Gå til innhold

KRL

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg mener heller ikke at barna skal bestemme alt selv. Men det er jo ikke til å stikke under en stol at det er foreldrene som føler seg støtt/ikke liker undervisninga, ikke barna. Derfor lurer jeg, som før skrevet, på hva barna som blir tatt ut selv sier og mener om saken?

Slik jeg har opplevd det her hvor vi bor, så er det kun barn fra muslimske familier som har blitt fritatt fra gudstjeneste o.l. Alle andre går. Men det som skjer er jo at de andre barna blir misunnelige på de muslimske. Det er sånn "mamma kan ikke du si at jeg også tilhører en annen tro da? Så får jeg slippe å gå også for det er så kjedelig å gå i kirka..." Skjønner?

Barna som får fritak her skjønner jo godt hvorfor de får fritak ettersom de i sine familier praktiserer en annen religion. De går til moskeen og de etterlever religiøse regler hjemme.

Jeg tror det er langt lettere for disse barna å forstå og være med på det å bli fritatt enn et etnisk norsk barn som får fritak bare fordi foreldrene mener at barnet ikke skal bli påvirket i religiøs retning.

Det må også være litt rart for disse sistnevnte barna for de kan umulig klare å forklare overfor andre barn hvorfor de får fritak. Og de er noe å tenke på. For de kan bli utsatt for spørring og graving og kanskje også mobbing fordi de er "spesielle".

Kanskje et godt argument for å gjøre om på hele ordningen. Få inn et KRL fag som er så nøytralt at ingen føler seg støtt og ingen har behov for fritak. For da stiller jo alle barna likt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Berit_*
Skrevet
På vår skole skal de sjekke opp dette med jul- og påskegudstjeneste. Regelverket sier at de ikke kan ha dette som en del av krl-faget.

Jeg er ikke kristen og hører ei heller til noen annen religion, men vi har funnet ut at hvis de ikke kan dra på julegudstjeneste får vi ta barna dit selv.

Selv om jeg ikke er kristen har jeg bare gode minner fra julegudstjenesten og det er faktisk noe barna gleder seg til. Så kan de ikke dra med skolen får vi dra som familie i steden.

Men da må du huske at den gudtjenesten som holdes for skolene ikke er en regulær gudstjeneste. Barna dine vil altså oppleve noe annet når du selv tar dem med til vanlig gudstjeneste en søndag.

Skolegudstjenestene er lagt opp spesielt for elevene. Ofte med at elevene selv bidrar med sang og musikk og at de også får være med å lese tekster.

Noe annet er det selvfølgelig å gå i kirken i julen. Det har jo en helt spesielt stemning. Jeg går i kirken på julaften bare fordi jeg synes det er så koselig.

Skrevet
Slik jeg har opplevd det her hvor vi bor, så er det kun barn fra muslimske familier som har blitt fritatt fra gudstjeneste o.l. Alle andre går. Men det som skjer er jo at de andre barna blir misunnelige på de muslimske. Det er sånn "mamma kan ikke du si at jeg også tilhører en annen tro da? Så får jeg slippe å gå også for det er så kjedelig å gå i kirka..." Skjønner?

Barna som får fritak her skjønner jo godt hvorfor de får fritak ettersom de i sine familier praktiserer en annen religion. De går til moskeen og de etterlever religiøse regler hjemme.

Jeg tror det er langt lettere for disse barna å forstå og være med på det å bli fritatt enn et etnisk norsk barn som får fritak bare fordi foreldrene mener at barnet ikke skal bli påvirket i religiøs retning.

Det må også være litt rart for disse sistnevnte barna for de kan umulig klare å forklare overfor andre barn hvorfor de får fritak. Og de er noe å tenke på. For de kan bli utsatt for spørring og graving og kanskje også mobbing fordi de er "spesielle".

Kanskje et godt argument for å gjøre om på hele ordningen. Få inn et KRL fag som er så nøytralt at ingen føler seg støtt og ingen har behov for fritak. For da stiller jo alle barna likt.

Utheving: Dette er ting jeg er enig i, som jeg har tenkt på selv.

Ellers er mitt inntrykk her at barna synes det er ok å gå i kirke, i alle fall til jul. Mange synes t.o.m det er koselig. På skolene her er etter hva jeg har hørt (av lørere jeg kjenner) de muslimske barna også med i kirken - fordi foreldrene deres synes religion er viktig. Det er så g si bare barna med sterkt ateistiske/HEF-foreldre som har fritak. Dette er jo noe å tenke på...

Skrevet
Men da må du huske at den gudtjenesten som holdes for skolene ikke er en regulær gudstjeneste. Barna dine vil altså oppleve noe annet når du selv tar dem med til vanlig gudstjeneste en søndag.

Skolegudstjenestene er lagt opp spesielt for elevene. Ofte med at elevene selv bidrar med sang og musikk og at de også får være med å lese tekster.

Noe annet er det selvfølgelig å gå i kirken i julen. Det har jo en helt spesielt stemning. Jeg går i kirken på julaften bare fordi jeg synes det er så koselig.

Presten her hos oss ordner det nok slik at det blir vanlig skolegudstjeneste, men at vi som foreldre kan følge. Vi bor på bygda og har sterkt foreldre engasjement på det aller meste så vi fikser nok dette også.

Skrevet
Presten her hos oss ordner det nok slik at det blir vanlig skolegudstjeneste, men at vi som foreldre kan følge. Vi bor på bygda og har sterkt foreldre engasjement på det aller meste så vi fikser nok dette også.

Ordner presten skolegudstjeneste når det ikke skal være i samarbeid med skolen og i skoletiden?

Høres rart ut.... Det er vel heller en barnegudstjeneste som kirken vil tilby familier da.

Skrevet

I kirken her har de barne/familiegudstjeneste en gang i måneden eller noe sånt... Tror det er vanlig. Og julegudstjenester ( i alle fall de jeg har vært på) er veldig retta inn mot barn. Det er barnekor som synger, barn/ungdommer som leser tekst osv.

Skrevet
Ellers er mitt inntrykk her at barna synes det er ok å gå i kirke, i alle fall til jul. Mange synes t.o.m det er koselig.

Eh, sånn var det ikke da jeg gikk på skolen i hvert fall. Husker alle gruet seg til å gå i kirken.

Jeg tror de geistlige hadde hatt godt av å fornye seg litt.

Skrevet
Eh, sånn var det ikke da jeg gikk på skolen i hvert fall. Husker alle gruet seg til å gå i kirken.

Det hadde de sikkert.

Om man synes det er gøy, ok, kjedelig osv å gå i kirken er nok individuelt, pluss at mye kommer an på presten og hva slags opplegg som er lagt.

Skrevet

Det har de kanskje også gjort siden du gikk på skolen?

Skrevet
Ordner presten skolegudstjeneste når det ikke skal være i samarbeid med skolen og i skoletiden?

Høres rart ut.... Det er vel heller en barnegudstjeneste som kirken vil tilby familier da.

Ja men sånn er det å bo i grisgrendte strøk. Og det er vel feil og kalle det kirke, for det er faktisk bare ett kapell. Vi bor faktisk bare litt over 600 personer her fordelt på 2 grender.

Skrevet
Det har de kanskje også gjort siden du gikk på skolen?

Det vil jo selvsagt variere fra kirke til kirke. Men jeg var i barnedåp i sommer, og det må ha vært noe av det mest dørgende kjedelige jeg har opplevd i hele mitt liv. Selv de gamle kirkedamene gjespet. Så hvis det er representativt synes jeg synd på barna.

Jeg husker vi var i en moske med skolen, og der var det i hvert fall fine og fargerike tepper. Den norske kirke har svært lite å tilby dagens unge. Heldigvis, får man vel si.

Skrevet
Jeg husker vi var i en moske med skolen, og der var det i hvert fall fine og fargerike tepper. Den norske kirke har svært lite å tilby dagens unge. Heldigvis, får man vel si.

Kirken får begynne med fargerike filleryer så ungene får noe morsomt å se på :danse:

Skrevet

Her går skolene på julegudstjeneste, men enkelte unger er jo fritatt, spesielt de med foreldre fra Humanetisk forbund, de muslimske ungene i klassene er faktisk med i kirken mange av de. Angående kjedelige gudstjenester. Min sønn skal konfirmeres til våren og vi var nettopp på presentasjons gudstjeneste, og det var en fin opplevelse. Det var 3 manns band som spilte, ete ble klappet for bandet og konfirmantene. Ungene som ble døpt ble løftet opp av presten, og han "pratet" ivei med babyene. Og vi har faktisk en gasnke gammel prest

Skrevet

Mye bra her!

Kan jo selv fortelle hvordan jeg som eneste i klassen på småskolen som turte å ha mine egne meninger og uttrykke dem opplevde dette med kristendom.

Helt i starten forstod jeg jo ikke hva dette var for noe, men det tok ikke lange tiden før jeg så all hjernevaskingen som gikk rundt på skolen. Alle lærerene våre var av den eldre garde, og alle var nok også kristne selv. Dette er nå rundt 10 år siden, og jeg tenker tilbake på det med avsky. Hvordan vi måtte synge bordbønner før vi fikk lov å røre maten, synge salmer når vi gikk rundt juletreet, og tvinge oss igjennom å høre på Juleevangeliet MOT egen vilje.

Når det kom til fritak fra gudstjeneste, var ikke jeg den eneste som ikke ville gå. Mange av de andre barna fortalte meg at de ikke trodde på dette, og ikke ville gå, men de turte hverken å si ifra til foreldrene eller lærerne.

JEG og foreldrene mine sa ifra, og hva fikk jeg igjen for å ikke være med på gudstjeneste? Jeg måtte sitte på kontoret til rektor å gjøre mattematikk alle timene de var i kirka. Ble voktet med haukeblikk, og jeg vet jeg ble sett på som "mindre verdt" enn de andre barna pga dette, av lærerne.

Skal ikke barn bli behandlet med rettferdighet og respekt? Det så jeg ingenting til! Barn burde så absolutt få en mest mulig nøytral barndom, til de selv er i stand til å velge og skjønne hva de vil tro på.

Må si det jeg gruer meg aller mest til når det kommer til å få egne barn, er hvordan jeg skal greie å stå imot alt press og hjernevasking fra enkelte lærere, om barnet mitt selv ikke vil ha noe med dette å gjøre.

Å fortelle at Norge er et kristent land, og at SÅNN ER DET, er en vanvittig trangsynt ting å si. Håper virkelig dette snart blir gjort om. Om det er så få prosent som er kristne her i landet, ser jeg ingen grunn til å være et kristent land. :rope:

Gjest Bodillen
Skrevet
Jeg lurer fortsatt på hva de barna som blir fritatt selv sier? For jeg regner med at de har en mening om dette. Og hva sier man når barnet spør hvorfor han/hun ikke får være med i timene?

For ungene våre har det aldri vært noe problem. De tas ikke fysisk ut, men sitter og gjør andre tin, eller får differensiert undervisning. Når vi har meldt fritak, har vi samtidig understreket at det primære for oss uansett er at barnet skal trives på skolen, og at hvis fritaket på noen måte gjørat h*n føler seg utenfor, og det hele blir negativt, revurderer vi underveis. Datteren vår, som fritak er aktuelt for nå, velger selv om hun vil delta i det vi har meldt fritak fra.

Undrer meg også veldig over hva barna sier og føler. Er man den eneste som ikke skal i kirken før jul og alle andre spør hvorfor, så må barnet svare "mamma og pappa har bestemt det...". Stusselig...

Våre barn har aldri vært de eneste som ikke er med på gudstjenester. På vår lille skole med drøye 100 elever fyller de to klasserom med de som skal ha alternativt opplegg.

Gjest Bodillen
Skrevet
Ok, det visste jeg ikke. Betyr det da at de ikke lenger går i kirken til jul og påske?

Da ser i alle fall ikke jeg noen grunn til fritak heller...

Problemet er jo at skolene faktisk arrangerer skolegudstjenester likevel...

Det er ikke bare gudstjenester edt er snakk om fritak fra. Det er mange sider ved KRL-faget som er gjenstand for kritikk. Dommen i menneskerettighetsdomstolen burde vel si nok? De fleste saker som blir meldt inn til domstolen blir avvist. Denne ble det ikke, og det foreligger faktisk en dom for brudd på menneskerettighetene...

Gjest Bodillen
Skrevet
Men det er jo ikke til å stikke under en stol at det er foreldrene som føler seg støtt/ikke liker undervisninga, ikke barna. Derfor lurer jeg, som før skrevet, på hva barna som blir tatt ut selv sier og mener om saken?

Selvsagt er det foreldrene som vurderer. Vi snakker om barn fra 1. klasse her... Små barn har ikke forutsetninger for å ha noen vurderingsevne i saker som dette, som i mange andre saker. Det er vel nettopp derfor vi som foreldre søker en mest mulig nøytral vinkling på dette med religionsundervisning;)

Skrevet (endret)
Selvsagt er det foreldrene som vurderer. Vi snakker om barn fra 1. klasse her... Små barn har ikke forutsetninger for å ha noen vurderingsevne i saker som dette, som i mange andre saker. Det er vel nettopp derfor vi som foreldre søker en mest mulig nøytral vinkling på dette med religionsundervisning;)

Selvfølgelig. Tror det er få som ønsker misjonering av en religion. Men jeg mener det er riktig at kristendommen har en større plass, slik det er nå, fordi så mye av vår kultur, historie og skikker er tufta på kristendommen. (Ja, er fullstendig klar over at det er mye hedensk som henger igjen også og jeg synes det er viktig å lære om dette også).

Ingen venter at en 1.klassing skal selv ta standpunkt til om han vil være med på all undervisning, men jeg mener det er til barnets beste å være med på alt, for å få mest mulig kunnskap.

Endret av imli
Gjest Bodillen
Skrevet
Selvfølgelig. Tror det er få som ønsker misjonering av en religion. Men jeg mener det er riktig at kristendommen har en større plass, slik det er nå, fordi så mye av vår kultur, historie og skikker er tufta på kristendommen. (Ja, er fullstendig klar over at det er mye hedensk som henger igjen også og jeg synes det er viktig å lære om dette også).

Ingen venter at en 1.klassing skal selv ta standpunkt til om han vil være med på all undervisning, men jeg mener det er til barnets beste å være med på alt, for å få mest mulig kunnskap.

Igjen, imli; det er ingen som diskuterer om elevene skal motta kunnskap, men hvordan denne kunnskapen skal formidles.

Skrevet
Igjen, imli; det er ingen som diskuterer om elevene skal motta kunnskap, men hvordan denne kunnskapen skal formidles.

Og jeg tror altså at i de aller fleste tilfeller, blir denne kunnskapen formidlet på en utmerket måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...