Blueberry Skrevet 5. oktober 2007 #181 Skrevet 5. oktober 2007 Igjen, imli; det er ingen som diskuterer om elevene skal motta kunnskap, men hvordan denne kunnskapen skal formidles. Spørsmålet til trådstarter handlet jo om fritak fra deler av undervisningen da... men pirk pirk...
Gjest Bodillen Skrevet 6. oktober 2007 #182 Skrevet 6. oktober 2007 Og jeg tror altså at i de aller fleste tilfeller, blir denne kunnskapen formidlet på en utmerket måte. Spørsmålet til trådstarter handlet jo om fritak fra deler av undervisningen da... men pirk pirk... Dette temaet har engasjert meg sterkt helt siden eldstesønnen begynte på skolen for 11 år siden, gjennom alle årene hans på barneskolen, og videre med nestemann. Jeg har lest lærebøker fra perm til perm i alle år, meldt fritak, fått avslag, fått rådgivning av HEF, anket saker like inn til fylkesmannen (hvor jeg faktisk har fått medhold), vært aktiv og lest alt jeg har kommet over om temaet i media og i HEFs medlemsblad, diskutert med både rektor på barnas skole og kolleger på skolen hvor jeg jobber. Jeg har også fulgt HEF og andre foreldre sin kamp i rettsystemet, før det hele endte opp i menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg. Jeg føler at jeg har en viss oversikt. Det gjør vel sitt til at jeg synes det er ekstremt frustrerende å diskutere dette temaet med mennesker som ikke har satt seg skikkelig inn i problemstillingen og/eller ikke leser innleggene nøye nok, og bare fortsetter å male om og om igjen på det samme, enda det er blitt besvart opptil flere ganger. Grunnen til at man ikke har satt seg så godt inn i dette temaet, tror jeg kan bero bl.a på forholdet til både eget og andres livssyn. For noen er det rett og slett ikke så viktig. For meg er det annerledes, og det er nok også en kime til min frustrasjon - likegyldigheten andre velger å ha til et tema jeg synes er viktig. Men folk er jo forskjellige. Nå melder jeg meg ut av diskusjonen og lover herved meg selv å ta mer hensyn til både sjelefred og blodtrykk, og for all fremtid styre unna tråder som dette her inne. Tjallabajs!
Smella Skrevet 14. oktober 2007 #183 Skrevet 14. oktober 2007 (endret) Med å si"komme på det selv" ,mente jeg om de har undervisning på skolen om ALLE religioner,og de få bestemme selv hva de tror på.Om de vil tro på noe av det!! Fordi om jeg ikke er kristen,blir ikke mitt barn tatt ut av noen timer på skolen.Det jeg mener ikke er riktig,er at de ikke kan ta et valg i så tidlig alder som da de begynner med kristendom på skolen.Ergo,er det læreren lekser opp riktig. Man kan heller lære om alle religioner,om de skal lære om det.Og ikke ha tyngde på kristendomen. Jeg klikker jo ikke på ungene om de skulle tro på verken det ene eller det andre.Pointet er at de må få bestemme selv,på et nøytralt grunnlag. Endret 14. oktober 2007 av Smella
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå