Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2007 #121 Skrevet 13. juli 2007 Men det tar tid å avbryte en samtale og kommentere det , og få et svar.... Jeg har aldri oppfattet det som at tid til å snakke er en mangelvare i begravelser. Dessuten var neppe dette en "avbrytelse" i samtalen.. (dersom jeg kjenner "mennesketypen rett" ) Og igjen; jeg har aldri påstått at det å kommentere antrekk er en høffelig ting å gjøre. Eller en bra ting å bruke tid på (om man nå er så bekymret for det ene minuttet der ) Men det å kle seg uerbødig i en begravelsen blir jo ikke det spor mer riktig av den grunn. Du forsøker å bruke en uhøffelig oppførsel for å rettferdiggjøre en annen. Det fungererer ikke slik. Begge deler er feil, og blir ikke mer riktig av å settes opp mot hverandre.
Antoinette Skrevet 13. juli 2007 #122 Skrevet 13. juli 2007 Jeg tror barn har godt av å lære om hvordan man kler seg til ulike anledninger og ikke får "pyntevegring". Synes det er så trist at vi i løpet av de siste 25-30 årene har mistet all kunnskap om dette. Folk ser jo f### ikke ut lengre.
Trønderpia Skrevet 13. juli 2007 #123 Skrevet 13. juli 2007 Jeg tror barn har godt av å lære om hvordan man kler seg til ulike anledninger og ikke får "pyntevegring". Synes det er så trist at vi i løpet av de siste 25-30 årene har mistet all kunnskap om dette. Folk ser jo f### ikke ut lengre. Helt enig. Blir møkkalei av å se folk subbe rundt i joggebukser og allværsjakker. Det virker som ingen bryr seg om hvordan de ser ut lenger i dette landet her.
Gjest Elastica Skrevet 13. juli 2007 #124 Skrevet 13. juli 2007 Jeg tror barn har godt av å lære om hvordan man kler seg til ulike anledninger og ikke får "pyntevegring". Synes det er så trist at vi i løpet av de siste 25-30 årene har mistet all kunnskap om dette. Folk ser jo f### ikke ut lengre. Signerer denne. Dette bør man lære barna. Men det er kanskje ikke lett å lære bort noe man ikke kan selv?
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2007 #125 Skrevet 13. juli 2007 Signerer denne. Dette bør man lære barna. Men det er kanskje ikke lett å lære bort noe man ikke kan selv? Det er derfor det er kjekt å ta til seg råd i slike forum som dette Jeg er selv oppvokst med en "70-talls mamma" som absolutt ikke fulgte normer ol. Men jeg har da likevel plukket opp det meste etter hvert likvel. Det dreier seg om å ville det. Det å ha en mor som lærte meg sosiale normer da jeg vokste opp hadde nok spart meg for en del mindre hyggelige oppleveser i oppvekst og tennår, men nå som voksne har jeg ansvaret selv. Og tar ansvaret selv. Det dreier seg stort sett om å være lydhør for folk omkring seg, og å observere andres oppførsel.
Antoinette Skrevet 13. juli 2007 #126 Skrevet 13. juli 2007 Det er jo veldig tydelig at folk ikke kan kle seg lengre når man kikker inn på bryllupsforumet. Hvor mange tråder handler om hva man skal ha på som gjest eller forlover..... Er det ok? er den for pyntet? for lite pyntet? må jeg kjøpe nytt? er den for vulgær? hva betyr kjole og hvitt? er antrekk mørk dress det samme som det og det? hva er lang kjole? må jeg ha det? jeg har en som går til midt på leggen- er det ok? Blir jo helt matt Jeg synes det er en helt naturlig del av oppdragelsen og lære barn dette med kleskoder og venne dem til å pynte seg- så blir det ikke hyl & skrik hvis de en dag ikke får dasse rundt i joggebuksa.
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2007 #127 Skrevet 13. juli 2007 Jeg synes det er en helt naturlig del av oppdragelsen og lære barn dette med kleskoder og venne dem til å pynte seg- så blir det ikke hyl & skrik hvis de en dag ikke får dasse rundt i joggebuksa. Det synes jeg også! Men det syntes altså ikke mine foreldre, så derfor er det kjekt å kunne spørre om ting f.eks her på KG Det er jo veldig tydelig at folk ikke kan kle seg lengre når man kikker inn på bryllupsforumet. Hvor mange tråder handler om hva man skal ha på som gjest eller forlover..... Mange av de trådene der tror jeg vitner mer om at folk er usikkere (på er personlig plan) enn at det ikke egenlig vet hva de er forventet å ha på seg.. Men igjen så synes jeg det er mye bedre at folk sprø her enn at de inntar protetsholdningen om at "alle bør gå i det de føler for"
Gjest Bodillen Skrevet 13. juli 2007 #128 Skrevet 13. juli 2007 Men det er noe helt annet! Jeg var også i en begravelse der en ung slektning av meg døde og det var gitt klar beskjed om at det ikke var ønsket med sorte klær. Jaja, jeg vet, men det ble bare veldig klart for meg etter å ha lest denne tråden.
Antoinette Skrevet 13. juli 2007 #129 Skrevet 13. juli 2007 Mange av de trådene der tror jeg vitner mer om at folk er usikkere (på er personlig plan) enn at det ikke egenlig vet hva de er forventet å ha på seg.. Men igjen så synes jeg det er mye bedre at folk sprø her enn at de inntar protetsholdningen om at "alle bør gå i det de føler for" Helt enig med deg :-) "Alle bør gå i det de føler for"- holdninger liker jeg rett og slett ikke, visse kleskoder synes jeg skal gjelde i dagens samfunn.
Lemona Skrevet 13. juli 2007 #130 Skrevet 13. juli 2007 Jeg har ingen forståelse for at det "det var vanskelig for TS "! Det er tross alt f a r e n til barna. Det er ikke trådstarter 'sine' barn. Hva hadde faren gjort feil? Vasket håret og kjøpt nye klær... Det at opplevelsen er vanskelig for TS betyr jo ikke at far har gjort noe feil. Vi vet jo ingenting om årsakene til bruddet mellom TS og eksen som kan gjøre at slike hendelser som dette blir ekstra sårt for TS. Synes det er rart at så få skjønner at både følelser som sjalusi og sinne kan dukke opp i en slik situasjon. Man styrer ikke følelser, men man kan velge på hvilken måte man lar de komme til syne. Jeg tørr i allefall å innrømme at jeg også hadde syntes det var vanskelig om mine barn kom stylet på en måte som var totalt forskjellig fra det jeg (eller deres far) ville gjort, og det tydelig var stemor som hadde stått for forvandlingen.
Gjest Gjest_Lise_* Skrevet 13. juli 2007 #131 Skrevet 13. juli 2007 Jeg var i begravelse tidligere denne uken til en av mine besteforeldre, gammelt menneske. Det var ganske små barn i begravelsen, oldebarn, og ingen av dem hadde sorte klær. Det synes jeg er helt naturlig, det er ikke vanlig at foreldre har et sett sorte penklær til små barn. Det blir isåfall brukt bare 1 gang før de vokser ut av det. Få foreldre tar på barna sort i andre anledninger.. Alle barna hadde på seg penklær, jenta hadde pen lys sommerkjole med litt blomster på, hvit strømpebukse, pensko, og hvit cardigan. Jeg klarer virkelig ikke å se at det er noe feil med det antrekket for en liten jente i en begravelse. Jeg er forøvrig enig i at barn skal pynte seg for høytidelige anledninger om de vil eller ikke.
Deidre Skrevet 13. juli 2007 #132 Skrevet 13. juli 2007 Jeg synes ærlig talt ts bare skulle være glad for at stemor tok ansvar og sørget for at barna gikk kledd som de burde i en begravelse. Legg sjalusien til side og gled deg på barnas vegne
Gjest =tentacle= Skrevet 15. juli 2007 #133 Skrevet 15. juli 2007 Orket ikke si eller gjøre noe da men har vært skikkelig ute av meg de siste dagene. noen råd??? burde jeg betale for kjolene og skoene, det var jo klart at det var nyinnkjøpt alt sammen?? trist mamma Du trenger ikke tilby deg å betale, hvis far nevner det kan du evt vurdere det. For fremtiden, hvis det er viktig for deg at barnas utseende gjenspeiler din smak ved slike anledninger, ha dem hos deg på dagen slik at det er du som kler dem opp og pynter dem. Siden din eksmann ikke er et stilikon, faller det ham trolig ganske naturlig å overlate stylingjobben til sin kone. 8 og 10 er gamle nok til å gå i mørke klær ved begravelser, om ikke akkurat helsvart.
MAcy Skrevet 15. juli 2007 #134 Skrevet 15. juli 2007 Når barna er hos faren sin, er det han som bestemmer. Enig, så lenge det ikke er noe drastisk!!!
MAcy Skrevet 15. juli 2007 #135 Skrevet 15. juli 2007 Synes ikke du skal betale for klærne eller spleise. For om de ville at dere skulle spleiset på klærne burde de ha ringt før de kjøpte de. Synes heller ikke du kan bestemme hva barna skal kle seg i når de er hos faren. Jeg er selv stemor for et lite på 4 år, har vært sammen med faren i 3 år, og h*n kaller meg også mamma, h*n er her halvparten av tiden. H*n har selv valgt å kalle meg dette og alle vi voksne omtaler meg med mitt navn når vi snakker om meg. Jeg handler også mye tøy til h*n og bruker klær som jeg eller meg og ungen har kjøpt sammen. Meg og moren har veldig ulik stil og vi liker at h*n har på seg det vi har kjøpt når h*n er her. Så vi har ingen bag med når h*n reiser mellom mor og far. Med untak av når ungen skal i barnehagen, det er vi som ha barnehage plassen og vil derfor ha en kontroll over hvilke klær osv som er med der, mye enklere når vi skal hente. Moren levere bare der 1 gang i uka, på byttedagen. Jeg synes det var en fin ting av far og kona at de hadde kjøpt nytt tøy til ungen, og dersom ungene også hadde det flott hos frisøren osv er jo det kjempe fint. Var nok også litt fint for barna at de fikk gjøre noe koselig også, begravelse er ikke så veldig moro. Men skjønner at du har litt problemer med det, men det er nok lettere om du ikke bestemmer hva de skal ha på seg, du kunne jo heller spurt hva de ønsket at barna skulle ha på seg, det var jo tross alt de som hadde det med. Kanskje du da hadde fått til svar"noen pene mørke klær" og da kunne jo du ha valgt!!!
:-) anna Skrevet 15. juli 2007 #136 Skrevet 15. juli 2007 Jeg synes TS overreagerer, og jeg synes du bør legge deg litt i selen for å komme overens med eksens nye dame. Jeg kan ikke se at hun har gjort noe som helst som du har grunn til å være lei deg for. Hun har derimot vist at hun bryr seg, og det må du prøve å være takknemlig for. Selv om det jo er vanskelig. Så fint at far tok ansvar for ungene og kjøpte pent tøy til dem da. Han er jo faren, og har faktisk lov til å bestemme litt han også. Både over hårklipp og kleskjøp. Du sier ikke noe om hvem som skulle begraves, men jeg har forstått det slik at både du og eksen skulle dit. Kanskje de ikke syntes klærne du hadde sendt med var pyntet nok i forhold til de de selv hadde tenkt å ha på seg? Når de skulle dit som familie så skjønner jeg jo at de ikke ville at ungene skulle se "nedprioriterte ut" i forhold til hvordan de selv var kledt. Samtidig så var det sikkert ingenting i veien med klærne du sendte med. Og all ære til faren for at han ikke ringte til deg og "suret seg", når han faktisk ikke trodde du hadde sendt med pentøy. Når pappan valgte å kjøpe nye klær så er jo det bare et gode for jentene. (Og du skal naturligvis ikke betale for at pappa handler til sine egne barn). Kanskje var handleturen og frisørturen noe som fikk stemor til å føle at hun ble bedre kjent med jentene dine. Jeg synes man skal være "stelt" og gjerne litt "dempet" kledt i begravelser. Selv velger jeg mørke klær, og er penere kledt om det er noen av mine som er døde, enn om det er noen bekjente. Men jeg synes det er veldig mye viktigere at folk kommer enn at de følger kleskoden. Da mine barn var i begravelsen til bestefaren hadde de på seg juleklærne. (burgunderrød kjole og dress). Jeg husker for øvrig ingen antrekk fra denne begravelsen, men husker med glede mange ansikter.
Tule Skrevet 16. juli 2007 #137 Skrevet 16. juli 2007 hei jeg syns det er blit sakt mye rart her ine, jeg er enig i at det er en slaks kleskode i begravelse men kan skjone noen ganger nar det er slik at di avsluter ved graven og det ike er noen minnestund, eller noen drar etter kirka og ike er med i minestunden og bare har tat en time fri fra jobben for og vere med at di komer i det di har pa seg, en er egentlig mer noye med det nar man er i en minnestund etterpa sosialt en annen ting nar hun sier at hun mener at det er hens job og besteme dete sa er det jo og slik at i lovene her sa er det at di daglige avgjorelsene skal bostedsforelder ta vis det ike er delt bosted, og det er og derfor jeg mener at di fleste bor ha delt bosted mange tenker ike over at delt bosted ikke betyr nodvendigvis femti femti, det betyr at man bestemer like mye men en kan ha vanlig samver for det, jeg mener det er en god losning for og hidre at det blir konflikter i slike ting til tradstarter skjonner at du syns det er vanskelig og jeg syns di burde ha avklart det med deg forst men jeg syns og du skal tenke på at di hadde det koselig og at kanskje hun og syns det er vanskelig og fa kontakt med dem til og begynne med, og at hun kanskje var red for ike og bli godtat mange er san nar di moter noen som har barn fra før det betyr ike at di vil ta fra noen plasen for det jeg kjener og et tilfele der faren fant seg en nye dame, moren til barna syns det var vanskelig men etervert fant hun ut at barna hade utbyte av og bli kjent med hene uten at det gik ut over henes viktighet og hun ble kjent med hene sel og ble ven med hene, hun fant ut at det var greit og ha flere og diskutere med og for barna var det greit med en voksenvenine, det er ingen fasit pa alt og for barn er det greit med flere forbilder og lere av du ma huske at uanset vor viktig hun blir for barna er du like viktig, om du finner eller har en ny partner sa tror jeg og barna vil pavirkes lere av h*n og det blir pa same maten for barn tror jeg det er bra og ha rolemodeler for og fine ut vem di er og jeg tror at flere voksne og ha runt seg vil vere bra, jeg tror ike du skal vere sa bekymret fremover hilsen
Gjest Peachbud Skrevet 20. juli 2007 #138 Skrevet 20. juli 2007 Det er jo veldig tydelig at folk ikke kan kle seg lengre når man kikker inn på bryllupsforumet. Hvor mange tråder handler om hva man skal ha på som gjest eller forlover..... Er det ok? er den for pyntet? for lite pyntet? må jeg kjøpe nytt? er den for vulgær? hva betyr kjole og hvitt? er antrekk mørk dress det samme som det og det? hva er lang kjole? må jeg ha det? jeg har en som går til midt på leggen- er det ok? Jeg tror det handler mer om at en del av normene for hva en kan gå i er på vei ut, og at det er uenighet om hva som er korrekt å bruke. Jeg skulle i et høstbryllup, og hadde en lekker, svart kjole jeg gjerne ville bruke for første gang. Lagde en avstemning på folks meninger her inne, og flertallet sa at de ville ha reagert på en svart kjole. Spurte folk jeg kjente, og de var enige. Så jeg droppet kjolen. Da jeg kom til bryllupet, hadde minst 2/3 av kvinnene svarte kjoler.
Bokormen Skrevet 20. juli 2007 #139 Skrevet 20. juli 2007 Jeg må si at jeg syns du overreagerer her. Tror du at de gjorde det for å irritere/såre deg? Jeg tror de gjorde det for at ungene skulle se bra ut til begravelsen, og for å gjøre noe hyggelig for både deg og jentene. Men om det er så ubehagelig for deg, bør du jo ta det opp med eksen din.
Nokia Skrevet 20. juli 2007 #140 Skrevet 20. juli 2007 Jeg har en søster som er stemor til en jente. Moren til denne jenten KAN ikke kleskoder, og eier ikke klesstil. Jenten på 12 får lov til å gå rundt i sexy klær, og ser ofte ustelt ut. Når min søster har ansvaret for jenten, ønsker hun at jenten skal se ut som en del av familien - som altså er velkledd og velstelt. Hun har dermed kjøpt endel klær til jenten, slik at hun skal "passe inn" Hvis TS har sendt med sine jenter "penklær" som ikke engang ble oppfattet sompenklær, så skjønner jeg at stemoren reagerer og ønsket å gjøre noe. (går ut fra at det er stemoren som ligger bak, nemlig...;-) Jeg er selv nøye med kleskodekser, og ønsker å lære min datter på 4 år det samme. Men jeg synes faktisk ikke det er så ille at småjenter går i lyse, pene klær i begravelser. Selv om jeg selv nok hadde tilstrebet å finne mørke klær....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå