viren Skrevet 27. september 2007 #121 Skrevet 27. september 2007 Vi har IKKE reell religionsfrihet i Norge. (opplæringsloven §1-2): "Grunnskolen skal i samarbeid og forståelse med heimen hjelpe til med å gi elevane ei kristen og moralsk oppseding," Og det ER lærere og lærebøker som ikke er religionsnøytrale, det er derfor min rett som forelder å avgjøre om mine barn skal bli fortalt på skolen feks at "Gud eksisterer". Det er noe ganske annet enn å si : "vi antar at menneskene opprinnelig kom fra Afrika basert på funn gjort i disse områdene". Jeg forstår at det ikke er alle dette betyr noe for, men det er trist at dere ikke kan akseptere og respektere at det er viktig for noen.
Lizzee Skrevet 27. september 2007 #122 Skrevet 27. september 2007 Men er det ingen som prater med barna sine hjemme? Unger blir utsatt for påvirkning i ulike retninger over alt gjennom hele oppveksten og om man takler dette som forelder ved å prøve å skjerme ungene heller enn å selv forklare dem sammenhenger i forhold til det de opplever rundt om så vil de jo være helt forsvarsløse mot den påvirkningen de ikke kan skjermes fra. Alle våre barn har deltatt på all vanlig KRL undervisning, vært med i skolegudstjenester osv, men vi har alltid pratet mye med ungene om alt og de er like kav ateister som det vi foreldrene er. Unger som er oppdratt fra starten av til å tenke selv slutter ikke med det om de lærer om kristendommen eller andre religioner, snarere tvert imot. Kunnskap er makt. Helt riktig!!!! Det er vel derfor vi her hos meg aldri har hatt noen problemer med faget heller.
viren Skrevet 27. september 2007 #123 Skrevet 27. september 2007 Selvfølgelig snakker man med barna sine, det har overhodet ingenting å gjøre med at man vil ha en nøytral religionsundervisning. Mener dere altså at dersom man på skolen lærte at nazismens ideer om at den ariske rase står høyere enn andre, så skulle det altså være helt i orden for "man kan jo bare snakke med ungene sine hjemme"?
Gjest imli Skrevet 27. september 2007 #124 Skrevet 27. september 2007 Men er det ingen som prater med barna sine hjemme? Unger blir utsatt for påvirkning i ulike retninger over alt gjennom hele oppveksten og om man takler dette som forelder ved å prøve å skjerme ungene heller enn å selv forklare dem sammenhenger i forhold til det de opplever rundt om så vil de jo være helt forsvarsløse mot den påvirkningen de ikke kan skjermes fra. Alle våre barn har deltatt på all vanlig KRL undervisning, vært med i skolegudstjenester osv, men vi har alltid pratet mye med ungene om alt og de er like kav ateister som det vi foreldrene er. Unger som er oppdratt fra starten av til å tenke selv slutter ikke med det om de lærer om kristendommen eller andre religioner, snarere tvert imot. Kunnskap er makt. Enig.
Gjest imli Skrevet 27. september 2007 #125 Skrevet 27. september 2007 Selvfølgelig snakker man med barna sine, det har overhodet ingenting å gjøre med at man vil ha en nøytral religionsundervisning. Mener dere altså at dersom man på skolen lærte at nazismens ideer om at den ariske rase står høyere enn andre, så skulle det altså være helt i orden for "man kan jo bare snakke med ungene sine hjemme"? Det er stor forskjell på dette (men barna skal faktisk lære om nazismen også!), men ok: Hva om samfunnsfagslæreren er nazist? Skal man ta ut ungene av samfunnsfagsundervisningen fordi læreren kanskje er nazist, akkurat som dere tar ut ungene av KRL-undervisningen fordi læreren kanskje driver med forkynnelse?
Gjest imli Skrevet 27. september 2007 #126 Skrevet 27. september 2007 Vi har IKKE reell religionsfrihet i Norge. (opplæringsloven §1-2): "Grunnskolen skal i samarbeid og forståelse med heimen hjelpe til med å gi elevane ei kristen og moralsk oppseding," Og det ER lærere og lærebøker som ikke er religionsnøytrale, det er derfor min rett som forelder å avgjøre om mine barn skal bli fortalt på skolen feks at "Gud eksisterer". Det er noe ganske annet enn å si : "vi antar at menneskene opprinnelig kom fra Afrika basert på funn gjort i disse områdene". Jeg forstår at det ikke er alle dette betyr noe for, men det er trist at dere ikke kan akseptere og respektere at det er viktig for noen. Selv om man får en kristen oppdragelse, betyr det ikke at man blir kristen og motsatt, man trenger ingen kristen oppdragelse for å bli kristen. Synes det er mer trist at noen her later til å tro at ungene deres ikke kan tenke selv, og tar valgene for dem istedet for å la dem finne ut hva de tror på ved egen hjelp.
Lizzee Skrevet 27. september 2007 #127 Skrevet 27. september 2007 Det er stor forskjell på dette (men barna skal faktisk lære om nazismen også!), men ok: Hva om samfunnsfagslæreren er nazist? Skal man ta ut ungene av samfunnsfagsundervisningen fordi læreren kanskje er nazist, akkurat som dere tar ut ungene av KRL-undervisningen fordi læreren kanskje driver med forkynnelse? Ja da hadde jeg ihvertfall snakket med barna mine - det kan du være sikker på! Nå er det stor forskjell å på å være nazist og kristen.... Men for å tolke eksemplet ditt på en annen måte: Det undervises i mye forskjellig. Og ja, i samfunnsfag og i histore lærer de om andre verdenskrig og de lærer om nazismen. Det kan hende at noen elever etter å ha fått kunnskap om nazismen finner ut at de sympatiserer med nazistene. Men skal vi fjerne historiske fakta fra læreplanen og fra historiebøkene av den grunn? Eller skal vi be om at barna får fritak? Jeg synes religion er viktig og jeg vil at barna mine skal lære om religioner. Og mine barn synes det er interessant og deltar i diskusjoner i timene. De har gått i kirken før jul. Jeg synes det er fint. Men de velger å konfirmere seg borgelig. Noen synes ikke at det er fint med dette faget. Noen mener av prinsipp at religion er en privatsak og at man selv skal velge hva man ønsker å få informasjon og lærdom om i denne forbindelse. Noen ber om fritak for barna i enkelte ting. Noen mener at KRL faget må ut av skolen. Men jeg mener ikke at religion bare er tro og privat. Religion har en viktig plass i alle samfunn. Det er ikke mulig å forstå internasjonal politikk eller konflikter i verden dersom en ikke kjenner til religionens betydning. Midt-Østen, tidligere Jugoslavia, Nord-Irland... Når barna skal lære om dette i historie og samfunnsfag så kommer man ikke utenom religion. Og å skulle undervise i disse fagene og om den type konflikter i verden uten å få lov til å fortelle barna om religion der blir vanskelig tror jeg... Og spørsmålene fra barna vil da komme. Jamen, hva var det med de katolske som gjorde at? Hva var det de trodde på der da som gjorde at de andre ikke godtok? Hvorfor har de prester som styrer i det landet? Hvorfor er de undertrykket når de tror på noe annet enn hva de andre tror på? Og hva er det egentlig de tror? Vi kommer ikke utenom å svare på de religiøse spørsmålene. Og da - istedenfor å bare overlate det til tilfeldig informasjon som en lærer må ta på sparket så er det da bedre at vi har et fag med et ordentlig opplegg.
Gjest Måddår Skrevet 27. september 2007 #128 Skrevet 27. september 2007 Uten sammenligning forøvrig.... Det er en mor i klassen til min datter som ønsker å ta sin datter ut av mat&helse-timene (tidl. heimkunnskap) fordi hun mener at det er feil at jenta har de timene når de bare lager mat som datteren ikke liker. Hun presterte å si dette på årets første foreldremøte... Poenget er ikke at de skal lage mat som de synes er digg. Men at de lærer å lage mat. Og fritak fra faget er derfor uaktuelt. (har man allerlgi så slipper man å spise, får kanskje noe annet da, men man må like fullt lære å lage maten) Er det ikke litt slik i KRL også. De skal ikke nødvendigvis lære seg å finne en religion de skal tro på. Men de skal lære om religion. Fordi, som noen sier her alt, det er mye religion i verdensbildet i dag. Og religion har en plass både i samfunnsvitenskap og i politikk og er viktig del av vår verden.
viren Skrevet 27. september 2007 #129 Skrevet 27. september 2007 Jeg blir utrolig oppgitt over flere av innleggene her. Hvor mange er det som har sagt at man ikke vil at barna skal undervises i religion, eller kristendom? De fleste ønsker dette. De vil bare ikke at barna skal lære "Gud har skapt alt", men: "de kristne mener at Gud har skapt alt". Jeg forstår ikke at dette er så fryktelig vanskelig å skjønne, og heller ikke at det er så vanskelig å respektere.
Blueberry Skrevet 27. september 2007 #130 Skrevet 27. september 2007 Jeg blir utrolig oppgitt over flere av innleggene her. Hvor mange er det som har sagt at man ikke vil at barna skal undervises i religion, eller kristendom? De fleste ønsker dette. De vil bare ikke at barna skal lære "Gud har skapt alt", men: "de kristne mener at Gud har skapt alt". Jeg forstår ikke at dette er så fryktelig vanskelig å skjønne, og heller ikke at det er så vanskelig å respektere. Det er ikke vanskelig å skjønne, men det er ganske tydelig at det ikke er noe å bekymre seg for. Det er bare 1 bruker som har sagt at hun har hørt at andre har hatt problemer med det. Andre har bare positive erfaringer med både læreplan, fagopplegg og lærere. Og til dere som finkjemmer lærebøkene: det er jo ikke nødvendigvis rette stedet å lete. Alle lærere skal legge opp undervisningen etter læreplanmålene - læreboka kan være et hjelpemiddel. Når jeg underviser i samfunnsfag og historie underviser jeg i læreplanmålene, ikke det som står på side 46-51 i boka. Det er ikke sikkert at alt det er relevant, og ikke minst kan det hende at noe er utdatert informasjon. Henvend deg til redaktøren dersom du mener at noe er feil i boka. Da kommer det kanskje en ny utgave som gjør deg mer fornøyd. Men man kan ikke starte hver setning i kapitlet om Kristendommen med "De kristne tror at...". Det er jo bare dårlig forfatterskap. Dersom dere har problemer med å stole på at grunnskolen gir barna deres den undervisningen de har krav på bør dere ta mer av ansvaret selv. Dere er nok i mindretall...
Gjest Eir Skrevet 27. september 2007 #131 Skrevet 27. september 2007 (endret) Det er stor forskjell på dette (men barna skal faktisk lære om nazismen også!), men ok: Hva om samfunnsfagslæreren er nazist? Skal man ta ut ungene av samfunnsfagsundervisningen fordi læreren kanskje er nazist, akkurat som dere tar ut ungene av KRL-undervisningen fordi læreren kanskje driver med forkynnelse? At læreren er nazist er ikke noe problem, men dersom han hadde begynt å legge frem nazistisk propaganda som sannheten, så hadde jeg laget rabalder da også. (Og det tror jeg de fleste foreldre hadde gjort...) Samme som at jeg ikke vil hatt ett problem med en kristen KRL-lærer, før han evt begynner å forkynne. At barnet får høre ulike meninger har jeg heller ingen problemer med, så lenge de ikke blir fremstilt som det eneste rette fra en autoritetsperson som en lærer. Endret 28. september 2007 av Eir
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2007 #132 Skrevet 28. september 2007 Etter de siste innleggene her så er vel konklusjonen at KRL faget ikke er noe å være redd for! La datteren din ha KRL du TS!
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2007 #133 Skrevet 28. september 2007 Datteren min har nettopp begynt i første klasse. 3 uker inn i skoleåret står det plutselig 'Skapelsen' på ukeplane, og faget er KRL. Jeg ble helt varm i kroppen, og fikk et snev av panikkanfall, og følte at 'nå begynner indoktrineringen'... En seksåring vil jo ta alt en lærer sier for god fisk - snakker de om gud, ja da finnes jo gud... Noen med erfaringer?? Ps, jeg ønsker ingen religionsdiskusjon her - eller om KRL er godt eller dårlig fag - det får spares til en annen tråd. Jeg ønsker praktiske løsninger...! Takk! Du sier at du bare ønsker praktiske løsninger. OK Først skal du puste puste puste Det er ingen grunn til panikk. Det er ikke snakk om indoktrinering. (eller bor du i ei lite kristen bygd hvor læreren er dypt personlig kristen?) Jada, en 6 åring tar alt for god fisk. Men neste uke er det buddha, så er det alfabetet som er viktig. Og så får du vite at du skriver 7 tallet helt feil, og at læreren har lært henne hva som er riktig. Du sluker mye det første året - det er sant. Men etterhvert så går dette seg til. Selv om jenta di kanskje (kanskje!!!) mener at det finnes en gud fordi de på skolen har fått høre om gud så har hun fått mere kjøtt på beina (og personlige meninger) om et år eller to. Det første året sitter de der og tar imot. De er litt sjenerte. Så begynner de mer å delta i timene. De lar sine egne tanker få spillerom også. Også er det viktig at dere hjemme også snakker om dette. Mitt praktiske råd til deg er å la jenta ha KRL. Ikke ta alt som står i boka bokstavlig. Som Blueberry over sier. Det er ikke alt i boka som blir tatt med i undervisningen. Det har jeg gjentatte ganger opplevd når jeg har "hørt" mine barn i lekser.. Det har derfor ingen hensikt for foreldre å kritisk gå igjennom boka ord for ord på jakt etter noe som man er uenig i. Spar dere for det og snakk heller med læreren. Be om fritak før jul om du ikke vil at jenta skal være med i kirken til julegudstjeneste (hvis skolen går i kirken da - ikke alle som gjør det). Men fortell da også jenta hvorfor hun ikke skal gå i kirken. For hun får garantert spørsmål fra de andre små. Og da er det greit at hun kan svare for seg.
Gjest Undrer Skrevet 28. september 2007 #134 Skrevet 28. september 2007 Til dere som er så redd ungene skal bli "utsatt" for forkynnelse, hva gjør dere når de blir invitert i kirken til barnedåp, konfirmasjon, bryllup ol.? Får de lov å gå? Får de evt. et foredrag på forhånd om at det presten sier ikke er sant, men noe han mener fordi han er kristen?
Gjest Gjest_Bodil_* Skrevet 28. september 2007 #135 Skrevet 28. september 2007 Min sønn går i 2. klasse og dette er hva de skal igjennom dette året i KRL Filosofi/etikk: •Føre en enkel dialog om samvittighet, etiske leveregler og verdier •Samtale om familieskikker i hverdag og høytid på tvers av religioner og livssyn Islam: •fortelle om profeten Muhammeds liv, åpenbaringen av Koranen og innholdet av sentrale deler av koranen •samtale om islam og hvordan religiøs praksis kommer til uttrykk gjennom leveregler, bønn, Koran-lesing, matregler og høytider •gjenkjenne kunst og gjøre bruk av estetiske uttrykk knyttet til islam Kristendommen •fortelle om innholdet i sentrale tekster fra 1. og. 2. Mos. I GT. •fortelle om innholdet i sentrale tekster fra evangelienes framstilling av Jesu liv og virke i NT. •utforske den lokale kirke •samtale om kristendom og hvordan religiøs praksis kommer til uttrykk gjennom leveregler, bønn, dåp, gudstjeneste og høytider. •kjenne til kristen salmetradisjon og et utvalg av sanger, også samiske. •gjenkjenne kunst og gjøre bruk av estetiske uttrykk knyttet til kristendommen Livssynshumanismen •samtale om hvordan livssynhumanismen kommer til uttrykk gjennom leveregler og seremonier Datteren min går i 4. klasse og de skal de ha: Buddhisme: •Fortelle om Siddharta Gautamas liv og hans oppvåkning som Buddha •Samtale om buddhismen og hvordan religiøs praksis kommer til uttrykk gjennom leveregler, bønner, meditasjon og høytider. •Gjenkjenne kunst og gjøre bruk av estetiske uttrykk knyttet til buddhismen Filosofi/etikk: •Fortelle om filosofen Sokrates •Bruke FN’ s barnekonvensjon for å forstå barns rettigheter og likeverd og kunne finne eksempler i mediene og ved bruk av Internett Hinduismen •fortelle om en av hinduismens guder eller gudinner •samtale om hinduismen og hvordan religiøs praksis kommer til uttrykk gjenneom leveregler, puja, matregler og høytider •gjenkjenne kunst og gjøre bruk av estetiske uttrykk knyttet til hinduismen Kristendommen •fortelle om innholdet i sentrale tekster fra evangelienes framstilling av Jesu liv og virke i NT •lytte til og samtale om noen apostel- og helgenfortellinger •utforske den lokale kirke, finne spor av kristendommens historie i lokalmiljøet og i distriktet og presentere funnene på ulike måter •samtale om kristendom og hvordan religiøs praksis kommer til uttrykk gjennom leveregler, bønn, dåp, gudstjeneste og høytider •kjenne til kristen salmetradisjon og et utvalg av sanger •gjenkjenne kunst og gjøre bruk av estetiske uttrykk knyttet til kristendommen Livssynshumanismen •Gjøre bruk av kunst og estetiske uttrykk knyttet til humanismen Delmålene her er: •Jeg har sammenlignet Kardemommeloven med ”gjensidighetsregelen”, og lyttet til Arnulf Øverlands dikt ”Loven om barnas ære” •Jeg vet hvem Fridtjof Nansen var og kan fortelle om hans humanitære arbeid •Jeg kan forklare hva humanistene tenker om menneskets rolle i verden og har funnet bilder som viser symbolet til Human-Etisk forbund •Jeg har tegnet symbolet til Human-Etisk forbund og vet hva det symboliserer. Datteren min har allerede uttrykt at hun er livssynshumanist. Men hun har full forståelse for og vil lære om andre religioner allikevel. Den muligheten til å gjøre seg opp sin egen mening og få sine egne erfringer tror jeg vi skal gi barna våre. Jeg er har hverken panikk eller føler at det er indoktrinering.
Gjest Bodillen Skrevet 28. september 2007 #136 Skrevet 28. september 2007 (endret) Ajajaj, jeg blir så matt... Det er helt tydelig at en del av dere fortsatt ikke har forstått hva debatten dreier seg om. Det har lite for seg å liste opp kapitlene i læreboka, siden det sier svært lite om det faktiske innholdet og presentasjonen av dette. Dette handler ikke om uvilje i forhold til at barna skal lære om religioner. Da KRL for noen år siden kom inn som et nytt fag og erstattet kristendomsundervisning og livssynsundervisning, var det mange foreldre som reagerte på formen og presentasjonen av stoffet i de nye lærebøkene. Human-Etisk Forbund valgte å gå til sak mot den norske stat v/ Utdannings- og forskningsdepartementet med krav om full fritaksrett fra undervisningen i faget. Human-Etisk Forbund mener at et av fagets mål er å prege barna til kristen tro, og deltakelse følgelig må være frivillig. Etter tap i saken i alle rettsinstanser i det norske rettsvesen, ble det sendt inn klage til FNs menneskerettskomité og Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD). Uttalelsen fra FNs menneskerettskomité i 2004 verner om foreldreretten og aksepterer ikke den delvise fritaksordningen som har eksistert i KRL-faget. Den er i strid med foreldres frihet til å sørge for sine barns religiøse og moralske oppdragelse, slår FN-komiteen fast. Etter at faget ble justert som følge av kritikken fra FN sin menneskerettighetskomitè ble det også gjort noen mindre endringer i regelverket for fritak sommeren 2005. I juni 2007 ble KRL-faget dømt i Den europeiske menneskerettighetsdomstoen (EMD) i Strasbourg. Det slås fast at KRL-faget strider mot Den europeiske menneskerettskonvensjonprotokoll 1 artikkel 2. Dommen, som ble avsagt med ni mot åtte stemmer, legger vekt på at den norske skolen har en kristen formålsparagraf og at kristendommen har en svært dominerende stilling. Derfor er det vanskelig å ivareta livssynsminoritetenes rettigheter med et felles fag. Det at fritaksordningen i det hele tatt eksisterer, er jo i seg selv en innrømmelse på at faget ikke er livssynsnøytralt. Som nevnt tidligere fikk vi faktisk medhold fra Fylkesmannen i at læreboka til barnet vårt ikke var nøytral nok. For å berolige dere som mener vi inndokterinerer barna våre i vår retning: i vår familie er det kun de voksne som er medlem av humanetisk forbund. Barna får tilbud om selvstendig medlemsskap fra de er 15 år gamle. Vår eldste takket nei fordi det føltes unaturlig for ham å være tilknyttet noe som helst. Vi forteller ikke barna våre at Gud ikke finnes eller at alt som står i Koranen er løgn. Derimot oppfordrer vi dem til kritisk tenkning og filosofering med et nøytralt utgangspunkt. Kommer datteren vår hjem f.eks som 18-åring og forteller at hun er frelst og vil melde seg inn i statskirken, så gjør hun det med full støtte hjemmefra. Selv om vi da ikke vil dele hennes overbevisning, betyr det ikke at vi ikke har full respekt for hennes! Til deg som hevder at HEF er en religion; det er feil. Humanismen er et livssyn som baserer sin virkelighetsforståelse og etikk på menneskelig fornuft og erfaring, rasjonell og kritisk tenkning, følelser og medmenneskelighet. Humanismen er uten religiøse forestillinger. Humanismen setter mennesket i sentrum. Humanismen har som mål å fremme selvstendighet, frihet og ansvar, og å gi alle mennesker mulighet til å utvikle dette. I det humanistiske livssyn inngår en forpliktelse overfor menneskerettighetene som uttrykk for sentrale verdier og idealer. Menneskerettighetene er et godt vern for menneskelig verdighet og mangfold. I humanismen settes den frie tanke høyt. Det er også en grunntanke som er utrolig viktig for meg. Slik KRL-faget fungerer i dag stimuleres etter min mening ikke den frie tanke. Jeg kjenner veldig sterkt at en likegyldighet til noe så viktig og personlig som livssyn blir helt feil for meg, derfor er jeg nok en smule mer engasjert enn de fleste andre. Endret 28. september 2007 av Bodillen
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2007 #137 Skrevet 28. september 2007 Bodillen.... ajajajaj....Blir ganske matt av deg også.... Mener du at alle burde bli humanetikere da????? For det et først da vi får lov til å ha frie tanker??? Burde kanskje bare undervise i livssynshumanisme i skolen.... Når folk her - det er faktisk de som er i flertall - mener at det er viktig å få undervisning i religion og at de har opplevd KRL faget positivt så sier vel det deg noe. Alle vil ikke være humanetikere og lukke døra for religionsundervisning. Folk her sier jo at KRL faget har inspirert barna til å kunne velge fritt og ha frie tanker og få forståelse for verden rundt seg. Også humanetikere må ha kunnskap om islam, katolisme og kristendom. Og ja, du sier at det ikke handler om uvilje til at barna skal lære om religioner. Men vil du overlate dette helt og fullt til foreldre da? ....og når det gjelder hva denne debatten handler om så handler den om hva en mor ønsker av praktiske råd fordi hun er skeptisk (og kanskje uvirende) til KRL faget og lurer på hva hun skal gjøre i den forbindelse. Fortjener hun ikke da å få råd som går begge veier? Det er like viktig å gi henne råd (ut ifra egen erfaring) som tilsier at hun kan la datteren få KRL undervisning som det er for henne å høre på deg. Hun trenger ikke å bare få råd som fyrer opp under usikkerheten!!!
Gjest s.n Skrevet 28. september 2007 #138 Skrevet 28. september 2007 ....og når det gjelder hva denne debatten handler om så handler den om hva en mor ønsker av praktiske råd fordi hun er skeptisk (og kanskje uvirende) til KRL faget og lurer på hva hun skal gjøre i den forbindelse. Fortjener hun ikke da å få råd som går begge veier? Nå er det jeg som er TS her, og jeg setter faktisk pris på råd fra Bodillen på hvordan ønske om fritak faktisk løses. Jeg vil ikke kalle meg selv uvitende!! Jeg sa ganske tydelig at jeg ikke ønsket en diskusjon på rett og galt i forhold til KRL - jeg mener at faget ikke passer inn i skoleverket (hvertfall ikke småskolen). All usikkerheten dreide seg rundt mangel på kommunikasjon med skolen/læreren, og panikk over å 'miste kontrollen' (ikke bare over KRL faget, men en generell følelse av å miste kontrollen over barnets hverdag i overgangen fra barnehage til skole fordi en mister den daglige samtalen med de som omgås barnet hver dag) Så takk til Bodillen og andre som har gitt svar på spørsmål!
Gjest Piper Skrevet 28. september 2007 #139 Skrevet 28. september 2007 Ajajaj, jeg blir så matt... Det er helt tydelig at en del av dere fortsatt ikke har forstått hva debatten dreier seg om. Det har lite for seg å liste opp kapitlene i læreboka, siden det sier svært lite om det faktiske innholdet og presentasjonen av dette. Dette handler ikke om uvilje i forhold til at barna skal lære om religioner. Da KRL for noen år siden kom inn som et nytt fag og erstattet kristendomsundervisning og livssynsundervisning, var det mange foreldre som reagerte på formen og presentasjonen av stoffet i de nye lærebøkene. Human-Etisk Forbund valgte å gå til sak mot den norske stat v/ Utdannings- og forskningsdepartementet med krav om full fritaksrett fra undervisningen i faget. Human-Etisk Forbund mener at et av fagets mål er å prege barna til kristen tro, og deltakelse følgelig må være frivillig. Etter tap i saken i alle rettsinstanser i det norske rettsvesen, ble det sendt inn klage til FNs menneskerettskomité og Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD). Uttalelsen fra FNs menneskerettskomité i 2004 verner om foreldreretten og aksepterer ikke den delvise fritaksordningen som har eksistert i KRL-faget. Den er i strid med foreldres frihet til å sørge for sine barns religiøse og moralske oppdragelse, slår FN-komiteen fast. Etter at faget ble justert som følge av kritikken fra FN sin menneskerettighetskomitè ble det også gjort noen mindre endringer i regelverket for fritak sommeren 2005. I juni 2007 ble KRL-faget dømt i Den europeiske menneskerettighetsdomstoen (EMD) i Strasbourg. Det slås fast at KRL-faget strider mot Den europeiske menneskerettskonvensjonprotokoll 1 artikkel 2. Dommen, som ble avsagt med ni mot åtte stemmer, legger vekt på at den norske skolen har en kristen formålsparagraf og at kristendommen har en svært dominerende stilling. Derfor er det vanskelig å ivareta livssynsminoritetenes rettigheter med et felles fag. Det at fritaksordningen i det hele tatt eksisterer, er jo i seg selv en innrømmelse på at faget ikke er livssynsnøytralt. Som nevnt tidligere fikk vi faktisk medhold fra Fylkesmannen i at læreboka til barnet vårt ikke var nøytral nok. For å berolige dere som mener vi inndokterinerer barna våre i vår retning: i vår familie er det kun de voksne som er medlem av humanetisk forbund. Barna får tilbud om selvstendig medlemsskap fra de er 15 år gamle. Vår eldste takket nei fordi det føltes unaturlig for ham å være tilknyttet noe som helst. Vi forteller ikke barna våre at Gud ikke finnes eller at alt som står i Koranen er løgn. Derimot oppfordrer vi dem til kritisk tenkning og filosofering med et nøytralt utgangspunkt. Kommer datteren vår hjem f.eks som 18-åring og forteller at hun er frelst og vil melde seg inn i statskirken, så gjør hun det med full støtte hjemmefra. Selv om vi da ikke vil dele hennes overbevisning, betyr det ikke at vi ikke har full respekt for hennes! Til deg som hevder at HEF er en religion; det er feil. Humanismen er et livssyn som baserer sin virkelighetsforståelse og etikk på menneskelig fornuft og erfaring, rasjonell og kritisk tenkning, følelser og medmenneskelighet. Humanismen er uten religiøse forestillinger. Humanismen setter mennesket i sentrum. Humanismen har som mål å fremme selvstendighet, frihet og ansvar, og å gi alle mennesker mulighet til å utvikle dette. I det humanistiske livssyn inngår en forpliktelse overfor menneskerettighetene som uttrykk for sentrale verdier og idealer. Menneskerettighetene er et godt vern for menneskelig verdighet og mangfold. I humanismen settes den frie tanke høyt. Det er også en grunntanke som er utrolig viktig for meg. Slik KRL-faget fungerer i dag stimuleres etter min mening ikke den frie tanke. Jeg kjenner veldig sterkt at en likegyldighet til noe så viktig og personlig som livssyn blir helt feil for meg, derfor er jeg nok en smule mer engasjert enn de fleste andre. Om du er så usikker på hvordan læreren legger frem stoffet, bør du tilbringe litt tid i klasserommet. Man kan ikke bare ta ut barnet, bare fordi man er så redd for at læreren skal "messe" for de. Så strengt som KRL fager har blitt i dag, tviler jeg på at mange lærere våger å forkynne noe som helst. Det er snarere tvert i mot, at lærerne er livredd for at det skal oppfattes som forkynning.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2007 #140 Skrevet 28. september 2007 Vi forteller ikke barna våre at Gud ikke finnes eller at alt som står i Koranen er løgn. Derimot oppfordrer vi dem til kritisk tenkning og filosofering med et nøytralt utgangspunkt. Kommer datteren vår hjem f.eks som 18-åring og forteller at hun er frelst og vil melde seg inn i statskirken, så gjør hun det med full støtte hjemmefra. Selv om vi da ikke vil dele hennes overbevisning, betyr det ikke at vi ikke har full respekt for hennes! Det er da en absolutt selvfølge at hun kan velge sin egen religion når hun er myndig? Jeg tar det vel for gitt at hun får lov å konfirmere seg i kirken før den tid også, dersom hun ønsker det?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå