Gå til innhold

KRL

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg vil at barnet mitt skal tas ut av naturfag og biologi timene. Jeg tror nemlig ikke på Darwins evolusjonsteori. Jeg tror at Gud skapte verden og vil ikke at barnet mitt skal utsettes for andre tanker som jeg ikke støtter!

Jeg vil også ta barnet mitt ut av KRL timene når de skal ha om andre religioner enn Kristendommen. Ihvertfall når det gjelder islam. Jeg ønsker ikke at barnet mitt skal få noen større forståelse for hva som skjer i verden. At mitt barn skal lære om bakgrunnen for konflikter og krig. At mitt barn skal få forståelse for kulturforskjeller og respekt for andres livssyn ser jeg på som totalt meningsløst!

Men kanskje det ikke er så farlig med hinduismen. Den vet jeg ikke så mye om at jeg har rukket å bli negativ. Det finnes visst ingen terroirister i hinduismen - eller?

Nei vi holder oss til det vi kjenner og lukker øynene for resten av verden og lærdom som kan gjøre at i tenker selv og gjør opp våre egne meninger som selvstendige individer.

Vent med å introdusere KRL faget til ungdomsskole ja. For da rekker de å få knapt et år på seg før de skal konfirmeres. Men det spiller vel egentlig ingen rolle. For barna skal jo uansett gjøre som foreldrene mener er best.

Daaaaahhhhh!!!!!

så utrolig rett på spikeren bra!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg vil at barnet mitt skal tas ut av naturfag og biologi timene. Jeg tror nemlig ikke på Darwins evolusjonsteori. Jeg tror at Gud skapte verden og vil ikke at barnet mitt skal utsettes for andre tanker som jeg ikke støtter!

Jeg vil også ta barnet mitt ut av KRL timene når de skal ha om andre religioner enn Kristendommen. Ihvertfall når det gjelder islam. Jeg ønsker ikke at barnet mitt skal få noen større forståelse for hva som skjer i verden. At mitt barn skal lære om bakgrunnen for konflikter og krig. At mitt barn skal få forståelse for kulturforskjeller og respekt for andres livssyn ser jeg på som totalt meningsløst!

Men kanskje det ikke er så farlig med hinduismen. Den vet jeg ikke så mye om at jeg har rukket å bli negativ. Det finnes visst ingen terroirister i hinduismen - eller?

Nei vi holder oss til det vi kjenner og lukker øynene for resten av verden og lærdom som kan gjøre at i tenker selv og gjør opp våre egne meninger som selvstendige individer.

Vent med å introdusere KRL faget til ungdomsskole ja. For da rekker de å få knapt et år på seg før de skal konfirmeres. Men det spiller vel egentlig ingen rolle. For barna skal jo uansett gjøre som foreldrene mener er best.

Daaaaahhhhh!!!!!

Det var jeg som skrev innlegget over. Hadde glemt å logge meg inn...

Barna mine er ikke døpt. De er borgelig konfirmert (den ene er - den andre skal). Den yngste vurderte lenge voksendåp og kristen konfirmasjon.

KRL har aldri vært noe farlig. De har også vært veldig interessert i historie. De følger med på nyheter. De får utrykke sine meninger i diskusjoner sammen med oss voksne.

Jeg tenker noen ganger... hvordan forklare barna om konfliktene i midtøsten uten å kunne snakke om religion? Og forklare må vi!

Temaene i KRL har gjort dem (særlig den yngste) nysgjerrig og han har selv søkt mer informasjon. Dette sammen med at vi snakker om slike ting hjemme - det er jo ikke bare på skolen de skal få lærdom - gir dem faktisk kunnskap om den verden vi lever i!!!

Skrevet

Hvis læreren har sagt at hun ikke skal drive med noen form for forkynning, ser jeg ikke helt problemet.

Hvis du er så bekymret for hva datteren din får høre, kan du kanskje be om en detaljert plan som beskriver hva de skal gå gjennom og snakke med henne etter skoletid?

Skrevet

Forkynnelse hadde ikke jeg heller ønsket for mine barn - ikke fra noen religion - men ingenting er bedre enn kunnskap. Kunnskap øker forståelsen og reduserer fordommene, noe vi alle kunne trengt mer av.

Når det er sagt, så skulle jeg ønske at vi kunne lært like mye om alle religonene i Norge. Jeg forstår at Norge er et kristent land og at det står nedfelt i grunnloven, men for min del kunne de fjernet det og sidestilt alle religionene.

Gjest Sam Spade
Skrevet

Evolusjonsteorien er falsifiserbar og man kan derfor (til en viss grad) undervise den som sannhet. Religioner er ikke falsifiserbare og bør derfor kun undervises som historie.

Vi er vel mange som har hørt lærerne si "Jesus sto opp fra de døde", som om det faktisk hendte. Små barn har ingen forutsetning for kritisk tenkning, derfor bør man være svært forsiktig med hvordan man legger frem materialet. Vi kan ikke ende opp med skoleelever i 2007 som faktisk tror Jesus gjorde om vann til vin. Det er i så fall noe de må lære fra foreldrene sine.

Forkynning skjer i norske skoler også i dag, derfor er det ikke urimelig å fokusere på dette.

Skrevet
Evolusjonsteorien er falsifiserbar og man kan derfor (til en viss grad) undervise den som sannhet. Religioner er ikke falsifiserbare og bør derfor kun undervises som historie.

Vi er vel mange som har hørt lærerne si "Jesus sto opp fra de døde", som om det faktisk hendte. Små barn har ingen forutsetning for kritisk tenkning, derfor bør man være svært forsiktig med hvordan man legger frem materialet. Vi kan ikke ende opp med skoleelever i 2007 som faktisk tror Jesus gjorde om vann til vin. Det er i så fall noe de må lære fra foreldrene sine.

Forkynning skjer i norske skoler også i dag, derfor er det ikke urimelig å fokusere på dette.

Du.... det med evolusjonsteorien og Darwin og Bibelens skapelsesberetning var ment som ironi....!

Og når det gjelder ordrett gjengivelse fra Bibelen..."Jesus sto opp fra de døde"... så er det ikke slik KRL undervisningen fungerer...

Men du har rett i en ting. Det er mye barna kan lære fra foreldrene. Oppdragelse og undervisning er ikke noe som skal overlates til skolen alene.

Gjest Sam Spade
Skrevet
Du.... det med evolusjonsteorien og Darwin og Bibelens skapelsesberetning var ment som ironi....!

Og når det gjelder ordrett gjengivelse fra Bibelen..."Jesus sto opp fra de døde"... så er det ikke slik KRL undervisningen fungerer...

Ja, det var ironi som var ment å illustrere hvor idiotisk du synes det er å be om fritak fra KRL-undervisningen. Men det er så stor forskjell på evolusjonsteoriundervisning og kristendomsundervisning at den ironiske sammenligning din bare er latterlig.

Når det gjelder ordrett gjengivelse fra Bibelen, så hendte det i mine kristendomstimer både titt og ofte, tidlig på 90-tallet. Og dette var på Østlandet.

Skrevet

KRL står for Kristendom, Religion og Livssyn.

Alle tre delene er elementer i opplæringen.

Elevene skal få opplæring OM kristendom - og da også de ulike retningene innenfor kristendom, ikke bare statskirken. Og de skal få denne opplæringen i en form som de er modne til å motta.

Kan være at det ikke er så mange som er kristne i lenger, men mye av vår historie, vår kultur - både skriftlig og billedkunst bygger på kristendommen i Norge. Uten å vite ganske mye om denne religionsretningen vil vi miste mye av forståelsen av samfunnet i dag.

Men innenfor dette faget skal man også trekke paralleller til andre religoiner og livssyn. Den etiske/moralske kodeks er f.eks. ganske lik i de fleste livssyn.

Elever som har foreldre som ikke er kristne kan ikke få fritak fra selve opplæringen som dreier seg om rkistendom, like lite som islamske, hinduistiske eller jødiske barn, selv om de har et annet livssyn enn den kristne, og selv om de sikkert kunne si at det er støtende for dem.

Synes det er greit at du snakker med læreren, men husk at læreren er utdannet til å legge til rette opplæringen ut fra barnas modenhetsnivå.

Skrevet

http://www.utdanning.ws/templates/udf____14827.aspx

Vi fikk senest forrige uke brev fra skolen om endringer i krl-faget.

Les linken for mer info om hva og hvorfor.

Jeg oppdrar ikke mine barn i den kristne tro, men jeg kommer heller ikke til å frita dem for krl hvis de ikke selv ønsker det når de blir eldre.

Hva deres religion blir er helt opp til dem selv uten innblanding fra oss som foreldre.

Skrevet

Da jeg gikk på skolen hadde vi en frøken som både forkynte og lot oss pugge bibelvers. Hvordan i all verden har vi overlevd alle sammen :fnise:

Kristne blir ofte beskyldt for fordommer på et generelt grunnlag. Noen ganger stemmer det, andre ganger ikke. Men kristne blir jamen utsatt for mange fordommer de også. Ganske utrolig når noen blir varme av angst ved tanken på at ungen deres skal lære om kristendom, i verste fall av noen som faktisk TROR på det. De fleste mennesker vokser faktisk opp til å bli tenkende individer som kan gjøre seg opp en mening selv. Også de som blir "utsatt" for forkynnelse.

Skrevet
Da jeg gikk på skolen hadde vi en frøken som både forkynte og lot oss pugge bibelvers. Hvordan i all verden har vi overlevd alle sammen :fnise:

Da jeg gikk på skolen hadde vi en kurdisk innvandrer i naturfag. Han lærte oss at onani kunne føre til blindhet. Mirakuløst nok lever jeg fremdeles i beste velgående.

Det betyr imidlertid ikke at det var riktig å undervise naturfag på den måten Oisann, argumentet ditt kollapset visst.

Skrevet

Syntes det var helt fint å bli undervist i kristendom av noen som trodde på det de snakket om. Og de som ikke ønsket å bli undervist i det ble fritatt. Nå som man har et fag der de underviser i alle religioner, ser jeg ikke det samme behovet for at noen skal fritas. Tror heller ikke noen tar skade av at læreren forteller hva han/hun tror på. Man blir ikke hjernevasket av den grunn.

Skrevet
Ja, det var ironi som var ment å illustrere hvor idiotisk du synes det er å be om fritak fra KRL-undervisningen. Men det er så stor forskjell på evolusjonsteoriundervisning og kristendomsundervisning at den ironiske sammenligning din bare er latterlig.

Når det gjelder ordrett gjengivelse fra Bibelen, så hendte det i mine kristendomstimer både titt og ofte, tidlig på 90-tallet. Og dette var på Østlandet.

Undervisningen du fikk i faget Kristendom på starten av 90-tallet kan ikke sammenlignes med faget KRL som ble introdusert i 1995 - og deretter revidert i 2001.

Jeg synes ikke det er idiotisk å be om fritak fra KRL. Jeg mener det er riktig å be om fritak fra forkynnelsesbiten (gudstjenest o.l.). Og da tenker jeg ikke på forkynnelse av kristendommen spesielt, men at forkynnelse av enhver religion ikke har noen som helst plass i skolen. Men, jeg synes det er idiotisk å be om fritak fordi man ikke vil at barna skal få kunnskap om andre religioner basert på at man selv som foreldre har lite kunnskap eller frykt for andre religioner.

Det er lærdom og kunnskap som er viktig, og det er det det handler om. Faget KRL skal ikke lære barna å tro på noe.

Gjest Sam Spade
Skrevet
Undervisningen du fikk i faget Kristendom på starten av 90-tallet kan ikke sammenlignes med faget KRL som ble introdusert i 1995 - og deretter revidert i 2001.

Jeg skjønner det, Lizzee :) Men selv om faget er forandret, så er (mange av) lærerne de samme. Det skjer forkynning den dag i dag, det er ikke til å komme bort fra, selv om det nok er i mindre omfang enn før.

Men! Jeg er helt enig med deg i at kunnskap er viktig, og jeg ville heller ikke ha bedt om fritak fra vanlig "kristne tror på dette"-undevisning. Alt kommer an på måten det gjøres på. Derfor er det jo fint at trådstarter hadde et oppklarende møte med læreren.

Skrevet
Jeg skjønner det, Lizzee :) Men selv om faget er forandret, så er (mange av) lærerne de samme. Det skjer forkynning den dag i dag, det er ikke til å komme bort fra, selv om det nok er i mindre omfang enn før.

Men! Jeg er helt enig med deg i at kunnskap er viktig, og jeg ville heller ikke ha bedt om fritak fra vanlig "kristne tror på dette"-undevisning. Alt kommer an på måten det gjøres på. Derfor er det jo fint at trådstarter hadde et oppklarende møte med læreren.

Enig! :)

Og når det gjelder livssyn så er det ikke bare opp til skolen hva barna skal lære og hva barna skal tro på. Påvirkningen og kunnskapen de får i hjemmet er jo også viktig da.... Vi skal jo ikke overlate alt til lærere! Selv opplevde jeg (en kort periode i begynnelsen av første klasse) at mine barn mente at alt læreren sa var den udiskutable sannhet.... Men denne nesegruse troen og beundringen for læreren går over. Og etterhvert så utvikler de seg til selvstendige tenkende mennesker som ikke kjøper alt de blir fortalt. De lærer seg til og med å stille spørsmål ved hva vi foreldre mener og tenker.

Det betyr at de vokser opp og blir selvstendige det - gjør det ikke? Og godt er vel det.

Skrevet

Det sies det er mer livssyn nå..?

Nei jeg synes ikke en skal prakke på unger kun en religion.Synes de kan få lære om alle.Her er vi ikke kristne,og synes derfor ikke skolen på en måte skal ta valget for barna.De må få komme på sånt selv.

Skrevet

Nei jeg synes ikke en skal prakke på unger kun en religion.Synes de kan få lære om alle.Her er vi ikke kristne,og synes derfor ikke skolen på en måte skal ta valget for barna.De må få komme på sånt selv.

Nettopp.. Og da er det litt ironisk at mange av de med samme bakgrunn som deg velger å ta ut barna fra deler av undervisningen - da lar de jo i alle fall ikke barna bestemme selv, men bestemmer for dem.

Skrevet (endret)
Jeg spør siden jeg er nysgjerrig: Synes du at hun er for liten til å lære om andre religioner også.

Ja, jeg synes ikke noe om religionsopplæring i småskolen i det hele tatt. Jeg har ikke mer mot kristendom enn jødedom og islam.

Ellers synes jeg diskusjonen har tatt av til en 'rett og galt' diskusjon i denne tråden. Det var ikke det den var tiltenkt, men ment som en tråd der en kunne utveksle råd og erfaringer i forhold til hvordan en praktisk ordner fritak fra deler av KRL. Mange fine innspill og råd - takk for det!

Endret av s.n
Gjest BillieJean
Skrevet

Hvis foreldrene kun forholder seg til en religion så får jo ungene denne prakket på seg.

Ved å følge KRL faget får de ihvertfall mulighet til å lære om alle relgioner.

Hvordan tar skolen valget for barna...? (noe mer en hva foreldre gjør?)

Og hvordan skal barna komme på sånt selv???

Hvis de ikke har religions og livssynsundervisning.... Og hvis de har foreldre som kun holder seg til en religion eller er ateister.... Tror du ungene går på nettet og søker opp informasjon om religioner eller selv kan ta et standpunkt til noe de ikke aner noe om.

Eller får de plutselig en åpenbaring en vakker dag?

Skrevet

Er det ikke å være litt vel skeptisk og forutinntatt når man sier at relgion og livssynsundervisning ikke har noen plass i småskolen (går ut ifra at man da mener barneskolen).

Og dere som mener dette - er dere de samme som mener at barna selvfølgelig skal konfirmeres i kirken. Bare fordi det er tradisjon og så koselig og en fin familiedag og jeg vet ikke hva.....

Og hvordan mener dere at barna deres skal ta standpunkt til konfirmasjons (borgerlig/kristen/eller la være) når de blir 14 år? Har dere selv nok kunnskap til å lære barna deres om verdens religioner og livssyn forøvrig. Mulig dere har det og mulig dere kun vil at barna skal følge i deres egne fotspor. Greit nok det. Vi har alle vår fulle mulighet til å prøve så godt vi kan å gi barna de samme verdiene som vi selv har.

Jeg har fire barn som har gått igjennom barneskolen. Den eldste hadde den "gamle" Kristendomsundervisningen. Jeg må si at jeg har mye mer sansen for det nye KRL faget. Og dere må bare slappe av dere som nå har unger som skal begynne på skolen. Det er ikke farlig... Også kan dere ta be om fritak når ungene skal i kirken før jul. Også får de være i klasserommet og gjøre lekser sammen med ungene som tilhører andre religioner som islam osv. istedenfor. De får nemlig fritak fra en forkynnende gudstjeneste fordi de tilhører en annen religion og fordi gudstjenesten for dem kan virke støtende. Sikkert mer støtende på foreldrene enn barna...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...