Brunhilde Skrevet 21. september 2007 #21 Skrevet 21. september 2007 Jeg godtar at du er i mot statkirke, men det er nå en gang ordningen vi har her i landet. Enn så lenge. Jeg regner med at den blir avskaffet i løpet av noen år.
Gjest Sam Spade Skrevet 21. september 2007 #22 Skrevet 21. september 2007 Jeg godtar at du er i mot statkirke, men det er nå en gang ordningen vi har her i landet. Men nå er det jo sånn at ordningen er en levning fra en svunnen tid. Det er bare 29 prosent av Norges befolkning som tror på Gud (Norsk Respons 2006). Nordmenn flest er altså ikke kristne. Og da er det jo helt legitimt å ønske å minimere den kristne innflytelsen på skolen.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2007 #23 Skrevet 21. september 2007 Jeg synes ikke det har noe betydning at kristendommen er statsreligion. Grunnen til at jeg mener at barna skal lære om kristendommen er at den er den største religionen, at den har påvirket vår historie, vårt språk og vår kultur i stor grad. Uten kunnskap om kristendommen er det mye rundt oss som man rett og slett ikke vil forstå.
Gjest imli Skrevet 21. september 2007 #24 Skrevet 21. september 2007 Jeg synes ikke det har noe betydning at kristendommen er statsreligion. Grunnen til at jeg mener at barna skal lære om kristendommen er at den er den største religionen, at den har påvirket vår historie, vårt språk og vår kultur i stor grad. Uten kunnskap om kristendommen er det mye rundt oss som man rett og slett ikke vil forstå. Det er jeg enig i. Hvorfor feirer vi jul feks...
Gjest Sam Spade Skrevet 21. september 2007 #25 Skrevet 21. september 2007 Det er jeg enig i. Hvorfor feirer vi jul feks... Jul er den hedenske midtvintersfeiringen som har funnet sted i Norden i uminnelige tider. For å fortrenge denne feiringen valgte kirken å legge en av sine viktigste feiringer (Jesu fødsel) til denne tiden.
Gjest imli Skrevet 21. september 2007 #26 Skrevet 21. september 2007 Jul er den hedenske midtvintersfeiringen som har funnet sted i Norden i uminnelige tider. For å fortrenge denne feiringen valgte kirken å legge en av sine viktigste feiringer (Jesu fødsel) til denne tiden. Er fullstendig klar over det, men det vi feirer i dag er jo Jesu fødsel.
La Luna Skrevet 21. september 2007 #27 Skrevet 21. september 2007 Er fullstendig klar over det, men det vi feirer i dag er jo Jesu fødsel. Selv om du feirer jesus fødsel, er det jo ikke sikkert vi andre gjør det. Hva har juletre med jesus fødsel å gjøre? Hedensk skikk det.
Gjest Sam Spade Skrevet 21. september 2007 #28 Skrevet 21. september 2007 Er fullstendig klar over det, men det vi feirer i dag er jo Jesu fødsel. Er det? Ikke min familie. Ikke noen av mine venners eller naboers heller, så vidt jeg kan se. I moderne tider er det vel heller blitt en helt vanlig, småkommersialisert ferietid der man slapper av med familien. Juletre, nisser, gaver, ribbe, aquavit - alt dette er hyggelig, men spesielt kristent er det vel ikke. Ingen av mine kolleger eller venner nevner Jesus med ett ord hele julen, og jeg tror jeg har ganske vanlige bekjente.
Gjest imli Skrevet 21. september 2007 #29 Skrevet 21. september 2007 Selv om du feirer jesus fødsel, er det jo ikke sikkert vi andre gjør det. Hva har juletre med jesus fødsel å gjøre? Hedensk skikk det. Hvem har sagt jeg feirer Jusu fødsel? Er klar over at jul har en masse hedenske elementer fra gammel tid. Jeg bare nevnte julen som en kristen tradisjon man må lære om på skolen, men kan også godt nevne påske feks, og mye annet som man feirer/har fri fra skolen for. Greit å informere barna om hva det handler om, og hvorfor det blir feiret.
La Luna Skrevet 21. september 2007 #30 Skrevet 21. september 2007 Hvem har sagt jeg feirer Jusu fødsel? Er klar over at jul har en masse hedenske elementer fra gammel tid. Jeg bare nevnte julen som en kristen tradisjon man må lære om på skolen, men kan også godt nevne påske feks, og mye annet som man feirer/har fri fra skolen for. Greit å informere barna om hva det handler om, og hvorfor det blir feiret. Men i bunn og grunn så er jo ikke hverken jula eller påsken kristen. Selvfølgelig skal barna få vite at det er derfor de kristne feirer jul og påske, men man kan ikke si at det er derfor vi feirer jul og påske.
Brunhilde Skrevet 21. september 2007 #31 Skrevet 21. september 2007 Er fullstendig klar over det, men det vi feirer i dag er jo Jesu fødsel. Hvem har sagt jeg feirer Jusu fødsel? Det har du vel strengt tatt selv sagt? Vi feirer jul uten kristent innhold og det har jeg ingen problemer med. Vi går ikke i kirken, vi leser ikke juleevangeliet og vi synger ikke julesalmer...
Gjest imli Skrevet 21. september 2007 #32 Skrevet 21. september 2007 Det har du vel strengt tatt selv sagt? Vi feirer jul uten kristent innhold og det har jeg ingen problemer med. Vi går ikke i kirken, vi leser ikke juleevangeliet og vi synger ikke julesalmer... Hvor? Når jeg skriver "det vi feirer" snakker jeg om folk generelt. Om jeg er kristen eller ikke har lite med saken og gjøre. Hvordan folk feirer jul eller andre høytider, bryr ikke jeg meg om, men er det ikke greit at ungene vet hvorfor vi feirer?
La Luna Skrevet 21. september 2007 #33 Skrevet 21. september 2007 Hvor? Når jeg skriver "det vi feirer" snakker jeg om folk generelt. Om jeg er kristen eller ikke har lite med saken og gjøre. Hvordan folk feirer jul eller andre høytider, bryr ikke jeg meg om, men er det ikke greit at ungene vet hvorfor vi feirer? Synes nå virkelig jeg har svart på det allerede.
Gjest imli Skrevet 21. september 2007 #34 Skrevet 21. september 2007 Synes nå virkelig jeg har svart på det allerede. Da var det vel ikke deg jeg spurte da.
La Luna Skrevet 21. september 2007 #35 Skrevet 21. september 2007 Da var det vel ikke deg jeg spurte da. Forstår bare ikke helt hvorfor du overser svaret mitt og fortsetter å spørre om det samme.
Gjest imli Skrevet 21. september 2007 #36 Skrevet 21. september 2007 Forstår bare ikke helt hvorfor du overser svaret mitt og fortsetter å spørre om det samme. Hæ? Jeg så hva du skrev, og det er helt greit for meg at man sier "de kristne feirer" osv, men ærlig talt så feirer vel de fleste her i landet jul, kristne eller ikke.
La Luna Skrevet 21. september 2007 #37 Skrevet 21. september 2007 (endret) Hele poenget her (hvis du vil ha det inn med teskje) er at vi ikke feirer jul pga jesus fødsel, som du påstår tidligere her, men at de kristne feirer jul pga jesus fødsel, og at jul egentlig ikke er en kristen høytid. Endret 21. september 2007 av La Luna
Gjest Elastica Skrevet 21. september 2007 #38 Skrevet 21. september 2007 Selvom jeg er utmeldt av statskirken og hverken har giftet meg i kirken eller har døpt barna mine, synes jeg det er viktig at ungene lærer om kristendommen. Uansett hvor få eller mange som regner seg som kristne idag, er vår kulturarv i stor grad påvirket av kristendommen. At ungene velger religion selv når det kommer til den tid, eventuelt velger å være ateister som oss, tar jeg for gitt. Og vi bor i et område hvor valgmulighetene er store.
Brunhilde Skrevet 21. september 2007 #39 Skrevet 21. september 2007 Hele poenget her (hvis du vil ha det inn med teskje) er at vi ikke feirer jul pga jesus fødsel, som du påstår tidligere her, men at de kristne feirer jul pga jesus fødsel, og at jul egentlig ikke er en kristen høytid. Signerer denne, men om det trenger inn der det skal er jeg sannelig ikke sikker på.
Gjest imli Skrevet 21. september 2007 #40 Skrevet 21. september 2007 Signerer denne, men om det trenger inn der det skal er jeg sannelig ikke sikker på. Tror det er dere som må ha det inn med teskje jeg. Jeg driter i hvordan dere feirer jul eller om man sier i skolen at de kristne feirer jul eller vi feirer jul. Jeg brukte bare julen som eksempel på en (som de fleste ser det) kristen høytid.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå