig i det han sier! Du misforstår meg fortsatt. Det er ikke selve kunnskapen man ønsker å frita barna fra. Hadde faget vært lagt opp slik at det ga en nøytral og eksplisitt kunnskap om religionene hadde vi ikke hatt noen debatt. Men faget er ikke lagt opp sånn, dessverre. Nei jeg misforstår ikke deg fortsatt. Jeg er svært enig med deg. Og jeg er helt ny i debatten her. Endret 28. september 2007 av Bernina
Gjest Bodillen Skrevet 28. september 2007 #147 Skrevet 28. september 2007 Bernina: Du forstår meg helt rett.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2007 #148 Skrevet 28. september 2007 Ja, og jeg er faktisk helt enig i det han sier! Du misforstår meg fortsatt. Det er ikke selve kunnskapen man ønsker å frita barna fra. Hadde faget vært lagt opp slik at det ga en nøytral og eksplisitt kunnskap om religionene hadde vi ikke hatt noen debatt. Men faget er ikke lagt opp sånn, dessverre. Jo men noen ønsker å frita barnet sitt fra kunnskapen. Det er også foreldre som er sterkt kristne som ønsker fritak fra alt annet enn det som er kristendom. Det er mange forskjellige motiver for å ønske fritak. Ikke alle har så gjennomtenkte holdninger som deg Bodillen. Når jeg snakker for faget KRL og at man ikke bare kan søke fritak i hytt og gevær så er det med tanke på de som mener at de kan velge og vrake uten at de har tatt et gjennomtenkt valg. Men bare vil ha fritak fordi de selv er uvitende eller ønsker å lukke øynene for hva som skjer utenfor deres egen lille sfære. Også var det jeg som svarte deg med ajajajaj... Og det var vel jeg også som "fortsatt" misforsto deg.... og ikke Bernina ihvertfall.
Bernina Skrevet 28. september 2007 #149 Skrevet 28. september 2007 Bernina: Du forstår meg helt rett. Bra! Jeg har tatt meg tid til å lese linkene du har lagt til her i tråden. Og jeg tror mange burde sette seg ordentlig inn i disse tingene. Særlig når man har barn - barna fortjener å få riktig opplæring!!! Stå på Bodillen!!! Det du sier er viktig!!
Gjest Elastica Skrevet 28. september 2007 #150 Skrevet 28. september 2007 Jeg er veldig enig i det du skriver over Bernina. Dessuten tror jeg det er et poeng at mange også ønsker å frita av andre grunner enn det Bodillen har, som gjest over meg skriver. Jeg har stor forståelse for Bodillens argumenter, og vi har selv diskutert hjemme hvordan vi skulle håndtere dette. Etter overveielse kom vi frem til at vi ikke søker fritak fordi vi ikke tror dette kommer til å representere noe stort problem. Kanskje til og med mindre enn barna ville opplevd om de hadde vært de eneste som ble hjemme fra gudstjeneste o.l.
Gjest imli Skrevet 30. september 2007 #151 Skrevet 30. september 2007 Jeg lurer fortsatt på hva de barna som blir fritatt selv sier? For jeg regner med at de har en mening om dette. Og hva sier man når barnet spør hvorfor han/hun ikke får være med i timene?
Blueberry Skrevet 30. september 2007 #152 Skrevet 30. september 2007 Jeg lurer fortsatt på hva de barna som blir fritatt selv sier? For jeg regner med at de har en mening om dette. Og hva sier man når barnet spør hvorfor han/hun ikke får være med i timene? Nå er det vel ikke slik at noen tas ut av timene. Tror de bare gjør andre ting. Sikkert vanskelig å gjennomføre i praksis til enhver tid, men jeg har ikke erfaring fra småskolen, så jeg vet egentlig ikke hvordan de løser det. Andre som vet kanskje? Undrer meg også veldig over hva barna sier og føler. Er man den eneste som ikke skal i kirken før jul og alle andre spør hvorfor, så må barnet svare "mamma og pappa har bestemt det...". Stusselig...
viren Skrevet 1. oktober 2007 #153 Skrevet 1. oktober 2007 Undrer meg også veldig over hva barna sier og føler. Er man den eneste som ikke skal i kirken før jul og alle andre spør hvorfor, så må barnet svare "mamma og pappa har bestemt det...". Stusselig... Da regner jeg med du også synes det er "stusselig" om barn av Jehovas Vitner eller muslimer ikke drar i kirken? Jeg kan bare snakke for meg selv, men for min egen del var det overhodet ikke noe ønske om å dra i kirken da jeg gikk på skolen, men når jeg tenker over det gjaldt det ofte også de som var kristne.
Gjest imli Skrevet 1. oktober 2007 #154 Skrevet 1. oktober 2007 Nå er det vel ikke slik at noen tas ut av timene. Tror de bare gjør andre ting. Sikkert vanskelig å gjennomføre i praksis til enhver tid, men jeg har ikke erfaring fra småskolen, så jeg vet egentlig ikke hvordan de løser det. Andre som vet kanskje? Undrer meg også veldig over hva barna sier og føler. Er man den eneste som ikke skal i kirken før jul og alle andre spør hvorfor, så må barnet svare "mamma og pappa har bestemt det...". Stusselig... Jeg vet også at de ikke fysisk tas ut av timene, det var bare en skrivemåte. Jeg også synes det høres litt stusselig ut ja...
Gjest imli Skrevet 1. oktober 2007 #155 Skrevet 1. oktober 2007 Da regner jeg med du også synes det er "stusselig" om barn av Jehovas Vitner eller muslimer ikke drar i kirken? Jeg kan bare snakke for meg selv, men for min egen del var det overhodet ikke noe ønske om å dra i kirken da jeg gikk på skolen, men når jeg tenker over det gjaldt det ofte også de som var kristne. Ja, jeg synes i alle fall det er like "stusselig" uansett om grunnen er at foreldrene er muslimer, Jehovas vitner, HEF'ere eller annet. Og det er jo foreldrene som finner undervisningen støtende - ikke barna. Selvfølgelig synes ikke alle barn det er like gøy å gå i kirken, men sånn er det jo med de fleste fag - ikke alltid så moro.
Rubina D Skrevet 1. oktober 2007 #156 Skrevet 1. oktober 2007 Ja, jeg synes i alle fall det er like "stusselig" uansett om grunnen er at foreldrene er muslimer, Jehovas vitner, HEF'ere eller annet. Og det er jo foreldrene som finner undervisningen støtende - ikke barna. Selvfølgelig synes ikke alle barn det er like gøy å gå i kirken, men sånn er det jo med de fleste fag - ikke alltid så moro. Gudstjeneste er ikke lenger en del av krl-faget. I og med at det ikke skal forkynnes skal man ikke ha gudstjenester og salmesang som en del av krl-faget står det skrevet i brevet vi fikk fra kommunen. Men når det er sagt så ser heller ikke jeg noen grunn til å frita mine barn fra krl.
Gjest imli Skrevet 1. oktober 2007 #157 Skrevet 1. oktober 2007 Gudstjeneste er ikke lenger en del av krl-faget. I og med at det ikke skal forkynnes skal man ikke ha gudstjenester og salmesang som en del av krl-faget står det skrevet i brevet vi fikk fra kommunen. Men når det er sagt så ser heller ikke jeg noen grunn til å frita mine barn fra krl. Ok, det visste jeg ikke. Betyr det da at de ikke lenger går i kirken til jul og påske? Da ser i alle fall ikke jeg noen grunn til fritak heller...
Gjest Mams Skrevet 1. oktober 2007 #158 Skrevet 1. oktober 2007 Ok, det visste jeg ikke. Betyr det da at de ikke lenger går i kirken til jul og påske? Da ser i alle fall ikke jeg noen grunn til fritak heller... På noen barne- og ungdomsskoler så går de fortsatt i kirken før jul. Noen barn sier selv at de vil ha fritak bare for å slippe unna - få en fridag. Halvåret etterpå konfirmerer de seg i kirken.... Hvorvidt barnet skal ha fritak basert på gyldig grunn må være opp til foreldrene. Barn/ungdom kan ikke selv bestemme. For de bestemmer da kanskje bare at de vil ha fri uten å ha tatt hensyn til hva det handler om.
Gjest imli Skrevet 1. oktober 2007 #159 Skrevet 1. oktober 2007 På noen barne- og ungdomsskoler så går de fortsatt i kirken før jul. Noen barn sier selv at de vil ha fritak bare for å slippe unna - få en fridag. Halvåret etterpå konfirmerer de seg i kirken.... Hvorvidt barnet skal ha fritak basert på gyldig grunn må være opp til foreldrene. Barn/ungdom kan ikke selv bestemme. For de bestemmer da kanskje bare at de vil ha fri uten å ha tatt hensyn til hva det handler om. Jeg mener heller ikke at barna skal bestemme alt selv. Men det er jo ikke til å stikke under en stol at det er foreldrene som føler seg støtt/ikke liker undervisninga, ikke barna. Derfor lurer jeg, som før skrevet, på hva barna som blir tatt ut selv sier og mener om saken?
Rubina D Skrevet 1. oktober 2007 #160 Skrevet 1. oktober 2007 Ok, det visste jeg ikke. Betyr det da at de ikke lenger går i kirken til jul og påske? Da ser i alle fall ikke jeg noen grunn til fritak heller... På vår skole skal de sjekke opp dette med jul- og påskegudstjeneste. Regelverket sier at de ikke kan ha dette som en del av krl-faget. Jeg er ikke kristen og hører ei heller til noen annen religion, men vi har funnet ut at hvis de ikke kan dra på julegudstjeneste får vi ta barna dit selv. Selv om jeg ikke er kristen har jeg bare gode minner fra julegudstjenesten og det er faktisk noe barna gleder seg til. Så kan de ikke dra med skolen får vi dra som familie i steden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå