Gjest Elastica Skrevet 21. september 2007 #41 Skrevet 21. september 2007 Hele poenget her (hvis du vil ha det inn med teskje) er at vi ikke feirer jul pga jesus fødsel, som du påstår tidligere her, men at de kristne feirer jul pga jesus fødsel, og at jul egentlig ikke er en kristen høytid. Selv om det ikke er Jesu fødsel man opprinnelig feiret i Julen, er det ikke til å stikke under en stol at det idag er hovedbudskapet rundt den 24. desember. Selv en ateist som meg registrerer det.
Gjest Moncler Skrevet 21. september 2007 #42 Skrevet 21. september 2007 Om noe først skal fjernes fra den norske skole ville jeg tok tatt islam ut av krl faget først. Kristendommen handler i det minste om vår historie og kulturelle arv.
Gjest imli Skrevet 21. september 2007 #43 Skrevet 21. september 2007 Selv om det ikke er Jesu fødsel man opprinnelig feiret i Julen, er det ikke til å stikke under en stol at det idag er hovedbudskapet rundt den 24. desember. Selv en ateist som meg registrerer det.
Brunhilde Skrevet 21. september 2007 #44 Skrevet 21. september 2007 Om noe først skal fjernes fra den norske skole ville jeg tok tatt islam ut av krl faget først. Kristendommen handler i det minste om vår historie og kulturelle arv. Hvor langt tilbake? En stor del av vår historie og kulturelle arv handler om Odin og Tor, ikke mye kristendom der, gitt. Og hva er så skremmende med islam? Hvorfor vil du heller ta islam ut enn hinduismen?
Gjest Moncler Skrevet 21. september 2007 #45 Skrevet 21. september 2007 Hvor langt tilbake? En stor del av vår historie og kulturelle arv handler om Odin og Tor, ikke mye kristendom der, gitt. Og hva er så skremmende med islam? Hvorfor vil du heller ta islam ut enn hinduismen? Hinduismen har jeg ikke hørt mye om så den stiller jeg mel nøytral til. Det jeg sa var at jeg heller vil ha ut islam en kristendommen.
Brunhilde Skrevet 21. september 2007 #46 Skrevet 21. september 2007 Hinduismen har jeg ikke hørt mye om så den stiller jeg mel nøytral til. Det jeg sa var at jeg heller vil ha ut islam en kristendommen. Jeg fikk med meg det, men du svarer ikke på spørsmålet mitt, så jeg gjentar det: Hva er så skremmende med islam?
Gjest Elastica Skrevet 21. september 2007 #47 Skrevet 21. september 2007 (endret) Hvor langt tilbake? En stor del av vår historie og kulturelle arv handler om Odin og Tor, ikke mye kristendom der, gitt. Man regner at Norge ble kristnet på 1000-tallet. Frem til 1500-tallet var Norge katolsk. Det betyr at de siste 1000 årene har Norges historie vært preget av kristendommen. Ikke bare er dette lang tid, det er også en svært viktig del av historien vår, med den utviklingen som har vært. Og det er mange som mener at mye av den nøysomme norske folkesjelen kan tilskrives den protestantiske etikk (Et uttrykk formulert av den tyske sosiologen Max Weber.) Endret 21. september 2007 av Elastica
Gjest Moncler Skrevet 21. september 2007 #48 Skrevet 21. september 2007 Jeg har rett og slett ikke sansen for den religionen. Føler ikke at jeg trenger å forklare meg, jeg sa bare meningen min.
Gjest Sam Spade Skrevet 21. september 2007 #49 Skrevet 21. september 2007 Ingen er vel uenig i at man bør lære OM ulike religioner og livssyn. Det mange er mot er forkynning. Da jeg gikk på barneskolen på begynnelsen av 90-tallet var det forkynning til de grader (alt som hadde med kristendommen å gjøre ble fremstilt som fakta), og det forundrer meg ikke om det samme skjer enkelte steder fremdeles. Altså bør man etterstrebe en mest mulig nøytral undervisning der det legges opp til at elevene selv skal få gjøre seg opp en mening om hva som er riktig.
Gjest Elastica Skrevet 21. september 2007 #50 Skrevet 21. september 2007 Ingen er vel uenig i at man bør lære OM ulike religioner og livssyn. Det mange er mot er forkynning. Da jeg gikk på barneskolen på begynnelsen av 90-tallet var det forkynning til de grader (alt som hadde med kristendommen å gjøre ble fremstilt som fakta), og det forundrer meg ikke om det samme skjer enkelte steder fremdeles. Altså bør man etterstrebe en mest mulig nøytral undervisning der det legges opp til at elevene selv skal få gjøre seg opp en mening om hva som er riktig. Det står nedfelt i læreplanen at det ikke skal foregå forkynning på skolen. Men som vi alle vet, alle lærere er forskjellige - og det forekommer nok forkynning fremdeles enkelte steder. Da er det godt at man har den muligheten til å la barnet blir fritatt den delen av undervisningen som kan virke støtende.
Brunhilde Skrevet 21. september 2007 #51 Skrevet 21. september 2007 Jeg har rett og slett ikke sansen for den religionen. Føler ikke at jeg trenger å forklare meg, jeg sa bare meningen min. Jeg har rett og slett ikke sansen for fordommer. Føler ikke at jeg trenger å utdype det, jeg sier bare meningen min.
Gjest Moncler Skrevet 21. september 2007 #52 Skrevet 21. september 2007 Helt greit for meg, for jeg har ikke bedt deg utdype det
Gjest Gjest_B._* Skrevet 22. september 2007 #53 Skrevet 22. september 2007 Det står nedfelt i læreplanen at det ikke skal foregå forkynning på skolen. Men som vi alle vet, alle lærere er forskjellige - og det forekommer nok forkynning fremdeles enkelte steder. Da er det godt at man har den muligheten til å la barnet blir fritatt den delen av undervisningen som kan virke støtende. Og da er vi tilbake til det som trådstarter egentlig spurte om, hvordan gjøre dette i praksis... Det er fint at man har den muligheten, men noen steder fungerer ikke dette i praksis nettopp på grunn av holdninger som "det er vel ikke så farlig med litt kristendom" osv. Når læreren forkynner, går vedkommende utover det som faget skal inneholde og det må det være lov å reagere på, statsreligion eller ikke. Det handler om respekt for hver enkelts livssyn, noe som etter min mening forsvant litt med KRL. Det er ingen som sier at elevene ikke skal lære om alle religioner, men det er stor forskjell på faktaundervisning og forkynning eller at den ene religionen blir fremstilt som "fasiten" og de andre vurdert ut fra det. Hvordan gjør foreldre til barn i andre trossamfunn det med fritak? Antar at det går lettere og møter mer forståelse for "de har jo en annen religion de". Ikke sånn som de som er norske men ikke kristne og ikke ønsker den type påvirkning i skolen. Sukk...
ATV Skrevet 22. september 2007 #54 Skrevet 22. september 2007 kan du ikke bare se på det som en historie time da, slik trudde vi før her i landet.
Rosalie Skrevet 22. september 2007 #55 Skrevet 22. september 2007 Jeg synes ikke det har noe betydning at kristendommen er statsreligion. Grunnen til at jeg mener at barna skal lære om kristendommen er at den er den største religionen, at den har påvirket vår historie, vårt språk og vår kultur i stor grad. Uten kunnskap om kristendommen er det mye rundt oss som man rett og slett ikke vil forstå. Ja, der er vi på linje. Vår kultur, etikk, lovverk etc. er sterkt påvirket av at vi har vært et kristnet land i 1000 år. Verken jeg eller samboer er kristne, og han så på det som en meget stor utfordring, og med mye skepsis da han skulle begynne å undervise i KRL. Men det går over all forventning, og lærematerialet er lagt opp på en slik måte at det ikke er forkynning man skal drive med. En god lærer drar også paralleller mellom de ulike religionene og ser ikke bare på ulikhetene, men også på likhetene. Til TS: KRL-undervisningen skal være såpass nøytral nå at jeg ikke ser poeng i fritak fra vanlig undervisning. Men jeg vet flere som har fritak fra gudstjenester, oppsetting av julespill/påskespill og salmesang.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2007 #56 Skrevet 22. september 2007 Jeg vil at barnet mitt skal tas ut av naturfag og biologi timene. Jeg tror nemlig ikke på Darwins evolusjonsteori. Jeg tror at Gud skapte verden og vil ikke at barnet mitt skal utsettes for andre tanker som jeg ikke støtter! Jeg vil også ta barnet mitt ut av KRL timene når de skal ha om andre religioner enn Kristendommen. Ihvertfall når det gjelder islam. Jeg ønsker ikke at barnet mitt skal få noen større forståelse for hva som skjer i verden. At mitt barn skal lære om bakgrunnen for konflikter og krig. At mitt barn skal få forståelse for kulturforskjeller og respekt for andres livssyn ser jeg på som totalt meningsløst! Men kanskje det ikke er så farlig med hinduismen. Den vet jeg ikke så mye om at jeg har rukket å bli negativ. Det finnes visst ingen terroirister i hinduismen - eller? Nei vi holder oss til det vi kjenner og lukker øynene for resten av verden og lærdom som kan gjøre at i tenker selv og gjør opp våre egne meninger som selvstendige individer. Vent med å introdusere KRL faget til ungdomsskole ja. For da rekker de å få knapt et år på seg før de skal konfirmeres. Men det spiller vel egentlig ingen rolle. For barna skal jo uansett gjøre som foreldrene mener er best. Daaaaahhhhh!!!!!
Betsy Skrevet 22. september 2007 #57 Skrevet 22. september 2007 Jeg vil at barnet mitt skal tas ut av naturfag og biologi timene. Jeg tror nemlig ikke på Darwins evolusjonsteori. Jeg tror at Gud skapte verden og vil ikke at barnet mitt skal utsettes for andre tanker som jeg ikke støtter! Jeg vil også ta barnet mitt ut av KRL timene når de skal ha om andre religioner enn Kristendommen. Ihvertfall når det gjelder islam. Jeg ønsker ikke at barnet mitt skal få noen større forståelse for hva som skjer i verden. At mitt barn skal lære om bakgrunnen for konflikter og krig. At mitt barn skal få forståelse for kulturforskjeller og respekt for andres livssyn ser jeg på som totalt meningsløst! Men kanskje det ikke er så farlig med hinduismen. Den vet jeg ikke så mye om at jeg har rukket å bli negativ. Det finnes visst ingen terroirister i hinduismen - eller? Nei vi holder oss til det vi kjenner og lukker øynene for resten av verden og lærdom som kan gjøre at i tenker selv og gjør opp våre egne meninger som selvstendige individer. Vent med å introdusere KRL faget til ungdomsskole ja. For da rekker de å få knapt et år på seg før de skal konfirmeres. Men det spiller vel egentlig ingen rolle. For barna skal jo uansett gjøre som foreldrene mener er best. Daaaaahhhhh!!!!! Amen!!
Gjest imli Skrevet 22. september 2007 #58 Skrevet 22. september 2007 Jeg synes ofte det er litt rart at mange foreldre snakker så varmt om at "barna må ta sine egne valg" osv, men jammen vil de ikke ta ut barna fra deler av undervisningen fordi foreldrene ikke liker det. Jeg skjønner at religion er et sårbart tema, men hva med politikk feks? Hvis jeg hadde en spesiell politisk overbevisning, skulle jeg da tatt ut barnet mitt fra deler av samfunnsfagsundervisningen? Hvis jeg ikke trodde på evolusjonsteorien, skulle jeg da tatt ut barnet fra deler av naturfagsundervisningen? For min del husker jeg godt en Jehovas vitne-elev som ikke fikk være med på juleforbredelsene. Da vi lagde nisser måtte denne lage nisser med grønn lue... Dette førte til at denne jenta følte seg veldig utenfor, og jeg synes dette var dårlig gjort av foreldrene.
Gjest s.n Skrevet 22. september 2007 #59 Skrevet 22. september 2007 Og da er vi tilbake til det som trådstarter egentlig spurte om, hvordan gjøre dette i praksis... Det er fint at man har den muligheten, men noen steder fungerer ikke dette i praksis nettopp på grunn av holdninger som "det er vel ikke så farlig med litt kristendom" osv. Når læreren forkynner, går vedkommende utover det som faget skal inneholde og det må det være lov å reagere på, statsreligion eller ikke. Det handler om respekt for hver enkelts livssyn, noe som etter min mening forsvant litt med KRL. Det er ingen som sier at elevene ikke skal lære om alle religioner, men det er stor forskjell på faktaundervisning og forkynning eller at den ene religionen blir fremstilt som "fasiten" og de andre vurdert ut fra det. Hvordan gjør foreldre til barn i andre trossamfunn det med fritak? Antar at det går lettere og møter mer forståelse for "de har jo en annen religion de". Ikke sånn som de som er norske men ikke kristne og ikke ønsker den type påvirkning i skolen. Sukk... Takk for at du henter inn debatten igjen Hadde på følelsen at dette kanskje kom til å ta av, og det var derfor jeg skrev en liten fotnote om det i første innlegg... Jeg er imot den systematiske fokusen på kristendom/religion i den norske skole. Har ingenting imor debatter og diskusjoner ang. religion. Jeg tror bare ikke små barn er i stand til å være kritiske nok til det lærerne sier - derfor er det så viktig at læreren kan videreformidle hvor viktig det er å velge selv hva en skal tro, men og følge... Jeg vil at barnet mitt skal tas ut av naturfag og biologi timene. Jeg tror nemlig ikke på Darwins evolusjonsteori. Jeg tror at Gud skapte verden og vil ikke at barnet mitt skal utsettes for andre tanker som jeg ikke støtter! Jeg vil også ta barnet mitt ut av KRL timene når de skal ha om andre religioner enn Kristendommen. Ihvertfall når det gjelder islam. Jeg ønsker ikke at barnet mitt skal få noen større forståelse for hva som skjer i verden. At mitt barn skal lære om bakgrunnen for konflikter og krig. At mitt barn skal få forståelse for kulturforskjeller og respekt for andres livssyn ser jeg på som totalt meningsløst! Men kanskje det ikke er så farlig med hinduismen. Den vet jeg ikke så mye om at jeg har rukket å bli negativ. Det finnes visst ingen terroirister i hinduismen - eller? Nei vi holder oss til det vi kjenner og lukker øynene for resten av verden og lærdom som kan gjøre at i tenker selv og gjør opp våre egne meninger som selvstendige individer. Vent med å introdusere KRL faget til ungdomsskole ja. For da rekker de å få knapt et år på seg før de skal konfirmeres. Men det spiller vel egentlig ingen rolle. For barna skal jo uansett gjøre som foreldrene mener er best. Daaaaahhhhh!!!!! Dette blir jeg litt matt av! Hvorfor snakke om konfirmasjon??? Det bør hvertfall barn få bestemme selv om de vil gjøre!!! Ang kjennskap til religion så kan jeg nevne at jeg selv fikk 6 i religion på videregående, og jeg synes religion og livssyn/filosofi er interessant å både studere og diskutere... Så det er ikke uvitenhet og manglende kjennskap til religioner som får meg til å være skeptisk. Jeg vil gjerne at min datter skal lære seg om religioner, men som jeg har nevnt akk så mange ganger, så synes jeg hun er for liten til å forholde seg til det som et skolefag!
Gjest Elastica Skrevet 22. september 2007 #60 Skrevet 22. september 2007 Jeg vil gjerne at min datter skal lære seg om religioner, men som jeg har nevnt akk så mange ganger, så synes jeg hun er for liten til å forholde seg til det som et skolefag! Jeg spør siden jeg er nysgjerrig: Synes du at hun er for liten til å lære om andre religioner også. Sønnen min kom hjem og fortalte om at han hadde lært om hinduismen i første klasse, i tillegg til kristendommen. Så vidt jeg forstod på ham var det ingen forskjell på måten dette blir undervist på. Dersom du ønsker datteren din fritatt for gudstjeneste, har jeg absolutt forståelse for dette. Vi har imidlertid ikke valgt å frita vår sønn fra det - fordi det er hans eneste måte å erfare dette på.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå