Gå til innhold

KRL

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Er det ikke å være litt vel skeptisk og forutinntatt når man sier at relgion og livssynsundervisning ikke har noen plass i småskolen (går ut ifra at man da mener barneskolen).

Og dere som mener dette - er dere de samme som mener at barna selvfølgelig skal konfirmeres i kirken. Bare fordi det er tradisjon og så koselig og en fin familiedag og jeg vet ikke hva.....

Og hvordan mener dere at barna deres skal ta standpunkt til konfirmasjons (borgerlig/kristen/eller la være) når de blir 14 år? Har dere selv nok kunnskap til å lære barna deres om verdens religioner og livssyn forøvrig. Mulig dere har det og mulig dere kun vil at barna skal følge i deres egne fotspor. Greit nok det. Vi har alle vår fulle mulighet til å prøve så godt vi kan å gi barna de samme verdiene som vi selv har.

Jeg har fire barn som har gått igjennom barneskolen. Den eldste hadde den "gamle" Kristendomsundervisningen. Jeg må si at jeg har mye mer sansen for det nye KRL faget. Og dere må bare slappe av dere som nå har unger som skal begynne på skolen. Det er ikke farlig... Også kan dere ta be om fritak når ungene skal i kirken før jul. Også får de være i klasserommet og gjøre lekser sammen med ungene som tilhører andre religioner som islam osv. istedenfor. De får nemlig fritak fra en forkynnende gudstjeneste fordi de tilhører en annen religion og fordi gudstjenesten for dem kan virke støtende. Sikkert mer støtende på foreldrene enn barna...

Akkurat. Og det er det som jeg synes er litt rart her - barna skal velge selv, men egentlig ikke?

Endret av imli
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nettopp.. Og da er det litt ironisk at mange av de med samme bakgrunn som deg velger å ta ut barna fra deler av undervisningen - da lar de jo i alle fall ikke barna bestemme selv, men bestemmer for dem.

Grunnen til at jeg ikke vil ha forkynnelse i skolen er at jeg mener at det er foreldrenes oppgave å introdusere barna for religion, og ikke det offentlige, siden religion bør høre til den private sfære. Barn opp til en viss alder tror på alt det de blir fortalt av religion, og kan derfor ikke bestemme selv i samme grad som voksne, og da synes jeg det er familien til barnet som skal stå for dette valget.

Har heller ingenting i mot religionsundervisning, så lenge denne er nøytral og ikke tipper over i forkynnelse, eller at en religion blir presentert som en slags sannhet.

Skrevet
Er det ikke å være litt vel skeptisk og forutinntatt når man sier at relgion og livssynsundervisning ikke har noen plass i småskolen (går ut ifra at man da mener barneskolen).

Jeg har vel like stor rett til å være skeptisk som andre har til å mene at det er OK?

Når det gjelder konfirmasjon, så mener jeg det er et valg barn/ungdom selv skal ta. Jeg vil aldri tvinge datteren min til verken det ene eller det andre.

Med fare for å virke hoven, så tror jeg det er fåtallet av lærerne i småskolen som har mer kjennskap til religion enn folk flest! Lærerne følger læreplaner, og har ikke nødvendigvis grunnfag el. lignende i religion selv om de er lærere!!! Så ja, jeg tror jeg innehar nok kunnskap til å svare på spørsmål fra datteren min!

Dessuten har jeg ingen ønske av at datteren min skal følge mine fotspor, men jeg vil heller ikke at hun skal følge læreren eller det offentliges fotspor...

Og nei, jeg har aldri sagt at KRL er farlig... Gym er farligere enn KRL !. Slike utsagn viser bare at det ikke er forståelse for min og andres foreldres skepsis!

Skrevet

Ja selvfølgelig!

Men hvordan mener du at hun skal ta et valg - og da helst et bevisst valg - når hun ikke har fått opplæring eller informasjon om religion? Det er mulig at du er en mor som har utfattelig kunnskap og mulighet til å lære din datter om dette emnet selv. Men da stiller du i en helt annet liga enn de fleste andre foreldre. Ønsker du da fritak fra et fag fordi du kan dokumentere at du kan undervise henne selv? I så fall er det sikkert flott for deg/dere. Men du kan ikke si at faget ikke har noen plass i grunnskolen kun fordi du har denne muligheten til å gi din datter undervisning selv. Det finnes barn som kun kan få denne undervisningen i skolen. Som ikke har kunnskapsrike foreldre som kan gi dem undervisning.

Hvis det er tilfelle så er det i så fall ingen fare for at barna blir utsatt for forkynnelse. Og det er forkynnelse vi ønsker å unngå - det er forkynnelse som danner grunnlag for fritak fra faget.

Det å svare på spørsmål fra en 6-7 åring er nå en ting. Men å gi informasjon til 6-7 åringen som danner bakgrunn for disse spørsmålene er noe helt annet. Kan du det også?

Ved å lære om både kristendom, hinduisme, humanisme, katolisme, norrøne guder, jødedommen.... ja så følger hun vel ikke det offentliges fotspor....? Er ikke kunnskap om alternativene den rette veien å gå for å kunne ta bevisste valg? Også kan hun selv velge hvilke spor hun vil gå i eller om hun ønsker å lage sine egne spor?

Det er bare sunt å være litt skeptisk. Men hvis læreren ikke er en dypt kristen person som lar sitt kristne syn og behov for å forkynne sette preg på undervisningen så ser jeg ikke noen grunn til å være skeptisk. Det kan hende datteren din kommer hjem og forteller at hun synes det er kjempespennende å lære om buddisme. Ikke fordi læreren er buddist eller har forsøkt å gjøre elevene til buddister. Men fordi din datter synes det er interessant å lære! Det samme kan skje når det gjelder kristendom. Ønsker du fritak eller å fjerne faget for å unngå dette? I så fall setter jeg spørsmålstegn ved dine motiver for dette.

Det samme kan også skje innenfor fagene historie og naturfag. Også i faget historie kan en lærers egne personlige overbevisninger farge undervisningen.

Gjest BillieJean
Skrevet

Det kan ikke kreves fritak fra opplæring om kunnskapsinnholdet i de ulike emnene i læreplanen.

Siterer opplæringsloven og hva den sier om faget KRL:

§ 2-4. Undervisninga i faget kristendoms-, religions- og livssynskunnskap

Undervisninga i kristendoms-, religions- og livssynskunnskap skal

- gi grundig kjennskap til Bibelen og kristendommen som kulturarv

- gi grundig kjennskap til evangelisk-luthersk kristendomsforståing og ulike kristne kyrkjesamfunn

- gi kjennskap til andre verdsreligionar og livssyn

- gi kjennskap til etiske og filosofiske emne

- fremje forståing og respekt for kristne og humanistiske verdiar

- fremje forståing, respekt og evne til dialog mellom menneske med ulik oppfatning av trudoms- og livssynsspørsmål.

Kristendoms-, religions- og livssynskunnskap er eit ordinært skolefag som normalt skal samle alle elevar. Undervisninga i faget skal ikkje vere forkynnande.

Den som skal undervise i kristendoms-, religions- og livssynskunnskap, skal presentere kristendommen, dei ulike verdsreligionar og livssyn ut frå deira eigenart. Dei same pedagogiske prinsippa skal leggjast til grunn for undervisninga i dei ulike emna.

Hvis læreren ikke klarer å skjøtte jobben sin når det gjelder arbeidsmetoder og formidlingsform da er det læreren du må kritisere og ikke faget KRL! På samme måte som jeg håper at enhver ville reagert om f.eks. barna fikk feil undervisning i matematikk!

Forøvrig er undervisningen tilpasset det aktuelle alderstrinnet og barnas forutsetninger.

Gjest Gjest_Mamma_*
Skrevet
Datteren min har nettopp begynt i første klasse. 3 uker inn i skoleåret står det plutselig 'Skapelsen' på ukeplane, og faget er KRL. Jeg ble helt varm i kroppen, og fikk et snev av panikkanfall, og følte at 'nå begynner indoktrineringen'...

Min sønn går også i første klasse. Han synes KRL er spennende. De har hatt om "Skapelsen" og det var rene eventyret for ham. Og han har skjønt at noen tror på dette. Uten at han helt forstår rekkevidden. Men det kommer etterhvert. Han går jo bare i første klasse. Men et sted skal vi jo begynne. Han synes Harry Potter er spennende også. Han synes det er mest gøy å lære om tall. Han tror på julenissen. I fjor var han litt lei seg da han ikke fikk være Lucia i barnehagen. Han fikk "bare" være stjernegutt... Vi var i barnedåp i sommer. Vi selv er ikke kristne men gutten vår lekte barnedåp med bamsen sin etterpå. Det var OK det. Han lurte på hvorfor han selv ikke var døpt, og han fikk svar på det.

Hvis han finner ut at han vil tro på Jesus så er det fint. Vil han tro på noe annet så er det fint også. Jeg stoler på at læreren hans formidler faget KRL på en ordetlig og ryddig måte. At hun svarer barna saklig og også henviser til familien hjemme om barna har mange spørsmål. Jeg håper de lærer at det er andre mennesker som tro på andre ting og at vi skal respektere dette. Snart skal naboene våre feire Id - jeg ser ikke noe galt i at de får riktig informasjon på skolen om hva dette faktisk er.

Forresten så sang de jo julesanger om Jesus-barnet i barnehagen? Det var ingen som snakket så mye om fritak og at det var skadelig da.

Jeg tror det går fint jeg. "Skapelses"-historen fikk forresten ikke fullt så stor oppmerksom fra min sønn som den engelske sangen han synes det er superkult å ha lært.

Du må ikke få panikk s.n.

Dette her klarer ungen din fint!

Gjest Sam Spade
Skrevet
Det kan ikke kreves fritak fra opplæring om kunnskapsinnholdet i de ulike emnene i læreplanen.

Jeg tror ikke du har fått med deg dette: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1862125.ece

Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg har kommet til at KRL-faget strider mot menneskerettighetene fordi foreldrene ikke har rett til å kreve fullt fritak.

Skrevet
Jeg tror ikke du har fått med deg dette: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1862125.ece

Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg har kommet til at KRL-faget strider mot menneskerettighetene fordi foreldrene ikke har rett til å kreve fullt fritak.

Jo jeg har fått med meg det.

Men myndighetene i Norge har (enda) ikke gjort noe videre med dette. Det er fortsatt kun mulighet til å søke om delvis fritak fra KRL.

Nå i september har kommunen der jeg bor oppdatert informasjonen om KRL på sine netsider - og dette er samme info som vi foreldre har fått skriftlig fra skolen. (ser at andre kommuner og skoler praktiserer det samme)

Info fra kommune

Vi må jo forholdes oss til det som er, ikke det som kanskje kommer til å skje en gang i fremtiden. Og så får de som brenner så sterkt for at barna ikke skal lære om andres religioner heller gå litt aktivt ut der hvor det nytter istedenfor bare å klage seg i mellom.

Skrevet

Jeg trodde at KRL bare var et fag der man lærte om alle religionene. Jeg ser at jeg har litt å sette meg inn i til den dagen da poden skal begynne på skolen...

Skrevet
Jo jeg har fått med meg det.

Men myndighetene i Norge har (enda) ikke gjort noe videre med dette. Det er fortsatt kun mulighet til å søke om delvis fritak fra KRL.

Jeg synes ikke man bør sitte og vente på at myndighetene tillater ting, dersom man ønsker å protestere mot noe.

Skrevet

Det er litt synd at så mange blander kortene når noen sier de ønsker at barna ikke skal være med på deler av kristendomsundervisningen. Det er som oftest snakk om måten dette blir fremstilt på, ikke generell kunnskap om kristendom.

Jeg kommer til å følge veldig nøye med når barna mine begynner på skolen (de går nå i en privat barnehage som er fritatt for formålsparagrafen), fordi jeg hadde svært negative opplevelser av kristendomsundervisningen da jeg var barn. Riktignok er det i dag et helt nytt fag, men som andre har påpeket finnes fremdeles en del av de samme lærerne som skal undervise faget. Vi måtte synge salmer til stadighet, rett som det var ble andre timer byttet ut og erstattet med timer om kristendom etc.

Så lenge man kan være trygge på at faget ikke blir fremstilt forkynnende men forklart som at "dette tror de kristne på" så tror jeg majoriteten synes det er greit, og positivt, med religionsundervisning. Jeg synes jo selv teologi er spennende, men det er svært viktig for meg at barna mine skal bli presentert for forskjellige religioner på lik linje, og ikke få en av dem presentert som "sannheten".

Jeg er heller ikke enig i at det er greit at barna blir fortalt at "Gud passer på dem" o.l fordi det er så "trygt med barnetroen". For meg personlig er jo dette bare vrøvl, og skal barna mine få en reell mulighet til å velge sin tro er det viktig at ikke en tro blir fremstilt som sann.

Og apropos julefering: for noen er kanskje dette en kristen høytid, men slettes ikke alle. Det var den jo ikke opprinnelig heller, så å bombastisk skulle si til barna at "vi feirer jul for å minnes Jesus fødsel" blir helt feil.

Skrevet

Jeg hadde fritak for Kristendomsundervisning som det het den gangen når jeg gikk på skolen. Vi fikk Livssyn isteden. Idag føler jeg at jeg burde kunnet mer om kristendommen, ikke fordi jeg hadde trodd noe mer av den grunn, men rett og slett for å vite hva det dreier seg om.

Skrevet

Nå har jeg ikke lest alle svarene..

Men KRL, er det blitt så stor forandringer i det faget?

Når jeg hadde KRL lærte vi om de største religionene, og forskjellene på dem, så lærte vi og at noen tror ikke i det hele tatt, andre har et humanistisk livssyn osv.. Hva er galt i å lære om det egentlig?

Nå går jeg på en kristen skole, hvor vi har et fag som heter kristendom. Da er pensum bibelen(ikke hele bibelen:P).

Det forstår jeg, at hvis det hadde vært slik på barneskolen, at foreldrene hadde tatt dem ut av timen, men det er jo ikke slik på en offentlig skole, var iallefall ikke det på meg.(derfor skal sarah martine gå på Danielsen barneskole, på Sotra, når det kommer så langt, siden vi flytter til Bergen:-D)

:)

Skrevet
Jeg synes ikke man bør sitte og vente på at myndighetene tillater ting, dersom man ønsker å protestere mot noe.

Du siterte kun det første avsnittet av mitt innlegg da du kom med din kommentar over.

Hvis du ser i mitt siste avsnitt i samme innlegg så der du at jeg sier "Og så får de som brenner så sterkt for at barna ikke skal lære om andres religioner heller gå litt aktivt ut der hvor det nytter istedenfor bare å klage seg i mellom."

Involver dere i politikken. Skriv artikler. Få meningene dine ut og frem. Øv press der hvor du tror det nytter. Det siste som nytter er å sitte hjemme å klage eller å bare ta ungen ut av undervisningen. Det løser ikke det problemet man har med faget.

Ellers så føler jeg at de fleste (også trådstarter) er veldig redd for at barna skal få prakket på seg en religion som de begynner å tro på. Når man etter 3 uker i 1. klasse er redd for at barna skal bli utsatt for misjonering og komme hjem og si at læreren har fått dem til å tro på Jesus... da blir det litt overreagering synes jeg. Litt overdrevet hysteri overfor noe man egentlig ikke vet hva er?

Samtidig synes jeg det er rart at noen sier at de vil at barna deres må få finne ut av det selv. For hvordan skal de finne ut av hva de tror på selv når de ikke får delta i en undervisning som forteller om de forskjellige trosretningen - og når de mest sannsynlig har foreldre hjemme som bryr seg lite om religion. Det eneste de fleste foreldre gjør er å døpe barna sine og sørge for konfirmasjon kun fordi det er tradisjon, og helt uten at de tror på noe eller oppdrar ungene kristent (f.eks.).

Jeg vedder på at mange av dere som vil ta ungene deres ut av KRL villig kommer til å arrangerer konfirmasjon for ungene deres.

Og at noen sier at de ønsker at barna skal ha fritak når de f.eks. skal lære om islam? Det er jo direkte transynt!!! Hvis de har en norsk lærer som ikke er muslim så er da vel faren for forkynnelse av islam svært liten? Hva er dere så redd for når det gjelder at barna deres skal lære om religioner og livssyn?????

Skrevet

KRL er jo egntlig da et veldig fint fag... Det er jo meningen at ingen skal bli presset inn i religioner de ikke har tro på... Om læreren tilfeldigvis er stor entusiast er jo det noe dem skal kunne "skjule" på en måte... Ingen skal trykke religionen sin over hodet på barn eller andre for den saks skyld...

Men det jeg mener er fint med KRL er det at barna får innsikt i mange forskjellige religioner å får kansje mer tleranse ovenfor dem enn de som ikke hadde KRL, men Kristendom på skolen...

Barna lærer om andres tro, tradisjoner og andre veier i livet UTEN at noe presser dem til noe som helst.

Jeg satt ivertfall pris på KRL på skolen og vil ikke la mine barn bli fritatt i det faget.. For meg vil det være omtrent det samme som å frita barnet i matte fordi at man ikke liker faget .

Skrevet
KRL er jo egntlig da et veldig fint fag... Det er jo meningen at ingen skal bli presset inn i religioner de ikke har tro på... Om læreren tilfeldigvis er stor entusiast er jo det noe dem skal kunne "skjule" på en måte... Ingen skal trykke religionen sin over hodet på barn eller andre for den saks skyld...

Men det jeg mener er fint med KRL er det at barna får innsikt i mange forskjellige religioner å får kansje mer tleranse ovenfor dem enn de som ikke hadde KRL, men Kristendom på skolen...

Barna lærer om andres tro, tradisjoner og andre veier i livet UTEN at noe presser dem til noe som helst.

Jeg satt ivertfall pris på KRL på skolen og vil ikke la mine barn bli fritatt i det faget.. For meg vil det være omtrent det samme som å frita barnet i matte fordi at man ikke liker faget .

Jeg er veldig enig med deg.

Når jeg ser på mine to gutter (som går i 9 og 10 klasse) så har begge hatt stor utbytte av faget. De har begge valgt borgelig konfirmasjon så de har ikke akkurat opplevd noen misjonering, for å si det sånn.... Med en god balanse i informasjon og interesse for temaet hjemme så har jeg aldri vært bekymret for noe som helst.

Guttene går på skole med og kjenner barn som tilhører andre religioner (katolikker og muslimer) og har syntes det har vært interessant å få vite mer om hva disse religionene går ut på.

KRL har sammen med historie og natur/miljø vært favorittfaget til min yngste sønn - det faget han har fått best karakter i faktisk. Han har deltatt i mange spennende diskusjoner og sitter igjen med kunnskap som gjør at han lettere kan følge med når det diskuteres politikk og når han ser på nyheter på tv (bare som et eksempel). Men det viktigste av alt tror jeg er respekten mine barn har fått for andre menneskers livssyn. Og at de har fått muligheten til å saklig sette seg inn i dette stoffet slik at de selv kan gjøre seg opp en mening når det gjelder hva de selv tror mest på.

KRL har aldri på noe tidspunkt vært et fag som jeg har følt at har hatt som mål å omvende barna til noe som helst. Og barna har gått på 3 forskjellige skoler og at hatt tilsammen mer en 6 lærere i faget. Det har aldri vært noe forkynning eller noen form for formidling av faget som har kunnet blitt oppfattet som om læreren ville at barna skulle få en religiøs overbevisning. Et annet viktig moment (som noen andre her har nevnt også) er at undervisningen er veldig tilpasset alder og hva ungene er mottakelige for. Det eneste som jeg vet at blir oppfattet som forkynning har vært gudstjenesten i kirken før jul hvor hele skolen har vært (de barna som er muslimer eller tilhører andre religioner har fått fritak). Barna mine har vært med der. Selv om de hverken er døpt eller er kristne... Men hverken jeg eller barna har ønsket eller sett behovet for fritak. Kanskje fordi barna selv er litt nysgjerrige av natur - og jeg setter meg ikke på bakbeina da, bare fordi jeg selv ikke er noen kirkegjenger.

Den eneste grunnen til at jeg kunne be om totalt fritak fra faget måtte være hvis jeg var veldig konservativ i min tro eller at jeg var fundamentalist og ikke ønsket at andre på noen som helst måte skulle påvirke min barn i noen annen retning enn den jeg selv ønsket å stake ut. Elller at jeg visste at læreren i faget var sterkt religiøs og dette ville prege undervisningen. Men det siste ville ikke gjort at jeg ikke ønsket at barnet hadde faget KRL, det hadde vel heller vært læreren jeg da hadde ønsket å få byttet ut.... Noen som ikke er lett.

Summa summarum: Jeg har kun hatt positive erfaringer med KRL. Mine barn har funnet det interessant og de har ikke blitt hjernevasket til å tro på noe som helst. Men at de har funnet noe som har rørt litt ekstra ved dem, noe de har gjenkjent sine egne meninger i og som har gjort dem nysgjerrige fordi de føler at dette er riktig for dem. Javisst!! Men er det ikke sånn det skal være da?

Det blir litt som politikk dette her. Du vet jo ikke hva du skal stemme i et valg om du ikke har satt deg inn i hva de politiske partiene står for....

Skrevet

Dere som sier at det fortsatt foregår forkynning i skolen, kan dere dokumentere det? Har det blitt gjort noen undersøkelser på det det siste året?

En kommentar til den menneskerettighetsdommen: Norge ble dømt pga ordningen i krl-faget anno 1997 - for 10 år siden! I 2006 kom enda en ny reform. Faget har forandret seg!

Og selv om noen av de samme lærerne underviser i krl i dag, trenger ikke det bety at de underviser i det samme som de gjorde for 20 år siden.

Dessuten er KRL et eget fag også i allmennlærerutdanningen, så en lærer har som oftest mer utdannelse innen religionsfag en folk flest.

Skrevet
Dere som sier at det fortsatt foregår forkynning i skolen, kan dere dokumentere det? Har det blitt gjort noen undersøkelser på det det siste året?

Dokumentere? Det holder vel at man selv, eller folk man kjenner har erfart det? Jeg kjenner faktisk flere som har oplevd at de, eller ungene deres har fått servert regelrette svovelprekner i skolesammenheng, de siste 3-4 årene.

Dette er vanligst i mindre bygder, hvor det fortsatt er de samme lærerne som da faget het kristendom, og hvor nesten hele bygda er kristne, så svært få reagerer på denne fremstillingen. Da må man også gå til drastiske skritt for å protestere, fordi man i utgangspunktet blir sett på som en særing ingen hører på uansett, fordi man ikke går i kirken/menigheten hver søndag.

Skrevet

Jeg har også hørt om tilfeller der en omgår forkynnelsen med å lese fadervår hver morgen istedet for å be bønnen hver morgen. Dette tilhører vel mindretallet av skolene, men likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...